ایران: معلمان مبارزات خود را تشدید می کنند

بیانیه سندیکاهای فرانسه 

در ایران، توده های مردم سقوط بی‌رحمانه سطح زندگی، تشدید نابرابری‌های اجتماعی، تشدید سرکوب پلیسی و قضایی را متحمل می شوند. اما، شاهد بسیج های بسيار مهمی توسط اقشار مختلف حقوق بگيران و بازنشستگان هستیم.

معلمان، با بسیج های وسیع خود، مهر خود را بر صحنه اجتماعی کشور زدند. به استناد شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان ایران، یک چند تجمعات اعتراضی در روزهای 10، ۱1، 12 و 23 دسامبر ۲۰۲۱ در سراسر کشور برگزار شدند. این مبارزات توسط بسیج های دیگر، با ابعادی وسیع تر، دنبال شدند. در روزهای 20 و 30 ژانویه یک تحصن  دو روزه، و 11000 تحصن در 213 شهر، عمدتاً در مدارس برگزار شد. هم چنین در 31 ژانویه تظاهرات اعتراضی در خیابان ها و در مقابل ادارات وزارت آموزش و پرورش برگزار شدند.

با وجود تهدیدات و فشارهای وارده از سوی مقامات حکومتی، تظاهرکنندگان از طریق سردادن شعارها مطالبات خود را از جمله افزایش حقوق و مستمری بازنشستگی بیان کردند.

در شیراز هزاران تظاهر کننده حتی خواستار استعفای وزیر آموزش و پرورش کشور شدند. در کرمان بر روی باندرولی نوشته شده بود: «آخوندها نباید وارد مدارس شوند»، شعاری در ابراز مخالفت با طرح رژیم اسلامی مبنی بر مأموریت و دخالت بیشتر روحانیون در مدارس.

در سقز در کردستان معترضان خواستار آموزش زبان مادری در مدارس شدند – ایران کشوری چند قومیتی است اما رژیم اسلامی همانند رژیم سلطنتی قبلی فقط زبان فارسی را به عنوان زبان رسمی به رسمیت می شناسد و تدریس زبان مادری در مدارس ممنوع است. اخیراً رژیم  زهرا محمدی، معلم کُرد را به خاطر تدریس به زبان مادری، به جرم «تشکیل گروهک علیه امنیت کشور» به 5 سال زندان محکوم کرده است.

نکته چشمگیر در این تظاهرات ها، از یک سو شرکت معلمان بازنشسته است با شعار « شاغل، بازنشسته، اتحاد، اتحاد!»، و از سوی دیگر حضور و حمایت پدران و مادران دانش آموزان در آن ها.

نیروهای امنیتی رژیم به دستگیری معترضان پرداختند. در فهرست ناکامل ارائه شده توسط شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان ایران، به این اسامی برمی خوریم: شعبان محمدی، محمدعلی زحمتکش، اصغر امیرزادگان، قهرمان حاتمی، احمد حیدری، داودی، احمدی. باید افزود که جعفر ابراهیمی از اعضای کمیته مدیریت شورای هماهنگی نیز که به چهار سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده بود به تازگی حکم وی تایید شده است.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان ایران، در قطعنامه ای که در 31 ژانویه به مناسبت این تجمعات اعتراضی منتشر کرد، نسبت به آموزش نابرابر، خصوصی سازی آموزش، افت سطح آموزش عمومی و سقوط سطح زندگی معلمان و سایر اقشار زحمتکش و کارگران به شدت اعتراض می کند. قطعنامه همچنین مخالفت قاطع با بودجه ریاضتی ارائه شده توسط دولت به مجلس را ابراز می دارد و خواست های خود را چنین یادآور می شود:

  –  افزایش حقوق شاغلان و مستمری بازنشستگان

  –  متوقف ساختن خصوصی سازی آموزش و پرورش،

  –  آموزش رایگان با کیفیت بالا،

–   افزایش حقوق کارکنان خدماتی مدارس

–   پایان دادن به غارت صندوق ذخیره فرهنگیان

 –  تضمین امنیت شغلی در آموزش و پرورش کشور.

–   پایان دادن به پیگرد قضایی معلمان

 –  آزادی زندانیان

قطعنامه بار دیگر بر اراده راسخ معلمان در تسلیم نشدن در برابر سرکوب و ادامه مبارزه برای خواسته های خود تاکید دارد..

فعالان اتحادیه های کارگری در ایران برای مقابله با سرکوبی که با آن مواجه اند به حمایت بین المللی نیاز دارند.

 

پاریس، ۲۴ فوریه ۲۰۲۲

                                                                                                                        

  کنفدراسیون دموکراتیک فرانسوی کار (س اف د ت)                                    

 کنفدراسیون عمومی کار (س ژ ت)                                                          

 کنفدراسیون متحده سندیکایی (اف. اس. او)                                  

 اتحاد سندیکایی همبستگی (سولیدر)                                         

 اتحاد ملی سندیکاهای مستقل (او ان اس آ)