دو فیزیکدان روس‌تبار برنده نوبل فیزیک ۲۰۱۰ شدند

شنبه ۱۰ مهر ۱٣٨۹ – ۲ اکتبر
آندره گیم و کنستانتین ناواسلوف به خاطر دستاوردهای خود در مطالعه ساختار کربن به طور مشترک برنده نوبل فیزیک ۲۰۱۰ شدند.
یک روز پس از آن که رابرت جفری ادواردز بریتانیایی نوبل پزشکی را به خاطر توسعه لقاح مصنوعی به خود اختصاص داد، دو فیزیکدان روس‌تبار به خاطر دستاوردهای خود در مطالعه ساختار کربن به طور مشترک نوبل فیزیک را از آن خود کردند.
به نوشته خبرگزاری‌ها، کمیته نوبل روز سه‌شنبه، ۱۳ مهرماه، آندره گِیم هلندی و کنستانتین ناواسِلوف بریتانیایی-‌روسی از دانشگاه منچستر را به دلیل «آزمایش‌های پیشگامانه» در مورد ماده دوبعدی گرافن، لایه بسیار نازک کربن، به عنوان برندگان نهایی جایزه نوبل فیزیک معرفی کرد.
به گفته کمیته نوبل، این دو فیزیکدان در تحقیقات خود در مورد ساختار گرافن که عبارت است از لایه‌ای بسیار نازک از کربن به نازکای یک اتم، نشان داده‌اند که کربن در این ساختار نازک دارای «ویژگی‌های خاصی» است.
گرافن قادر به انتقال برق و گرماست و به گفته آکادمی سلطنتی علوم سوئد که برگزارکننده و اهداکننده جایزه نوبل است، این ماده دارای «قابلیت فوق‌العاده‌ای» برای به کارگیری در کامپیوترها، لوازم خانگی و سیستم حمل و نقل است.
آندره گِیم ۵۱ ساله و کنستانتین ناواسِلوف ۳۶ ساله در سال ۲۰۰۴ موفق به استخراج گرافن از گرافیت شدند و محققان بر این باورند که این ماده بسیار نازک که ۱۰۰ برابر قوی‌تر از فولاد است می‌تواند به پیشرفت فیزیک کوانتوم کمک کند.
جایزه نوبل فیزیک از سال ۱۹۰۱ تاکنون ۱۰۴بار و به ۱۸۹ نفر اهدا شده است.
این جایزه ۱.۵ میلیون دلاری در حالی به این دو فیزیکدان اهدا شده است که یک روز پیش از این رابرت جفری ادواردز ۸۵ ساله و استاد بازنشسته دانشگاه کمبریج به خاطر توسعه لقاح مصنوعی، برنده نوبل پزشکی شد.
این کمیته که از رابرت ادواردز به عنوان «پدر لقاح مصنوعی» یاد می‌کند گفته است که تاکنون حدود ۴ میلیون کودک در جهان از طریق لقاح مصنوعی متولد شده‌اند.
کمیته نوبل در روزهای آتی به ترتیب برندگان نوبل شیمی، ادبیات، صلح و اقتصاد را نیز اعلام خواهد کرد.
بنیاد نوبل در سال ۱۹۰۰ و بر پایه وصیت‌نامه آلفرد نوبل، دانشمند سوئدی و مخترع دینامیت، در استکهلم سوئد پایه‌گذاری شد و در سال ۱۹۰۱ برای اولین بار جوایز نوبل را در پنج رشته، فیزیولوژی و پزشکی، فیزیک، شیمی، ادبیات و صلح اهدا کرد.
بعدها و در سال ۱۹۶۸ نوبل اقتصاد نیز به جوایز نوبل اضافه شد و برای اولین بار در سال ۱۹۶۹ به طور مشترک به دو اقتصاد‌دان تعلق گرفت.