جهان‌ به سرکوب خونین اعتراضات در ایران واکنش فوری نشان دهد

شهرستان طالش – اعتراضات روز چهارشنبه

عفو بین‌الملل، بامداد پنج‌شنبه، ۳۱ شهریور، اعلام کرد: «سرکوب خونین اعترضات مردم ایران درپی جان باختن مهسا امینی در بازداشت پلیس، نیازمند اقدام فوری و ملموس جهانی است تا به مصونیتی که به مقامات جمهوری اسلامی اجازه داده به صورت گسترده به شکنجه، کشتار و اعدام‌های فرمایشی اقدام کنند، رسیدگی شود.»

دیانا الطحاوی، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل، گفت: «تازه‌ترین‌ سرکوب وحشیانه اعتراضات در ایران، در حالی انجام می‌شود که هم‌زمان ابراهیم رئیسی، در سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کند.»

در بیانیه‌ این سازمان آمده است: «رهبرانی که به‌ نمایندگی از کشور خود در مجمع عمومی سازمان ملل حاضر شده‌‌اند، باید از ایجاد یک مکانیسم مستقل رسیدگی و پاسخگویی حمایت کنند، تا حکومت ایران نتواند از مجازات و عواقب اعمالش بگریزد.»

اعتراضات ضد‌حکومتی در ایران که شروع آن با قتل مهسا (ژینا) امینی آغاز شد، برای پنجمین شب متوالی ادامه یافت. در اغلب شهرهای ایران، تجمعات گسترده معترضان با خشونت نیروهای امنیتی روبرو شده است.

مهسا امینی، زن جوان کُرد اهل سقز بود که سه‌شنبه ۲۲ شهریور در تهران توسط گشت ارشاد بازداشت شد و سه روز بعد در اثر جراحات وارده در اثر شکنجه در بیمارستان کسری تهران جان باخت.

عفو بین‌الملل در بیانیه خود اعلام کرد که به‌ تازگی با کشته‌شدن مهسا امینی، حکومت با رگبار گلوله با «معترضان به قتل او» برخورد می‌کند.

بیانیه تاکید دارد مصونیت از مجازات، به جمهوری اسلامی اجازه داده که «شکنجه‌های گسترده، اعدام‌های فراقانونی و دیگر قتل‌های غیرقانونی توسط مقام‌های ایرانی در پشت دیوارهای زندان» را بی‌وقفه ادامه دهد.

طبق اعلام «شبکه حقوق بشر کردستان»، در جریان اعتراضات تا کنون ده شهروند به نام‌های محسن محمدی، فریدون محمودی، رضا لطفی ، فرجاد درویشی، زکریا خیال، فواد قدیمی، مینو مجیدی، دانش راهنما، صدرالدین لیتان و امین معروفی تنها در شهرهای کردنشین در نتیجه تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

هنوز آمار دقیقی از تعداد جان‌باخته‌گان و زخمی‌ها در دیگر شهرهای ایران منتشر نشده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد به‌رغم سرکوب شدید نیروهای امنیتی، اعتراض‌ها در ایران کماکان در حال گسترش است. دسترسی به اینترنت محدود و گزارش‌های پرشماری از قطع کامل شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر شده است.

 

برگرفته از سایت اخبار روز