جنبش جمهوریخواهان دموکرات و لائیک ایران- واحد پاریس

روز جهانی زن

روز تجديد پيمان براى رفع هرگونه تبعيض

سالروز جهانى روز زن، يادآور تظاهرات عظيم 30 سال پيش زنان ايران است كه در مخالفت با حجاب اجبارى، همچون رويداد مهمى در تاريخ مبارزات زنان ايران به ثبت خواهد رسيد.

يك روز پيش از بزرگداشت روز جهانى زن، خمينى اعلام كرد «در وزارتخانه‌های اسلامی نباید زن‌ها لخت بیایند، زن‌ها بروند اما با حجاب باشند». فرياد هزاران تن از زنان آزاديخواه، خيابان‌هاى تهران را به لرزه درآورد. كارمندان زن، پرستاران، دختران مدارس تهران و زنان خانه‌دار با شركت در يك حركت خودانگيخته، در پاسخ به نخستين تهاجم اسلامگرايان قشری عليه حقوق زنان به پا خاستند و خمينى را واداشتند تا از زبان روحانى بانفوذ ديگرى سخنان خود را پس گيرد. اين جنبش خودانگيخته كه نزديك به يك هفته ادامه داشت، از سوى سازمان‌ها و احزاب سياسى غيردينى و بسیاری از روشنفكران جامعه، به دلایل و بهانه های مختلف، تنها گذاشته شد.

جنبش زنان به عنوان يكى از نخستين قربانيان استبداد مذهبی، طى سى سال گذشته، پیوسته هدف تهاجم رژيم اسلامى بوده، و تبعيض عليه زنان و نفى حقوق آنان همواره يكى از مشخصه‌هاى اصلى اين نظام دینی بوده است. اگر وضعيت زنان در هر جامعه، به درستى، شاخص وضعيت سياسى- اجتماعى آن جامعه است، جايگاه زن ايرانى در عرصۀ قانونى و اجتماعى، آيينۀ تمام‌نماى واپس ماندگى رژيم اسلامى و برملا کننده ذات تبعیض گر آنست.

با همه سختگیری ها و ستمگری های طاقت فرسا نسبت به زنان، فضاى كشور ايران هيچگاه خالى از حضور و فرياد اعتراض زنان آزاده نبوده است. زنان آزادىخواه و برابرىطلب، از زمان درخشش ستاره‌هاى آزادگى، چون قره‌العين‌ها، دولت‌آبادى‌ها، فروغ فرخزادها تا به امروز، هرگز از تلاش براى كسب حقوق خود باز نايستاده اند و جنبش زنان در ايران، با همۀ فراز و نشيب‌ها، هموار سر بلند كرده و برپای ایستاده است. امروز ميراث‌داران آن ستاره‌ها، در جنبش‌هاى زنان داخل و خارج كشور، با عزمى جزم، راهگشاى آزادى و برابرى زنان و طلایه دار صبح عدالت و دموكراسى در ايران اند.

جنبش جمهوريخواهان دموكرات و لائيك، به عنوان يكى از رهروان راه آزادى و دموكراسى در ايران، خود را يار و ياور اين جنبش اميدبخش مىداند.

موج تازه سرکوب های سازمان یافته دستگاه قضائی و اطلاعاتی رژیم که از سه سال پیش در آستانه تجمع زنان در سالگرد 8 مارس آغاز شد همچنان در پی قربانیان تازه است. شمار زیادی از فعالان جنبش زنان تنها به جرم شرکت در آن تجمع هنوز در زندان های جمهوری اسلامی به سر می برند و دیگرانی بر اثر محدودیت ها و محرومیت های ناشی از احکام خودسرانه حبس های تعلیقی در بیم و هراس زندگی می کنند. ما همصدا با همه مدافعان حقوق بشر، برای آزادی کوشندگان جنبش زنان از زندان های ایران از هیچ کوششی نزد مراجع بین المللی فروگذار نخواهیم کرد.

سالروز جهانى 8 مارس، سالروز بزرگداشت روز زن، فرصت ديگرى است براى تجديد پيمان ما با جنبش آزادى زنان در همه جاى جهان، و پشتيبانى ما از خواست‌هاى جنبش زنان ايران و از جمله «كمپين يك ميليون امضا»، كه با استناد به ميثاق‌هاى بين‌المللى حقوق بشر، خواهان رفع كليۀ اشكال تبعيض عليه زنان است.

جنبش جمهوریخواهان دموکرات و لائیک ایران- واحد پاریس

18 اسفند 1387، 8 مارس 2009