به کنگره دوازدهم سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)

دوستان گرامی!

درودهای صمیمانه ما را به مناسبت برگزاری دوازدهمین کنگره سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) بپذیرید. ضمن سپاس از دعوت تان، با این امید به اتخاذ سیاست های سازنده ای که هم نیروی مبارزه برای آزادی و عدالت را در صفوفتان توانمند تر و هم راه نزدیکی، همکاری و ائتلاف با دیگر مبارزان راه آزادی و عدالت و جدایی دین و دولت را هموارتر نماید، برگزاری این کنگره را به شما و همه اعضاء و دوستداران تبریک میگوئیم.

تاریخچه چند دهه این سازمان با فراز و نشیب های گوناگونی همراه بوده است. قربانیان بسیار جان باخته فدائی چه در مبارزه علیه سلطنت پهلوی و چه در دوران جمهوری اسلامی خود نشانگر بهایی است که طیف های وابسته به فدائیان و از جمله این سازمان در طول حیات خود در پیکار علیه استبداد حاکم بر میهنمان پرداخته است. اما اتخاذ برخی سیاست ها توسط سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) در نزدیکی به این و یا آن جناح جمهوری اسلامی ایران در برخی از مقاطع به گونه ای بوده است که نه تنها از منظر بسیاری از دیگر نیروهای اپوزیسیون مستقل، تحول خواه و دمکراتیک مورد نقد جدی قرار گرفته است، بلکه در درون خود سازمان نیز هرچه بیشتر به زیر پرسش کشیده شده است. برآمد دوباره گرایشی در این سازمان که نامه نگاری به رهبر و ارشاد او را پایه سیاست ورزی خود قرار داده است، موج جدیدی از نگرانی در باره فرایند تحولات در این سازمان ایجاد کرده است. به باور ما هر گامی که این سازمان در به چالش کشاندن نظام های دینی، موروثی و مسلکی و ادای سهم در پیشرفت پروژه های صلح، جدایی دین و دولت، دمکراسی و عدالت اجتماعی در ایران بردارد، میبایست بدور از هر گونه تنگ نظری و تعصبی توسط دیگر نیروهای دمکرات و به ویژه نیروهای جمهوری خواه و لائیک ایران با استقبال روبرو گردد. همان گونه که هرگامی در جهت خلاف آن باید با صراحت مورد انتقاد قرار گیرد.

دوستان عزیز !

همان طور که میدانید شورای هماهنگی جنبش جمهوری خواهان دموکرات و لائیک ایران خود را موظف میداند بر پایه قرار تک ماده ای نخستین گردهمایی سراسری در سپتامبر ۲۰۰۴ ” در راستای شکل‌دهی اتحاد گسترده‌ی همه‌ی نیروهایی که استقرار یک نظام مبتنی بر دموکراسی، جمهوریت و لائیسیته به جای جمهوری اسلامی را می‌پذیرند، درهماهنگی با دیگر مؤلفه‌ها و تشکلهای این مجموعه، کلیه‌ی تلاشها و اقدامات ضرور را سازمان دهد.” از این رو هر سیاست مثبتی که کنگره شما در راه تقویت اهداف فوق اتخاذ کند بی شک با استقبال ما روبرو خواهد شد. در این راستا ما خود یکی از نیروهای بوده ایم که در راه همکاری های حقوق بشری میان ۹ گروه جمهوری خواه گسترش آن کوشیده ایم.

ضرورت این گونه همکاری ها در میان اپوزیسیون جمهوریخواه لائیک ، سکولار و دمکراتیک ایران که بتواند صدای سومی را مستقل از کشاکش سیاسی درون حاکمیت و اصلاح طلبان دینی و یا آلترناتیو سازی قدرت های بیگانه بگوش مردم ایران و جهانیان برساند به ویژه در شرایط حساس کنونی بیش از پیش برجسته شده است. همان طور که پیشتر نیز گفته ایم تغییر چشم انداز تیره در داخل کشور و در صحنه بین المللی قبل از هرچیز مستلزم شکل دادن بلوک نیرومندی از نیروهای مستقل, جمهوریخواه, مردم سالار و باورمند به جدائی دین و دولت می باشد.

آرزومندیم کنگره شما با تاکید هر چه بیشتر بر ضرورت فرارفتن از نظام جمهوری اسلامی به جای همزیستی با آن و تاکید بر صلح، عدالت، دمکراسی، جمهوری و لائیسیته، به تقویت این صدا یاری رساند.

شورای هماهنگی جنبش جمهوریخواهان دمکرات و لائیک ایران

۲۲ آپریل ۲۰۱۱