سمینار مسائل ملی – قومی : گشایش سمینار

متن گشایش سمینار

خانم ها و آقایان، دوستان گرامی

ضمن عرض خوشآمد و سپاسگزاری از حضورتان در این مجلس به ویژه از دوستانی که از راه دور آمده اند، اجازه میخواهم از جانب گروه کار بررسی و بازاندیشی در مسائل ملی-قومی در ایران توضیح کوتاهی در باره دلایل برگذاری این سمینار و برخی نکات مربوط به آن خدمتتان بدهم.

مسأله ملی-قومی در فضای سیاسی و روشنفکری ایران از آن جمله مسائلی است که اختلاف و افتراق بر سر آن از خود همین اصطلاح یعنی از چگونگی نامیدن موضوع بحث آغاز میشود. اطلاق لفظ قوم یا ملت به جوامع فرهنگی-زبانی، و از نظر برخی نژادی متفاوت در درون خاک ایران که سرزمین مشترک و تاریخی همه آنان بوده است، هم نشانه وجود چارچوبهای مفهومی و نظری و اندیشه های سیاسی متمایز است و هم منشأ طرح مطالبات و خواستها و امتیازات مختلف. و از آنجا که این امور با سرنوشت ایران و سیاستِ قدرتهای حاکم بر آن سر و کار دارد با رشته های پیدا و پنهان با سیاستگزاریها و منافع قدرتهای دیگر نیز پیوند میخورد. این مسأله و راههای حل آن در تاریخ معاصر ما موجبِ صف بندیهای سیاسی، مناقشاتِ ایدئولوژیک و اغلب جنگِ احکام و باورهای بی چون و چرا بوده است. نخستین نکته ای که مایلم به آگاهی شما برسانم اینست که گروه کار ما، چنانکه از نامش بر میآید، جز پایبندی به یافتن راههای دموکراتیک، در پی تبلیغ و ترویج دیدگاه و الگوی از پیش ساخته ای در این مورد نیست. اساسا پرسشگر است و میکوشد به سهمِ خود ضمن قدر شناسی از تلاشهای فکری دیگران، به بازاندیشی پیرامون مفاهیم، الگوها و راه حلهای مطرح در این زمینه کمک کند و خود نیز بیاموزد. به ویژه امیدوار است بتواند با مساعدتِ صاحبنظران، گفت و شنودهائی مستدل و دموکراتیک میان آرا و گرایشهای مختلف برقرار کند تا نخست بتوانیم حرف یکدیگر را به درستی بشنویم. با چنین هدفی بود که پیش از سمینار امروز سه گفت و شنود اینترنتی (پلتاک) از جانب گروه کار برگذار شد، به منظور شکافتن و روشن تر کردن برخی مفاهیم و مفروضات در این موضوع و نیز تأمل بیشتر نسبت به پیشنهادها و راههای ارائه شده از سوی گرایشهای مختلف و بسته به نتایج این سمینار و با ب

هره گرفتن از تذکرات، مشورتها و راهنمائیهائی که نسبت به کار ما میشود، ممکن است این گفت و شنودها در آینده نیز ادامه یابد.

افزون بر این باید گفت گروه کار ما برای پاسخ دادن به یکی از مسائل مورد افتراق در جنبش جمهوری خواهان دموکرات و لائیک، از اواخر آوریل 2006 شکل گرفت و کار خود را آغاز کرد. آنچه در بارۀ مسأله ملی-قومی در سند سیاسی این جنبش تدوین شده بود در میان اوراقی که به شما داده شده وجود دارد و ما امیدواریم حاصل این گونه مباحثات در آینده به تدقیق نظرات و پیشنهادهای جنبش جمهوری خواهی نیز یاری رساند.

اجازه دهید اشاره ای نیز به چگونگی تأمین مخارج این نشست بکنم. منبع اصلی تأمین هزینه های این سمینار، مشارکت تک تکِ علاقمندان یعنی مشارکت خود شما در این کار بوده است. اعضای گروه کار هزینه های باقیمانده را بر عهده خواهند گرفت.

آخرین نکته ای که باید به آگاهی شما برسانم تغییراتیست که در برنامه پیش بینی شده به وجود آمده است. برخی از سخنرانان میهمان ما متأسفانه بر اثر گرفتاریهای شخصی درین آخرین روزها نتوانستند در اینجا و در جمع ما حضور داشته باشند. دوست گرامی آقای تورج اتابکی سخنان خود را از طریق اینترنت به آگاهی ما خواهند رساند و در بحثها نیز شرکت خواهند کرد. آقای محمدرضا خوبروی پاک که متأسفانه هم اکنون در بستر بیماری هستند، لطف کرده اند و نوشته کامل خود را برای ما ارسال داشته اند که توسط یکی از دوستان خوانده خواهد شد. ایشان نیز خواهند کوشید از طریق اینترنت در گفتگوها شرکت کنند. تنها آقای عباس ولی که شاید بسیاری از شما اطلاع داشته باشید که در سالهای اخیر در کار تأسیس دانسگاهی در کردستان عراق بوده اند، با همه علاقه ای که به شرکت در این مجلس داشتند و تدارک سفر خود را نیز دیده بودند به دلیل گرفتاریهای پیش بینی نشده اداری در آنجا، نتوانستند به پاریس بیایند و ما امروز از فیض حضور و شنیدن آرای ایشان محروم هستیم.

با تشکر مجدد از شما و دوستانی که از طریق اینترنت در سمینار شرکت دارند، از دوست گرامی حیدر تبریزی تقاضا میکنم به اینجا بیایند و برنامه سمینار را آغاز کنند.

شهرام قنبری