بازداشت گسترده روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر

محمد قوچانی، سردبیر روزنامه اعتماد ملی به صاحب امتیازی مهدی کروبی بازداشت شد. این روزنامه در روزهای گذشته تحت فشار ناظران وزارت ارشاد بوده و بارها برخی صفحات و ستون‌ها را بدون چاپ مطلب و به صورت سفید منتشر کرده‌است.

محسن صفایی فراهانی، عضو جبهه مشارکت از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند.

مریم باقی، همسر آقای قوچانی گفت که ساعت دو بعد از نیمه شب افراد لباس شخصی آقای قوچانی را در منزل شخصی‌اش بازداشت کرده‌اند.

به گفته وی ماموران بدون اعلام دلیل بازداشت و ارائه هرگونه مجوز قانونی، فقط برگه‌ای با نشان وزارت اطلاعات را به خانواده آقای قوچانی نشان داده‌اند.

بنا به گزارش‌های رسیده محسن صفایی فراهانی، نیز بازداشت شد. ماموران وزارت اطلاعات با مراجعه به محل کار وی را بازداشت و اتومبیلش را توقیف کرده‌اند.

از سوی دیگر، ماموران دادستانی تهران با هجوم به خانه علی مزروعی، عضو مرکزیت جبهه مشارکت و رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران، منزل وی را تفتیش کردند.

این چهارمین باری است که طی روزهای گذشته ماموران، منزل آقای مزروعی را تفتیش می‌کنند. بهانه این تفتیش‌ها بازداشت حنیف مزروعی، پسر علی مزروعی عنوان شده‌است.

بنا به اعلام گزارشگران بدون مرز، دست کم ۱۸ روزنامه نگار از روز شنبه ۲۳ خرداد بازداشت شده‌اند و از سرنوشت ده‌ها روزنامه نگار دیگر در سراسر کشور اطلاعی در دست نیست.

مجتبا پورمحسن، روزنامه‌نگار آزاد و همکار رادیو زمانه نیز دوشنبه ۲۵ خردادماه در منزل خود در شهر رشت بازداشت شد.

عبدالرضا تاجیک، مهسا امرآبادی، احمد زیدآبادی، کیوان صمیمی بهبهانی، بهزاد باشو، سید خلیل میراشرفی، سمیه توحیدلو، محمد عطریانفر، سعید حجاریان، محمد علی ابطحی، سعید لیلاز، روح اله شهوار، ماشالله حیدر زاده، حمیده ماحوزی، امان الله شجاعی، حسین شکوهی از جمله روزنامه نگارانی هستند که طی هفته گذشته در تهران، مشهد و بوشهر بازداشت شده‌اند.

بر اساس گزارش‌هایی که تا کنون از سوی رسانه‌ها اعلام شده‌است طی چهار روز گذشته بیش از ۵۰۰ نفر از فعالان سیاسی، دانشجویان، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر بازداشت شده‌اند.

دستگیری این افراد همزمان با گسترش ناآرامی‌ها در ایران صورت می‌گیرد. فضای سیاسی- اجتماعی ایران با اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات، متشنج است.

بنا بر اخبار رسیده، در آخرین ساعات روز شنبه، 30 خرداد ماه، پس از تظاهرات مردمی در خیابان انقلاب و میدان آزادی، ماموران به منزل ژیلا بنی یعقوب و بهمن احمدی امویی، از روزنامه نگاران صاحب نام، رفته و پس از تفیش منزل، آن ها را بازداشت نموده اند.

بهمن امویی، فعالیت مطبوعاتی اش را در سال 1375 با یک هفته نامه مستقل اقتصادی به نام میهن شروع نمود و پس از آن به همشهری رفت. با انتشار مطبوعات اصلاح طلب به روزنامه جامعه و پس از آن به توس رفت و با توقیف این روزنامه ها به صبح امروز روی آورد. او همچنین با روزنامه های خرداد، نوروز ،شرق ،وقایع اتفاقیه همکاری و دو کتاب “اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی “و” مردان جمهوری اسلامی چگونه تکنوکرات شدند” را تالیف نموده است. او تا شهریور ماه 1378 دبیرگروه اقتصادی روزنامه غیردولتی سرمایه بوده است. او هنگام تهيه گزارش از تظاهرات مسالمت آميز زنان در ۲۲ خرداد در ميدان هفت تير بازداشت شده و به مدت يک هفته در اوين به سر برد. وی چند ماه بعد به اتهام اقدام عليه امنيت ملی در شعبه امنيت دادگاه انقلاب محاکمه شد. براساس حکم دادگاه، شش ماه حبس برای او در نظر گرفته و سپس به دو سال تعلیقی تبدیل شد.

ژیلا بنی یعقوب پیش از این دبیر سرویس اجتماعی روزنامه سرمایه بوده و از فعالین جنبش زنان است . او جزء سی و سه زنی بود که سیزدهم اسفند سال گذشته در تجمع زنان در مقابل دادگاه انقلاب تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ امنیتی زندان اوین منتقل شد. او گزارشگر مستقل و سردبير وب سايت «کانون زنان ايرانی» در ايران است. وی بارها به کشورهای منطقه خاورميانه سفر کرده و در باره زندگی زنان و پناهندگان در زمان جنگ گزارشاتی نوشته است . موضوعات گزارشات ژيلا بنی يعقوب، بارها موجب حمله، دستگيری و يا زندانی شدن وی شده است. او در سال 2009 برنده جایزه شجاعت در روزنامه نگاری شده است

کمیته گزارش گران حقوق بشر

بازداشت عبدالله مومنی و عیسی سحرخیز

عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان دانش آموختگان(ادوارتحکیم وحدت) وعیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار نیمه شب گذشته بازداشت شدند.

به گزارش ادوارنیوز، نیروهای امنیتی با ورود به ساختمان ستاد شهروند آزاد در ونک آقای مومنی را دستگیر کرده‌اند.

عیسی سحرخیز نیز در دفترش که مجاورت دفتر ستاد شهروند آزاد بوده، بازداشت شده است. آقای سحرخیز روز شنبه 30 خرداد از سوی دادستانی احضار شده بود.

عیسی سحرخیز از فعالان و منتقدانی است که در شرایط قطع ارتباطات رسانه‌ای در ایران تقریباً هر روز اخبار و اطلاعات جاری مرتبط با رویدادهای اخیر ایران را با رسانه‌های بین‌المللی و فارسی زبان در میان می‌گذاشت.
محسن میردامادی، رجبعلی مزروعی، علی تاجرنیا و دادو سلیمانی از دیگر فعالان سیاسی هستند که بازداشت شده‌اند

احمد زید ابادی، دبیرکل دفتر تحکیم وحدت و حامد ایران شاهی، عضو شورای سیاست گذاری این سازمان نیز طی روزهای گذشته بازداشت شده‌اند. سازمان ادوار تحکیم از جمله حامیان مهدی کروبی در دهمین انتخابات ریاست جمهوری بود.

محسن میردامادی، دبیر کل جبهه مشارکت، رجبعلی مزروعی، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران، علی تاجرنیا و دادو سلیمانی اعضای جبهه مشارکت از دیگر فعالان سیاسی هستند که بازداشت شده‌اند.

بر اساس گزارش‌هایی که تا کنون از سوی رسانه‌ها اعلام شده‌است طی ده روز اخیر بیش از ۵۰۰ نفر از فعالان سیاسی، دانشجویان، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر بازداشت شده‌اند.

مجید دری، فعال دانشجویی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

این دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه، صبح روز دوشنبه اول تیر ماه در منزل مسکونی خود در شهر تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شد.

ماموران امنیتی در زمان بازداشت آقای دری از خشونت زیادی استفاده نموده و به لوازم منزل ایشان نیز آسیب وارد کردند، محتمل است بازداشت این دانشجوی محروم از تحصیل در ادامه روند بازداشت گسترده فعالان سیاسی و مدنی در سراسر کشور که با پایان انتخابات ریاست جمهوری در ایران آغاز شده است باشد.
منبع: فعالان حقوق بشر

جمعي از پزشکان و فعالان ملي و مذهبي و اعضاي نهضت آزادي ايران واحد تبريز جهت اعتراض به نحوه برگزاري انتخابات دهم رياست جمهوري، اعتراض مسالمت آميزي را از جلوي بيمارستان شمس، بدون دادن هيچگونه شعاري و با دهان بسته بسوي چهارراه آبرسان در حرکت بودند که در پل آبرسان نيروي انتظامي تبريز جلوي آنها را گرفته و با ضرب و شتم شديد و توهين سوار ماشينهاي نيروي انتظامي کرده و به زندان تبريز منتقل کردند.
از جمله دستگير شدگان بشرح ذيل مي باشد:
دکتر شربيانلو، دکتر فرزدي، دکتر غفارزاده، دکتر سلطاني آذر، دکتر پناهي، دکتر سيف لو، خانم دکتر لعيا فرزدي، مهندس جابري، مهندس داديزاده، مهندس مهدي يار بهرامي، منصور غفاري، حجت ا… اميري، امير حسين جهاني، رحيم ياوري، روح ا… رحيم پور، عباس پور اظهري، آقاي يعقوب زاده، مهدي خدادادي، خانم ثابتي، خانم شاملو و…

خبرگزاری هرانا: روز 25 خردادماه، دانشجویان دانشگاه زنجان با برپایی تجمعی در دانشگاه نسبت به اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعتراض کردند. پس از تجمع، دانشجویانی که سعی داشتند توسط سرویس های دانشگاه به شهر بروند، با حضور و ممانعت پلیس ضد شورش مواجه شدند. که با حضور دکتر فرجی و قاسمی، مسئولین نهاد رهبری و انتظامات دانشگاه، بعد از بررسی نیروهای امنیتی، اجازه ورود اتوبوس ها به شهر داده شد.
پس از پیاده شدن دانشجویان، نیروهای امنیتی با هجوم به یکی از دانشجویان دانشگاه، پس از خواندن بیانیه هایی که در دستان دانشجویان بود، وی را همراه خود بردند که متاسفانه از هویت این دانشجو اطلاعی در دست نیست و پس از آن نیز، علیرضا بابالو، از اعضای فعال انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. از دلایل بازداشت و شرایط نگه داری آن ها اطلاعی در دست نیست.
همچنین کماکان از سرنوشت لیلا اسفاری، دیگر فعال دانشجویی این دانشگاه پس از مراجعه به ستاد خبری وزارت اطلاعات در صبح روز جاری اطلاعی حاصل نشده است.

مهدیه محمدی همسر احمدی زیدآبادی روزنامه نگار وفعال سیاسی در گفت وگو با روز با اعلام دستگیری وی گفت که با توجه به “نحوه خدعه آمیز” دستگیری همسرش نگران سلامت اوست.

همسر این روزنامه نگار گفت: “ساعت ده شب درب منزل مابه صدا درامد. از پشت گوشی آیفون یک نفرگفت بسته ای را برای آقای زید آبادی از پیک تهران اورده است. من که اندکی به گفته او شک کرده بودم گفتم که این بسته از کجاست وبرای کیست؟ گفت از محله استخر وبرای آقای زید آبادی. درهمین اثنا احمد که از روزنامه باز می گشت با آنها جلوی درب برخورد می کند و وقتی کارتش را نشان می دهد که بسته را بگیرد. مامورین به وی حمله می کنند و او را دستبد زده و با خود به داخل خودرویی که بافاصله از خانه پارک شده بود می برند. من داد زدم که او را کجا می برید؟ لااقل بگویید که او را کجا می برید بی مروت ها؟ در همین اثنا پسرم روی بالکن با داد وبیداد به دستگیری پدرش اعتراض کرد و گفت که چرا پدرم را می برید؟ مرپي گيري م محله هم در این میان جمع شده بودند وبا ناباوری به این صحنه نگاه می کردند.”

خانم محمدي در مورد اقدامات انجام شده برای پیگیری سرنوشت همسرش اظهار داشت: “نمی توان پیگیری کرد. هیچ کدام از تلفن های همراه کار نمی کند. خیلی از بچه های مشارکت را گرفته اند. نه موبایل آقای کرباسچی را می توانم بگیرم نه موبایل آقای عبدی را. شایع شده آنها را هم گرفته اند اما من خبر ندارم. به او گفتم که در روزنامه نمان. بیا خانه آنها برای دستگیری افراد اقدام می کنند. اما می گفت اتفاقی نمی افتد. “

وي افزود: “شما نمی دانید چه وضعی در ایران است. ما جرات نمی کنیم در خیابان برویم. همه را می زنند. به صرف اینکه موبایل دستتان باشد وبخواهید عکس بگیرید شما را می زنند وباتوم دنبال شما می افتند. جاهایی که جمعیت مردم زیاد باشد احتیاط می کنند. اما اگر جمعیت کم باشد مردم را می زنند. به همین خاطر من از دیشب حدس می زدم این برخورد ها را. من دیشب به او التماس می کردم که لطفا بیا خانه چون این آدم های وحشی شرم وحیا ومروت حالیشون نمی شود. “

مهديه محمدي در خاتمه يادآور شد: ” آخرین بارکه با او صحبت کردم -چندساعت قبل از دستگیری- گفت مشغول کار است و خبری نداشت از این دستگیری ها”.

منبع خبر : روز آنلاين

سعيد الله بداشتي روزنامه نگار و فعال سياسي 25 خرداد 88 بازداشت شد.

بازداشت الله بداشتي در ادامه موج بازداشت روزنامه نگاران و فعالان سياسي در تهران صورت گرفته است. پيش از اين تعداد زيادي از روزنامه نگاران و فعالان سياسي بودند.

منبع خبر: ادوارنیوز

محمد اولیائی‌فرد از وکلایی است که چند مورد دفاع در پرونده‌های سیاسی را بر عهده داشته است. قرار است شنبه (۲۳ خرداد) دادگاهی علیه او به اتهام افترا به ماموران وزارت اطلاعات تشکیل شود.