حقوق شهروندی و حقوق قومی ـ فرهنگی

محسن مقصودی

سپتامبر 2010

قطع نامه پیشنهادی

حقوق شهروندی و حقوق قومی ـ فرهنگی

1ـ جنبش جمهوری خواهان دمکرات و لائیک ایران ، تمام ایرانیان را با هرعقیده و مذهب ،زبان، فرهنگ و جنسیت دارای حقوق شهروندی برابر میداند و این برابری می بایست در قانون اساسی و تمامی قوانین کشور اعمال گردد. ما خواهان لغو تمامی قوانینی هستیم که نابرابری و تبعیض را بهر شکل و بهانه مابین شهروندان کشور اعمال می نماید؛

2ـ جنبش جمهوری خواهان دمکرات و لائیک ایران ، علاوه بر حقوق شهروندی برابر،قائل به وجود هویت های قومی ـ فرهنگی گوناگون در ایران است و خواهان حقوق برابر قومی ـ فرهنگی و عدم تمرکز قدرت و برپائی مجالس در مناطق مختلف کشور با توجه به تقسیمات اداری و ویژگی های فرهنگی، زبانی، قومی و تاریخی می باشد. نمایندگان این مجالس با رای مخفی و آزاد مردم ساکن هر منطقه انتخاب می شوند و وظیفه تعیین، نظارت و کنترل امور سیاسی، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی و ارگان های حکومتی در منطقه را برعهده دارند. تنظیم رابطه دولت و مجلس سراسری با مجالس منطقه ای و ارگان های اجرائی آن و شرح اختیارات و وظایف مجالس منطقه ای می بایست در قانون اساسی تعیین و تضمین گردد.

3ـ جنبش جمهوری خواهان دمکرات و لائیک ایران، زبان فارسی را زبان مشترک تمامی مردمان ساکن ایران می بیند. اما این واقعیت نباید مانع از رشد و شکوفائی دیگر زبان های رایج در ایران گردد و یا یکسانی سازی فرهنگی را تحمیل کند.

ما خواهان تدریس زبان های رایج دیگر در ایران از جمله ترکی آذربایجانی، کردی، بلوچی، ترکمنی همچون زبان عربی در مدارس بخصوص در مناطقی که به این زبان ها تکلم می کنند، هستیم . ما خواهان رشد هم زمان زبان و فرهنگ های مختلف ایرانی در کنار هم و با تاثیر از یکدیگر می باشیم.