میترا حکمت سکوت را می‌شکند.

 

 

« نخستین بار 3 سال داشتم، سپس 4 و پس از آن 5… مردی که باید از من محافظت می‌کرد، کسی که به من حیات داده بود، تصمیم گرفته بود که حق دارد زندگی من را نابود کند. همه چیز در 10 سالگیِ‌ام قطع شد. من دختر جوانی شده بودم. این بَدنِ جدید دیگر مورد علاقه‌اش نبود. »

« امروز احساس آزادی و رهایی می‌کنم، احساسی اما همراه با وحشت از بازگشودن دردها و زخم‌ها. »

« موضوع چنان باورنکردنی به معنای خاص است که انسان نمی‌داند با شکستن سکوت، مردم چه واکنشی نشان خواهند داد. این برای خانواده‌ام حیرت‌انگیز بود. زخمی روانی و دردی بزرگ برانگیخت. به گونه‌ای که مادرم هیچ‌گاه تسکین نخواهد یافت و من وحشت دارم از بیدار شدن این همه رنج. مَحرَم آمیزی inceste، دَردمندیِ سکوت است. همین که درباره‌اش لب بگشائیم، احساس گناه می‌کنیم که درد را ابدی می‌کنیم. »

« آن چه که اکنون بیش از همه برای من لذت‌بخش است، این است که مرا شجاع بشمارند، زیرا که برای طرح این موضوع باید به واقع شجاع بود. »

« هرگز نمی‌توانستم تصور کنم که سرگذشت شخصیِ من بتواند با سرگذشت جمعی بزرگ‌تر پیوند خورَد. آن چه که امروزه روی می‌دهد [شکستن سکوت از راه #MeTooInceste و دیگر هشتاگ‌ها از این گونه]، شانس شگفت‌انگیزی است که به هر آن چه که من در زندگی‌ کشیده‌ام معنا می‌بخشد. »

 

میترا حکمت

 مجله فرانسوی اِل ELLE («او»، سوم شخص مؤنث در زبان فرانسه)  

شماره 3918 – 22 ژانویه 2021 – صفحه 15

 

برای خواندن مقاله به زبان فرانسه روی این سطر و یا عکس بالا کلیک کنید.