طرح پيشنهادی گروه کار ساختار به دومين گردهمآئی سراسرى

طرح پيشنهادی گروه کار ساختار به دومين گردهمآئی سراسرى

۱-نام

جنبش جمهوری خواهان دموکرات و لائيک

……………….

در نشست عمومی نسبت به پيشنهادهای ديگر برای نام و حفظ يا تغيير نام کنونی تصميم گيری خواهد شد

۲-تعريف

(جدل) برای يک جمهوری آزاد و مستقل، دموکراتيک و لائيک در ايران مبارزه ميکند.

(جدل) جنبشی است کثرت گرا، فراگير، علنی و مستقل که در آن همراهانی از خاستگاه ها و افقهای گوناگون گرد آمده اند تا با جايگاهی برابر، ابتکارات فردی و کوششهای جمعی و داوطلبانه خود را در عرصه های نظری و عملی از راه های دموکراتيک و بر مبنای اسناد پايه مصوب گردهمآئی های سراسری به پيش برند.

۳-همراه

مشارکت در کوشش های (جدل) فرديست، صرفنظر از وابستگی يا عدم وابستگی افراد به احزاب، سازمان ها، تشکل ها و انجمن های ديگر. همراه کسی است که به نحوی به جنبش ياری رساند و در پيشبرد فعاليت های آن مشارکت کند.

پيشنهاد به جای جمله مؤکد: همه کسانی که خود را جمهوريخواه دموکرات و لائيک ميدانند همراه به شمار ميآيند

همراهان در شبکه ای از مناسبات فردی يا در (نهادها\انجمنها) و گروه های کار با جنبش پيوند دارند.

همراهان همه جا از حقوق يکسان برخوردارند از جمله از حق انتخاب کردن و انتخاب شدن.

مبنای مشارکت همراهان اراده آزاد و داوطلبانه و پذيرش مسئوليت و پاسخگوئی نسبت به آنست.

۴-(انجمنها\نهادها)ی محلي

همراهان می کوشند برای پيشبرد فعاليت ها در محل اقامت خويش (انجمنها\نهادها)ی محلی به وجود آورند. (انجمنها\نهادها) در همه تصميم گيری ها و انتخاب روش های کار خويش خود مختارند، تعلق آنها به جنبش بر مبنای اسناد پايه و مصوبات نشست سراسريست.

(انجمنها\نهادها)ی شهری در صورت نياز و با ارتباط ميان خود شبکه ای از (انجمنها\نهادها)ی منطقه ای يا کشوری تشکيل ميدهند.

(انجمنها\نهادها) در اختيار مواضع سياسی و انتشار آنها به نام خود در صورت وجود تفاهم و يا احراز اکثريت آرا آزادند.

(انجمنها\نهادها) از لحاظ مالی خود کفا بوده، نيازهای خويش را از طريق کمک های همراهان و يا ابتکارات ديگر تامين ميکنند.

۵-گروه کار

گروه های کار از افراد داوطلب تشکيل ميشوند که برای پاسخگوئی به نيازهای عاجل يا پايدار جنبش در زمينه های نظری يا اقدامات عملی به صورت سراسری يا محلی گرد هم می آيند و در پيشبرد وظايف و انتخاب روش های کار خويش آزادند.

گروه های کاری که از جانب واحدها يا شورای همآهنگی يا گردهمآئی سراسری پيشنهاد يا تشکيل ميشوند در برابر نهاد های مربوط پاسخگو هستند.

گروه های کار در صورت تمايل، حاصل کوشش ها يا پژوهش های خود را با نام گروه کار وبه مسئوليت خود منتشر ميکنند.

گروه های کار نيز از لحاظ مالی خود کفا هستند.

۶-شورای همآهنگي

۶-۱- ترکيب و چگونگی شکل گيري

شورای همآهنگی بازنمای تنوع گرايشات و عرصه های فعاليت مجموعه همراهان است. برای تامين تنوع نظری، پراکندگی جغرافيائی و مشارکت زنان شماری از افراد متناسب با تعداد رای دهندگان در نشست و نيز با در نظر گرفتن شمار همآهنگ کنندگان (انجمنها\نهادها)ی محلی در مقطع گردهمآئی، که بعدا به شورا خواهند پيوست، با رای مستقيم و مخفی انتخاب ميشوند

تبصره ۱– الف-در صورتيکه اصل بر محدود بودن تعداد اعضای شورا باشد، از هر نهاد يک همآهنگ کننده برای دوره ای ششماهه به شورا خواهد پيوست و سپس جای خود را به همآهنگ کننده ديگری از همان نهاد خواهد سپرد.

ب- در غير اينصورت از هر نهاد دو نفر به شورا راه مييابند

پ- و يا از نهادهای محلی و گروه های کارسراسری تا ۷ نفر حد اکثر ۲ نفر و بالاتر از ۷ نفر حد اکثر ۴ همآهنگ کننده به شورا خواهند رفت.

نهادها و گروه های کار در گزينش شيوه انتخاب و نيز مدت مسئوليت همآهنگ کنندگان در بند ب و پ آزادند

۶-۲- وظايف و اختيارات

۶-۲-۱- همآهنگ کردن و باز تاباندن فعاليت نهادهای گوناگون و پيگيری قعاليت گروه های کار سراسری.

۶-۲-۲- برگزاری گردهمآئی سراسری عادی يا فوق العاده آتي

۶-۲-۳- پيشبرد وظايفی که گردهمآئی سراسری بر عهده شورا می گذارد

۶-۲-۴- تامين بودجه کارزارها و فعاليت های سراسري

۶-۲-۵- شورای همآهنگی عهده دار پيشنهاد و تدارک کارزارهای سراسری و ايجاد همآهنگی های لازم در اين زمينه با (انجمنها\نهادها)ی محلی و همراهان است.و ميکوشد آنان را در هر جا که هستند به تشکيل کميته های دفاع از آزادی تشويق کند و به آنان در برنامه ريزی های همآهنگ ياری رساند

۶-۲-۶- شورای همآهنگی موظف است در تدارک بحث های علنی پيرامون مضامين کليدی در انديشه جمهوری خواهی و نيز روشنگری در باره افتراقات درون جنبش بکوشد و مشوق شکل گيری گروه های کار دراين زمينه ها باشد

۶-۲-۷- شورای همآهنگی نهاد ارتباطی سراسری و عهده دار مناسبات جنبش با نيروها و مجامع ايرانی و خارجی بوده، موظف است در معرفی جنبش به افکار عمومی ايرانی و خارجی بکوشد

۶-۲-۸- شورای هم‌آهنگی آئين‌نامه‌ی داخلی خود را تدوين ميکند و نهادهائی را برای پيشبرد کارشورا تشکيل ميدهد. آئين نامه و ترکيب نهادها انتشار علنی خواهند يافت.

۶-۲-۹- شورای همآهنگی زبان گويای هويت مشترک جنبش است و می تواند نسبت به رويدادهای مهم به نام جنبش سخن بگويد.

تصميم گيری جمعی در شورا مبتنی بر اصل گفت و شنود و تفاهم است.شورا موظف است هر چه بيشتر از طريق پيشنهاد بحثهای علنی و عمومی در جريان نظرات، آرا و تمايلات همراهان قرار گيرد.

تبصره ۲– در صورت عدم حصول تفاهم، شورای همآهنگی در موضوعاتی که با اکثريت مطلق آراء، مهم تشخيص می‌دهد با دو سوم آراء اعلان نظر می‌نمايد. در صورت عدم احراز اين اکثريت، شورای هم‌آهنگی آن موضوع را به نظرخواهی عمومی ميگذارد.

تبصره‌ ۳: شورای هم‌آهنگی و نيز نهادهای ديگر به منظور پيشبرد فعاليتهای خود از رايزنی و کمک فکری و عملی همراهان، صاحبنظران و مشاورانی که به اين منظور دعوت می‌شوند، بهره ميجويند.

۷– مشارکت زنان

در پيروی از مصوبه نخستين گردهمآئی سراسری مبنی بر پذيرش سهميه ۵۰ در صدی زنان، مشارکت متساوی زنان و مردان در تمام نهادهای انتخابی وعرصه های فعاليت جمعی رعايت ميشود.

پيشنهاد الف – برای عملی شدن امر سهميه بندی:

دو شکل در نظر گرفته می شود

شکل اول – تا زمانی که تعداد شرکت کنندگان زن در نشستهای همگانی محدود است، ميزان تعداد کل نمايندگان انتخابی تابعی است از تعداد کانديداهای داوطلب زن، به طور مثال اگر تعداد کانديداهای داوطلب از ميان زنان ۶ نفر بود تعداد کل نمايندگان نبايد از ۱۲ نفر تجاوز کند.

نحوه انتخاب: کانديداهای زن و مرد به صورت جداگانه انتخاب ميشوند. رقابت مابين کانديداهای زن و مرد به صورت جداگانه انجام ميگيرد.

شکل دوم – در تمامی مجامع انتخابی رده های فرد (۱، ۳، ۵،….) به زنان و رده های زوج به مردان اختصاص داده می شود.

حتی اگر تعداد کانديدا های زن به اندازه کافی نبود، مردان نمی توانند خود را برای رده های فرد کانديد کنند. در صورتيکه اگر برای رده های زوج کانديدای مرد به اندازه کافی وجود نداشته باشد، زنان ميتوانند خود را برای اين رده ها کانديد کنند.

در صورتی که برای اشغال رده ای تنها يک کانديدای زن وجود داشته باشد، اين فرد ميتواند با اکتساب يک رای انتخاب شود.

پيشنهاد ب – در همه نهادهای انتخابی تعداد انتخاب شوندگان زن و مرد زوج در نظر گرفته ميشود و زنان و مردان از دو ليست جداگانه انتخاب ميشوند.

۲۵ بهمن ۱۳۸۴- ۱۴ فوريه ۲۰۰۶

* اين طرح مورد پذيرش ۸ نفر از اعضای گروه کار ميباشد.