استفاده از بمب‌های خوشه‌ای توسط روسیه در اوکراین «جنایت جنگی» است

سازمان عفو بین‌الملل

اول آوریل 2022

 

به گفته عفو بین‌الملل «تاکتیک محاصره» و حملات «بی‌رویه» ارتش روسیه به مناطق پرجمعیت اوکراین منجر به کشته و یا زخمی شدن «غیرنظامیان» می‌‌شود.

 

سازمان عفو بين‌الملل ضمن تایید دریافت «گزارش‌هایی موثق» درباره چندین مورد استفاده نیروهای روسیه از بمب‌های خوشه‌ای در مناطق پرجمعیت اوکراین، این رویکرد مسکو را نقض آشکار قوانین بین‌المللی دانست.

این نهاد بین‌المللی در بیانیه خود که جمعه 1 آوريل صادر شده ضمن «غیر‌قانونی» و «جنایت جنگی» دانستن این اقدام مسکو، تاکید کرد که «تاکتیک محاصره» و حملات «بی‌رویه» ارتش روسیه به مناطق پر‌جمعیت اوکراین به کشته و یا زخمی شدن «غیرنظامیان» می‌انجامد.

همچنین عفو بین‌الملل در گزارش خود نیز از روسیه خواست ضمن دادن اجازه دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و مسیرهای امن، مقدمات تخلیه امن همه کسانی که مایل به خروج از مناطق محاصره شده هستند را فراهم سازد.

شایان ذکر است ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» پیش از این اعلام کرده بود روسیه از «بمب‌های خوشه‌ای» که به‌موجب قوانین بین‌المللی ممنوع است در جنگ علیه مردم اوکراین استفاده می‌کند.

به‌رغم این اما مسکو از ابتدای تهاجم نظامی همه‌جانبه آن به اوکراین که در 24 فوریه گذشته آغاز شده همواره اتهام‌های مطرح شده علیه خود مبنی بر استفاده از این نوع مهمات در جنگ علیه این کشور را تکذیب کرده است.

 

برگرفته از سایت دبی – العربیه فارسی – 2 آوریل 2022