تظاهرات ایرانیان آزادیخواه مقیم پاریس

در همبستگی با شورش مردمی در ایران

گزارش، عکس‌ها و ویدئوی تظاهرات

پاریس

از میدان باستیل تا میدان ملت

یکشنبه 6 نوامبر 2022  – 15 آبان 1401

 

در این تظاهرات چند هزار نفر با شعارهایی گوناگون و پرچم هایی گوناگون شرکت کردند.

اکثریت عظیم و شكننده تظاهر کنندگان را جوانان و‌ به‌ویژه دختران و زنان (ایرانی و فرانسوی) مستقل از گروه ها و احزاب سیاسی تشكيل می دادند.

برگزارکننده این آکسیون انجمنی است به نام «هما» که خود اعلام می كند تعلق سازمانی و ایدئولوژیکی به هيچ جریان سیاسی و حزبی ندارد. 

در ابتدای آکسیون، انجمن های مختلف فرانسوی اطلاعیه‌های شان را در همبستگی با جنبش مردم ایران خواندند. بسياری از انجمن‌های سياسی و حقوق بشری و لائيك طی بیانیه‌هایی حمایت خود را از مبارزات مردم ایران علیه جمهوری اسلامی و برای آزادی اعلام کردند. از جمله اعلام پشتیبانی «شورای نمايندگی نهادهای يهودی فرانسه» از جنبش اعتراضی مردم ايران براى آزادی و تحت شعار زن زندگى آزادی، مورد توجه قرار گردید.

سرود اى‌اىران و سرود انقلاب كبير فرانسه: marseillaise که مارش گویای مقاومت جمهوری‌خواهی علیه استبداد پادشاهی است، پخش شد.

شعارهای مختلفی از بلندگوی اصلی تظاهرات پخش می‌شد. از جمله شعارهايي در همبستگی مبارزه كنوني مردم ايران با مردم اوکراین به فارسی و فرانسه. شايد برای بار نخست است که در تظاهرات ايرانيان آزادی خواه در خارج از كشور اين همبستگي با مردم اوكراين اعلام می‌شود. همبستگی با اوکراین مقاوم و قهرمانی که امروزه مورد حمله تجاوزگرانه رژیم دیکتاتوری روسيه قرار گرفته است.

 

نه به دیکتاتوری، آری به دموکراسی!

نه به دین سالاری، آری به لائیسیته!

نه به پادشاهی، آری به جمهوری!

 

 

ویدئو تظاهرات

 

 

عکس‌ها