پیش نویس

آئین نامه ِچهارمین گرد همائی سراسری
جنبش جمهوریخواهان دمکرات و لائیک ایران در پاریس

۱- هیئت رئیسه موقت:
شورای هماهنگی، اداره موقت جلسه را از هنگام گشایش نشست تا انتخاب هیئت رئیسه دائم بعهده خواهد گرفت.
وظایف هیئت رئیسه موقت:
۱- اعلام یک دقیقه کف زدن به احترام کلیه جانباختگان بویژه جانباختگان راه آزادی ایران درخیزش بزرگ مردمی از خرداد88 تا کنون.
۲- دریافت و بررسی پیشنهادات مربوط به آئین نامه و تصویب آن.
۳- پیشبرد روند انتخاب هیئت رئیسه دائم کنگره.
۴- ثبت گزارش این مرحله.
۵- تحویل مسئولیت کل شورای هماهنگی و هیئت رئیسه موقت به هیئت رئیسه دائم.
۲- دارندگان حق رای:
۱- کلیه همراهان شرکت کننده در گردهمائی سراسری که اسناد پایه ای جنبش جمهوریخواهان دمکرات و لائیک ایران را پذیرفته اند و داوطلب فعالیت اند، در تمامی مباحث و تصمیم گیری ها با حقوق برابرشرکت خواهند داشت وبا دریافت کارت ویژه ی رای گیری و ثبت نام در دفتر مخصوص با حقوق برابر از حق رای برخوردار خواهند بود.
۲- هیئت رئیسه گرد همائی با شمارش تعداد کارتهای پخش شده میان همراهان، تعداد دارندگان حق رای را در مراحل مختلف اعلام مینماید.
۳- میهمانان و دوستان شرکت کننده در گردهمائی سراسری که دارای کارت رای گیری نیستند، می توانند درتمامی مباحث بدون دارا بودن حق رای شرکت نمایند.
۳- حقوق همراه عبارتند از:
۱- داشتن حق رای، شرکت در مباحث و تصمیم گیریها، حق انتخاب کردن و انتخاب شدن در هیئت رئیسه، کمیسیونها و ارگانهای جنبش جمهوریخواهان دمکرات و لائیک ایران.

۴- وظیفه همراه:
۱- رعایت و اجرای سند ساختار و آئین نامه.
۵- وظایف هیئت رئیسه دائم :
۱- اعضاء هیئت رئیسه دائم 5 نفر خواهند بود و از میان داوطلبین زن و مرد با رای همراهان درگرد همائی انتخاب خواهند شد و هدایت و مدیریت نشست سراسری را بعهده خواهند داشت.
۲- موظف به رعایت و اجرای آئین نامه میباشند.
۳- تهیه صورت جلسات.
۴- ثبت و گزارش مصوبات.
۵- نظارت بر انتخابات و شمارش آراءو ثبت نتایج آنها.
۶- تقسیم وظایف:
۱- مبنای تصمیم گیری هیئت رئیسه در صورت بدست نیامدن تفاهم عمومی، رای اکثریت هیئت رئیسه خواهئ بود.
۲- درخواست تغییر هیئت رئیسه:
هرگاه یک سوم رای دهندگان خواهان تعویض یا تغییر کل هیئت رئیسه شوند، ابتدا رای اعتماد گرفته خواهد شد و اگر هیئت رئیسه رای اعتماد اکثریت نسبی را بدست نیاورد، در این صورت انتخابات مجددا برگزار خواهد شد.
۷- آئین نامه:
۱- تعریف: این آئین نامه راهنما و مبنای اداره گردهمائی سراسری توسط هیئت رئیسه منتخب گردهمائی میباشد.
۲- هرگاه بیست در صد دارندگان حق رای پیشنهاد بحث و رای گیری پیرامون بند هائی از آئین نامه را ارائه دهند، آن بندها به رای گذاشته خواهند شد. پیشنهاد ها باید یا بصورت پیشنهاد حذف یا پیشنهاد جایگزین کتبی ارائه شوند.
۳- در پایان این مرحله، کلیت آئین نامه به رای میان همراهان گذاشته خواهد شد.
۸- کمیسیون های گردهمائی:
۱- تعداد اعضاء هر کمیسیون حد اقل سه نفر خواهد بود.
۲- ترکیب اعضاء کمیسیون از میان داوطلبین بوده و با رای شرکت کنندگان در گردهمائی انتخاب میشود.
وظایف کمیسیون ها:
۱- بررسی کلیه پیشنهادهای رسیده به کمیسیون در مهلت تعیین شده.
۲- گزارش حاصل کار کمیسیون توسط مخبر کمیسیون به گردهمائی.
۳- تدوین نهائی و ارائه پیشنهادات پذیرفته شده توسط کمیسیون برای بحث و تصویب به گردهمائی.
۹-گردش مباحث:
۱- زمان و تعداد دور مباحث پیرامون اسناد سیاسی و قطع نامه ها را هیئت رئیسه تعیین می نماید.
۲- ثبت نام در هر دور قبل از آغاز بحث ها صورت میگیرد. پس از بسته شدن لیست دیگر نوبت داده نخواهد شد. درصورتی که تعداد داوطلبان برای بحث زیاد باشد در این صورت زمان به تعداد سخن ران ها تقسیم می شود.
۳- به هنگام تعیین مخالف و موافق، هیئت رئیسه از این اختیار برخوردار است که در باره تعداد مخالفین و موافقین اظهار نظر نماید و زمان بحث را تعیین کند.
۴- درابتدا مخالف و سپس موافق صحبت خواهد نمود.
۵- تعداد مخالفین و موافقین باید بطورمساوی باشند. اگر تعداد داوطلبان بحث بعنوان مخالف یا موافق زیاد باشد، در این صورت می توان به قید قرعه بطور برابرمخالفین و موافقین را تعیین کرد.
۶- در قرعه کشی بین موافقین، پیشنهاد دهنده مطلب مورد رای گیری، از اولویت بر خوردار است و درصورتی که بخواهد از این اولویت خود استفاده کند، باید پیش از قرعه کشی آمادگی اش را اعلام نماید.
۷- در صورت پیشنهاد کفایت مذاکرات، هیئت رئیسه می تواند در مورد آن تصمیم بگیرد.
۱۰- همراهان حاضر در پالتاک (شرکت از طریق اینترنت)
۱- تنها کسانی از حاضرین در پالتاک دارای حق رای خواهند بود که اولا از همراهان شناخته شده بوده و ثبت نام کرده باشند و دوما اگر شناخته شده نیستند, تا پیش از نشست سراسری از طریق نشانی های اعلام شده با شورای هماهنگی تماس گرفته و مشخصات خود را داده باشند. لازم به تذکر است که این دو گروه برای شناسائی در پالتاک می بایست قبل از گردهمائی سراسری نام های اینترنتی خود را به شورای هماهنگی داده باشند. ( لازم است که شورای همآهنگی این بند را قبل از نشست به اطلاع عمومی برساند.)
۲- در هنگام نوبت گرفتن برای شرکت در گفت وگوهای مخالف و موافق، همان سقف زمانی که برای حاضرین در نشست رعایت می شود، برای حاضرین در پالتاک هم معتبر است.
۳- در هنگام هر اعلامی که از سوی گردانندگان جلسه صورت میگیرد، مسئولیت وقت گیری یا رای دهی در پالتاک به عهده هئیت رئیسه خواهد بود.
۴- برای رای گیریهای مخفی(رای دادن به افراد)، از آنجائیکه در پالتاک امکان رای گیری مخفی وجود ندارد، حاضرین رای خود را از طریق پیام های خصوصی به گردانندگان اتاق پالتاکی با نظارت هیئت رئیسه، اعلام خواهند نمود.
۵- کسانی که می خواهند از طریق پالتاک اظهار نظر کنند و قبلا بعنوان همراه یا میهمان ثبت نام نکرده اند، از حق صحبت محدود برخوردارند اما از حق رای برخوردار نمی باشند.
۱۱- انتخاب شورای هماهنگی:
۱- بخشی از اعضای شورای هماهنگی جنبش جمهوریخواهان دمکرات و لائیک ایران از میان همراهان در گردهائی متناسب با تعداد رای دهندگان انتخاب میشوند و بخش دیگری که از نمایندگان شهری و کشوری هستند بعد از انتخابات در واحد خود به اعضای شورای هماهنگی می پیوندند.
۲- هیئت رئیسه لیست نامزدها را از میان داوطلبین و پیشنهاد شدگان اعلام میکند.
۳- پس از معرفی نامزدها، اقدام به رای گیری مخفی میشود.
۴ـ در پیروی از مصوبه نخستین گردهمائی سراسری مبتنی بر پذیرفتن شرکت پنجاه درصدی زنان و مشارکت متساوی زنان و مردان ، که هدف جنبش ، در تمام عرصه های فعالیت های جمعی می باشد، در صورتیکه تعداد داوطلبان زن محدود باشد، هیئت رئیسه به حضور فعالانه تر زنان در انتخابات شورای همآهنگی تشویق می نماید.
۵- کسانیکه بیشترین آراء را در نشست چهارم کسب کرده اند نامشان به عنوان اعضای شورای هماهنگی آینده اعلام خواهد شد.
۶- در صورت انتخاب نشدن شورای هماهنگی، مجموعه نشست میتواند تصمیم بگیرد و شورای هماهنگی موقتی برای تشکیل گردهمائی فوق العاده انتخاب کند.