فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمريکای شمالي

گزارش ماهانه خرداد ۱۳۸۸

در مورد نقض گسترده، مستمر و برنامه ريزی شده حقوق بشر در ايران

نهادهای مدافع حقوق بشر!
ايرانيان مدافع حقوق بشر!

در اين گزارش بخش بسيار کوچکی از موارد نقض حقوق بشر در ايران را که توسط اين شبکه گرد آوری شده است به اطلاع می رسانيم:

اخبار مربوط به اعتراضات مردمی پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری:
به دليل تقلبات گسترده و سازماندهی شده در انتخابات رياست جمهوری، مردم ايران در شهرهای مختلف اقدام به راهپيمايی و تظاهرات نمودند، اما اعتراضات آرام و مسالمت آميز مردم توسط بسيج، نيروی انتظامی، سپاه پاسداران و ماموران امنيتی لباس شخصی به خاک و خون کشيده شد. سانسور شديد، حاکم شدن فضای امنيتی، دستگير کردن روزنامه نگاران، دانشجويان، وبلاگ نويسان، فعالان حقوق بشر، هک کردن و فيلتر نمودن سايتهای خبری، قطع کردن ارسال پيامک، ايجاد اختلال در تلفن های همراه، محدود کردن و اخراج خبرنگاران خبرگزاريهای بين المللی باعث شده تا آمار دقيقی از کشته ها، مجروحين و بازداشت شدگان اعتراضات مردمی در دست نباشد. برای نمونه سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی ايران با انتشار بيانيه ای اعلام کرده: هزاران تن از مردم، صدها تن از فعالين سياسی دستگير و تعداد زيادی از هموطنان کشته شده اند.

کشتار مردم توسط نيروهای امنيتی:
۱ ـ بر اثر تيراندازی نيروهای بسيجی در تهران به راهپيمايی آرام و ميليونی مردم ۷ نفر کشته و ۲۹ نفر مجروح شدند. مرتضی تمدن استاندار تهران کشته و زخمی شدن ۳۶ نفر را تاييد کرد. اين راهپيمايی در اعتراض به نتايج انتخابات رياست جمهوری می باشد. همچنين حجت الاسلام قدرت الله عليخانی نماينده قزوين در مجلس شورای اسلامی گفت: روز گذشته دوشنبه ۲۵ خرداد بيش از ۳ ميليون نفر از حاميان ميرحسين موسوی در راهپيمايی تهران شرکت کرده بودند.(ايلنا و فارس ۲۶/۳/۸۸)

۲ ـ دفتر تحکيم وحدت با انتشار بيانيه ای اعلام کرد: بر اثر حمله نيروهای امنيتی لباس شخصی به کوی دانشگاه تهران پنج نفر از دانشجويان بنامهای مبينا احترامی، فاطمه براتی، کسری شرفی، کامبيز شعاعی و محسن ايمانی کشته شدند. پيکرهای اين دانشجويان بدون اطلاع خانواده ها به صورت مخفيانه دفن شده است. همچنين بر اثر حمله مامورين امنيتی لباس شخصی به دانشجويان دانشگاه شيراز ۲ دانشجو کشته شدند. انصار حزب الله و مامورين امنيتی لباس شخصی به دانشجويان دانشگاه رازی کرمانشاه، علامه طباطبايی، صنعتی بابل و شاهرود حمله کرده اند. دهها نفر بسيار زخمی شده و ۳۰۰ نفر دانشجو در نقاط مختلف بازداشت شده اند.(اميرکبير ۲۶/۳/۸۸)

۳ ـ بر اثر تيراندازی نيروهای انتظامی به تظاهرات مردم در اروميه ۲ نفر کشته شدند.(اميرکبير ۲۶/۳/۸۸)

۴ ـ بر اثر تيراندازی مامورين امنيتی به راهپيمايی اعتراض مردم در اصفهان ۴۵ نفر مجروح و يک نفر بنام ” حسين الف ” کشته شد. مجروحان به علت اصابت ساچمه و باتوم که اکثرا به چشم و يا سر آنها اصابت کرده، در بيمارستان شريعتی بستری می باشند.(ياری نيوز ۲۷/۳/۸۸)

۵ ـ بر اثر تيراندازی مستقيم نيروهای بسيج به مردم در راهپيمايی های اعتراضی ۲۴ و ۲۵ خرداد حداقل ۳۲ تن کشته شده اند.(فعالان حقوق بشر در ايران ۲۷/۳/۸۸)

۶ ـ بر اثر تيراندازی نيروهای نظامی به راهپيمايی اعتراضی مردم در شهر يزد يک نفر کشته و دو نفر زخمی شدند.(فعالان حقوق بشر در ايران ۲۸/۳/۸۸)

۷ ـ حسين طهماسبی ۲۵ ساله از شرکت کنندگان در راهپيمايی اعتراض ۲۵ خرداد توسط مامورين امنيتی در خيابان نوبهار کرمانشاه به قتل رسيد. مراسم ختم وی در تالار امام حسين واقع در چهار راه شير و خورشيد برگزار شد، در اين مراسم اقشار مختلف مردم با خانواده نامبرده ابراز همدردی می کردند. همچنين يک دختر جوان در روز دوشنبه کشته شده، اما خانواده وی در اعلان خبر توسط مامورين امنيتی وادار به سکوت شده و از برگزاری مراسم ختم نيز خودداری کرده اند.(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۲۸/۳/۸۸)

۸ ـ پيکر مصطفی غنيان دانشجوی مهندسی روز پنج شنبه تحت تدابير شديد امنيتی در حرم اما رضا به خاک سپرده شد. اين دانشجوی ترم آخر بعد ازشنيدن صدای گلوله در حوالی ميدان آزادی به بالای پشت بام محل سکونت خود رفته بود که با تيراندازی نيروهای بسيج کشته شد.(فعالان حقوق بشر در ايران ۲۹/۳/۸۸)

۹ ـ پيکر ناصر امير نژاد دانشجوی دکتری هوا فضا که در کوی دانشگاه تهران توسط نيروهای امنيتی کشته شده بود، در يکی از روستاهای ياسوج به خاک سپرده شد.(ادوارنيوز ۲۹/۳/۸۸)

۱۰ ـ سعيد عباسی ۲۴ ساله مجرد، فروشنده کيف و کفش، کسبه ساکن خيابان رودکی در راهپيمايی اعتراضی روز شنبه ۳۰ خردا بر اثر تيراندازی نيروهای امنيتی کشته شد.(فعالان حقوق بشر در ايران ۳۱/۳/۸۸)

۱۱ ـ مريم مهرآذين ۲۴ ساله، ميلاد يزدان پناه ۳۰ ساله، حامد بشارتی ۲۶ ساله و بابک سپهر ۳۵ ساله در راهپيمايی اعتراضی روز شنبه ۳۰ خرداد در تهران بر اثر تيراندازی نيروهای امنيتی کشته شدند. اجساد جان باختگان در دست مامورين وزارت اطلاعات می باشد.(فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران ۳۱/۳/۸۸)

۱۲ ـ ندا آقا سلطان دانشجو ۲۷ ساله روز شنبه ۳۰ خرداد بر اثر تيراندازی نيروهای امنيتی در خيابان امير آباد تهران کشته شد و عصر يکشنبه در بهشت زهرا دفن گرديد.(بی بی سي۱/۴/۸۸)

۱۳ ـ اعتراضات گسترده مردم تهران در مناطق مختلف با سرکوب خونين سپاه پاسداران، يگان ويژه و لباس شخصيها مواجه شد. سپاه پاسداران مردم را هدف شليک مسقيم گلوله خود قرار داد. افرادی که جان باختند و يا زخمی شدند اکثرا از ناحيه شکم به بالا هدف گلوله ها و ساير ابزار خود قرار دادند. اين سرکوب خونين منجر به جان باختن حداقل ۳۰ نفر شده است، اين آمار از چند بيمارستان گرفته شده است. تعداد زخميها به حدی زياد بود که اورژانس تهران برای انتقال آنها به بيمارستانها ناچار به استفاده از اتوبوسهای شهری شده است. تنها در بيمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی (خمينی) بيش از ۸۵ زخمی که مورد اثابت گلوله و چاقو قرار گرفته اند بستری شده اند. وضعيت جسمی ۱۵ نفر از آنها بسيار وخيم می باشد. افراد زخمی شده از ناحيه ناحيه سر، صورت، سينه و کمر زخمی شده اند. اسامی تعدادی از زخمی شدگان روز شنبه در تهران به قرار زير می باشد:
۱ ـ سعيد طباطبائی ۲۲ ساله،گلوله به ناحيه فك اصابت كرده و در نزديكی دانشگاه تهران آسيب ديده
۲ ـ مصطفی كاظمی ۳۰ ساله، اصابت گلوله به ناحيه پا در محدوده ايستگاه شادمان آسيب ديده
۳ ـ علی جهانگيری ۳۲ ساله، خرد شدن دندانها به علت اصابت باتوم به صورت
۴ ـ مرتضی شريفی ۲۸ ساله،اصابت گلوله به شكم در پارك اوستا مورد اصابت گلوله قرار گرفته
۵ ـ محمد رضا پور محمد ۳۷ ساله، اصابت گلوله به كتف بين ميدان انقلاب و آزادی زخمی شده
۶ ـ يوسف عبدی ۲۱ ساله،اصابت گلوله به گردن در خيابان رودكی زخمی شده
۷ ـ امير علی بهرامی ۱۶ ساله، اصابت گلوله به شانه درخيابان نواب زخمی شده
۸ ـ سميه سعادتی ۳۰ ساله، اصابت گلوله به دست چپ در نزديكی بيمارستان امام زخمی شده
۹ ـ حسين زينلی ۴۷ ساله،اصابت گلوله به پا سر دانشگاه شريف زخمی شده
۱۰ ـ آيدا سحری زاده ۲۶ ساله، اصابت گلوله به بازوی چپ در خيابان كاوه زخمی شده
۱۱ ـ ثريا محسنی ۴۲ ساله، شكستگی سر به علت اصابت باتوم در خيابان انقلاب زخمی شده
۱۲ـ سعيد پور قاضی ۲۵ ساله شكستگی سر به علت اصابت باتوم در خيابان توحيد زخمی شده
۱۳ ـ اسماعيل دری ۳۷ ساله اصابت گلوله به پهلوی راست در خيابان خوش زخمی شده
۱۴ ـ صديقه كشفی ۴۰ ساله اصابت گلوله به پا در خيابان اسكندری زخمی شده
۱۵ ـ قاسم زمانی فر ۳۳ ساله شكستگی دست در خيابان اسكندری مجروح شده
۱۶ ـ علی رضا شعبانی ۳۵ ساله اصابت گلوله به قفسه سينه در خيابان زارع زخمی شده
۱۷ ـ الهه يمينی ۲۷ ساله اصابت گلوله به شكم در خيابان كاوه زخمی شده
۱۸ ـ هما جوادی ۴۶ ساله در رفتگی فك به علت اصابت باتوم در كارگر شمالي
۱۹ـ خسرو خاوری ۵۲ ساله اصابت گلوله به دست در ايستگاه قريب زخمی شده
۲۰ ـ ندا معصومی ۳۱ ساله اصابت باتوم به صورت و شكستگی بينی در خيابان جمهوری زخمی شده
۲۱ ـ علی كهنه پوش ۲۴ ساله اصابت گلوله به صورت در خيابان جمالی نرسيده به ميدان آزادی زخمی شده
۲۲ ـ نريمان داوودی ۲۶ ساله اصابت گلوله به دست در خيابان آزادی زخمی شده
۲۳ ـ ابولفضل جعفری ۲۸ ساله اصابت باتوم به سر و شكستگی سر در خيابان انقلاب زخمی شده
۲۴ ـ علی اكبر همتی ۳۴ ساله اصابت گلوله به پهلو در خيابان قريب
پيکر جانباختگان به بيمارستان بقيه الله سپاه پاسداران منتقل شده اند.
(فعالين دفاع از حقوق بشر و دمکراسی در ايران ۳۱/۳/۸۸)

۱۴ ـ شبکه تلويزيونی سی ان ان شنبه شب در گزارشی به نقل از منابع بيمارستانی در تهران شمار کشته شدگان در ناآرامی های روز شنبه در تهران را که ادامه اعتراضات به نتايج انتخابات رياست جمهوری بود، دست کم ۱۹ نفر اعلام کرد. در عين حال اعلام کرد که آمار تاييد نشده حاکی از آن است که ۱۵۰ نفر در جريان اعتراضات جان باخته اند. اين شبکه تلويزيونی به نقل از شاهدان عينی می گويد: پليس ايران برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک آور، باتوم و جريان آب فشار قوی استفاده کرده و سپس به شليک مستقيم متوسل شده است. خبرگزاری رويتر به نقل از پرس تی وی وابسته به تلويزيون دولتی ايران می گويد: روز شنبه ۱۳ نفر در ناآرامی ها جان باخته و بيش از ۱۰۰ تن زخمی شده اند.(راديو فردا ۳۱/۳/۸۸)

۱۵ ـ سردار احمد رضا رادان معاون فرماندهی نيروی انتظامی خبر کشته شدن ۱۰ نفر و مجروح مصدوم شدن ۱۰۰ نفر را تاييد کرد.(ايلنا ۳۱/۳/۸۸)

دستگيری دستجمعی شرکت کنندگان در تظاهرات:
۱۶ ـ سردار احمدرضا رادان جانشين فرمانده نيروی انتظامی اعلام کرد: ۱۷۰ نفر از شرکت کنندگان در تظاهرات اعتراض دستگير شده اند و تعدادی از طراحان اصلی تحت تعقيب هستند.(ايلنا ۲۴/۳/۸۸)

۱۷ ـ دادستان اصفهان با صدور بيانيه ای شرکت کنندگان در تظاهرات را تهديد به اعدام کرد و گفت:قانون مجازات اسلامی برای اينگونه افراد به عنوان محارب، مجازات سنگين اعدام را مقرر داشته است.(ايسنا ۲۶/۳/۸۸)

۱۸ ـ اميرالله شمقدری سرپرست معاونت امنيتی و انتظامی استانداری خراسان رضوی اعلام کرد: ۸۶ نفر از مردم شرکت کننده در راهپيمايی اعتراض توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده اند.(ايسنا ۲۷/۳/۸۸)

۱۹ ـ يحيی ميرزا محمدی دادستان تبريز اعلام کرد: ۵۰ الی ۶۰ نفر از مردم شرکت کننده در راهپيمايی به اتهام اخلال در نظم عمومی تجمع غير قانونی و برهم زدن نظم توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند.
(ايسنا ۲۷/۳/۸۸)

۲۰ ـ محمدرضا حبيبی دادستان اصفهان گفت: ۲۰۰ نفر از مردم شرکت کننده در اعتراضات توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند.(ايسنا ۲۷/۳/۸۸)

۲۱ ـ جعفر گل محمدی دادستان زنجان گفت: ۳۰ نفر از مردم شرکت کننده در اعتراضات توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند.(ايسنا ۲۷/۳/۸۸)

۲۲ ـ ذبيح الله خدائيان رئيس کل دادگستری استان لرستان اعلام کرد: تعدادی از مردم شرکت کننده در راهپيمايی اعتراضی توسط مامورين اداره اطلاعات و نيروی انتظامی در خرم آباد بازداشت شدند.(مهر ۲۹/۳/۸۸)

۲۳ ـ نيروی انتظامی با انتشار اطلاعيه ای اعلام کرد: ۴۵۷ نفر از شرکت کنندگان در راهپيمايی روز شنبه ۳۰ خرداد توسط نيروی انتظامی بازداشت شدند.(فارس ۳۱/۳/۸۸)

حمله نيروهای امنيتی به دانشگاهها:
۲۴ ـ گارد ويژه ضد شورش و انصار حزب الله با پرتاب گاز اشک آور و با استفاده از اسلحه وينچستر يک نوع اسلحه شکاری که ساچمه پرت می کند به دانشجويان دانشگاههای تهران و اصفهان حمله کردند، دانشجويان را مورد ضرب وشتم قرار داده و تعدادی را بازداشت نمودند. تعداد زيادی از دانشجويان زخمی شدند. يکشنبه شب گزارش شد که در بسياری از محلات تهران بسياری از مردم با رفتن روی بام ها شعار مرگ بر ديکتاتور سر داده اند.(بی بی سی ۲۵/۳/۸۸)

۲۵ ـ پروفسور ايزدی و پروفسور مجذوبی از اساتيد دانشگاه بوعلی سينای همدان و سياوش حاتم، حجت بختياری، مهدی مسافر، پوريا شريفيان، رضا جعفريان، مصطفی مهدی زاده، و امين نظری از دانشجويان اين دانشگاه توسط مامورين امنيتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بازداشت شدند.(اميرکبير ۲۶/۳/۸۸)

۲۶ ـ بيش از ۱۵۰ دانشجوی متحصن دانشگاه مازندران توسط نيروهای امنيتی با ضرب و شتم بازداشت شدند. نيروهای بسيج و مامورين امنيتی لباس شخصی مسلح به باتوم، قمه و چوب دستی به تناوب به دانشگاه حمله می کردند.(اميرکبير ۲۶/۳/۸۸)

۲۷ ـ براثر حمله نيروهای يگان ويژه و مامورين امنيتی لباس شخصی به کوی دانشگاه تهران ايمان نمازی دانشجوی رشته عمران دانشگاه تهران کشته شد. عده ای از دانشجويان مضروب، دستگير و يا مفقود شده اند. آخرين وضعيت دانشجويان کوی به شرح زير است. دانشجويان مفقود شده ۴ نفر، دانشجويان مضروب شده ۵ نفر، دانشجويانی که در بازداشت بسر می برند ۳۹ نفر،دانشجويانی که از زندان آزاد شدند ۲۱ نفر.
(کميته گزارشگران حقوق بشر ۲۷/۳/۸۸)

۲۸ ـ مامورين امنيتی لباس شخصی، بسيج و يگان ويژه به دانشجويان دانشگاه مازندران حمله کردند، در اين هجوم حدود صد نفر از دانشجويان بازداشت دهها مورد ضرب و شتم قرار گرفته و زخمی شدند.عليرضا کيانی، ميلاد حسينی کشتان، علی نظری، سياوش صفوی، اشکان ذهابيان، علی ديناری، رحمان يعقوبی، مازيار يزدانی، علی عباسی و شوانه قادری از جمله دانشجويانی هستند که هنوز در بازداشت بسر می برند. رئيس دانشگاه تعداد ۴۰ نفر از دانشجويان را ممنوع الورود اعلام کرده است.(بامداد خبر ۲۹/۳/۸۸)

دستگيری فعالين سياسی، روزنامه نگاران، فعالين حقوق بشر و دانشجويان:
۲۹ ـ مامورين امنيتی لباس شخصی مجهز به اسلحه های سرد (چاقو، چماق، باتوم، زنجير، گاز اشک آور و بسيم) با استقرار در برابر درب روزنامه اعتماد ملی متعلق به مهدی کروبی يکی از نامزدهای معترض به نتايج اعلام شده انتخابات، روزنامه نگاران را در محل کار خود حبس کرده اند.(آفتاب ۲۳/۳/۸۸)

۳۰ ـ نيروهای امنيتی مانع توزيع شماره ۲۲ روزنامه کلمه سبز به مدير مسئولی مير حسين موسوی شدند.
(کلمه ۲۴/۳/۸۸

۳۱ ـ شيوا نظرآهاری وبلاگ نويس، عضو کميته گزارشگران حقوق بشر و دانشجوی ستاره دار محروم از تحصيل در محل کار خود توسط نيروهای اطلاعاتی بازداشت شد.(کميته گزارشگران حقوق بشر ۲۴/۳/۸۸)

ـ محمدرضا خاتمی، محسن ميردامادی، زهرا مجردی، زهره آقاجری، محسن صفايی فراهانی، سعيد شريعتی و عبدالله رمضان زاده از رهبران جبهه مشارکت ايران، بهزاد نبوی و مصطفی تاج زاده از رهبران سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی ايران و محمد عطريانفر از رهبران حزب کارگزاران سازندگی توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند.(جمهوريت ۲۴/۳/۸۸)

۳۲ ـ احمد زيدآبادی روزنامه نگار و دبيرکل سازمان ادوار تحکيم وحدت، عماد بهاور و احمد افجه ای از اعضای نهضت آزادی ايران، رضا عليجانی، تقی رحمانی و هدی صابر از فعالين ملی – مذهبی توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند.(جمهوريت ۲۴/۳/۸۸

۳۳ ـ حنيف مزروعی روزنامه نگار و فعال سياسی گفت: علی پورخيری، شاهين نوربخش، علی تقی پور، محمد شکوهی، اشکان مجللی و ميثم ورق چهر از اعضای جبهه مشارکت ايران توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند.(بی بی سی ۲۴/۳/۸۸)

۳۴ ـ دکتر غفار فرزدی، دکتر جليل شربيانلو، دکتر غفارزاده، دکتر سلطانی آذر، دکتر پناهی، دکتر سيف لو، خانم دکتر لعيا فرزدی،مهندس مجيد جابری، مهندس داديزاده، مهندس مهدی يار بهرامی، منصور غفاری، حجت الله اميری، امير حسين جهانی، رحيم ياوری، روح الله رحيم پور، عباس پور اظهری عضو شورای مرکزی جنبش مسلمانان مبارز، مهدی خدادادی، يعقوب زاده، خانم ثابتی، خانم شاملو و… از اعضای نهضت آزادی ايران واحد تبريز، فعالان ملی – مذهبی و جمعی از پزشکان که در اعتراض به نتايج رياست جمهوری تجمع کرده بودند توسط نيروهای امنيتی در تبريز بازداشت شدند.(نهضت آزادی ايران ۲۵/۳/۸۸)

۳۵ ـ نيروهای نظامی و امنيتی به تجمع مردم در زاهدان حمله کرده و دهها نفر را بازداشت کردند، از جمله شهريار حسين بر عضو هئيت رئيسه ستاد دانشجويی مهدی کروبی در استان سيستان و بلوچستان و عضو دفتر تحکيم وحدت، احمد ريگی از دانشجويان بلوچ و سعيد ارباب زهی بازداشت شدند. تجمع مردم در اعتراض به نتايج انتخابات رياست جمهوری در ايران می باشد.(فعالان حقوق بشر در ايران ۲۵/۳/۸۸)

۳۶ ـ ليلا اسفاری و عليرضا بابالو دانشجويان دانشگاه زنجان توسط مامورين امنيتی بازداشت شدند.
(فعالان حقوق بشر در ايران ۲۵/۳/۸۸)

۳۷ ـ سيد محمد باقر اسکويی رئيس ستاد دانشجويی مهدی کروبی و عبدالرضا تاجيک روزنامه نگار و فعال حقوق بشر توسط نيروهای امنيتی در تهران بازداشت شدند.(اميرکبير ۲۵/۳/۸۸)

۳۸ ـ ناصح فريدی دبير سابق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تربيت معلم تهران، از اعضای ستاد شهروند آزاد و ستاد دانشجويی مهدی کروبی و عضو شورای مرکزی کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی در حال ثبت نقض گسترده حقوق بشر در تجمعات اعتراضی ميدان ونک توسط مامورين امنيتی بازداشت شد.
(کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی ۲۵/۳/۸۸)

۳۹ ـ حسين مجاهد دبيرکل حزب جامعه مدنی همدان توسط مامورين امنيتی در همدان بازداشت شد. همچنين سعيد الله بداشتی روزنامه نگار و فعال سياسی توسط مامورين امنيتی در تهران بازداشت شد.
(ادوارنيوز ۲۵/۳/۸۸)

۴۰ ـ علی مهرداد، سعيد زراعت، روح الله شفيعی، مجتبی خندان، احمدرضا احمدی از اعضای شاخه جوانان نهضت آزادی ايران توسط سپاه پاسداران بازداشت شد.(وبلاگ با مردم ۲۵/۳/۸۸)

۴۱ ـ مهسا امر آبادی خبرنگار روزنامه اعتماد ملی، عبدالرضا تاجيک روزنامه نگار و فعال حقوق بشر و جهانبخش خانجانی عضو کارگزاران ايران توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند.(ادوارنيوز ۲۵/۳/۸۸)

۴۲ ـ مهدی عبايی رئيس شاخه خراسان رضوی جبهه مشارکت ايران اسلامی و امير اقتنايی مسئول شعبه خراسان سازمان دانش آموختگان ايران توسط نيروهای امنيتی در مشهد بازداشت شدند.(اميرکبير ۲۵/۳/۸۸)

۴۳ ـ حامد ايرانشاهی عضو شورای سياستگذاری سازمان دانش آموختگان ايران توسط مامورين امنيتی در اراک بازداشت شد.(ادوارنيوز ۲۶/۳/۸۸)

۴۴ ـ هادی کحال زاده عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ايران و شورای مرکزی خانه احزاب ايران توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد.(ادوارنيوز ۲۶/۳/۸۸)

۴۵ ـ سعيد شريعتی، حسين زمان، علی محقر و کريم ارغنده پور از فعالين ستاد انتخاباتی مير حسين موسوی توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند.(شهاب نيوز ۲۶/۳/۸۸)

۴۶ ـ محمد علی ابطحی از مشاوران مهدی کروبی، سعيد حجاريان از رهبران جبهه مشارکت ايران اسلامی، بهزاد نبوی از رهبران سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی ايران، محسن امين زاده از مسئولين ستاد انتخاباتی ميرحسين موسوی توسط مامورين امنيتی بازداشت شدند.(موج سوم ۲۶/۳/۸۸)

۴۷ ـ سيامند غياثی و محمد جعفری از فعالين دانشجويی دانشگاه رازی کرمانشاه و از اعضای ستاد تبليغاتی مهدی کروبی به همراه ۴ دانشجوی ديگر توسط مامورين امنيتی بازداشت شدند.(اميرکبير ۲۷/۳/۸۸)

۴۸ ـ پيام حيدر قزوينی، نسيم رياحی، مجتبی رحيمی و عطا رشيدی از اعضای تشکل اسلامی دانشجويان اصلاح طلب دانشگاه بين المللی خمينی قزوين توسط مامورين امنيتی لباس شخصی بازداشت شدند.
(اميرکبير ۲۷/۳/۸۸)

۴۹ ـ مامورين امنيتی لباس شخصی با چوب، چماق، باتوم، زنجير، اسپری بيسيم و بعضا سلاح به بيمارستان ” دی ” واقع در تقاطع خيابان توانير و خيابان ولی عصر تهران حمله کرده و به تهديد پزشکان و کادر درمانی پرداختند و جوی از رعب و وحشت را ايجاد کردند. علت حمله ماموران، انتقال مجرومين و کشته شدگان مردم در طی ۴ روز اخير به بيمارستان می باشد.(شهاب نيوز ۲۷/۳/۸۸)

۵۰ ـ رضا کاظمی از اعضای جنبش مسلمانان مبارز در شهرستان فومن توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند.(گويانيوز ۲۷/۳/۸۸)

۵۱ ـ محمدرضا جلائی پور سخنگوی پويش حمايت از خاتمی و موسوی (موج سوم) توسط نيروهای امنيتی در فرودگاه بين المللی تهران بازداشت شد و پاسپورتش توقيف گرديد. وی دانشجوی دانشگاه اکسفورد در انگلستان می باشد.(موج سوم ۲۷/۳/۸۸)

۵۲ ـ سعيد ليلاز در تهران، احمد مرادی، جاويد رمضانپور و منصور نبی زاده در بندرعباس از حاميان ميرحسين موسوی توسط مامورين امنيتی بازداشت شدند.(بی بی سی ۲۷/۳/۸۸)

۵۳ ـ ابراهيم يزدی دبير کل نهضت آزادی ايران که به منظور انجام معالجات تخصصی در بيمارستان پارس تهران بستری بود، توسط مامورين دادگاه انقلاب بازداشت شد و مورد بازرسی قرار گرفت. طی روزهای اخير مهندس محمد توسلی عضو شورای مرکزی و رئيس دفتر سياسی، دکتر غفار فرزدی عضو شورای مرکزی و مسئول واحد استان آذربايجان شرقی، مهندس مجيد جابری، رحمت الله اميری، روح الله رحيم پور، امير حسين جهانی، دکتر علی اشرف سلطانی آذر و رحيم ياوری از اعضای نهضت آزادی در تبريز و مهندس عماد بهاور، محمدرضا احمدنيا، احمد افجه ای مجتبی خندان، سعيد زراعت کار، مهندس روح الله شفيعی و دکتر علی مهرداد از اعضای شاخه جوانان نهضت آزادی در تهران در حين انجام راهپيمايی مسالمت آميز و اعتراضی نسبت به نتايج انتخابات رياست جمهوری، توسط مامورين امنيتی بازداشت شده اند.(نهضت آزادی ايران ۲۷/۳/۸۸)

۵۴ ـ موسی ساکت دبير سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی در استان آذربايجان شرقی و دبير ستاد شهروند آزاد و امير مردانی دانشجوی برق دانشگاه تبريز و دبير ستاد دانشجويی مهدی کروبی در تبريز توسط مامورين امنيتی بازداشت شدند.(اخبار روز ۲۷/۳/۸۸)

۵۵ ـ مهندس هومن اسکندری از اعضای حزب پان ايرانيست توسط مامورين امنيتی بازداشت شد. همچنين همسر وی همزمان با بازداشت او ناپديد گشته و تاکنون خبری از ايشان در دست نيست.
(فعالان حقوق بشر در ايران ۲۷/۳/۸۸)

۵۶ ـ روح الله شهسواری رئيس ستاد ۸۸ هواداران موسوی در استان خراسان رضوی و محسن روزبهان از اعضای اين ستاد در حرم امام رضا در مشهد توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند.
(کميته گزارشگران حقوق بشر ۲۷/۳/۸۸)

۵۷ ـ عليرضا هاشمی دبيرکل سازمان معلمان ايران توسط پليس امنيت تهران بازداشت شد. سازمان معلمان ايران خواهان ابطال اين انتخابات و برگزاری يک انتخابات آزاد است.(سازمان معلمان ايران ۲۷/۳/۸۸)

۵۸ ـ بهزاد باشو کارتونيست و سيد خليل ميراشرفی تدوينگر تلويزيونی مهمانان مهسا امرآبادی خبرنگار سياسی بازداشت شده روزنامه اعتماد ملی توسط مامورين امنيتی بازداشت شدند.(هم ميهن ۲۷/۳/۸۸)

۵۹ ـ محسن باستانی و مهرداد بال افکن از اعضای سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی در اصفهان، محمود ابراهيمی عضو حزب همبستگی، عادل دهدشتی مسئول ستاد ياران دبستانی و بهرام بهراميان دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان توسط مامورين اداره اطلاعات بازداشت شدند.(ياری نيوز ۲۷/۳/۸۸)

۶۰ ـ پيمان عارف دانشجوی محروم از تحصيل سه ستاره دانشگاه تهران و از فعالان کميته دانشجويی جبهه ملی ايران، که در حال گذراندن خدمت سربازی است توسط دادستان نظامی بازداشت شد.(ادوارنيوز ۲۸/۳/۸۸)

۶۱ ـ حسن معاديخواه از حاميان ميرحسين موسوی توسط مامورين امنيتی بازداشت شد.(فرارو ۲۸/۳/۸۸)

۶۲ ـ عليرضا خوشبخت و زهرا توحيدی دانشجويان ستاره دار و از فعالين ستاد ۸۸ حاميان ميرحسين موسوی توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند.(اميرکبير ۲۹/۳/۸۸)

۶۳ ـ ضياالدين نبوی دبير شورای دفاع از حق تحصيل توسط مامورين امنيتی بازداشت شد.(اميرکبير ۲۹/۳/۸۸)

۶۴ ـ هادی احتظاظی استاد اخراج شده دانشگاه و از فعالان ملی _ مذهبی توسط مامورين اداره اطلاعات همدان بازداشت شد.(گويا نيوز ۲۹/۳/۸۸)

۶۵ ـ تلفنهای بند ۲۴۰، بند ۲۰۹، بند ۲ الف سپاه و قرنطينه های زندان اوين بدستور مسئولان از ۳ روز پيش بطور کامل قطع گرديده تماس زندانيان با دنيای بيرون را کاملا قطع نموده اند.(فعالان حقوق بشر در ايران ۲۹/۳/۸۸)

۶۶ ـ محمد قوچانی سردبير روزنامه ” اعتماد ملی ” ارگان حزب اعتماد ملی نيمه شب توسط مامورين امنيتی بازداشت شد.(ادوارنيوز ۳۰/۳/۸۸)

۶۷ ـ محسن ميردامادی دبير کل جبهه مشارکت ايران اعلام کرد: رجبعلی مزروعی، مهندس محسن صفايی فراهانی، دکتر داود سليمانی، دکتر علی تاجرنيا، دکتر سعيد شيرکوند از اعضای شورای مرکزی شهاب طباطبايی، علی تقی پور و سعيد نور محمدی از جوانان اين تشکل توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند. وی افزود: همچنين جواد امام، مجيدنيری از اعضای سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی ايران و سيمه توحيدلو از فعالين ستاد انتخاباتی ميرحسين موسوی توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده اند. نامبرده گفت: افراد زياد ديگری هم در خيابانها يا جاهای ديگر دستگير شده اند که عضو حزب و گروهی نبوده اند و آماری از آنها در اختيار ما نيست.(نوروز ۳۰/۳/۸۸)

۶۸ ـ فائزه هاشمی رفسنجانی به همراه دخترش مونا لاهوتی، فريده هاشمی نژاد همسر حسين مرعشی به همراه دخترش طاهره مرعشی و خواهر زن مرعشی که بدستور مقامات قضايی توسط مامورين امنيتی بازداشت شده بودند پس از ۲۴ ساعت آزاد شدند.(عصر ايران ۳۱/۳/۸۸)

۶۹ ـ ماشاالله حيدرزاده، حميده ماحوزی، امان الله شجاعی و حسين شکوهی روزنامه نگاران بوشهری توسط ماموران امنيتی بازداشت شدند.(راديو فردا ۳۱/۳/۸۸)

۷۰ ـ سياوش سليمی نژاد از دانشجويان دانشگاه صنعتی بابل توسط مامورين امنيتی ربوده شد. پيش از اين محسن برزگر، ايمان صديقی و حسام الدين باقری در رزو پنج شنبه توسط مامورين امنيتی لباس شخصی بازداشت شده بودند.(اميرکبير ۳۱/۳/۸۸)

۷۱ ـ هانيه يوسيفان عضو ستاد انتخاباتی ميرحسين موسوی در شيراز و خواهر رضا يوسفيان نماينده شيراز در مجلس ششم توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد.(پيک ايران ۳۱/۳/۸۸)
۷۲ ـ ژيلا بنی يعقوب و همسرش بهمن احمدی امويی نيمه شب توسط مامورين امنيتی بازداشت شدند. از سرنوشت اين دو روزنامه نگار هيچ اطلاعی در دست نيست.(اميرکبير ۳۱/۳/۸۸)

۷۳ ـ احد رضايی عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ايران و مسئول واحد زنجان اين تشکل به همراه رضا ارجينی، جلال بهرامی صادق رسولی، منصور وفا، باقر فتحعلی بيگی ساعت ۳۰/۱۰ شنبه شب توسط ماموران امنيتی در زنجان بازداشت شدند.(نهضت آزادی ايران ۳۱/۳/۸۸)

۷۴ ـ دکتر محسن ميردامادی دبير کل جبهه مشارکت ايران مجددا توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد.
(نوروز ۳۱/۳/۸۸)

۷۵ ـ احسان باکری، علی وفقی، حمزه غالبی، سعيد نيکخواه، همايی، فتاحی و ذاکری از فعالين ستاد انتخاباتی ميرحسين موسوی توسط مامورين امنيتی بازداشت شدند.(اميرکبير ۳۱/۳/۸۸)

۷۶ ـ کورش زعيم عضو شورای مرکزی جبهه ملی ايران در ساعت دو بامداد توسط مامورين امنيتی بازداشت گرديد و منزلش مورد بازرسی قرار گرفت. ماموران امنيتی دو دستگاه کامپيوتر، دست نوشته ها و کتابهای وی را با خود بردند.(گويا نيوز ۳۱/۳/۸۸)

۷۷ ـ عبدالله مومنی سخنگوی سازمان دانش آموختگان ايران و مسئول ستاد شهروند آزاد در ميدان ونک تهران توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد.(اخبار روز ۳۱/۳/۸۸)

۷۸ ـ مازيار بهاری خبرنگار هفته نامه نيوزويک در تهران توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد. مازيار بهاری فيلم ساز، روزنامه نگار و خبرنگار نيوزويک تبعه کشور کانادا می باشد. هفته نامه نيوز ويک بازداشت آقای بهاری را بشدت محکوم کرده و خواهان آزادی فوری او شده است.(بی بی سی ۳۱/۳/۸۸)

۷۹ ـ جان لاين خبرنگار دائمی بی بی سی بدستور مقامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ايران اخراج شد. بعد از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری در ايران و اعتراض مردم به نتايج آن، محدوديت هايی برای رسانه های داخلی و خارجی ايجاد شده است. رسانه های خارجی از جمله بی بی سی به ويژه با محدوديت های شديدی روبرو بوده اند و به خبرنگاران اين رسانه اجازه داده نمی شود که دفاتر کاری خود را ترک کنند. جان لاين برای راديو و تلويزيون و بخش آنلاين انگليسی زبان بی بی سی از ايران گزارش ارسال می کرد.پخش برنامه های فارسی زبان بی بی سی از ۲۲ خرداد با اختلالاتی عمدی از داخل ايران، مواجه شده است.
(بی بی سی ۳۱/۳/۸۸)

بين المللی:
۸۰ ـ سازمان ديده بان حقوق بشر با انتشار بيانيه ای از دولت ايران خواست بهروز جاويد تهرانی، زندانی سياسی بيمار را هر چه زودتر آزاد و دسترسی او را به مراقبت های پزشکی تسهيل کند. اين زندانی سياسی ۲۹ سال سن دارد و در اعتصاب غذا بسر می برد نامبرده نخستين بار در تظاهرات دانشجويی سال ۱۳۷۸ دستگير شد و بار ديگر در سال ۱۳۸۴ زندانی شد و از آن زمان در بند است. مسئول بخش خاورميانه ديده بان حقوق بشر با ابراز نگرانی از وضع اين زندانی سياسی گفت: بهروز جاويد تهرانی که بيماری وخيمی دارد به خاطر دگر انديشی سياسی صلح آميز و حمايت از حقوق بشر در زندان است.(بی بی سی ۳/۳/۸۸)

۸۱ ـ سازمان عفو بين الملل در تازه ترين گزارش سالانه خود ايران را به عنوان يکی از پيشگامان اجرای مجازات اعدام نام برده است. در اين گزارش امده ايران تنها کشوری است که به اعدام مجرمان نوجوان يعنی کسانی که پيش از ۱۸ سالگی بدليل ارتکاب جرم محکوم شده اندو همچنين اجرای حکم سنگسار ادامه می دهد. در گزارش عفو بين الملل آمده است: از ابتدای سال ۲۰۰۹ ميلادی تا پايان ماه آوريل، اين سازمان دست کم ۱۳۹ مورد اعدام در ايران را به ثبت رسانده است.(بی بی سی ۷/۳/۸۸)

۸۲ ـ فدارسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران در رابطه با انتخابات رياست جمهوری در ايران اطلاعيه ای منتشر کردند. دکتر عبدالکريم لاهيجی نايب رئيس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و رئيس جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران گفت: “کاملا واضح است که اين انتخابات نمايش جديدی برای فريب افکار عمومی مردم ايران خواهد بود. تنها نتيجه انتخابات در ايران اين است که حکومت به خود مشروعيت ظاهری بدهد.” خانم سوهاير بلحسن رئيس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر گفت:” در شرايطی که جامعه مدنی بصورت سيستماتيک مورد سرکوب قرار می گيرد و چاره ای جز سکوت ندارد، کاملا مشخص است که انتخابات آزاد و بی طرف نمی تواند وجود داشته باشد. ” در اين اطلاعيه از دولتمردان جمهوری اسلامی خواسته شده که به اعمال فشار و سرکوب جامعه مدنی ايران پايان دهند و امکان آزادی بيان و برگزاری يک انتخابات بی طرف و آزاد را فراهم آوردند.(عصرنو ۱۳/۳/۸۸)

۸۳ ـ سازمان عفو بين الملل با انتشار بيانيه ای از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری ايران خواسته است به مسائل جدی حقوق بشر همچون محدوديت شديد آزادی بيان، بازداشتهای خودسرانه، شکنجه و محاکمه های غير عادلانه رسيدگی کنند. عفو بين الملل فهرست بلند بالايی از موارد نقض حقوق بشر در ايران را بر می شمارد و خواستار رسيدگی برنده انتخابات به آنها می شود. در اين بيانيه آمده است: اين مسايل شامل محدود شدن شديد آزادی بيان، بازداشتهای خودسرانه، شکنجه و ساير بدرفتاری ها، محاکمات غيرعادلانه و توسل بی رو به مجازات اعدام از جمله عليه مجرمان زير ۱۸سال و همچنين موارد سنگسار است.عفو بين الملل به بازداشت دانشجويان، دستگيری فعالين آذربايجانی، بازداشت کردها در جريان سفر خامنه ای به استان کردستان و کشتار و اعدام بلوچها اشاره می کند.(بی بی سی ۱۹/۳/۸۸)

۸۴ ـ انجمن بين المللی جامعه شناسان بدون مرز با انتشار بيانيه ای اعلام کردند: ما تمامی روشهايی را که حکومت اسلامی ايران برای ناديده گرفتن و دستکاری انتخابات انتخابات رياست جمهوری بکار برده است را مردود می شماريم. در اين بيانيه امده است: پس از روز انتخابات تا کنون دهها هزار جوان ايرانی اعم از دختر و پسر توسط نيروهای پليس و امنيتی مورد سرکوب شديد قرار گرفته، بسياری بازداشت شده و حتی تعدادی به قتل رسيده اند. نظام انتخابات ايران فاقد يک ساختار دمکراتيک قابل قبول است. اکثريت احزاب از فعاليت آزاد محروم هستند. انجمن بين المللی جامعه شناسان بدون مرز حق ملت ايران برای عدالت را مهر تائيد زده و نتايج انتخابات دروغين رياست جمهوری را مردود اعلام می کند. ما از تمامی نهادهای مدنی،سازمان های غير دولتی و کمپين های بين المللی دفاع از حقوق بشر دعوت می کنيم از حقوق ملت ايران دفاع کرده و از برگزاری مجدد يک انتخابات سالم و قانونی حمايت کنند.(خبار روز ۲۴/۳/۸۸)

۸۵ ـ لارش اولی دبيرکل حزب چپ سوئد و نماينده مجلس با انتشار بيانيه ای اعلام کرد: پس از انتخابات رياست جمهوری ستم بر مخالفان افزايش يافت و شامل کسانی شد که در مورد انتخابات اظهار نظری کرده يا سيستم سياسی را مورد انتقاد قرار دادهع بودند. در اين ميان دانشجويان، فعالين زنان، حقوقدانان و افرادی که به اقليت های قومی و مذهبی تعلق دارند بطور خاص آسيب ديدند. اما اعتراضات بواقع تنها در مورد انتخابات نيست. چون اين اعتراضات متوجه فقدان دمکراسی و حقوق بشر در ايران است. زندانيان سياسی بايد آزاد شوند. مردم ايران اين حق را دارد که برای آينده خود تصميم بگيرد.(گويا ۲۶/۳/۸۸)

۸۶ ـ مونا سالين رهبر حزب سوسيال دمکرات سوئد بزرگترين حزب سوئد در رابطه با انتخابات رياست جمهوری در ايران با انتشار بيانيه ای اعلام کرد: انتخابات رياست جمهوری به طور آزاد و عادلانه حق مردم ايران است. البته هر انتخاباتی در چارچوب فعلی هميشه زير سوال است. ايران بايد از جامعه جهانی دعوت کند تا تقلب انتخاباتی رياست جمهوری را مورد بررسی قرار دهد. خشونت عليه تظاهرکنندگان و تعقيب دگر انديشان می بايست بی درنگ متوقف شود.(ايران امروز ۲۷/۳/۸۸)

۸۷ ـ فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه با انتشار بيانيه ای اعلام کردند: عبدالفتاح سلطانی وکيل عضو کانون وکلا و عضو موسس کانون مدافعان حقوق بشر دستگير و در مکانی نامعلوم در حبس بسر می برد. در اين بيانيه از مقامات ايران خواسته شده است، تحت هر شرايطی سلامت روحی و جسمانی عبدالفتاح سلطانی و ديگر مدافعان حقوق بشر در ايران را تضمين کننده هر چه سريعتر و بدون هيچ گونه قيد وشرطی، مکانی را که آقای سلطانی در آن زندانی است به صورت عمومی اعلام کنند. سريعا به هرگونه اقدام تهديد آميز در قبال تمامی مدافعان حقوق بشر در ايران پايان دهند. به موارد اعلاميه مدافعان حقوق بشر، تصويب شده توسط مجمع عمومی سازمان ملل در تاريخ ۹ دسامبر ۱۹۸۸ احترام گذاشته و آنرا رعايت کنند. بطور کلی تحت هر شرايطی مفاد حقوق بشذ و آزادی های اصلی را مطابق با اعلاميه جهانی حقوق بشر و ديگر عهدنامه های بين المللی حقوق بشر که ايران متعهد آنهاست را رعايت نمايند.
(عصرنو ۲۷/۳/۸۸)

۸۸ ـ مانئولا کارمنا کاستريلو گزارشگر مسئول کار گروه بازداشت خودسرانه، فليپ آلستن گزارشگر ويژه اعدام های فراقانونی، شتاب زده و خودسرانه، فرانک لارو گزارشگر ويژه ارتقاء و حفاظت از حق آزادی عقيده و بيان، مانفرد نوآک گزارشگر ويژه در مورد شکنجه، مجازات و رفتارهای خشن، غير انسانی و تحقير آميز و مارگارت سکاگی گزارشگر ويژه مدافعان حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتشار بيانيه ای درباره استفاده وسيع از نيروهای فشار پليس، دستگيريهای خودسرانه و کشتارهايی که در طول هفته گذشته در جمهوری اسلامی ايران اتفاق افتاده بطور جدی ابراز نگرانی کردند. اين پنج متخصص حقوق بشر قويا به دولت ايران توصيه کرده اند که از کار برد نيروهای وسيع فشار و بازداشت های خودسرانه خودداری کنند و آزادی بيان و تجمع را در سراسر کشور کاملا تضمين کند.(کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ۲۸/۳/۸۸)

۸۹ ـ سازمان عفو بين املل با انتشار بيانيه ای اعلام کرد: لعيا فرزدی پزشک، جليل شربيانلو جراح، غفار فرزدی عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ايران، رحيم ياوری عضو نهضت آزادی ايران و حداقل ۲۴ فعال سياسی، دانشجو و متخصصان پزشکی در پی تظاهراتی مسالمت آميز در تبريز بازداشت شده اند. عفو بين الملل نگران امنيت اين عده است. در اين بيانيه از مقامات ايران خواسته شده است: فورا و بدون قيد و شرط زندانيان سياسی و فعالان سياسی نامبرده در بالا و نيز همه افرادی ديگری را آزاد کنند. به زندانيان فورا اجازه دسترسی به خانواده ها و وکلای دلخواه خود و نيز هرگونه مراقبت پزشکی ضروری داده شود و از آنهادر برابر تمام اشکال شکنجه و ديگر اذيت و آزارها محافظت شود. به کسانی که مايل هستند عقيده، حتی عقيده انتقادی، خود را درباره انتخابات ابراز کنند، اجازه برگزاری تظاهرات مسالمت آميز بدهند.(عصر نو ۲۸/۳/۸۸)

۹۰ ـ خانم ناوی پيلای کميسريای عالی حقوق بشر سازمان ملل با انتشار بيانيه ای ضمن هشدار نسبت به وخامت وضع در ايران از دولت جمهوری اسلامی تا نيروهای بسيج را که به خشونت عليه معترضان به انتخابات متهم هستند، کنترل کند. خانم پيلای از افزايش دستگيری فعالان حقوق بشر و اعضای اپوزيسيون که از هفته پيش يعنی از زمان آغاز اعتراضات مردمی به نتايج انتخابات بازداشت شده اند ابراز نگرانی کرد و ازمقامات ايرانی خواست قانون را رعايت کنند. کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در اين بيانيه اشاره می کند که اين مسئوليت دولت ايران است که تضمين کند که اعضای بسيج و نيروهای انتظامی و امنيتی به اعمال غيرقانونی و خشونت متوسل نشوند.(راديو فردا ۲۹/۳/۸۸)

۹۱ ـ سازمان عفو بين الملل با انتشار فراخوانی اعلام کرد: عبدالفتاح سلطانی وکيل دادگستری و مدافع حقوق بشر در روز ۲۶ خرداد دستگير شد و محل نگهداری او در حال حاضر نامعلوم است. دلايل دستگيری او ناروشن است. عفو بين الملل بر اين باور است که عبدالفتاح سلطانی يک زندانی وجدان است و بايد فورا و بدون قيد وشرط آزاد شود. عبدالفتاح سلطانی از پايه گذاران کانون مدافعان حقوق بشر است. اين کانون ۳ نقش اعلام شده دارد: گزارش موارد نقض حقوق بشر در ايران، وکالت رايگان زندانيان سياسی و حمايت از خانواده های زندانيان سياسی. اين فعال حقوق بشر ممنوع الخروج می باشد.(عصرنو ۲۹/۳/۸۸)

۹۲ ـ انجمن بين المللی قلم با انتشار بيانيه ای اعلام کرد: بدنبال اعلام خبر انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد در انتخابات اخير، مقامات ايران به سرکوب اعتراضات گسترده صلح آميز مردم که نتيجه انتخابات را نادرست می خوانند دست زده اند. همچنين برای خبرنگاران خارجی محدوديت شديد وضع شده و اينترنت و رسانه های ارتباط جمعی محلی سانسور شده و راههای ارتباطی مسدود شده اند. بازداشت شدگان اعتراضات اخير، اکثرا بدون امکان ارتباط با خانواده هايشان، مراقبت های پزشکی و حق داشتن وکيل و در شرايط بد نگهداری می شوند. گزارش های متعدد در مورد شکنجه زندانيان سياسی به نگرانی انجمن بين المللی قلم در مورد افراد بازداشت شده می افزايد.(ايران امروز ۲۹/۳/۸۸)

۹۳ ـ سازمان عفو بين المللی با انتشار بيانيه ای اظهارات خامنه ای در نماز جمعه را نشانه آمادگی مقام های ايرانی برای سرکوب خشونت آميز معترضان دانسته است. معاون برنامه خاورميانه و شمال آفريقا در سازمان عفو بين الملل اظهارات رهبر ايران را ” چراغ سبزی برای برخورد خشونت بار نيروهای امنيتی با مردم دانست که به گفته اين نهاد تنها از حق خود برای تظاهرات و ابراز عقايدخود استفاده می کنند. اين مقام سازمان عفو بين الملل در واکنش به اظهارات خامنه ای گفت: ” اينکه رئيس حکومتی مسئوليت تظاهرات صلح آميز را بجای ماموران امنيتی متوجه تظاهر کنندگان بداند، سستی فاحش در خدمت است و مجوزی برای سوء استفاده از قدرت محسوب می شود.” (بی بی سی ۳۰/۳/۸۸)

اخبار دانشجويی:
۹۴ ـ مهدی مشايخی و عباس حکيم زاده دانشجويان دانشگاه اميرکبير که از روز ششم اسفند ماه در زندان بسر می برند، برای دومين بار با خانواده خود ملاقات کردند. دانشجويان به خانواده های خود گفته اند: طی هفته های گذشته بازجويی ها و ضرب وشتم ها و آزارهای شديد جسمی و روحی ادامه دارد. آنها برای اعتراف به کارهايی که انجام نداده اند تحت چنين آزارهايی جسمی و روحی و رفتارهای اهانت بار قرار دارند.
(اميرکبير ۶/۳/۸۸)

۹۵ ـ نبی پير محمدی دانشجوی ۲۲ ساله مقطع کارشناسی رشته مردم شناسی دانشگاه تهران که در بهمن ماه خود را از طبقه چهارم کتابخانه کوی دانشگاه تهران به پايين پرت کرده بود، در بيمارستان شريعتی تهران در گذشت. اين دانشجو در حالی دست به خودکشی زده بود که قرار بود فردای آن روز در کميته انضباطی بازجويی شود.(اميرکبير ۱۵/۳/۸۸)

دانشجويان: بازداشت شده
۹۶ ـ آيدين ذاکری، منصور و فردين نوبخت از فعالين مدنی آذربايجانی توسط مامورين اداره اطلاعات مشگين شهر بازداشت شدند.(ساوالان سسی ۱۱/۳/۸۸)

۹۷ ـ مجتبی خداکرمی دانشجوی دانشگاه آزاد تهران مرکز، از اعضای ستاد دانشجويی مهدی کروبی توسط ماموران امنيتی لباس شخصی بازداشت شد.(تربيون ۱۳/۳/۸۸)

۹۸ ـ افشاری معاون دانشجويی ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در قم توسط نيروهای انتظامی در ملاءعام مورد ضرب وشتم قرار گرفت و بازداشت شد.(تربيون ۱۵/۳/۸۸)

دانشجويان: احضار:
۹۹ ـ مهديه گلرو دانشجوی محروم از تحصيل دانشگاه علامه طباطبايی تهران به معاونت امنيت دادگاه انقلاب احضار شد.(کميته گزارشگران حقوق بشر ۱۲/۳/۸۸)

۱۰۰ ـ بهروز احمد فر دانشجوی رشته جامعه شناسی دانشگاه تهران و از اعضای ستاد دانشجويی مهدی کروبی به کميته انضباطی دانشگاه احضار شد.(تربيون ۱۳/۳/۸۸)

دانشجويان: احکام صادر شده
۱۰۱ ـ رحمان رحيم پور دانشجوی دانشگاه اروميه اهل سقز به اتهام تبليغ عليه نظام و همکاری با اپوزيسيون کرد در شعبه اول دادگاه انقلاب اروميه به ۳ سال زندان محکوم شد.(فعالان حقوق بشر در ايران ۱۹/۳/۸۸)

دانشجويان: صدور قرار وثيقه
۱۰۲ ـ مسعود دهقان دانشجوی دانشگاه امير کبير پس از تحمل ۴۳ روز بازداشت در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوين با قرار وثيقه از زندان آزاد شد.(امير کبير ۱۲/۳/۸۸)

جلوگيری از برگزاری مراسم و منحل کردن نهادهای مدني
۱۰۳ ـ سخنرانی رحمت الله بيگدلی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در دانشگاه سبزوار بدستور هيات نظارت بر تشکل های دانشجويی لغو گرديد.(سحام نيوز ۵/۳/۸۸)

۱۰۴ ـ در زمان سخنرانی غلامحسين کرباسچی معاون اول مهدی کروبی، در ورزشگاه آزادی شهرستان بجنورد، انصار حزب الله به شرکت کنندگان در مراسم حمله کرده و عده ای از دانشجويان را مورد ضرب وشتم قرار دادند. بر اثر اين حمله تعدادی از مردم مجروح و به درمانگاه منتقل شدند.(تربيون ۹/۳/۸۸)

۱۰۵ ـ خانم ری را عباسی دبير جشنواره شعر صلح اعلام کرد: اين جشنواره بدليل عدم صدور مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار نخواهد شد.(هم ميهن ۹/۳/۸۸)

۱۰۶ ـ سخنرانی ايمان صديقی دبير سياسی سابق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه بابل و مهدی کروبی در دانشگاه بابل به دستور مسئولين دانشگاه لغو شد.(اميرکبير ۹/۳/۸۸)

۱۰۷ ـ هئيت نظارت دانشگاه بيرجند با سخنرانی های عبدالله رمضان زاده، آذر منصوری، رحمت الله بيگدلی، رضا نوروز زاده، سعيد فکوری و فرشاد دولتی پور از اعضای ستاد انتخاباتی ميرحسين موسوی و مهدی کروبی مخالفت کردند.(اميرکبير ۱۰/۳/۸۸)

۱۰۸ ـ دفتر انجمن اسلامی دانشجويان دانشکده پيراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دستور مسئولان دانشگاه پلمپ گرديد.(فعالان حقوق بشر در ايران ۲۱/۳/۸۸)

سانسور و توقيف کتاب:
۱۰۹ ـ کتاب ” چه کسی شکست خوردگان را دوست دارد ” دومين رمان شمس لنگرودی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ممنوع الچاپ اعلام شد. شمس لنگرودی شاعر، نويسنده و محقق ادبيات معاصر گفت: اين رمان طی ده سال نوشته شده و حدود ۲ سال پيش برای گرفتن مجوز به اداره بررسی کتاب سپرده شد که پس از ۴ بار بررسی اين کتاب ممنوع الچاپ شد. وی افزود: علت امر اين است که هيچکدام از کسانی که کتاب نويسندگان ما را بررسی می کنند صلاحيت اين کار را ندارند و بيشتر اعمال نظر ها در اين حوزه سليقه ای است.(هم ميهن ۶/۳/۸۸)

فيلترکردن سايتها:
۱۱۰ ـ سايت خبری دانشگاه امير کبير برای هشتمين بار فيلتر شد. همزمان فيس بوک و توپيتر نير فيلتر شدند.(اميرکبير ۲/۳/۸۸)

۱۱۱ ـ پايگاه های اينترنتی موج سوم که حاميان موسوی آن را در اختيار داشتند و موج چهارم که تلويزيون اينترنتی حاميان موسوی است. بدستور شورای فيلترينگ کشور که زير نظر وزارت اطلاعات تشکيل می شود، فيلتر شدند.(جمهوريت ۱۹/۳/۸۸)

۱۱۲ ـ سايتهای ” تغيير برای برابری “وابسته به کمپين يک ميليون امضاء، سايت خبری ” تربيون” حامی مهدی کروبی و سايت ” نوروز” ارگان جبهه مشرکت ايران حامی مير حسين موسوی فيلتر شدند.(اميرکبير ۲۲/۳/۸۸)

۱۱۳ـ سايت خبری ” جمهوريت ” بدستور کميته فيلترينگ، فيلتر شد.(عصر ايران ۲۲/۳/۸۸)

۱۱۴ ـ سايت خبری ” انتخاب ” يک روز مانده به انتخابات رياست جمهوری ايران، بدستور نهاد رياست جمهوری فيلتر شد. سايت انتخاب طی ۴ سال گذشته ۸ بار فيلتر شده است.(آينده ۲۲/۳/۸۸)

۱۱۵ ـ سايت خبری ” آينده ” از سايتهای حامی موسوی بدستور دادستانی فيلتر شد و دفتر اين سايت توسط مامورين اداره اماکن پلمپ گرديد.(قلم آنلاين ۲۲/۳/۸۸)

۱۱۶ ـ سايت خبری ” آفتاب ” بدستور نهادهای امنيتی فيلتر شد.(آفتاب ۲۴/۳/۸۸)

۱۱۷ ـ سايت خبری ” ياری نيوز” از سايتهای حامی ميرحسين موسوی بدستور نهادهای امنيتی مجددا فيلتر شد.(سلام ۳۰/۳/۸۸)

۱۱۸ ـ سايت انسانيت پايگاه اطلاع رسانی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان برای دهمين بار از زمان آغاز بکار خود فيلتر شد.(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۳۱/۳/۸۸)

مطبوعات: احضار روزنامه نگاران
۱۱۹ ـ مديران مسئول نشريات ” مردم سالاری “، ” صبح آزادی “، ” البرز ورزشی “، ” گزارش ” و ” راسان ” جهت محاکمه به شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران احضار شدند.(ايسنا ۸/۳/۸۸)

مطبوعات: بازجويی روزنامه نگاران
۱۲۰ ـ خانم صبا آذر پيک خبرنگار روزنامه اعتماد در حوزه مجلس به اتهام توهين به مقام ارشد نظام سياسی تشويش اذهان عمومی، نشر اکاذيب، سيلی زدن به پليس، تمرد از دستور پليس و توهين به پليس مورد بازجويی قرار گرفت و با قرار وثيقه ۱۰ ميليون تومانی آزاد شد. نامبرده در ارديبهشت امسال گزارشی از ضربو شتم و بازداشت خود از سوی گشت ارشاد در روزنامه اعتماد منتشر کرد و از نيروهای انتظامی شکايت کرد، اما به جای رسيدگی به اين شکايت، وی مورد بازجويی قرار گرفت.(خرداد ۱۰/۳/۸۸)

مطبوعات: بازداشت روزنامه نگاران
۱۲۱ ـ مجتبی پور محسن سردبير روزنامه ” گيلان امروز ” مسئول وبلاگ ” هفتها ” شاعر و همکار راديو زمانه در روز ۲۵ خرداد توسط مامورين وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل گرديد.(راديو زمانه ۲۹/۳/۸۸)

مطبوعات: محاکمه روزنامه نگاران:
۱۲۲ ـ نادر کريمی جونی روزنامه نگار که از آذر سال ۸۷ در زندان بسر می برد، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به رياست قاضی صلواتی محاکمه شد. نامبرده بدليل در صد بالای جانبازی در جنگ نيازمند رسيدگی مداوم پزشکی است.(فعالان حقوق بشر در ايران ۱۰/۳/۸۸)

مطبوعات: ضرب و شتم روزنامه نگاران و عکاسان
۱۲۳ ـ کيان امانی عکاس و فتوژورناليست، عکاس خبرگزاری ميراث فرهنگی در روز سه شنبه ۲۶ خرداد ساعت ۲۱ در محدوده خيابان گاندی تهران در حاليکه مشغول تصوير برادری از اعتراضات مردمی بود، توسط مامورين امنيتی لباس شخصی مورد ضرب وشتم قرار گرفت و زخمی شد. وی توسط مردم به بيمارستان منتقل گرديد. مامورين امنيتی دو دوربين و لنز حرفه ای او را شکسند.(فعالان حقوق بشر در ايران ۲۹/۳/۸۸)

مطبوعات: توقيف
۱۲۴ ـ روزنامه “ياس نو” به مدير مسئولی محمد نعيمی پور بدستور قاضی سعيد مرتضوی دادستان تهران مجددا توقيف گرديد.(ايلنا ۱۹/۳/۸۸)

۱۲۵ ـ نشريه ” ولايت قزوين ” به علت چاپ يک کاريکاتور به اتهام توهين به رئيس جمهوری با شکايت مدعی العموم بدستور شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب قزوين توقيف گرديد.(فارس ۲۴/۳/۸۸)

۱۲۶ ـ روزنامه های ” حيات نو “، ” اسرار “، ” همبستگی “، ” خبر ” و ” آفتاب يزد ” به علت فشار نماينده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دادستانی کل کشور برای تغيير برخی تيترها و جلوگيری از چاپ بعضی مطالب منتشر نشدند.(ايسنا ۲۷/۳/۸۸)

اخبار مربوط به فعالين سياسی، فرهنگی و اجتماعی:
۱۲۷ ـ عمادالدين باقی فعال حقوق بشر در همايش دفاع از حقوق شهروندی در رابطه با عملکرد دولت احمدی نژاد گفت: در اين چهار سال تعداد دانشجويان اخراج يا ستاره دار شده افزايش يافت، ۱۹۰ مورد بازداشت و بازجويی روزنامه نگاران، ۵۰ مورد بازداشت فعالان حقوق زن، ۲۲۷ مورد بازداشت فعالان دانشجويی، ۳۰۷ مورد بازداشت و بازجويی و ۲۷۰ مورد صدور حکم برای فعاليت فرهنگی و اجتماعی بوده است.(اعتماد ۱۱/۳/۸۸)

احضار فعالين سياسی، فرهنگی، اجتماعی به دادگاهها:
۱۲۸ ـ سيد محمد سيف زاده عضو شورای عالی نظارت کانون مدافعان حقوق بشر و دبير کميته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه به شعبه امنيت دادگاه انقلاب تهران احضار شد.(کانون مدافعان حقوق بشر ۴/۳/۸۸)

۱۲۹ ـ آرمان محمدپور و بهزاد امين توکل از اهالی شهرستان بانه به اتهام هواداری از احزاب کردی به شعبه اول دادگاه انقلاب بانه احضار شدند.(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۸/۳/۸۸)
۱۳۰ ـ سعيد رضوی فقيه به اتهام اقدام عليه امنيت ملی، توهين به خامنه ای و تبليغ عليه نظام جهت محاکمه به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران احضار شد.(اعتماد ۱۷/۳/۸۸)

ضرب وشتم فعالين سياسی، فرهنگی، اجتماعی:
۱۳۱ ـ امين آزاد فيلمبردار و يکی ديگر از اعضای ستاد انتخاباتی ميرحسين موسوی در تبريز توسط نيروهای امينتی مورد ضرب وشتم قرار گرفتند.(سلام ۵/۳/۸۸)

۱۳۲ ـ سيد احمد حسينی معاون سياسی و امنيتی استانداری گيلان در دولت خاتمی و از مسئولين ستاد ميرحسين موسوی در رشت اعلام کرد: بر اثر حمله به جوانان و ضرب و شتم آنها يک جوان با ضربه باتوم پليس به کما رفت و يک زن باردار معرض سقط جنين قرار گرفت.(نوروز ۲۰/۳/۸۸)

بازداشت فعالين سياسی، فرهنگی، اجتماعی:
۱۳۳ ـ نيروهای امنيتی با پرتاب گاز اشک آور به تجمع اعتراضی جمعی از مردم تبريز، عده ای را مورد ضرب و شتم قرار داده و چندين نفر بازداشت شدند. اسامی ۱۲ نفر از بازداشت شدگان عبارت است از: عليرضا فرشی، علی اسلامی، اصغر چمنی، بايرام خالق زاده، سجاد قاراباغلی، وحيد آقاجانی، سحر فتحی، هاله فتحی، فردين مرادپور، مرتضی مرادپور، حکم مرادپور و بهزاد صادقيان.(ادوارنيوز ۲/۳/۸۸)

۱۳۴ ـ در جريان سخنرانی ميرحسين موسوی در ورزشگاه باغشاه تبريز نيروهای امنيتی ۱۰ نفر از فعالين آذربايجانی را دستگير کردند: جهانبخش بخت آور، نادر بخت آور، آرمين شاکران واهی، فريد باقرزاده، علی ايمانی، مهدی ايمانی، بابک مينقی، عسگر قديمی، علی صادقی، حامد حسن زاده. همچنين در روز دوم خرداد برادران بدلی (علی، رسول، غلام و ناصر) توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند.(ساوالان سسی ۵/۳/۸۸)

۱۳۵ ـ شهرام گلنازی توسط مامورين اداره امکان نيروی انتظامی بازداشت شد. اداره امکان، اداره اطلاعات و ديگر نهادهای امنيتی از پذيرش مسئوليت بازداشت نامبرده خودداری می کنند.
(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۵/۳/۸۸)

۱۳۶ ـ مامورين امنيتی لباس شخصی به ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در بوشهر حمله کرده يک نفر را بازداشت کردند و آريو برزن شهريور و رشيد محتشمی پور را بشدت مورد ضرب و شتم قرار داده و مجروح نمودند.
(سحام نيوز ۱۸/۳/۸۸)

۱۳۷ ـ محمدعلی حسين پناهی ۳۷ ساله بدليل سخنرانی در مراسم تشيع جنازه مسعود حسين پناهی، فعال سياسی چند روز پيش بصورت مشکوکی به قتل رسيد، توسط مامورين وزارت اطلاعات بازداشت شد.
(فعالان حقوق بشر در ايران ۱۸/۳/۸۸)

۱۳۸ ـ خانم زری نارويی توسط مامورين اداره اطلاعات زاهدان بازداشت شد. همسر نامبرده بنام ذبيح الله نارويی دو هفته پيش در زاهدان اعدام شد.(فعالان حقوق بشر در ايران ۲۱/۳/۸۸)

۱۳۹ ـ جعفر ابراهيمی عضو کانون صنفی معلمان ايران و دبير جامعه شناسی هنرستانهای شهريار توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد.(اميرکبير۲۱/۳/۸۸)

۱۴۰ ـ بهنام شيخی و محمود اجاقلی از فعالين مدنی آذربايجانی در اسلام شهر و از اعضای ستاد انتخاباتی ميرحسين موسوی توسط مامورين اداره اطلاعات تهران با ضرب و شتم بازداشت شدند.
(ساوالان سسی ۲۲/۳/۸۸)

۱۴۱ ـ سيما ديدار فعال فرهنگی آذربايجانی، مدير مسئول سابق نشريه دانشجويی ” ياشماق ” و همسر مهندس عليرضا فرشی از بازداشت شدگان تجمع اعتراض اول خرداد، بدستور قوه قضائيه بازداشت شد.
(ساوالان سسی ۲۸/۳/۸۸)

۱۴۲ ـ حبيب الله طهماسبی فعال سياسی اهل شهرستان دهگلان از توابع سنندج هنگام ورود به کشور در فرودگاه خمينی تهران توسط ماموران امنيتی بازداشت شد. نامبرده خرداد ماه سال گذشته بعد از تحمل ۷ ماه بازداشت از زندان آزاد شده بود.(فعالان حقوق بشر در ايران ۳۰/۳/۸۸)

محاکمه فعالين سياسی، فرهنگی، اجتماعی:
۱۴۳ ـ ودود اسدی و حسين رحيمی از فعالان آذربايجانی به اتهام تبليغ عليه نظام و قوميت گرائی در دادگاه تجديد نظر استان گيلان محاکمه شدند.(ساوالان سسی ۶/۳/۸۸)

۱۴۴ ـ محمد کريمی، بهاالدين ساعدی، خالد مصطفی زاده، ايوب معروفی، رحمان رضايی و چهار جوان ديگر به اتهام اقدام عليه امنيت ملی در شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان سقز محاکمه شدند. اين ۹ نفر ۳۵ روز پيش بازداشت شدند، دادگاه تمامی اين افراد کمتر از نيم ساعت طول کشيده است.
(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۲۱/۳/۸۸)

فعالين سياسی، فرهنگی، اجتماعی: احکام صادر شده توسط دادگاهها:
۱۴۵ ـ هود يازرلو دانشجوی مديريت صنعتی دانشگاه غير انتفاعی قزوين در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به رياست قاضی صلواتی و با تاييد دادگاه تجديد نظر استان تهران به ۳ سال زندان توام با تبعيد به زندان رجايی شهر محکوم شد. جرم وی سفر قانونی به عراق به همراه مادرش جهت ديدار با اقوام خود در قرارگاه اشرف می باشد. نامبرده از تاريخ ۴ خرداد ۸۷ در بازداشت بسر می برد.(فعالان حقوق بشر در ايران ۲/۳/۸۸)

۱۴۶ ـ نازيلا دشتی مادر زندانيان سياسی هود و حامد يازرلو به جرم سفر قانونی به عراق جهت ديدار با اقوام اش در قرارگاه اشرف در دادگاه انقلاب و با تاييد دادگاه تجديد نظر به ۳ سال حبس تعزيری محکوم شد. نامبرده بازداشت و به بند زنان زندان اوين منتقل گرديد. در حال حاضر يه تن از اعضای خانواده يازرلو در زندان و بازداشت بسر می برند و تنها فرد خانواده دکتر هانی يازرلو از زندانيان سياسی سابق تحت فشار مضاعفی پيگير وضعيت اعضای خانواده خود است.(فعالان حقوق بشر در ايران ۳/۳/۸۸)

۱۴۷ ـ منصور محمدی از اهالی سنندج به اتهام هواداری از گروههای معاند نظام و تبليغ عليه نظام در شعبه اول دادگاه انقلاب شهر اروميه به ۵ سال زندان توام به تبعيد به زندان بندرعباس محکوم شد.
(فعالان حقوق بشر در ايران ۱۹/۳/۸۸)

۱۴۸ ـ معصومه منصوری دانشجوی علوم کامپيوتر دانشگاه اميرکبير به اتهام محاربه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به رياست قاضی صلواتی به ۱۰ سال زندان و تبعيد به زندان قزل حصار محکوم شد. پدر نامبرده محمدعلی منصوری بدليل شرکت در مراسم نوزدهمين سالگرد قتل عام زندانيان سياسی در سال ۱۳۶۷ در دادگاه انقلاب به ۱۷ سال حبس و تبعيد به زندان گوهردشت بسر می برد.
(فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران ۲۱/۳/۸۸)

صدور قرار وثيقه برای آزادی زندانيان سياسی:
۱۴۹ ـ شاهين رستمی، ايوب نظری، سيد سهيل صادقی و يونس قادری از اهالی شهرستان پاوه از توابع استان کرمانشاه که به اتهام پخش اعلاميه بازداشت شده بودند، با قرار وثيقه ۵۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شدند.(فعالان حقوق بشر در ايران ۱۱/۳/۸۸)

۱۵۰ ـ مهدی معتمدی مهر عضو دفتر سياسی نهضت آزادی ايران و عماد بهاور عضو دفتر سياسی نهضت آزادی ايران، عضو هسته مرکزی ” پويش حمايت از محمد خاتمی و ميرحسين موسوی ” و عضو ستاد انتخاباتی ميرحسين موسوی پس از يک هفته بازداشت با قرار وثيقه از زندان آزاد شدند.(نهضت ازادی ايران ۱۳/۳/۸۸)

۱۵۱ ـ بهمن قبادی کارگردان فيلم ” کسی از گربه های ايرانی خبر ندارد” در زمان بازگشت از فستيوال ” کن ” به ايران توسط ماموران امنيتی بازداشت و بعد از ۱۰ روز با قرار وثيقه سنگين از زندان آزاد شد.(راديو فرانسه ۱۹/۳/۸۸)

۱۵۲ ـ کاوه مظفری از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر در پارک لاله، در شعبه ۲ دادسرای امنيت به اقدام عليه امنيت ملی از طريق تبانی برای تجمع تبليغی عليه نظام مورد بازجويی قرار گرفت. قاضی سبحانی برای آزادی نامبرده مبلغ ۵۰ ميليون تومان قرار وثيقه صادر کرد.(تغيير برای برابری ۲۰/۳/۸۸)

اخبار مربوط به زندانيان سياسی:
۱۵۳ ـ قاضی حسينی رئيس شعبه ۳ دادسرای انقلاب برای آزادی دانشجوی زندانی، شبنم مددزاده قرار وثيقه ۵۰ ميليون تومانی صادر کرد، اما قاضی حسن حداد معاون امنيت دادستان تهران با صدور اين قرار مخالفت کرد و گفت نبايد شبنم مددزاده آزاد شود. اين عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تربيت معلم تهران به همراه برادرش فرزاد مددزاده روز اول اسفند توسط مامورين وزارت اطلاعات بازداشت شدند.
(کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی ۵/۳/۸۸)

۱۵۴ ـ بهروز جاويد تهرانی پس از ۲۳ روز به اعتصاب غذای خود پايان داد. نامبرده در اين مدت در سلول انفرادی در حالی که با دستبند و پابند زنجير شده بود، چندين بار توسط ماموران زندان رجايی شهر مورد ضرب وشتم شديد قرار گرفت. اين زندانی سياسی در حالی پنجمين سال زندان خود را سپری می کند که تاکنون هيچ گاه حق استفاده از مرخصی را نداشته است. وکيل مدافع وی نيز عليرغم پيگيری تاکنون موفق به ملاقات با ايشان نشده است.(فعالان حقوق بشر در ايران ۶/۳/۸۸)

۱۵۵ ـ بدستور علی حاج کاظم رئيس زندان گوهردشت، افشين بايمانی از زندانيان سياسی در بند ۲ مورد ضرب وشتم قرار گرفت و به بند ۵ منتقل گرديد. در اثر ضرب وشتم بدن نامبرده کبود شده و دست او دچار آسيب جدی شده است و همچنين از ناحيه پا و کمر دچار خونريزی شده است.
(فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران ۷/۳/۸۸)

۱۵۶ ـ علی عباسی، محمد علی نارويی، محمد رحيم نارويی و عمر چاپر از زندانيان سياسی زندان اردبيل مدت ۶ ماه است که در بدترين شرايط محيطی نگهداری می شوند. اين زندانيان از محدوديت های جدی برای برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده برخوردار هستند.(فعالان حقوق بشر درايران ۱۷/۳/۸۸)

۱۵۷ ـ مهسا نادری ۱۹ ساله، حامد يارزلو ۲۷ ساله، حسن ترلانی ۲۲ ساله دانشجويان بازداشت شده در دوم اسفند به همراه فاطمه ضيائی ۵۲ ساله خانه دار پس از تحمل ۱۱۲ روز بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوين قرار است به اتهام محاربه، تبليغ عليه نظام و اقدام عليه امنيت ملی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شوند.(فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران ۲۰/۳/۸۸)

۱۵۸ ـ محمد پور عبدالله دانشجوی دانشگاه تهران از دست اندرکان نشريات دانشجويی و وبلاگ نويس به اتهام اقدام عليه امنيت ملی، برگزاری تجمعات غيرقانونی، تبليغ عليه نظام و همکاری با گروههای معاند نظام قرار است در دادگاه انقلاب محاکمه شد. وی از ۲۴ بهمن ۸۷ در زندان بسر می برد.(وبلاگ دفاع از بی دفاع ۲۰/۳/۸۸)

۱۵۹ ـ علی عباسی از فعالين مدنی آذربايجانی در اردبيل که در اتهام اقدام عليه امنيت ملی و جاسوسی به پنج سال زندان محکوم شده در اعتراض به نقض حقوق خود به عنوان يک زندانی، دست به اعتصاب غذا زده است.(ساوالان سسی ۲۵/۳/۸۸)

نقض حقوق اقليتهای مذهبی:
۱۶۰ ـ گودرز بيدقی شهروند بهايی ساکن سمنان به اتهام تبليغ عليه نظام به پرداخت جريمه نقدی ۵/۲ ميليون تومان محکوم شده، جهت پرداخت جريمه به دادگاه احضار شد.(فعالان حقوق بشر در ايران ۳/۳/۸۸)

۱۶۱ ـ اکبر اقدسی، عهدالله فضلی و فرائض رضايی از مسئولان سابق تشکيلات جامعه بهايی اروميه، به ستاد خبری وزارت اطلاعات احضار شدند.(فعالان حقوق بشر در ايران ۴/۳/۸۸)

۱۶۲ ـ ماندانا عسگری از اعضای فعال جمعيت آل ياسين، عضو نشريه اخبار کودکانه و طراح نشريه علم موفقيت در حال توزيع يکی از کتابهای اين جمعيت در ميتينگ انتخاباتی ميرحسين موسوی به مناسبت دوم خرداد، توسط نيروهای امنيتی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل گرديد.(جمعيت آل ياسين ۵/۳/۸۸)

۱۶۳ ـ جواد ابطحی و ۴ نفر ديگر از نوکشيان مسيحی توسط ماموران امنيتی در کرج بازداشت شدند.
(فعالان حقوق بشر در ايران ۵/۳/۸۸)

۱۶۴ ـ شباب حسامی همسر پيمان فتاحی که برای ملاقات با همسرش به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود بازداشت شد. پيمان فتاحی در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوين بسر می برد.(تربيون ۱۸/۳/۸۸)

۱۶۵ ـ ۲۰۰ نفر از پيروان “جمعيت آل ياسين” در اعتراض به وضع رهبر خود، پيمان فتاحی که از ۱۱ماه پيش در بند ۲۰۹ زندان اوين بسر می برد، در آرامگاه خمينی دست به تحصن و اعتصاب غذا زده اند. ماموران امنيتی اولتيماتوم داده اند بايد از آن محل بروند و گرنه پليس ضد شورش می آوردند.(دويچه وله ۲۱/۳/۸۸)

اخبار فعالان جنبش زنان:
۱۶۶ ـ روناک صفارزاده دانشجوی زندانی و عضو کمپين يک ميليون امضاء که به اتهام اقدام عليه امنيت ملی در دادگاه انقلاب سنندج به ۶ سال زندانمحکوم شده، بدستور امجدی دادستان کل استان کردستان در زندان مورد ضرب وشتم قرار گرفت. هفته قبل نير بر اثر ضرب وشتم ماموران زن زندان مرکزی سنندج انگشتان پای اين زندانی سياسی شکسته شده بود. نامبرده از ۲۰ ماه پيش در زندان بسر می برد.(روز ۵/۳/۸۸)

۱۶۷ ـ مقامات زندان اوين با مرخصی عاليه اقدام دوست فعال حقوق زنان مخالفت کردند، وی تاکنون ۴ بار درخواست مرخصی نموده است ولی تاکنون جوابی دريافت نکرده است. مسئولان زندان از پذيرش داروهای و لباسهای نامبرده خودداری می کنند. عاليه اقدام دوست فعال حقوق زنان به ۳ سال زندان محکوم شده و از ۱۲ بهمن در زندان بسر می برد.(تغيير برای برابری ۱۱/۳/۸۸)

۱۶۸ ـ نازی اسکويی مدير نشر ديگر و فعال حوزه زنان در دوم خرداد در شعبه ۲ بازپرسی امنيت دادگاه انقلاب و در نهم خرداد در وزارت اطلاعات مورد بازجويی قرار گرفت. دفتر و منزل وی در روز ۲۸ ارديبهشت توسط ماموران امنيتی مورد بازرسی قرار گرفت، کيس های کامپيوترها، تلفن های همراه، اسناد مالی و ملکی توقيف گرديد. همچنين کارکنان نشر ديگر به دادگاه احضار شدند.(ميدان زنان ۱۱/۳/۸۸)
۱۶۹ ـ جلوه جواهری از فعالين کمپين يک ميليون امضاء که به اتهام اقدام عليه امنيت ملی، تجمع و تبانی به قصد برهم زدن امنيت کشور دستگير شده بود پس از تحمل ۳۷ روز بازداشت موقت و اتمام بازجويی ها با قرار کفالت ۱۰۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شد.(تغيير برای برابری ۱۷/۳/۸۸)

۱۷۰ ـ ناهيد کشاورز فعال کمپين يک ميليون امضاء به اتهام اقدام عليه امنيت کشور از طريق اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنيت کشور و اقدام عليه امنيت کشور از طريق فعاليت تبليغی عليه نظام مقدس جمهوری اسلامی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به رياست قاضی محمد مقيسه به ۳ سال حبس تعليقی محکوم گرديد.(تغيير برای برابری ۲۱/۳/۸۸)

اخبار کارگری:
۱۷۱ ـ جليل احمدی عضو سنديکای کارگران شرکت کشت و صنعت نيشکر هفت تپه جهت بازجويی به شعبه دو بازپرسی دادگستری شهرستان شوش احضار شد.(فعالان حقوق بشر در ايران ۱/۳/۸۸)

۱۷۲ ـ ناصر محرم زاده راننده شاغل در منطقه پنج شرکت واحد اتوبوسرانی تهران بدليل احضارهای غيرقانونی، از کار اخراج شد.(سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ۲/۳/۸۸)

۱۷۳ ـ همايون جابری و منصور حيات غيبی از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر در پارک لاله هر يک با قرار کفالت ۵۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شدند.
(سنديکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ۳/۳/۸۸)

۱۷۴ ـ علی نجاتی رئيس هئيت مديره سنديکای کارگران شرکت صنعت نيشکر هفت تپه جهت محاکمه به دادگاه انقلاب شهرستان شوش احضار شد. نامبرده در تاريخ ۸ فروردين به حکم مددی مدير عامل شرکت به علت غيبت بيش از ۱۴ روز از کار اخراج شد. مدت زمان بازداشت وی توسط ماموران وزارت اطلاعات را غيبت محسوب می کنند. تمامی حقوق و مزايای علی نجاتی را قطع کرده اند و او را در شرايط سخت معيشتی قرار داده اند.(فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران ۳/۳/۸۸)

۱۷۵ ـ جعفر عظيم زاده رئيس اتحاديه آزاد کارگران ايران و از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر در زندان اوين مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. خانواده نامبرده در اعتراض به فشار جسمی وارد آمده، به دفتر حقوق شهروندی قوه قضائيه رسما شکايت خود را تسليم کرده اند.(سايت خرابات ۴/۳/۸۸)

۱۷۶ ـ قربان علی پور عضو سنديکای کارگران شرکت کشت و صنعت نيشکر هفت تپه به شعبه دوم بازپرسی دادسرای شهرستان شوش احضار شدند.(فعالان حقوق بشر در ايران ۵/۳/۸۸)

۱۷۷ ـ عيد علی کريمی دبير اجرايی خانه کارگر استان قزوين اعلام کرد: هزينه بازنشستگی ۹۰ نفر کارگر شرکت پوشينه بافت مدت يکسال است که پرداخت نشده است. وی افزود: حدود ۸۰ نفر نيز در اين شرکت بازنشسته شده اند اما مدت ۲ سال است که سنوات آنها پرداخت نشده است. همچنين مدت ۲ ماه است که حقوق کارگران پرداخت نشده است.(ايلنا ۹/۳/۸۸)

۱۷۸ ـ وريا نقشبندی فعال کارگری شرکت جامع کار سپاهان قسمت آزمايش خاک و بتون پساز تحمل ۲۱ روز بازداشت در سلول انفرادی زندان اداره اطلاعات مريوان به زندان اداره اطلاعات سنندج منتقل گرديد. وی در زندان مورد شکنجه جسمی و روحی قرار گرفته است. بازجويان اداره اطلاعات اين خانواده را تحت فشار قرار داده اند که همسر آقای نقشبندی خود را بايد به اداره اطلاعات معرفی کند و در صورت معرفی کردن خودش آقای نقشبندی آزاد خواهد شد.(فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران ۱۰/۳/۸۸)

۱۷۹ ـ آقايار حسينی دبير اجرايی خانه کارگر استان خوزستان اعلام کرد: حقوق ۴۷۰ کارگر رسمی کارخانه لوله سازی اهواز مدت ۱۴ ماه است که پرداخت نشده است. اين کارگران برای اعتراض در مقابل استانداری خوزستان دست به تجمع زدند.(ايلنا ۱۰/۳/۸۸)

۱۸۰ ـ فريدون نيکوفر، رحيم بسحاق، محمد حيدری مهر و نجات دهلی از اعضای هئيت مديره سنديکای کارگران شرکت و صنعت نيشکر هفت تپه به شعبه دوم دادگاه شهرستان شوش احضار شدند.
(فعالان حقوق بشر در ايران ۱۰/۳/۸۸)

۱۸۱ ـ عيد علی کريمی دبير اجرايی خانه کارگر استان قزوين اعلام کرد: ۲۸۰ کارگر شرکت فرش پارس مدت ۳ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند.اين کارگران برای اعتراض در مقابل استانداری قزوين دست به تجمع زدند.(ايلنا ۱۱/۳/۸۸)

۱۸۲ ـ بر اثر ريزش آوار در ميدان فتح تهران، ۲ نفر کارگر ساختمانی به علت نبود امکانات ايمنی کشته شدند.
(اعتماد ۱۱/۳/۸۸)
۱۸۳ ـ عليرضا عسگريه و حسين غلامی از فعالان کارگری و از بازداشت شدگان آذر ۸۶ به اتهام اقدام عليه امنيت ملی در دادگاه انقلاب تهران محاکمه شدند.(عصرنو ۱۹/۳/۸۸)

۱۸۴ ـ عليرضا و محسن ثقفی از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر در تهران، پس از ۴۰روز بازداشت با قرار وثيقه ۵۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شدند.(فعالان حقوق بشر در ايران ۲۰/۳/۸۸)

قتل مردم توسط نيروهای انتظامی و امنيتی:
۱۸۵ ـ الله نظر شه بخش ۲۲ ساله فرزند غفور در روستای حاجی آباد از توابع زاهدان بر اثر تيراندازی نيروهای امنيتی کشته شد. دو مرد از افراد اين خانواده بازداشت شد ند. در سال ۷۶ برادر نامبرده بنام ابراهيم و همسرش زرملک شه بخش توسط نيروهای انتظامی کشته شده بودند.(انجمن فعالان حقوق بشر بلوچستان ۲/۳/۸۸)

۱۸۶ ـ جلال جلالی زاده نماينده دوره ششم مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: بر اثر حمله مامورين امنيتی لباس شخصی به مردم زاهدان حدود ۱۰ نفر کشته و صد نفر زخمی شده اند. اين درگيری زمانی آغاز شده که در مراسم ترحيم کشته شدگان مسجد علی ابن ابی طالب، ماموران امنيتی لباس شخصی به مولوی عبدالحميد امام جمعه اهل تسنن حمله و توهين کردند.(راديو فردا ۱۰/۳/۸۸)

۱۸۷ ـ پرهام رضايی از اعضای ستاد نسل سومی های ميرحسين موسوی بر اثر ضرب و شتم ماموران امنيتی لباس شخصی در مشهد جان باخت. هم چنين سه نفر زخمی شده و به بيمارستان منتقل شدند.(سلام ۱۴/۳/۸۸)

۱۸۸ ـ عبدالبصير موسی زهی شهروند بلوچ ساکن زاهدان از مجروحان درگيريهای اخير زاهدان در بيمارستان مرکزی زاهدان جان باخت. زندانيان بلوچ در زندان مورد ضرب و شتم و هتاکی قرار می گيرند. به دليل شرايط امنيتی منطقه و فقدان حضور نهادهای مدنی، اطلاع رسانی از اين منطقه با دشواريهای متعددی رو به رو است.
(فعالان حقوق بشر در ايران ۱۶/۳/۸۸)

اخبار مربوط به مرگ در زندانها:
۱۸۹ ـ مهناز اکبر تهرانی ۲۲ ساله به علت شکنجه های شديد پاسداران در سلول انفرادی بند ۷ زندان گوهردشت خودکشی کرد و جان باخت. زنان زندانی که به سلول انفرادی منتقل می شوند، در روز از يک جيره غذايی برخوردار هستند و آنها را در گرسنگی مفرط قرار می دهند. همچنين در طی ۲۴ ساعت ۲ بار امکان استفاده از دستشويی دارند و به مدت طولانی امکان استفاده از حمام را ندارند.
(فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران ۱۲/۳/۸۸)

۱۹۰ ـ روح الله سلجوقيان ۲۳ ساله که به اتهام سرقت به ۶ ماه زندان محکوم شده بود، پس از تحمل ۵ ماه زندان به علت آذيت و آزارهای پاسداران زندان مرکزی اصفهان خودکشی کرد و جان باخت.
(فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران ۲۵/۳/۸۸)

قتلهای مشکوک:
۱۹۱ ـ مسعود حسين پناهی از فعالان سياسی منطقه ليلاخ از توابع دهگلان سنندج به شکل مشکوکی به قتل رسيد. نامبرده به ۵ سال حبس تعليقی محکوم شده بود و با قرار وثيقه آزاد شده بود. وی از بستگان زندانی سياسی انور حسين پناهی بوده و همچنين مهرماه سال قبل در همين منطقه اشرف حسين پناهی از فعالان سياسی و بادر اين زندانی طی يک سانحه مشکوک جان خود را از دست داد.
(فعالان حقوق بشر در ايران ۱۰/۳/۸۸)

صدور حکم سنگسار:
۱۹۱ ـ عليرضا جمشيدی سخنگوی قوه قضائيه اعلام کرد: حکم سنگسار زوج تبريزی بنامهای رحيم محمدی و کبرا بابايی هنوز نهايی نشده است.(ايسنا ۱۶/۳/۸۸)

محکومين به اعدام:
۱۹۲ ـ محمد ۲۴ ساله به اتهام قتل همسرش ساحل و فرزند ۴ ماهه اش به حکم شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به اعدام محکوم شد.(اعتماد ۳۰/۲/۸۸)

۱۹۳ ـ جمشيد. ه ۵۳ ساله به اتهام قتل احمد رضا تولايی معاون دادستان اصفهان از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان به اعدام محکوم شد.(قدس ۳/۳/۸۸)

۱۹۴ ـ مجتبی ۱۹ ساله به اتهام قتل جليل. الف ۳۰ ساله به حکم شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به اعدام محکوم شد.(ايسکانيوز ۳/۳/۸۸)

۱۹۵ ـ امير. ب ۲۳ ساله به اتهام قتل مهدی. خ به حکم شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران به اعدام محکوم شد.(ايسکانيوز ۳/۳/۸۸)

۱۹۶ ـ فردی به اتهام تجاوز به ۵ کودک به حکم شعبه پنجم دادگاه کيفری استان خراسان رضوی به اعدام از طريق قطع گردن با شمشير محکوم شد.(قدس ۴/۳/۸۸)

۱۹۷ ـ حسن به اتهام قتل مهدی ۳۱ ساله به حکم شعبه پنجم دادگاه کيفری استان خراسان رضوی به اعدام محکوم شد.(قدس ۵/۳/۸۸)

۱۹۸ ـ حبيب به اتهام قتل سعيد ۲۸ ساله، الهام (نامزد سعيد) و ژيلا (خواهر زنش) به حکم شعبه ۲ دادگاه کيفری قزوين و با تاييد ديوان عالی کشور به يه بار اعدام محکوم گرديد.(ايران ۵/۳/۸۸)

۱۹۹ ـ ناهيد ۳۰ ساله به اتهام قتل همسرش علی. ک ۳۵ ساله به حکم دادگاه کيفری شيراز و با تاييد شعبه ۲۷ ديوان عالی کشور به اعدام محکوم شد.(ايسکانيوز ۵/۳/۸۸)

۲۰۰ ـ نادر ۳۶ ساله به اتهام قتل رضا به حکم شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران به اعدام محکوم شد.
(قدس ۹/۳/۸۸)

۲۰۱ ـ داود به اتهام قتل وحيد ۱۷ ساله به حکم شعبه ۵ دادگاه کيفری استان خراسان رضوی و با تاييد ديوان عالی کشور به اعدام محکوم شد.(قدس ۱۱/۳/۸۸)

۲۰۲ ـ مهدی به اتهام قتل يک مرد ابزارفروش ۳۰ ساله به حکم شعبه ۵ دادگاه کيفری استان خراسان رضوی و با تاييد شعبه ۲۸ ديوان عالی کشور به اعدام محکوم شد.(قدس ۱۲/۳/۸۸)

۲۰۳ ـ ابراهيم گودرزوند چيگنی به جرم قتل ولی الله پيرمردوند، پس از تحمل ۷ سال زندان با تائيد قوه قضائيه محکوم به اعدام شد. نامبرده در زمان ارتکاب جرم ۱۷ ساله بوده است.(فعالان حقوق بشر در ايران ۱۳/۳/۸۸)

۲۰۴ ـ يک جوان به اتهام قتل سکينه ۵۶ ساله به حکم شعبه ۵ دادگاه کيفری استان خراسان رضوی و با تاييد شعبه ۲۸ ديوان عالی کشور به اعدام محکوم شد.(قدس ۱۳/۳/۸۸)

۲۰۵ ـ شهلا جاهد به اتهام قتل فاطمه سحرخيزان به حکم شعبه ۱۱۴۷ دادگاه کيفری مجتمع قضايی بعثت و با تاييد شعبه ۲۰ ديوان عالی کشور محکوم به اعدام شد.(ايران ۱۳/۳/۸۸)

۲۰۶ ـ حسين. م به اتهام قتل مسعود به حکم شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران و با تاييد ديوان عالی کشور به اعدام محکوم شد.(ايسکانيوز ۱۶/۳/۸۸)

۲۰۷ ـ عباد به اتهام قتل اصغر در شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به اعدام محکوم شد.(اعتماد ۱۸/۳/۸۸)

۲۰۸ ـ اميد به اتهام قتل بيگم ۳۸ (مادرش) از سوی شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به اعدام محکوم شد.(اعتماد ۲۰/۳/۸۸)

۲۰۹ ـ حبيب الله جبرائيلی ۲۷ ساله و يار علی بهرامی ۳۰ ساله به جرم قتل به حکم قوه قضائيه محکوم به اعدام گرديدند و جهت اجرای حکم به سلول انفرادی زندان مرکزی اصفهان منتقل شدند.
(فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران ۲۵/۳/۸۸)

۲۱۰ ـ سهراب ۱۹ ساله به اتهام قتل پژمان ۳۳ ساله به حکم شعبه چهارم دادگاه کيفری استان فارس به اعدام محکوم کرد.(ايسکانيوز ۲۵/۳/۸۸)

۲۱۱ ـ عليرضا ۲۸ ساله به اتهام تجاوز به پنج نوجوان از سوی شعبه ۷۷ دادگاه کيفری استان تهران به اعدام محکوم شد.(ايران ۲۵/۳/۸۸)

۲۱۲ ـ سعيد ۱۶ ساله به اتهام قتل عباس به حکم شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران به اعدام محکوم شد.(اعتماد ۲۶/۳/۸۸)

۲۱۳ ـ ابراهيم ۲۶ ساله به اتهام قتل روح الله به حکم شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران و با تاييد شعبه هفتم ديوان عالی کشور به اعدام محکوم شد.(ايسکانيوز ۲۶/۳/۸۸)

۲۱۴ ـ امير. ب به اتهام قتل نوشين ۵ ساله به حکم دادگاه کيفری خراسان شمالی به اعدام محکوم شد.(ايسکانيوز ۲۶/۳/۸۸)

۲۱۵ ـ يک مرد ۴۴ ساله به اتهام قتل يک مرد ۳۵ ساله از سوی شعبه ۵ دادگاه کيفری استان خراسان رضوی محکوم به اعدام شد.(قدس ۲۷/۳/۸۸)

۲۱۶ ـ حميد و برادرش مهدی ۳۰ ساله به اتهام قتل ميثم ۲۷ ساله به حکم شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به اعدام محکوم شدند.(قدس ۲۷/۳/۸۸)

۲۱۷ ـ کريم به جرم قتل هوشنگ ۴۰ ساله در دادگاه شيراز به اعدام محکوم شد.(اعتماد ۳۱/۳/۸۴)

صدور حکم اعدام زندانيان سياسی، عقيدتی، امنيتی:
۲۱۸ ـ حسين خضری فعال سياسی ساکن اروميه، به اتهام تبليغ عليه نظام و همکاری با حزب حيات آزاد کردستان بدون داشتن وکيل مدافع در شعبه اول دادگاه انقلاب اروميه محکوم به اعدام شد.
(فعالان حقوق بشر در ايران ۱۸/۳/۸۸)

احکام اجرا شده اعدام توسط دادگاهها:
۲۱۹ ـ عبدالغفور. ک به اتهام يک فقره قتل عمدی با تاييد ديوانعالی کشور در زندان مرکزی ايرانشهر به دار آويخته شد.(ايسنا ۱/۳/۸۸)

۲۲۰ ـ افسانه رحمانی ۳۰ ساله به جرم همسر کشی به اعدام و به جرم زنای محصنه به سنگسار محکوم شده بود، با تاييد ديوانعالی کشور در زندان عادل آباد به دار آويخته شد. غلامحسين رئيسی وکيل افسانه گفت: اجرای حکم موکلم به دفتر من ابلاغ نشده بود و با اينکه از تاييد حکم و داشتن استيذان آن مطلع بودم اما با توجه به تلاش هايی که برای جلب رضايت از صاحبان خون صورت گرفته بود، انتظار داشتيم که در اجرای حکم تعجيل نشود.(روز ۳/۳/۸۸)

۲۲۱ ـ روزنامه ” خبر جنوب ” چاپ شيراز اعلام کرد: يک پسر بنام ” ع. ح ” بدستور قوه قوه قضائيه در زندان عادل آباد شيراز به دار آويخته شد. نامبرده در زمان ارتکاب جرم ۱۷ ساله بوده است.(روز آنلاين ۵/۳/۸۸)

۲۲۲ ـ حاجی نوتی زهی فرزند اسماعيل، غلام رسول شاهو زهی فرزند اغوان و ذبيح الله نارويی فرزند رسول به اتهام دخالت در بمب گذاری مسجد علی ابن ابيطالب به عنوان محارب و افساد فی الارض با تاييد ديوانعالی کشور در ملاء عام به دار آويخته شدند.(ايرنا ۹/۳/۸۸) حسينعلی شهرياری نماينده زاهدان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: افرادی که صبح امروز به جرم دست داشتن در انفجار تروريستی در مسجد امام علی در ملاء عام اعدام شدند، ارتباط مستقيمی با اين حادثه نداشتند. سه نفری که اعدام شدند قبلا محکوم به اعدام شده بودند. به نظر شهرياری اعدام اين افراد در ملاءعام به دليل آرامش روانی در بين مردم انجام شده است.(هم مهين ۹/۳/۸۸)

۲۲۴ ـ رسول به اتهام قاچاق مواد مخدر به حکم دادگاه کيفری استان فارس و با تاييد ديوان عالی کشور در زندان عادل آباد شيراز به دار آويخته شد.(اعتماد ۲/۳/۸۸)

۲۲۵ ـ يک جوان ۲۰ ساله به اتهام قتل به حکم شعبه ۵ دادگاه کيفری استان فارس و با تاييد ديوان عالی کشور در زندان عادل آباد شيراز به دار آويخته شد.(اعتماد ۲/۳/۸۸)

۲۲۷ ـ يک مرد افغانی به اتهام تجاوز به يک زن ۵۰ ساله به حکم دادگاه کيفری استان فارس و با تاييد ديوان عالی کشور در زندان عادل آباد شيراز به دار آويخته شد.(اعتماد ۲/۳/۸۸)

۲۲۸ ـ شش نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر، تجاوز به عنف، ضرب و جرح با چاقو، آدم ربايی و… به حکم قوه قضائيه در زندان بجنورد اعدام شدند.(ايسکا نيوز ۶/۳/۸۸)

۲۲۹ ـ يک مرد به اتهام قاچاق مواد مخدر به حکم دادگستری سيرجان و با تاييد ديوان عالی کشور در زندان سيرجان به دار آويخته شد.(ايسکانيوز ۶/۳/۸۸)

۲۳۰ ـ يدالله محمدی به جرم قتل رضا پريزاد به حکم قوه قضائيه در زندان تبريز به دار آويخته شد.
(فعالان حقوق بشر در ايران ۲۰/۳/۸۸)

۲۳۱ ـ الف. ق که در زمان وقوع جرم ۱۹ ساله بوده به اتهام قتل جمشيد ۵۵ ساله به حکم شعبه ۵ دادگاه کيفری استان فارس و با تاييد شعبه ۴۲ ديوان عالی کشور در زندان عادل آباد شيراز به دار آويخته شد.
(ايسکا نيوز ۹/۳/۸۸)

۲۳۲ ـ عبدالحميد ريگی و رضا قلندر زهی به اتهام محاربه از طريق عضويت در گروه ” جندالله ” به حکم قوه قضائيه در زندان اعدام شدند.(ايران ۱۷/۳/۸۸)

۲۳۳ ـ اسماعيل قادری و احمد دست گشاده ناروئی به اتهام قاچاق مواد مخدر بدستور قوه قضائيه در زندان مرکزی زهدان به دار آويخته شدند.(انجمن فعالان حقوق بشر بلوچستان ۳۰/۳/۸۸)

۲۳۴ ـ حسين صبوری به اتهام قتل پس از تحمل ۴ سال حبس به حکم قوه قضائيه در زندان مرکزی سنندج به دار آويخته شد.(فعالان حقوق بشر در ايران۳۱/۳/۸۸)

بازداشتهای دستجمعی:
۲۳۵ ـ بيش ۱۵۰ نفر از جوانان بلوچ در شهر زاهدان توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند. مردم زاهدان اعتراض به اهانت نسبت به مولوی عبدالحميد از رهبران اهل سنت دست به تجمع زده بودند.(فارس ۱۰/۳/۸۸)

۲۳۶ ـ تعداد ۲۵ نفر از بلوچهای زاهدانی که توسط ماموران امنيتی لباس شخصی در نقاط مختلف زاهدان مورد حمله قرار گرفته و زخمی شده بودند، در بيمارستان خاتم الانبياء زاهدان بستری بودند، بهمراه نزديکان آنها که جهت اعيادت آنجا رفته بودند، توسط مامورين امنيتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
(انجمن فعالان حقوق بشر بلوچستان ۱۱/۳/۸۸)

۲۳۷ ـ سرتيپ پاسدار عزيز الله رجب زاده فرمانده نيروی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: تعدادی از افرادی که در گردهمايی های تبليغاتی نامزدهای انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری دستگير شده اند.(ايرنا ۱۹/۳/۸۸)

اخبار اجتماعی:
۲۳۸ ـ سرهنگ صوفی وند رئيس پليس امنيت عمومی استان اصفهان اعلام کرد: ۸ نفر از اعضای يک گروه رپ که قصد راه اندازی ميتنگ آوازخوانی در يکی از پارکهای شهر اصفهان را داشتند، دستگير شدند.
(پايگاه اطلاع رسانی پليس ۲۰/۳/۸۸)

“فعالین ایرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و امریکای شمالی”

ihrnena@gmail.com 31/02/1388 برابر با 21/05/2009

انجمن فعالان حقوق بشر در ايران ـ کانادا: FaalanHRC@yahoo.ca

siterahaei@yahoo.com:انجمن مدافعین حقوق بشرو دمکراسی در ایران – فرانسه

اتحادیه برای دمکراسی در ايران ـ ايتاليا: updi@libero.it

اتحاد برای دفاع ازحقوق بشر در ایران – واشنگتن – آمریکا: adhri1@yahoo.com

info@bashariyat.de کانون دفاع از حقوق بشر در ایران – آلمان:

shafaei@azadegy.de شبکه فعالان حقوق بشر ایرانی در آلمان:

HRIRNL@gmail.com: کانون دفاع ازدمکراسی در ایران– هلند

info@komitedefa.org: کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – سوئد

defendhriran_ca@yahoo.com:کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – کالیفرنیا – آمریکا

komitenoran@yahoo.noکمیته نوران(کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – نروژ):

yebarak@yahoo.ca: سازمان ایرانیان غرب کانادا – ونکور – کانادا

kupg_iran@yahoo.de: کمیته دفاع از زندانیان سیاسی ایران- برلین

mnrecht@hotmail.comفعالین ایرانی حقوق بشر- سوئیس:

فعالان دفاع از حقوق بشر: Irantestimonyinfo@irantestimony.com