طرح پيشنهادی گروه کار ساختار

طرح پيشنهادی گروه کار ساختار

سندی که هم اکنون در معرض افکار عمومی قرار می‌گيرد، سندیست موقت که برای تصويب در نخستين گردهم‌آيی سراسری و به منظور سامان دادن فعاليتهای جمهوريخواهان دمکرات و لائيک تا مجمع عمومی سراسری بعدی از جانب ´گروه کار ساختار ارائه می‌شود. تلاش برای تکميل و تدقيق اين سند از اهم وظايف ما در آينده محسوب می‌شود.

گروه کار ساختار از همه‌ی دوستان و علاقمندان تقاضا می‌نمايد پيشنهادات خود را به منظور تصحيح، تکميل و تدقيق سند پيشنهادی حاضر، تا قبل از ۱۵ اوت ۲۰۰۴، از طريق نشانه‌ی زير به اطلاع ما برسانند. تمام نکات قيد شده در کروشه (و نه مطالب مطروحه در پرانتز) و نيز پيشنهادات مختلف در برخی بندها حاوی نکاتی است که در مورد آنها گروه کار ساختار نظر واحدی ندارد.

گروه کار ساختار – ۱۲ ژوئيه ۲۰۰۴

sanade_sakhtar@sedaye-ma.org

۱. نام

نام تشکل ´جنبش جمهوريخواهان دمکرات و لائيک ايران است (١).

۲. تعريف

´جنبش جمهوريخواهان دمکرات و لائيک ايران جنبشی است کثرت‌گرا، فراگير، دمکراتيک، باز، علنی و مستقل که جمهوريخواهان لائيک و دمکرات را بر مبنای اسناد پايه مصوّب مجمع عمومی سراسری سپتامبر ۲۰۰۴ (سند سياسی و ساختاری) گرد هم می‌آورد.

۳. عضويت

مبنای مشارکت در کوششهای ´جنبش جمهوريخواهان دمکرات و لائيک ايران فردی است، صرفنظر از وابستگی يا عدم وابستگی افراد به احزاب، سازمانها، تشکلها و انجمنهای سياسی ديگر.

هر فرد که چارچوب سند سياسی و ساختاری را بپذيرد و داوطلب فعاليت در يکی از عرصه‌های فعاليت باشد [و حق عضويت بپردازد]، عضو ´جنبش جمهوريخواهان دمکرات و لائيک ايران می‌باشد.

اعضا از حق انتخاب کردن و انتخاب شدن در همه‌ی نهادها برخوردارند.

نيازهای مالی جنبش از طريق کمکهای اعضاء و دوستان جنبش تأمين خواهد شد. جنبش در قبال دريافت کمکهای مالی هيچگونه شرط يا تعهدی نمی‌پذيرد.

۴. نهادها

۱-۴. نهاد محلی

پيشنهاد الف : نهادهای محلی به منظور پيشبرد فعاليتهای شهری، منطقه‌ای يا کشوری از افراد داوطلب تشکيل می‌شوند.

پيشنهاد ب : اعضای جنبش بنا به امکانات بايد در محل اقامت خود به منظور پيشبرد فعاليتهای محلی، نهاد محلی (شهری، منطقه‌ای و کشوری) تشکيل دهند.

اين نهادها در همه‌ی تصميم‌گيری‌ها و روشهای کار خويش خودمختار و خودگردانند. مبنای تعلق آنها به ´جنبش جمهوريخواهان دمکرات و لائيک ايران پذيرش سند سياسی و ساختاری و مشارکت در فعاليتهای سراسريست.

۲-۴. گروه کار

گروههای کار از افراد داوطلب تشکيل می‌شوند که برای پاسخگوئی به نيازهای عاجل يا پايدار جنبش در زمينه‌های نظری و يا اقدامات عملی، به صورت سراسری يا محلی گرد هم می‌آيند. اين گروهها در پيشبرد وظايف و روشهای کار خويش خودمختارند. گروه کار از جانب نهادها در سطوح گوناگون تعيين می‌شود و در قبال آنها پاسخگوست. گروههای کار مختارند حاصل فعاليتها و تحقيقات خود را با نام گروه کار و به مسئوليت خود منتشر کنند.

۳-۴. مجمع عمومی سراسری

عالی‌ترين ارگان ´جنبش جمهوريخواهان دمکرات و لائيک ايران مجمع عمومی سراسری است که در فاصله حداقل يک سال و حداکثر ۱۸ ماه با شرکت اعضا و علاقمندان برگزار می‌شود. اين مجمع نشستی است علنی و باز، و در آن اعضای ´جنبش جمهوريخواهان دمکرات و لائيک ايران از حق شرکت در رأی‌گيری برخوردارند. اين مجمع در تصميم‌گيری پيرامون همه‌ی مسايل اعم از سياسی و تشکيلاتی تام‌الاختيار است.

پيشنهاد الف : مجمع عمومی سراسری ۲۵ نفر را با رأی مستقيم و مخفی به عنوان شورای هم‌آهنگی انتخاب می‌کند.

پيشنهاد ب : نمايندگان نهادهای محلی و گروههای کار سراسری می‌توانند به شورای هم‌آهنگی اضافه ‌شوند.

پيشنهاد ج : مجمع عمومی سراسری ۲۵ نفر (۱۳ زن و ۱۲ مرد) را انتخاب می‌کند. در فاصله‌ی بين کنگره‌ی مؤسس و کنگره‌ی بعدی ۲۵ نفر ديگر (۱۲ زن و ۱۳ مرد) از نمايندگان نهادهای شهری به آنها اضافه خواهند شد.

پيشنهاد د : شورای هم‌آهنگی که اعضای آن با رأی مخفی در مجمع عمومی انتخاب می‌شوند به طور عمده مرکب از هم‌آهنگ‌کنندگان گروههای کار سراسری و واحدهای محلی است. برای تکميل و تقويت شورای هم‌آهنگی کسان ديگری نيز در مجمع عمومی داوطلب و يا از جانب آن نامزد عضويت در شورا می‌شوند. برای آن که همه‌ی اعضای شورای هم‌آهنگی از مشروعيت حقوقی برابری برخوردار باشند، گروههای کار سراسری در مجمع عمومی تعيين و داوطلبان شرکت در هريک از آنها و نيز نمايندگان آنها برای عضويت در شورا اعلام می‌شوند تا بتوانند در انتخابات عمومی شرکت کنند. واحدهای محل موجود نيز نمايندگان خود را برای شرکت در انتخابات شورا به مجمع عمومی معرفی می‌کنند.

دقايق حقوقی و اجرائی انتخابات حکم می‌کند که در روز نخست گردهم‌آيی، گروه کاری برای رسيدگی و بررسی ترکيب شورای هم‌آهنگی، تعداد اعضا و چگونگی انتخاب آن تشکيل شود و پيشنهادات عملی خود را از جمله با توجه به ميزان و ترکيب شرکت‌کنندگان در گردهم‌آيی سراسری به برگزارکنندگان ارائه دهد.

مجمع عمومی پس از استماع گزارش ساليانه شورای هم‌آهنگی و بحث پيرامون آن در تأييد يا رد آن رأی گيری می‌کند.

۴-۴. شورای هم‌آهنگی

شورای هم‌آهنگی عهده دار وظايف زير است :

۱) پيشبرد وظايفی که مجمع عمومی سراسری به عهده‌ی شورای هم‌آهنگی وا می‌گذارد.

۲) هم‌آهنگ کردن فعاليتهای نهادهای گوناگون و کمک به ايجاد و گسترش آنها، و نيز نظارت بر فعاليت گروههای کار سراسری.

۳) موضع‌گيريهای سياسی به نام ´جنبش جمهوريخواهان دمکرات و لائيک ايران در چارچوب اسناد و مصوبات مجمع عمومی سراسری.

۴) پيشبرد کارزارهای سراسری و برنامه‌ريزيهای عمومی.

۵) برگزاری مجمع عمومی سراسری آينده.

۶) خزانه‌داری سراسری.

۷) ارتباط با ديگر نيروها و مجامع ايرانی و خارجی.

تبصره‌ی ۱ : شورای هم‌آهنگی در موضوعات مهمی که خود تشخيص می‌دهد به اتفاق آراء تصميم می‌گيرد. در صورت عدم اتفاق آراء، شورای هم‌آهنگی آن موضوع را به نظرخواهی عمومی يا به مجمع عمومی سراسری واگذار می‌کند.

تبصره‌ی ۲ : شورای هم‌آهنگی اختيار دارد آئين‌نامه‌ی داخلی خود را تدوين کند و نهادهائی را برای پيشبرد کارش تشکيل دهد. اين آئين‌نامه و ترکيب اين نهادها علناً انتشار خواهد يافت.

تبصره‌ی ۳ : شورای هم‌آهنگی و نيز نهادهای ديگر مختارند به منظور پيشبرد فعاليتهای خود از رايزنی و کمک فکری و عملی همراهان، صاحبنظران و مشاورانی که به اين منظور دعوت می‌شوند، برخوردار باشند.

۵. مشارکت زنان

´جنبش جمهوريخواهان دمکرات و لائيک ايران خود را به تأمين مشارکت هرچه گسترده‌تر زنان در همه‌ی عرصه‌های فعاليت متعهد می‌داند. شيوه‌ها و چگونگی اين مشارکت مطابق با مصوبه‌ی مجمع عمومی تعيين خواهد شد.

پيشنهاد الف : ´جنبش جمهوريخواهان دمکرات و لائيک ايران حرکتی است نوآور، جنبشی و دمکراتيک. لازمه‌ی شکل‌گيری اين حرکت مشارکت بلاواسطه‌ی زنان است. اين امر شدنی نيست مگر آنکه اهرمهای دخالتدهی و دخالتگری زنان در اين حرکت فراهم شود. ´جنبش جمهوريخواهان دمکرات و لائيک ايران آگاهانه سهميه بندی ۵۰% زنان را در حرکت خود در تمامی نهادهای انتخابی و انتصابی برای تحقق برابری حقوق عملی می‌سازد.

پيشنهاد ب : در اولين گردهم‌آيی سراسری در ترکيب شورای هم‌آهنگی سهميه بندی زنان در نظر گرفته می‌شود؛ اين سهميه بندی به نسبت تعداد زنان و مردان شرکت کننده در گردهم‌آيی خواهد بود.

پيشنهاد ج : در اولين گردهم‌آيی سراسری در ترکيب شورای هم‌آهنگی سهميه بندی زنان در نظر گرفته می‌شود؛ اين سهميه‌بندی به نسبت تعداد کانديداهای زن و مرد در انتخابات شورای هم‌آهنگی خواهد بود.

پيشنهاد د : جنبش جمهوريخواهان دمکرات و لائيک ايران کانديداتوری متساوی زنان و مردان را در تمامی نهادهای انتخابی، تشويق می‌نمايد.

——————————

۱- نظر به اهميت انتخاب نام و لزوم مشارکت همه‌ی جمهوريخواهان لائيک و دمکرات در تعيين آن، ستونی در سايت ´صدای ماª باز خواهد شد تا کليه‌ی پيشنهادات مربوط به نام از طريق آن گردآوری شود.