گزارش بزرگداشت خاطره عباس عاقلی‌زاده

گزارش بزرگداشت خاطره عباس عاقلی‌زاده

25 اوت 2017 – 3 شهریور 1396

آلمان – هانوفر

عباس عاقلی زاده از اعضاء شورای موقت سوسیالیست های چپ ایران, یکی از بنیانگذاران و همراهان جنبش جمهوری خواهان دمکرات، لائیک  ایران و چهره پرسابقه سوسیالسیتی و از یاران زنده یاد خلیل ملکی، در پنچشنبه دهم اگوست ٢٠١٧ دیده از جهان فروبست وما را در اندوه از دست دادنش به سوگ نشاند. گزارش زیر مروری است اجمالی برمراسم تدفین و بزرگداشت او

انبوهی از همراهان و دوستداران عباس ازساعت یک بعد ازظهر روز جمعه, بیست وپنجم اگوست در گورستان
St. Nikolai از ملیت های مختلف اجتماع کرده بودند تا ضمن ادای احترام به این شخصیت سیاسی، فرهنگی با او وداع کنند.

چون طبق توافق خانواده وکمیته برگزار کننده مراسم بنا شده بود که شرکت کننده گان، هزینه خرید گل را به کمک به خانواده زندانیان سیاسی اختصاص دهند لذا کمیته برگزارکننده، ٨١ شاخه گل روز سفید بین حضار تقسیم کرد تا بعنوان تجلیل و آخرین وداع نثار آرامگاه او کنند، اما با این وجود وعلی رغم اعلام قبلی تعداد از شرکت کننده گان نیز با خود گل به هم راه داشتند.

رأس ساعت یک بعد از ظهر ماشین حامل پیکر زنده یاد عباس وارد گورستان شد و تابوت به وسیله مسئولین امور روی چهار چرخ مخصوص قرار گرفت، ودر مدخل گورستان، فرزندان عباس (مینا و خلیل) سخنان کوتاهی در مورد پدرشان بیان داشتند، پس از آن تابوت با بدرقه و همراهی شرکت کنندگان تا محل دفن حمل گردید. در آنجا به وسیله یکی از حضار متنی همراه با شعری شورانگیز قرائت شد و سپس تابوت در جایگاه ابدی قرار گرفت و شاخه گلها به نشان ادای احترام نثار پیکر عباس گردید.

پس از پایان مراسم تدفین، گروهی از شرکت کنندگان همراه با تعداد کسیری از دوستان و آشنایان، برای شرکت در مراسم بزرگداشت عباس به خانه کارگاه مراجعه و ساعت ٤ بعد از ظهر مراسم بزرگ داشت اغاز گردید.

مراسم بزرگداشت

سامان دهی مراسم بزرگداشت را کمیته ای تحت عنوان (کمیته برگزار کننده بزرگداشت) متشکل از دوستان و رفقای عباس و کانون کنشکران سوسیالیست و دمکرات هانوفر و فعالین کارگاه ایرانیان بعهده داشتند. در تقسیم کاری که قبل از مراسم به انجام گرفته بود (کمیته برگزار کننده) اداره جلسه را به بعهده دو تن از فعالین سیاسی شهر(فردوس میرآبادی و سعید آرمان) گذاشته شده بود. در ابتدا و در آغاز شروع مراسم، به پاس احترام عباس و خدماتش به جنبش سوسالیستی و ترقیخواهانه، حاضران یک دقیقه ایستاده  دست زدند. لازم به یاد آوری است که دیوار های سالن مراسم با تراکتهائئ با مضامینی چون سرنگونی رژیم استبدادی جمهوری اسلامی و زندانی سیاسی آزاد باید گردد .پوشانده شده بود، همچنین تعداد ٨١ گل سفید به نشانه ٨١ سال زندگی عباس و ٣١ گل رز قرمزبه علامت ٣١ سال مبارزه علیه نظام سلطنتی (١٣٢٦-١٣٥٧) و ٣٨ رز قرمز به نشانه ٣٨ سال مبارزه علیه رژیم جمهوری اسلامی، به وسیله کانون کنشکران سوسیالیست ودمکرات هانوفر به مراسم تقدیم و فضای سالن بزرگداشت را عطراگینی کرده بود. در ادامه ی مراسم یکی از اداره کننده گان، شمه ای از سوابق سیاسی زنده یاد عباس عاقلی زاده و مبارزات او در رژیم پیشین و جمهوری اسلامی بیان داشت و سپس دولت دوست وهمراه او در جنبش جمهوری خواهان دمکرات و لائیک، نوازمصلی نژاد بیانه کنشران سوسیالیت دمکرات هانوفر و متنی مستقل که دلنوشته شخصی او بود قرائت کرد. سپس اقای یوسف اردلان که در دوران شاه با زنده یاد  عباس همبند بوده، پشت تریبون قرار گرفت و خاطراتی از دوران زندان را بیان کرد. در این خاطرات به طور ویژه به برخورد های انسانی و مقاومت زنده یاد عباس در برابر زندانبانان و انعطاف او در رابطه  با دیدگاه های مختلف زندانیان اشاره داشت. پس از پایان صحبت های اقای یوسف اردلان نوبت به بیانیه ی سازمان های سیاسی رسید که متأسفانه به علت کسرت وذیق وقت (کمیته) موفق به ارائه کامل آنها نشد، اما برخی از آنها خواندن و بقیه بردن اسامی آنها اکتفا گردید، که کمیته تلاش میکند در حد توان و امکانانت تمامی پیام ها و سخنرانی ها را ضمیمه این گزارش به اطلاع عموم برساند.

در ادامه برنامه بزرگداشت خانم سرور صاحبی و آقایان احمد مصطفی نژاد وپرویز….. و مجید زربخش سخرانی در رابطه با عباس بیان داشتند. فیلم هائی نیز در ارتباط با گوشه هائی از فعالیت های عباس و همچنین حضورش در جمع دوستان و برخوردهای امید بخش و پرنشاطش به نمایش گذاشته شد و در ادامه دولت هنرمندان (سیامک) چند قطعه از ترانه های مورد علاقه عباس را اجرا کرد که مورد توجه قرار گرفت و شرکت کنندگان مراسم با این هنرمند درخواندن ترانه ها همراهی و همنوایی کردند. برنامه بزرگداشت زنده یاد عباس عاقلی زاده پس از صرف شام همچنان تا نیمه شب با خواندن ترانه وصرف شراب و بیان خاطرات از طرف دوستان و همراهان عباس ادامه یافت.

در پایان یادآوری میشود که از طرف دوستان و علاقه مندان، مبلغ 700 یورو برای کمک به خانواده زندانیان سیاسی اهداء شد.