تحریم های بیشتر بر علیه ایران

جمعه ۲۶ شهريور ۱٣٨۹ – ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۰
Knut Mellenthin
برگردان ناهید جعفرپور
«ایران 6» می خواهد هفته آینده در باره تحریم های جدید به شور بنشیند
دولت آمریکا فشار می آورد تا اقدامات بین المللی بیشتری بر علیه ایران وضع گردد. در کمیته تحریم های شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه از سوزان رایس نماینده واشنگتن خواسته شد که در باره یک پاسخ مناسب نسبت به زیر پا گذاشتن پشت سر هم قطعنامه های شورای آمنیت توسط ایران، با هم بحث و تبادل نظر نمایند.
سوزان رایس گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در باره برنامه اتمی کشور جنوب غربی آسیا را ” دلیلی روشن” خواند که نشان می دهد ایران مصمم است به توانائی تولید تسلیحات اتمی برسد.
وی اعلام نمود که ایران 6 (چین، آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه و آمریکا) در هفته آینده همدیگر را ملاقات خواهند نمود تا درباره قدمهای بعدی بر علیه ایران شور نمایند.
اوائل سپتامبر فرصت 90 روزه قطعنامه 1929 نهم جون شورای امنیت که در آن به ایران بی قید و شرط ابلاغ شده بود به کلیه خواسته های ایران 6 عمل نماید به پایان رسید.
همچنین نشست دبیران شورای امنیت که از روز دوشنبه در وین آغاز گشته است کمکی است برای آمریکا که به ایران حملات شدید نماید.
گلین دیویس سفیر آمریکا در آژانس انرژی اتمی در روز چهارشنبه برخورد ایران را که درماه جون دو بازرس آژانس را با عنوان غرض ورزی رد نموده بود بعنوان مسئله ای بی سابقه و بی نظیر دانست و گفت بر علیه این عمل ایران باید اقداماتی انجام داد.
نمایندگان آلمان و فرانسه و بریتانیا هم متحدتا در یک بیانیه همین خواسته را تکرار نموده و گفتند :” عملی که ایران انجام داده است نگران کننده و مردود است”. البته طبق آئین نامه آژانس کشورهای عضو از این حق برخوردارند که از قبول بازرسی سر باز زنند.
ایران به این دو بازرس اتهام زده است که آنها اطلاعات غلط به رسانه ها داده اند. بازرسان آژانس موظف به امین بودن می باشند.
همزمان دولت آمریکا تلاش های بسیار می کند که از انتقاد ماموران آژانس به تسلیحات اتمی اسرائیل جلوگیری نماید.
در سپتامبر 2009 در نشست سالانه آژانس برای اولین بار در 18 سال گذشته از اسرائیل خواسته شد که به پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی بپیوندد و تاسیسات اتمی خویش را برای کنترل در اختیاربازرسان آژانس قرار دهد.
این قطعنامه البته تنها با اکثریتی پائین مورد قبول قرار گرفت: 49 کشور موافق و 45 کشور مخالف. در میان مخالفان آمریکا، کانادا، اتحادیه اروپا، استرالیا و نیوزلند قرار داشتند. 16 کشور رای ممتنع داد. در مجموع 110 رای داده شد. 151 کشور عضو آژانس می باشند.
در نشست امسال که هفته آینده برگزار می گردد برای اینکه از تصویب چنین قطعنامه ای جلوگیری شود، آمریکائی ها بیشتر از همه به کشور های عربی فشار می آورند.
گری ساموره مشاور ارشد باراک اوباما در مسائل اتمی در حاشیه نشست دبیران آژانس اعلام نمود که یک چنین تصمیماتی شرکت اسرائیل را در کنفرانس خلع سلاح طراحی شده برای سال 2012 به مخاطره می اندازد.