پیام هیئت سیاسی – اجرائی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)

به پنجمین گردهمائی جنبش جمهوریخواهان دموکرات و لائیک ایران

خانمها و آقایان،
دوستان گرامی،
برگزاری پنجمین گردهمائی جنبش جمهوریخواهان دموکرات و لائیک ایران را به شما کوشندگان و دوستداران این جنبش تبریک می گوئیم و برایتان در پاسخگوئی به مسائلی که در دستورکار این گردهمائی گذاشته اید، آرزوی بیشترین توفیق را داریم.

ما خاصه اقدام شما را در کار رسیدگی به طرحی که زیر عنوان “ضرورت همگرائی و اتحاد گستردۀ جمهوریخواهان” در دستورکار این گردهمائی دارید و تصمیم شما را در این باره با اشتیاق بسیار دنبال می کنیم. این طرح ابتکارات و تعبیه های مشخص و شایان توجهی را برای نیل به همگرائی و اتحاد گستردۀ جمهوریخواهان پیش نهاده است. به نظر ما نیز امروز وجود بلوکی نیرومند از نیروهای جمهوریخواه دموکرات و سکولار می تواند در تحقق و تقویت راه حل مسالمت آمیز گذر از استبداد حاکم به نظامی دموکراتیک و سکولار نقش شایانی داشته باشد. جز این نیز نمی تواند باشد. هم از این رو است که تصمیمات گردهمائی حاضر در تعیین گسترۀ مورد نظرش از نیروهای جمهوریخواه دموکرات و سکولار – تأکید می کنیم: نیروهای جمهوریخواه دموکرات و سکولار – و اقداماتش برای پیشبرد روندی سنجیده، واقعبینانه و دموکراتیک برای دست یافتن به همگرائی و اتحاد، مورد توجه و علاقه ویژه ما است.

دوستان عزیز،
ما در اینجا مطلقاً نیازی به ترسیم وضعیت پردرد و مخاطره، و حساسی که جامعه و کشورمان با آن روبرو، است نمی بینیم. پنجمین گردهمائی “جنبش جمهوریخواهان دموکرات و لائیک” تنها یک ماه پیش از انتخابات یازدهمین دورۀ ریاست جمهوری اسلامی برگزار می شود. ممکن است در ارزیابی از اهمیت و حساسیت لحظه ای که جامعۀ ایران اکنون در آن قرار دارد، آثار و نتایج انتخابات پیش رو بر و در این اوضاع، و کیفیت موضع نیروهای جمهوریخواه دموکرات و سکولار ایران نسبت به انتخابات مذکور در میان آنان تفاوت نظر وجود داشته باشد. چنین نیز هست. اما به جرأت می توان از این اشتراک نظر گفت که در صورت حضور بلوکی با مختصات پیشگفته در این اوضاع، قطعاً میدان عمل فراخی برای آن موجود می بود؛ زیرا که گوهر اجتماعی-سیاسی مسلط تحرکات عظیم دو دهۀ اخیر در جامعۀ ما چیزی جز تکاپو برای نیل به یک جمهوری دموکرات و سکولار نبوده است.

ما امیدواریم گردهمائی شما در یافتن پاسخهای انطباقی برای تحقق حضور نیروهای جمهوریخواه دموکرات و سکولار در این میدان فراخ و برآمد آنان به پشتوانۀ نیروی اجتماعی عظیمی که زمان نیز اکیداً به نفع آن است، به بیشترین موفقیتها نائل گردد.
به نظر ما تدوین گفتمانی انطباقی پیرامون سکولاریسم و تحقق بخشیدن به آن از زمره وظایف خطیر برای تحول دموکراتیک جامعۀ ایران است. فراتر از لحظات معینی که اکنون با آن مواجهیم، و فراتر از کوششهای ارزشمند شما برای تحقق بخشیدن به بلوک پرقدرتی از نیروهای جمهوریخواه سکولار و دموکرات، ما امیدواریم جنبش جمهوریخواهان دموکرات و لائیک در پایه ریزی این گفتمان بتواند سهم درخوری را به عهده گیرد و عملی سازد.

دوستان گرامی
بار دیگر تبریکات مان را بابت برگزاری پنجمین گردهمائی جنبش جمهوریخواهان دموکرات و لائیک ایران ابراز می داریم و بیشترین موفقیت را برای شما و این گردهمائی امید داریم.
هیئت سیاسی – اجرائی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
۱۸ می ۲۰۱۳