گزارش

اجلاس جمهوریخواهان دموکرات لائیک در بروکسل (بخش اول)

فدراسیون یوروپرس

بر اساس این گزارش، این کنگره که از ۱۹ سپتامبر تا ۲۱ سپتامبر در دانشگاه آزاد بروکسل برگزار می شود، در ادامه نشست های سراسری جنبش جمهوریخواهان دموکرات لائیک طی ۸ سال گذشته [از جمله کنگره پاریس و هانوفر] خواهد بود.
برنامه مدون و متنوع نخستین روز این کنفرانس که با حضور سیاستمداران ایرانی، بلژیکی و اروپایی، اساتید دانشگاه بلژیک، فعالین اروپایی و ایرانی حقوق بشر، جمعی از ایرانیان مقیم اروپا،آمریکا و بلژیک طی دو بخش به ترتیب با زبان های اصلی فرانسه و فارسی برگزار شد، بیش از ۶ ساعت به درازا کشید.

بخش اول برنامه به زبان فرانسه

بخش اول این برنامه که با مدیریت اجرای برنامه “ماری رز گوتن” رئیس پیشین حزب سبز (شاخه بروکسل) ونماینده پارلمان بروکسل برگزار شد، از ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه عصر روز جمعه با خوش آمد گویی Seminarگوتن و اعلام روند اجرای برنامه آغاز شد.

جمهوری اسلامی چهره اصلی خود را پشت بحران اتمی پنهان کرده

مهندس نسترن امجدی در ابتدا به معرفی دیدگاه های جنبش جمهوریخواهان دموکرات لائیک پرداخت.
عضو شورای هماهنگی جنبش جمهوریخواهان دموکرات لائیک با اشاره به نشست های قبلی این جنبش، ان را پروژه ای برای حرکت جامعه ایران به سوی دموکراسی عنوان کرد.

 

 

این دانش آموخته دانشگاه علم و صعنت تهران همچنین با اشاره نظام تئوکراتیک جمهوری اسلامی ایران، آن را درخور قرن ۲۱ ندانست و افزود: جنبش جمهوریخواهان دموکرات لائیک سعی بر ان دارد تا جامعه ایران را به سمت دموکراسی و لائیسیته رهنمون سازد.

این فعال سیاسی گفت: بی عدالتی در جامعه ایران،نقض مستمر حقوق بشر،فشار بر فعالین آزادی خواه تحت تاثیر برنامه اتمی جمهوری اسلامی قرار گرفته و جامعه جهانی توجه خود را به آن موضوع جلب کرده است.
معرف دیدگاه های جنبش جمهوریخواهان دموکرات لائیک با توجه نظام دینی و ضد انسانی حاکم بر ایران، ایجاد “حرکتی” برای رسیدن به دموکراسی و لائیسیته برای دستیابی مردم به حق تصمیم گیری در سرنوشت خود و ایجاد فضایی باز برای فعالیت های سیاسی-دموکراسی همچنین ازادی زندانیان سیاسی را اساسی دانست.
امجدی سمت و سوی جنبش جمهوریخواهان دموکرات لائیک را به شرح بالا اعلام کرد.

 

 

جمهوری اسلامی؛ رژیمی در محاصره بحران ها
علی صمدپور سخنران بعدی این نشست بود که با اشاره به بحران های پیش روی رژیم تهران به بحث لزوم تشکیل آلترناتیو پرداخت.
عضو جمعیت دفاع از جبهه جمهوری و دموکراسی در ایران شاخه بلژیک با اشاره به اینکه بحران اقتصادی، بحران کارائی، بحران مشارکت، بحران دولت ـ ملت و بحران هسته ای گریبان جمهوری اسلامی را گرفته، اضافه کرد: در این ضمن تحريم های اقتصادی و فشارهای بين المللی با بحرانهای درونی پيوند خورده و زمينه را برای رشد بحران سياسی و تشديد چالشهای درون حکومت فراهم آورده است.
این فعال سیاسی با اشاره به تشدید بحران اقتصادی با بررسی فاکتورهایی از جمله افزايش لجام گسيخته تورم[27 درصد نرخ تورم]، رشد بی سابقه نقدينگی، بالا رفتن رقم جمعيت زير خط فقر مطلق[۳۵ درصد]، افزايش بيکاری و تعميق شکاف طبقاتی، در خصوص بحران کارائی جمهوری اسلامی گفت: هرچند دولت احمدی نژاد طی 3 سال ۲۲۰ میلیارد دلار نفتی معادل ۴ دولت قبلی در آمد داشت اما در عمل شيرازه کشور در حال گسستن و چالش در درون جريان حاکم رو به تشديد است.
صمدپور با اشاره به مشارکت زیر ۵۰ درصد مردم در انتخابات مجلس، ان را بحران مشارکت نامید و در خصوص بحران دولت-ملت تصریح کرد: می توان گسترش بی سابقه نارضايتی اکثريت مردم کشور، سرکوب و سانسور سيستماتيک جمهوری اسلامی مشاهده کرد.
عضو جمعیت دفاع از جبهه جمهوری و دموکراسی در ایران شاخه بلژیک تاکید کرد بحران هسته ای باعث تعمیق دیگر بحران های درونی رژیم شده است.
صمدپور با اشاره به موارد فوق و فعالیت جنبش های دانشجویی،زنان،کارگران و فعالین آزادی خواه در این روزهای تیره و تار[نقل از سخنران] ایران گفت: هرچند این موارد می توانند در صورت تداوم و تعميق به بحران سياسی فزاینده تبدیل و شرايط عينی را برای تحول بنيادی فراهم آورد، اما وجود این شرايط تنها برای گذر جامعه ما به دمکراسی کافی نيست.
وی شرط ضرور را یک آلترناتیو دانست که به اعتقاد او باید ان را در ائتلاف جنبش های سیاسی و در رأس آن دو جنبش “اتحاد جمهوريخواهان ايران” و “جنبش جمهوريخواهان دمکرات و لائيک” جستجو کرد.

 

لائیسیته و دموکراسی تنها راه رسیدن زنان به حقوقی برابر

دکتر فیروزه نهاوندی سخنران بعدی این نشست بود که در خصوص اینکه چرا رهایی زنان در گرو لائیسیته است، سخن گفت.
استاد دانشگاه آزاد بروکسل با اشاره به حرکت زنان برای دستیابی به حقوق شان، ان را امری بدیهی و دیرپا دانسته و تصریح کرد: رژیم های تئوکراتیک در نهایت هیچ گاه حقوق زنان را به رسمیت نمی شناسند.
نهاوندی با اشاره به رویکرد حکومت های دینی در قبال مسائل زنان سعی واثقی داشت تا دیالکتیکی میان حقوق زنان و لائیسیته برقرار کند.
این نویسنده و پژوهشگر حقوق زنان با اشاره به حرکت های پهلوی ها برای مدرنیزه کردن جامعه با زور و از بالا، تاکید کرد: هرچند سعی شد که زنان حقوقی برابر داده شود،اما به دلیل اماده نبودن اسباب لازم و فشار از طریق حکومت و استبداد موجود این امر نیمه کاره رها شد و در عمل نتیجه دلخواه را افاده نکرد.

نهاوندی گفت: زنان برای برابری و دستیابی به فرصتهایی برابر با مردان،امکان فعالیت های سیاسی و اجتماعی،ادامه تحصیلات و ورود به دانشگاه ها تلاش های تحسین برانگیزی داشته و تا حدودی نیز موفق بوده اند. این در حالی است که حکومت خواهان این موضوع نیست اما چاره ای نیز غیر از ان برای جمهوری اسلامی وجود ندارد.

 

این فعال حقوق زنان با اشاره به اینکه در رژیم های دینی هیچ گاه نمی توان انتظار داشت که زنان با مردان به برابری رسیده و به حقوق زنان به دیده احترام نگریسته شود، تاکید کرد: لائیسیته تنها راه زنان برای دستیابی به برابری است.
دکتر نهاوندی با اشاره به رژیم های مشابه تصریح کرد: هیچ گاه در این گونه رژیم ها به حقوق زنان احترام گذاشته نمی شود و در مورد ایران تنها تلاش بی وقفه فعالین زن است که باعث شده جمهوری اسلامی تا حدودی راه را برای آنان باز کند، اما در نهایت در چنین رژیم هایی هیچ گاه حقوق اصلی زنان به آنها اعطا نخواهد شد و این خاصه دین و شریعت سیاسی بوده و تنها راه چاره لائیسیته خواهد بود.

 

مشروطه-مشروعه و مدرنیته مثله شده
شهلا شفیق سخنران بعدی کنگره بود که درباره زنان و اسلام سیاسی سخن گفت.
این فعال حقوق زنان در ابتدا به ارتباط لائیسیته و حقوق زنان اشاره کرد و بعد به بحث مشروطه و اولین قانون اساسی ایران پرداخت و سپس در کنار ان مبحث مشروطه و مشروعه را مطرح کرد.
شفیق گفت مبارزه میان لائیسیته و دین مدارن از ابتدای قرن بیستم میان مشروطه و مشروعه خواهان ایران آغاز شد.
وی ورود اسلام در تمامی شئونات را از جمله دلایل مهمی دانست که سبب شد مدرنیته ایران مثله شود.
شفیق با اشاره به حرکت مثبت شاهان پهلوی برای مدرنیته و دادن حقوق برابر به زنان، آن را به دلیل فقدان دموکراسی و اشتباهات[استبداد،قانون گریزی و…] پدر و پسر پهلوی مثله شده دانسته و افزود: همین امر باعث شد که به خطر حکومت ایدئولوژیک پی نبریم.
این فعال حقوق زنان در مورد حکومت جمهوری اسلامی و اسلام سیاسی اظهار داشت: ما اسلام سیاسی را از بیانات تئوریسین های آن شناختیم. از زبان اشخصاصی چون دکتر شریعتی. آنچه که انقلاب اسلامی را میسر کرد! هرچند آیت الله خمینی ان روزها مبحث ولایت فقیه را تدوین کرده بود، اما اسلامی که به دانشجوهای آن دوران معرفی شد، اسلامی آرمان گرایانه، ازادیخواه و از زبان تئوریسین های حکومت جمهوری اسلامی ایران از جمله شریعتی بود که سبب شد اقشار بسیاری به خود جلب کند.
وی افزود: حضور زنان به هیچ وجه متناسب با قوانین فعلی ایران نیست، به همین دلیل است که جنبش های بسیاری از جمله جنبش یک میلیون امضاء برای احقاق حقوق شان در این عرصه فعالیت می کنند.
شفیق در پایان توجه نیروهای سکولار و دموکرات را به فعالیت های برابری خواهانه زنان خواستار شد.

 

۱۳۰۰۰ اس ام اس در یک روز؛ اقدام عفو بین الملل
سخنران بعدی این نشست امیل فرانک بود که در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران و تلاش های عفو بین الملل گزارشی ارائه کرد.
وی گفت که این سازمان نسبت به نقض حقوق زنان،قومیت ها،اقلیت ها،دگرباشان هشدار داده و نسبت به آن اعتراض کرده است. همچنین حرکتی آغاز کرده که در یک روز ۱۳۰۰۰ اس ام اس در خصوص موضوعی حقوق بشری برای مشترکین بفرستد.
عضو عفو بین الملل با اشاره به موضوع اعدام ها در ایران، گفت: ایران بعد از چین بیشترین تعدادی اعدامی ها را داراست و این بسیار نگران کننده است. ما برای لغو قانون اعدام نیز تلاش می کنیم.
وی به وضعیت سخت قومیت ها در ایران اشاره کرد و گفت هرچند موضوع اتمی ایران بسیار مطرح است، اما ما موقعیت مردان و زنان ایرانی را تحت نظر داریم.
عضو سازمان عفو بین الملل با اشاره به فعالیت های این سازمان در خصوص ایران گفت: روزی نیست که ما یک اقدام اورژانس برای حقوق بشر در ایران نداشته باشیم.
فرانک با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت دگرباشان جنسی در ایران گفت: شرایط برای این گونه افراد مخصوصا ترانسکشوال ها بسیار سخت و نگران کننده است.
وی همچنین نسبت به وضعیت دگراندیشان ابراز نگرانی کرد و گفت: فشارها بر اقلیت های دینی تشدید شده و همچنین افرادی که دین خود را ترک کرده و به دین دیگری گرویده باشند با قهر حکومت جمهوری اسلامی ایران مواجه می شوند. به عنوان مثال دو فرد که تازه به مسیحیت گرویده بودند طی 2 روز گذشته در شیراز دستگیر شدند و عفو بین الملل نسبت به این اقدام اعتراض کرد.
عضو عفو بین الملل به فعالیت های این سازمان برای آزادی منصور اصانلو و سعیدی اشاره کرد و گفت به مدد تلاش هایی که فعالین حقوق بشر و همچنین سندیکای جهانی کارگران انجام داد، سعیدی همینک ازاده شده، اما متاسفانه اصانلو هنوز در زندان است و شرایط نگران کننده ای دارد.
وی همچنین اشاره کرد که این سازمان سال گذشته جلوی تمامی سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در اروپا دست به گردهمایی زده و نسبت به نقض حقوق بشر در ایران بطور مستمری اعتراض کرده است.
فرانک گفت: سازمان عفو بین الملل نسبت به نقض حقوق هر انسانی واکنش نشان داده و به ان اعتراض کرده و از قربانی دفاع خواهد کرد.

 

حکومت های دینی مخالف دموکراسی هستند
پروفسور پییر گالان سخنران بعدی کنگره جمهوریخواهان دموکرات لائیک بود که به لزوم حرکت از تئوکراسی به دموکراسی پرداخت.
دبیر حرکت لائیک سپس به رویکرد غرب در خصوص صدور! پدر سالانه دموکراسی به کشورهای منطقه انتقاد کرد و ان را امری مربوط به مردم همان کشورها دانست.
وی سپس با اشاره به فلسطین و پیروزی حماس در انتخاباتی کاملا آزاد، تصریح کرد: به دلیل نتیجه عدم دلخواه غرب[اروپا] و با توجه به رویکرد غرب امروز می بینیم که فلسطین دچار تشنج های درونی فراوانی شده به مدد دموکراسی! و ما می بینیم که هنوز کاملا استعمار از بین نرفته است.
پروفسور گالان اشاره کرد، اما کشورها با استفاده از تجربه اروپا می توانند به لائیسیته دست یابند، زمانی نیز ایدئولوژی و دین در اروپا قدرت داشت، اما کم کم فهم شد که این امری خطاست زیرا نزاع هایی که بوجود می امد به دلیل قوانین ایدئولوژیک بود و در واقع نزاع مذاهب بود که برای جلوگیری از ان به لائیسیته متوسل شدیم.
وی افزود: از سوی دیگر حکومت ایدئولوژیک تنها در ایران حاکم نبوده، مثلا در ایرلند و اسپانیا نگاه کنید که برخی می خواهند دین را دوباره علم کرده و آن را دوباره حاکم کنند و در سایه آن قوانین حقوق بشری را نقض کنند.
پروفسور گالان با اشاره به اینکه لائیسیته اروپایی و فرانسوی ندارد، تاکید کرد: این امر مربوط به تمام جهان و بشریت است و حاصل یک تجربه بشری است که باید منتقل شود.
دبیر حرکت لائیک در پایان به پروژه های سازمانی که خود ریاستش را برعهده دارد “حرکت لائیک” در لبنان،کنگو و امریکای جنوبی اشاره کرد.

 

منابع طبیعی ایران تا سال ۲۰۳۶ پایان می پذیرند
ریک یلما، سخنران بعدی این کنفرانس بود. وی وضعیت ایران را از دریچه اکولوژیستی بررسی کرد و تصریح کرد: حرکت ایران به سمت دستیابی به انرژی هسته ای نه از لحاظ اقتصادی توجیه پذیرست و نه از لحاظ اکولوژیستی.
یالما خواستار شد که غیر از موضوعاتی نظیر حقوق بشر،زنان و مسئله دموکراسی به موضوع مهم اکولوژی نیز پرداخته شود.
رئیس حزب سبزهای هلندی زبان بروکسل بزرگ افزود: ما نمی توانیم نسبت به مسائل محیط زیستی که در کشورهای جهان اتفاق می افتد بی تفاوت بمانیم. چنانچه جنگلی از بین برود، اب و هوا الوده شود مشکلاتی ایجاد خواهد شد که قابل رویت نیستند اما تاثیری مخرب دارند.
وی با اشاره به منابع طبیعی فراوان نفت و گاز ایران گفت: چنانچه با سیاست های کنونی ایران تولید و مصرف منابع طبیعی ادامه یابد، این منابع تا سال ۲۰۳۶ به پایان خواهند رسید.
یلما تصریح کرد: هرچند ملت ایران در ظاهر خواهان انرژی اتمی هستند، اما این واقعا به نفع ملت ایران نیست و ایران باید به انرژی های پایدار فکر کند. ایران سرشار از انرژی های پاک چون انرژی خورشیدی،بادی،آب، نفت و گاز می باشد. همچنین باید گفت که انرژی اتمی مقرون به صرفه هم نیست.
یالما در پاسخ به این سئوال من که نظر وی راجع به کنفرانس امروز چه بوده، برنامه ریزی و تدوین ان را بسیار خوب ارزیابی کرد. وی همچنین در پاسخ به این سئوال که ایا این کنفرانس تاثیری در ایران خواهد گذاشت یا خیر، گفت: نمی دانم! واقعا نمی دانم. به او می گویم : روز گذشته “پنج شنبه” آقای احمدی نژاد گفته اند که ایران بهشت است! یلما با کنایه می گوید: نمی دانم! آنجا دیکتاتوری است و بالاخره حق با یک طرف است.
وقتی از او پرسیدم باید چه کرد، او با خنده پاسخ داد: انقلاب!!!

اهمیت امنیت انرژی برای اتحادیه اروپا
سابین مایر آخرین مدعوی بود که در بخش اول برنامه [فرانسه زبان] در خصوص تعاملات ایران و پارلمان اروپا سخنرانی کرد.
مشاور سیاسی سبزهای پارلمان اروپا در روابط بین الملل با اشاره به اینکه در اتحادیه اروپا سه نهاد کمیسیون،شورا و مجلس وجود دارد، تصریح کرد: این سه نهاد با یکدیگر اختلافات نظرات بسیاری دارند، اما در مواردی نیز به یک جمع بندی مشترک می رسند.
وی سپس گفت: آنچه برای ما در خصوص ایران اهمیت دارد در چهار موضوع خلاصه می شود؛ اول- بحران اتمی ایران؛ دوم- مسئله نقض حقوق بشر در ایران؛ سوم-سخنان محمود احمدی نژاد و گرایش رادیکال در ایران در خصوص اسرائیل؛ چهارم- امنیت انرژی در اروپا.
وی سپس به تاریخچه روابط اتحادیه اروپا با ایران اشاره کرد و گفت: تا قبل از ریاست جمهوری محمد خاتمی، ایران در یک سیاره زندگی می کرد و مابقی کشورها در سیاره ای دیگر! با حضور خاتمی یخ روابط آب شد و در سطوح خوبی از جمله اقتصادی،سیاسی،فرهنگی و مسائل حقوق بشری ادامه یافت. این ارتباط تا زمانی که ایران غنی سازی اورانیوم را از سر گرفت نیز وجود داشت.
مایر در ادامه به تاریخچه روابط خاص اتحادیه اروپا با ایران در خصوص مسئله اتمی پرداخت و ضمن تشریح روند مذاکرات از زمان پرزیدنت خاتمی و توافقنامه های سعادت آباد؛پاریس؛بلژیک و در نهایت تعلیق کامل غنی سازی اورانیوم در سال ۲۰۰۳، گفت: روند مذاکرات و روابط تا سال ۲۰۰۳ که غنی سازی اورانیوم از سوی ایران سر گرفته شد شاهد تغییرات خوبی بود، اما با شکستن تعلیق و امدن احمدی نژاد روی کار و ادامه سیاست دستیابی هرچه سریعتر به اورانیوم غنی شده این روابط به سردی گرایید.

 

وی سپس به اختلاف نظر سیاسی اروپا و امریکا در باره مسئله هسته ای ایران پرداخت و گفت: ما با امریکا نقاط مشترک زیادی درباره این مسئله داریم غیر از یک مهم و ان نیز برخورد نظامی با ایران است. ما صریحا مخالف هرگونه اقدام نظامی علیه ایران هستیم. ما از ایران خواسته ایم به مفاد ان پی تی عمل کند، به معاهده الحاقی بپیوندد و همچنین طبق دستورات شورای امنیت غنی سازی را تعلیق کرده تا موضوع پرونده اش به آژانس انرژی اتمی بازگردد، مادامی که ایران از این اقدام سرباز زند اروپا سیاست مذاکره و فشار از طریق تحریم های اقتصادی و سیاسی را دنبال خواهد کرد. اما اروپا با هرگونه اقدام نظامی علیه ایران مخالف است.
مایر سپس در خصوص راه چاره ای ابراز نظری کوتاه کرد که به نظر راقم این گزارش همان کنسرسیوم هسته ای است که طی ان تمامی کشورها می توانند اقدامات هسته ای ایران را رصد کرده و از نزدیک کنترل کنند.
این عضو مشاور پارلمان اروپا در خصوص دیدگاه های موجود در اتحادیه اروپا درباره رویکرد سیاسی این اتحادیه در قبال ایران گفت: سه دیدگاه وجود دارد، که دیدگاه اول و اکثریت می گوید مذاکره همراه با فشار یعنی سیاست چماق و هویج و بقولی اول تعلیق بعد مذاکره. دیدگاه دوم که اقلیت محسوب می شود می گوید مذاکره بدون هیچ قید و شرطی و دیدگاه اخر که ان نیز اقلیت کوچکی را در بر می گیرد پیشنهادش تنها فشار است.
وی سپس با اشاره به سطح روابط فعلی و معمول اتحادیه اروپا با ایران، ان را در مورد مواد مخدر،مهاجرین افغان و دانشگاهی-پژوهشی خلاصه کرد و در ادامه تاکید کرد: نقض حقوق بشر در ایران همیشه اولین موضوعی هست، که ما در موضوعات-مطالب حقوق بشری به ان می پردازیم. بسیاری از کشورهای دیگر نیز هستند که در ان ها حقوق بشر نقض می شود اما ما اول از همه به موضوع ایران می پردازیم.
مایر در اخر گفت: بسیاری انتقاد می کنند که چرا ما به سراغ مخالفین نمی رویم و دائم با دولت گفت و گو می کنیم.[نگارنده اسم شیرین عبادی را نیز شنید اما مطمئن نبود که “مایر” ایا شیرین عبادی را هم جز منتقدین به شمار آورده یا خیر.] من می خواهم اینجا بگویم لازمه گفتگو با مخالفین سیاسی در ایران و فعالین ازادی خواه گفتگو با هیئت حاکمه ایران است و از این راه ما طی ماه های گذشته توانسته ایم با بسیاری که در ایران حقوق شان نقض شده از جمله زندانیان سیاسی،بهایی ها و اقلیت های قومی گفتگو کنیم. وی تاکید کرد که مذاکره با دولت شرط مذاکره با مخالفان حکومت است.
عضو مشاور پارلمان اروپا در پایان اما تاکید کرد: مهمترین مسئله ای که برای ما اهمیت دارد تامین و امنیت انرژی اروپاست و این موضوعی ژئو استراتژیک است.
مایر در گفتگو با من سطح کنفرانس و برنامه ریزی ان را خوب بیان کرد و در خصوص تاثیر احتمالی این کنفرانس بر ایران و واکنش حکومت ایران گفت: نمی توانم بگویم تاثیری دارد یا خیر، به هرحال ان ها طبق روال کار خود عمل می کنند، اما جمهوری اسلامی معمولا نسبت به اپوزیسیون غیر از مجاهدین خلق واکنشی نشان نمی دهد. [مایر به گونه ای سخن گفت که برای جمهوری اسلامی تنها مجاهدین خلق اپوزیسیون واقعی به حساب می آیند!]
وی در ادامه به من گفت: اینکه ایرانی ها با یکدیگر یکجا جمع می شوند و به دنبال هدف مشترکی هستند بسیار خوب است. من همیشه می گویم وقتی 5 ایرانی در اتاق داریم یعنی 5 صاحب نظر داریم! [یعنی همه می خواهند رئیس باشند.] اینکه ایرانی ها کاری مشترک با هدف مشترکی انجام می دهند از نظر من کاری بزرگ است و در حرکت ایران به سمت دموکراسی تاثیر دارد.

فیلم کوتاه خاوران با همکاری ی اقای محسن مقصودی نیز به نمایش در آمد
به این ترتیب بخش اول برنامه با جمع جانشین شهرداری خانم ماری رز گوتن به اتمام رسید و مراسم وارد استراحت یک ساعته برای صرف غذا و نوشیدنی شد.

پایان بخش اول-زبان اصلی فرانسه