پیام اتحاد جمهوری خواهان ایران

پیام به پنجمین گردهمآیی جنبش جمهوریخواهان دمکرات و لائیک ایران

دوستان گرامی، برگزاری پنجمین گردهمآیی را به شما تبریک می گوییم. امروز جمهورخواهی به عنوان هویت جمعی نیروهای مدافع دمکراسی، جدائی دین از حکومت، دمکراسی و حقوق بشر جایگاه خود را در سپهر سیاسی ایران باز کرده است و جمهوریخواهان ایران حضور چشم گیری در تلاش برای رسیدن به یک جامعه آزاد و مدرن دارند. تلاش هایی که در جنبش جمهوریخواهی در جهت گفتمان سازی و تاکید بر ارزش های جمهوریخواهی و نیز مقاومت در برابر تحلیل بردن جمهوریخواهان در اتحاد با مشروطه خواهان گوناگون صورت گرفته است،به ثمر می نشیند. امروز می توان به جرات اعلام کرد که زمینه های ایجاد یک بلوک وسیع جمهوریخواهی مرکب از سازمان های موجود، حول ارزش های جمهوریخواهی ممکن و عملی است و چنین بلوکی علیرغم تنوع درونی جمهوریخواهان، از همین امروز می تواند در عرصه هایی که مبتنی بر این ارزش های مشترک هست، گام های عملی هم بردارد.

کشور ما امروز در شرائط دشواری قرار دارد. بحران بر سر برنامه اتمی ایران هم چنان ادامه دارد. بحران اقتصادی و تشدید تحریم های بین المللی شرائط زندگی را برای بخش مهمی از مردم ایران مشکل تر از پیش ساخته است. بیکاری و فقر بیش از پیش گسترش یافته است. رانت خواری و فساد، اقتصاد کشور را در آستان فلج قرار داده است.بحران بر سر برنامه اتمی ایران هم چنان ادامه دارد. حضور نیروهای نظامی و امنیتی در اقتصاد و سیاست کشور افزایش یافته است. فعالان سیاسی، مدنی و فرهنگی هم چنان بازداشت و محاکمه می شوند. فضای سیاسی خفقان بار است. انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری در حالی برگزار می شود که هنوز کاندیداهای معترض انتخابات قبلی در حبس خانگی به سر می برند. فعالان جنبش اعتراضی مردم، جنبش سبز، در زندان هستند. خواست تغییر این وضعیت، پایان دادن به استبداد، پایان دادن به تحریم ها و فلج اقتصادی کشور، یک خواست عمومی است.

در چنین شرائطی تلاش برای همگرائی بیشتر جمهوریخواهان ایران و اتحاد عمل گسترده تر در میان نحله های مختلف آنان برای دفاع از حق حاکمیت مردم، تامین پیش شرط ها و برگزاری انتخابات آزاد، از اهمیتی دو چندان برخوردار است. همگرائی و اتحاد عمل نیروهای جمهوریخواه حول هدف جمهوریت، جدائی دین از حکومت، رعایت حقوق بشر و احترام به رای شهروندان کشور می تواند در ترسیم آینده امید بخش برای مردم ایران موثر باشد.

دوستان عزیز،

کشور ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند نیروهایی است که بتوانند فضای تنفس جدیدی برای جنبش آزادیخواهانه مردم باز کنند. جامعه ما در طول ۳۴ سال گذشته از هر نظر متحول شده است و راه حل های نوینی را برای گذر از مشکلات دامنگیر خود می طلبد. تنها نیروهایی که از تجربه جنبش های آزادیخواهانه مردم ایران از انقلاب مشروطیت تاکنون، درس های لازم را آموخته اند، می توانند راه برون رفت از بحرانها و دشواریهای موجود را در برابر مردم بگشایند. راه حل کشور ما نه احیای سلطنت و نه سپردن حقی که به مردم تعلق دارد، به دست ولی فقیه است. ما هم چون دیگر جمهوریخواهان ایران بر این باوریم که حاکمیت از آن شهروندان ایران است که خود در انتخابات آزاد و در همپوشی با هنجارهای متعارف جهانی تجلی می یابد. جدائی دین از دولت و التزام بر منشور جهانشمول حقوق بشر نه فقط پایه های مشترک فکری جمهوریخواهان،بلکه خواست های مهم جامعه مدنی و مردم کشور ما نیز هستند.

دوستان عزیز،

ما تلاش مشترک همزمان با شما و دیگر سازمان های جمهوریخواه در جهت همگرائی، همکاری و اتحاد عمل جمهوریخواهان ایران را در این راستا دانسته و بر ادامه هدفمند آن پای می فشاریم. دست همه شما را به گرمی می فشاریم و برای گردهمآئی شما آرزوی موفقیت داریم.

هیات سیاسی – اجرایی اتحاد جمهوری خواهان ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ – ۱۷ مه ۲۰۱۳