اطلاعیه شورای هماهنگی

منتخب سومین گردهمایی سراسری جمهوری خواهان دمکرات و لائیک ایران در بروکسل

سومین گردهمایی سراسری جنبش جمهوری خواهان دمکرات و لائیک ایران که از تاریخ ۱۹ تا ۲۱ سپتامبر در دانشگاه آزاد بروکسل برگزار شد، با موفقیت به کار خود پایان داد. همیاری صمیمانه، پربار و تحسین برانگیز جمعیت دفاع از جبهه جمهوری و دمکراسی در ایران- بلژیک که نقش بسیار موثری در امر تدارک عالی و چشمگیر گردهمایی 3 روزه ایفا کرد، بیش از هر چیز نشانگر این واقعیت است که همکاری میان بخش های گوناگون جامعه جمهوری خواه دمکرات و لائیک، تنها قدرت اثر بخشی این جنبش را دوچندان نموده و امید به تحرک سیاسی را در فضای رخوت کنونی افزایش می دهد.
جنبش جمهوری خواهان دمکرات ولائیک ایران با هدف رویکرد بیرونی، گسترش همکاری با دیگر نیروهای جمهوری خواه، در دفاع از مبارزات مردم و جنبش های مطالباتی در برابر رژیم، جلب حمایت بین المللی در دفاع از حقوق بشر و مبارزات مردم بر علیه رژیم جمهوری اسلامی و مخالفت با هرگونه مداخله نظامی، اسقترار دمکراسی و جمهوری متکی بر مبانی برابر حقوقی و لائیسیته در ایران تصمیم به برگزاری گردهمایی سراسری سوم خود در بروکسل گرفت. هم از این رو برگزاری گردهمایی سوم را که بیش از همه بررسی دشواری ها و تجدید حیات جنبش جمهوری خواهان دمکرات و لائیک ایران را در دستور کار خود قرار داده بود، با مجموعه ای از دیدارهای سیاسی با مجامع بلژیکی و اروپایی و برگزاری کنفرانسی بین المللی در زمینه حقوق بشر و لائیسیته در ایران همراه نمود که مورد توجه و استقبال افکار عمومی و رسانه های فارسی زبان قرار گرفت. مصاحبه ها و گزارشاتی که اغلب رسانه های بین المللی فارسی زبان و بسیاری از تارنما های پربیننده از گردهمایی سوم و فعالیت های بین المللی جنبش در روزهای قبل از گردهمایی تهیه کرده و بازتاب دادند بیش از هرچیز نشانگر اهمیت و تاثیرات سیاسی این گونه فعالیت ها است.
استقبال پاره ای از احزاب و شخصیت های اروپایی و بلژیکی و به ویژه حزب سبزها از تلاش جمهوری خواهان دمکرات و لائیک در برگزاری گردهمایی سه روزه در بروکسل و به ویژه کنفرانس دفاع از حقوق بشر و لائیسیته در ایران در 19 سپتامبر که به دو زبان فرانسه و فارسی و با حضور شخصیت های سیاسی، فرهنگی و دانشگاهی بلژیکی و ایرانی و بیش از 150 نفر از علاقمندان برگزار شد، اهمیت سیاسی این کنفرانس و گردهمایی را برجسته تر نمود. پیام احزاب اروپایی، گزارش دیدار با مقامات بلژیکی و همچنین گزارش کنفرانس روز اول به تفصیل از طریق رسانه ها بازتاب یافته است که برای اطلاع بیشتر می توان در آرشیو سایت ندای آزادی و دیگر سایت ها و رسانه های بین الملی فارسی زبان جستجو نمود.
گزارش تفصیلی گردهمایی سراسری سوم در روزهای 20 و 21 سپتامبر نیز که مسئولیت تهیه و انتشار آن بر عهده هیئت رئیسه منتخب گردهمایی است به زودی در سایت ندای آزادی درج و در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت. اما به صورت کوتاه می توان اشاره نمود که 5 حزب پارلمانی اروپایی و 8 جریان ایرانی برای این گردهمایی پیام پشتیبانی ارسال نمودند و یا نمایندگان شان پیام های خود را قرائت نمودند. در میان احزاب اروپایی حزب سبز بلژیک، حزب سوسیالیست فرانسه، حزب سبز سوئد، سازمان جوانان حزب سوسیال دمکرات سوئد، حزب چپ سوئد و در میان احزاب ایرانی سازمان های جبهه ملی ایران در خارج از کشور، اتحاد جمهوری خواهان ایران، مجامع اسلامی ایرانیان، اتحاد فدائیان خلق ایران، سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)، شورای موقت سوسیالیست های ایران، حزب دمکرات کردستان، جمعیت دفاع از جبهه جمهوری و دمکراسی- بلژیک برای این گردهمایی پیام فرستادند.
گردهمایی روز 20 سپتامبر با سخنرانی رضا مرزبان رسما افتتاح شد که در آن وی بر ضرورت ادامه این حرکت تاکید ورزید. سپس با تصویب آئین نامه، دستور جلسه پیشنهادی و برگزاری انتخابات، هیئت ریسه موقت جای خود را به هیئت ریسه 5 نفره منتخب گردهمایی سپرد. در پی آن مهرداد درویش پور از سوی شورای هماهنگی گزارش کوتاهی از فعالیت ها و دشواری های پیش رو از گردهمایی دوم تا کنون را ارائه داد. از آن جا که شورای هماهنگی پیشتر گزارشی از فعالیت دو ساله خود تا نشست مشورتی هانور در ماه می 2008 را منتشر ساخته بود گزارش کوتاه ارائه شده در گردهمایی، به فعالیت های پس از نشست مشورتی هانور اختصاص یافت. در این گزارش تاکید شد که شورای هماهنگی و همراهان جنبش از نشست مشورتی هانوور در ماه می 2008 به این سو به جز چند تحرک سیاسی بیرونی در زمینه انتخابات مجلس شورای اسلامی، مبانی و چگونگی تقویت صدای سوم و پاره ای فعالیت های حقوق بشری، فعالیت اصلی خود را در این چند ماه به تدارک گردهمایی سوم اختصاص دادند. تشکیل کمیسیون ها و گروه های کار تدوین پیش نویس بیانیه سیاسی، کمیسیون اصلاح سند ساختار، کمیسیون تدوین طرح پروژه سیاسی و راهنمای عمل، براه انداختن موقت سایت ندای آزادی، برگزاری چند کنفرانس های پالتاکی برای رایزنی و تدارک نشست و بالاخره سازمان دهی گردهمایی سه روزه در بروکسل از اهم فعالیت های شورا و دیگر همراهان در این دوره بوده است.
گردهمایی در فضایی دوستانه،به یاد خاوران به بررسی گزارش و فعالیت های شورای هماهنگی و نواقص آن و دشواری ها ومعایب جنبش از گردهمایی های پیشین به این سو پرداخت. در پی آن شهرام قنبری از کمیسیون طرح بیانیه سیاسی، عباس عاقلی زاده و بهمن امینی از کمیسیون ساختار و شیدان وثیق از کمیسیون پروژه عمل نتایج کار کمیسیون ها را گزارش دادند. در مورد پیش نویس بیانیه سیاسی پیشنهادی، طرح های پیشنهادی برای اصلاح سند ساختار و طرح پروژه عمل بحث و گفتگو صورت گرفت. در پایان روز نخست 3 کمیسیون برای تکمیل این 3 طرح تشکیل شد. در روز آخر بر اساس پیشنهادهای ارائه شده، طرح ها و متون تکمیل شده در کمیسیون های منتخب گردهمایی، به بحث گذاشته شد و پس از به رای گذاشتن، به تصویب رسید. کلیه این اسناد به زودی انتشار خواهند یافت.
از جمله در بیانیه سیاسی مصوب گردهمایی ضمن پافشاری بر خواست استقرار نظام جمهوری “برآمده از رأی آزاد و همگانی شهروندان و متجلی در مجلس منتخب مردم” و “جدائی دین و مسلک (ایده ئولوژی) از دولت و قدرت سیاسی، برقراری عدالت اجتماعی و آزادیهای بنیادین، رعایت حقوق بشر و پاسداری از استقلال و یکپارچگی کشور” آمده است “که نوع نظام آینده و قانون اساسی آنرا مجلس موسسان منتخب همه مردم تعیین خواهد کرد”. همچنین گردهمایی بروکسل با تصویب سه سند بیانیه سیاسی، اصلاح ساختار و پروژه عمل، ضمن تائید مصوبات پیشین در زمینه اصلاح ناپذیری جمهوری اسلامی و ضرورت رد قاطع همزمان جمهوری اسلامی در کلیت آن و همچنین حمله نظامی به ایران، با تاکید بیشتر بر دمکراسی، لائیسیته و حقوق برابر شهروندی و مبارزه بر علیه تبعیض قومی و جنسیتی، گسترش فعالیت های جنبشی و همکاری های حقوق بشری با دیگر جمهوری خواهان، رویکرد بیشتر به جنبش های اجتماعی در داخل کشور و تمرکز زدایی بیشتر در ساختار، دور جدیدی از فعالیت را برای تقویت صدای سوم پیش روی خود قرار داد. در زمینه سهمیه بندی 50 درصدی زنان نیز، گردهمایی ضمن تاکید بر تلاش در راه تحقق امر سهمیه بندی به عنوان هدف جنبش و فراهم نمودن زمینه های لازم برای تحقق آن، تغییراتی را در سند ساختار برای پیشبرد کار با در نظر گرفتن امکانات عملی وارد نمود. گردهمایی در پایان با انتخاب شورای هماهنگی 5 نفره که می بایست با نمایندگان واحدهای محلی تکمیل شوند به کار خود پایان داد. ترکیب شورای هماهنگی جدید به ترتیب آراء عبارتند از مهرداد درویش پور، فردوس میر آبادی ، کیومرث صابغی ، مریم یوسفی و اصغر اسلامی.
هزینه های مالی گردهمایی 3 روزه در بروکسل با یاری همراهان تامین شده است که در زیر گزارش مالی آن آمده است.

مخارج گردهمایی سه روزه در بروکسل سپتامبر 2008
مبلغ / یورو موضوع
24 + 5,25 هزینه فتوکپی در محل
180 هزینه هتل پنج شنبه
135+ 103,7 هزینه سفر دو تن ار سخنرانان
2087,4 هزینه هتل- جمعه و شنبه
20 هزینه کمک های تکنیکی
3900 هزینه غذا، نوشابه و کرایه سالن
200 هزینه وسائل صوتی و نور در هر دو سالن
200 هزینه گروه هنری
100 هزینه طرح آفیش و بروشور
79 هزینه تلفن
160 هزینه کپی شعار ها و پلاکارد
216,51 هزینه کپی اسناد و بیانیه ها
27 هزینه کارت سینه
46 هزینه فیلم
90 هزینه تبلیغات
یورو 7573,86 جمع

دریافتی از همراهان وکمک ها:
2300 دلار 1573,65 همراهان جنبش در آمریکا
پوند 200 240,3 همراهان جنبش – لندن
500 تبجا – جنبش جمهوری خواهان دمکرات و لائیک – هانوفر
5170 دریافتی از همراهان برای مخارج هتل, غذا و…
90 شورای هماهنگی
یورو 7573,95 جمع

دریافتی/ مخارج
یورو 7573,95 دریافتی و کمک از همراهان
یورو 7573,86 کل مخارج
یورو 00,09 باقی مانده

در پایان ضمن قدر دانی فراوان از جمعیت جبهه جمهوری و دمکراسی در ایران- بلژیک و کلیه همراهان و علاقه مندانی که با کمک های خود به برگزاری درخور توجه این برنامه یاری رساندند، از کلیه احزاب و شخصیت های اروپایی و ایرانی که با دیدارهای سیاسی، ارسال پیام و یا سخنرانی به هر چه پر بارتر شدن گردهمایی 3 روزه افزودند تشکر می کنیم. همچنین از کلیه گزارشگران و رسانه های فارسی زبان و تارنماهای اینترنتی که فعالیت های مربوط به گردهمایی 3 روزه در بروکسل را تحت پوشش خبری خود قرار دادند صمیمانه سپاسگزاریم.
شورای هماهنگی منتخب سومین گردهمایی سراسری جمهوری خواهان دمکرات و لائیک ایران در بروکسل 3 اکتبر 2008