گزارش نشست تدارک مشترک

گزارش نشست تدارک مشترک

کلن، ۱۳ و ۱۴ مارس ۲۰۰۴

جمع هم‌آهنگى

۹ آوريل ۲۰۰۴

به دعوت جمع هم‌آهنگی نزديک به ۴۰ نفر از فعالان و علاقمندان طيف جمهوری خواهان دمکرات و لائيک در روزهای شنبه سيزدهم و يکشنبه چهاردهم ماه مارس سال جاری در شهر کلن در آلمان گرد هم آمدند. اين دعوت که به منظور تدارک مشترک و فراگير گردهم‌آيی سراسری صورت گرفته بود، پيش از آن طی دو نامه به تاريخ پانزدهم فوريه و پنجم مارس به آگاهی محافل و دوستان طيف صدای سوم در شهرهای مختلف اروپا و آمريکا رسيده بود.

شرکت کنندگان که از شهرهای برلن، بوخوم، پاريس، فرانکفورت، کلن، وين و هانوفر در اروپا و نيز از کاليفرنيای شمالی در آمريکا به نشست آمده بودند نخست به معرفی خويش پرداختند و به دنبال آن گزارشی از جانب جمع هم‌آهنگی درباره‌ی دلايل برگزاری اين نشست و چگونگی دعوت به آن ارائه شد و کوشش شد با توجه به چگونگی شکل گيری، روشهای کار و اختيارات و وظايف جمع هم‌آهنگی به پاره‌ای از انتقادها و سوء تفاهم‌هائی که به دليل پراکندگی جغرافيائی و دشواريهای تماس و اطلاع رسانی مستمر و نيز کمبودهای ديگر برای پاره‌ای از دوستان پيش آمده بود،Ý پاسخ گفته شود. شرکت کنندگان هريک نظرات انتقادی و پيشنهادات خود را برای جبران کمبودها و اصلاح روشهای کار ابزار و تمايل خود را برای برگزاری نشستهای ديگری از اين دست پيش از گردهم‌آيی سراسری بيان کردند.

پس از آن، نشست با انتخاب ۳ نفر از حاضران برای اداره‌ی جلسه به دستور کار اصلی خود که يافتن راهها و روشهای تأمين مشارکت فراگير در تدارک گردهم‌آيی سراسری و تکميل يا تعيين گروههای کار برای اين منظور بود، پرداخت.Ý در آغاز اين دور تازه‌ی گفتگوها هريک از شرکت کنندگان به طور فشرده به طرح ديدگاههای عمومی خود نسبت به مختصات و ويژگيهای طيف صدای سوم، مباحث گرهی درون اين طيف،Ý چشم اندازهای سياسی آينده،Ý ضرورت حفظ و مراقبت از تنوع گرايشات درونی طيف و لزوم يافتن اشکال مناسب سازماندهی برای ايفای نقشی مؤثر در تحولات آينده پرداختند.

شرکت کنندگان ضمن ابراز اعتماد به ترکيب کنونی جمع هم‌آهنگی و کوششهای آن، با توجه به وظايف سنگينی که در پيش روست، خواهان گسترش و تکميل آن شدند. قرار شد افراد تازه‌ای از جانب گروههای کار و به انتخاب خود آنان به جمع هم‌آهنگی افزوده شوند. در همين‌جا پيشنهاد شد که در عين حال به واحدهای محلی جمهوري‌خواهی در شهرهای گوناگون امکان داده شود در صورت تمايل کسی را به جمع هم‌آهنگی معرفی کنند و جمع همÝ تمايل عمومی خود را نسبت به اين پيشنهاد ابراز داشت. در اين دور از گفت و شنودها توجه ويژه‌ای نيز از جانب شرکت کنندگان نسبت به مسئله‌ی زنان، مسئله‌ی مليتها و مسئله‌ی عدالت اجتماعی و جايگاه خاصی که اين مباحث در درون طيف ما دارند بيان شد.

روز دوم گفت و شنودهای جمع به طور عمده به تکميل گروههای کار موجود و ايجاد گروههای کار تازه اختصاص داشت. به اين ترتيب به گروه کار ارتباطات ۳ نفر ديگر و به گروه کار سايت ۲ نفر افزوده شدند. گروه کار تازه‌ای برای تدوين سند يا سندهای پيشنهادی به گردهم‌آيی سراسری تشکيل شد. ۷ نفر از حاضران در نشست به تمايل شخصی يا پيشنهاد ديگران در اين گروه عضويت يافتند، هم‌چنين ۴ نفر ديگر که در جمع حضور نداشتند غياباً برای شرکت در اين گروه کار پيشنهاد شدند و ۵ نفر از حاضران نيز پذيرفتند که به عنوان مشاور باگروه همفکری و همکاری کنند. قرار بر اين شد که اين گروه متن يا متنهای پيشنهادی خود را حدود يک ماه قبل از گردهم‌آيی سراسری به مشورت عمومی طيف بگذارد و پس از بررسی همه‌ی ملاحظات نسخه‌ی نهائی سند سياسی را به گردهم‌آيی سراسری عرضه کند.

گروه کار تازه‌ی ديگری نيز برای تعيين ساختار تشکيلاتی و اشکال مناسب سازماندهی با شرکت ۱۱ نفر از حاضران به وجود آمد.

بخش آخر گفتگوها به تعيين زمان و مکان گردهم‌آيی سراسری تخصيص يافت.Ý تمايل عمومی حاضران در نشست، در مورد زمان برگزاری گردهم‌آيی سراسری، تابستانÝ يا حداکثر پائيز امسال بود. مشروط به آنکه ميزان پيشرفت تدارک در زمينه‌های مختلف رضايت بخش باشد. در مورد شهر ميزبان گرد همآيی از استراسبورگ، استکهلم، پاريس، کلن، وين و هانوفر نام برده شد و برای نامزدی هريک دلايلی آورده شد. جمع هم‌آهنگی با در نظر گرفتن امکانات محلی و درجه‌ی آمادگی تدارک در هر شهر در اين باره تصميم خواهد گرفت.

هزينه‌های محل تجمع و خوابگاه و خوراک نشست ۱۳ و ۱۴ مارس با کمکهای داوطلبانه‌ی دوستان محفل کلن به طور عمده و نيز مشارکت همه‌ی حاضران در جلسه تأمين شد. جمع هم‌آهنگی از جانب خود و همه‌ی شرکت کنندگان مايل است از ياريها و زحمات دوستان محفل کلن سپاسگزاری کند.

نشست تدارک مشترک که توانست به پاره‌ای از مهمترين موارد دستور کار خود رسيدگی و درباره‌ی آنها تصميم‌گيری کند در عصر روز يکشنبه ۱۴ مارس به پايان رسيد.