سوم آذر ۱۳۸۸ برابر با بيست و چهارم نوامبر ۲۰۰۹

فرازهایی از تاریخ جنبش دانشجویی
اعظم آهنگران
سال 1357 دانشگاه ها دیگر جایگاه تعلیم و تربیت نبود. دانشجویان و استادان را در دانشگاه ها و مدارس کتک می زدند، دستگیر می کردند و می کشتند. دانشگاه، این سنگر آزادی، به تصرف گاردهای ضد شورش شاهنشاهی در آمده بود تا دانشجویان را بترسانند و خانه نشین کنند. اما زهی خیال باطل! هنگامی که دانشجویان به همراه سایر مردم نترسیدند، این حاکمان و نظامیان و سرکوبگران و شکنجه گران بودند که ترسیدند و از هراسشان گریختند.
به جای کلاس های درس تعطیل شده، کلاس های خیابانی باز شد و دانشجویان تمام واحدهای خود را در کوچه پس کوچه ها و خیابان های شهرها پاس کردند. در آن سال، تمام دانشجویان این واحدها را با نمره ی الف پاس کردند: حقوق، مردم شناسی، جامعه شناسی، شیمی، فیزیک، ورزش، تاریخ و …
در کلاس شیمی، ساختن کوکتل مولوتف را آموختند و از آن، علیه نیروهای حکومت نظامی استفاده کردند و تانکهای شاهنشاهی را از کار انداختند. در زنگ ورزش، راهپیمایی و جنگ و گریز خیابانی و ورزش های رزمی را آموختند. در کلاس مردم شناسی و جامعه شناسی، در دریای مردم غرق شده و جزیی از موجهای خروشان خشم فروخوره ملتی شدند که بنیان ظلم را به لرزه در می آورد. در درس ریاضی، چهار عمل اصلی را بار دیگر مرور کردند. نیروهای خود را با هم جمع کردند، در تلاش و آگاهی ضرب کرده و آزادی و برابری و عدالت را بین تمامی مردم تقسیم کردند و هرچه ظلم و بی عدالتی موجود را، از جامعه تفریق کردند.
هرچند این دوره از تاریخ بسیار کوتاه بود اما طعم شیرین آن هیچ گاه از خاطره تاریخی این ملت حذف نخواهد شد.
…………………………………………….
ایران تقاضای جلال طالبانی مبنی بر لغو حکم اعدام دو کرد را پذیرفت
رادیو فرانسه:جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق دیروز یکشنبه در تهران خواستار رهائی دو شهروند کرد ایرانی از حکم اعدام شده است.
خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان هم روز دوشنبه نوشت که حکم اعدام شیرکومعارفی وحبیب الله لطیفی ملغی شد و پروندۀ آنها جهت دادرسی دوباره به یکی ازشعب دیوان عالی ایران ارسال شد.
پیش از آن سایت اینترنتی روزنامۀ “آئینه” خبرداده بود که جلال طالبانی در سفری غیر رسمی و از پیش اعلام نشده به تهران از طریق محمود احمدی نژاد همتای ایرانی اش از رئیس قوۀ قضایی جمهوری اسلامی خواستار لغوحکم اعدام آنها شده بود.
دیده بان حقوق بشرکردستان توضیح داده است که رئیس جمهوری عراق قبلاً پیرامون لغو”احکام فعالان کرد با مسئولان نظام از جمله آیت الله لاریجانی، رئیس قوۀ قضایی” صحبت کرده بود. ولی این باردر دیداری “غیررسمی و در فضایی کاملاً دوستانه با رئیس قوۀ قضائی ایران گفتگو کرده، نتیجۀ آن عفو این دو متهم و لغو احکام بوده است”. این دو از جمله به مبارزۀ مسلحانه علیۀ دولت ایران متهم شده بودند.
این خبر هنوز تائید شده است.
هفتۀ پیش نیز دو تن از نمایندگان اقلیت کرد مجلس شورای اسلامی خواستار لغو حکم اعدام شده، نسبت به خطرایجاد شکافی درمیان کردها و حکومت هشدار داده بودند. آنها به دنبال اعدام شهروند کرد احسان فتاحیان، نامه ای به آیت الله لاریجانی ارسال داشته بودند.
کردستان ایران واقع در مرزعراق غالباً دستخوش نا آرامی است. از جمله اعضای “جنبش جدائی طلب پژاک” نزدیک به حزب کارگران کرد پ ـ کا ـ کا، غالباً علیۀ رژیم ایران دست به عملیات مسلحانه می زنند. 7 درصد از جمعیت ایران کرد بوده اکثر آنها سنی مذهب هستند.
…………………………………………….
كارگران شركت نقش ايران در مقابل استانداري قزوين تجمع اعتراضي برپاكردند
بنا برخبر دريافتي كارگران معترض شركت نقش ايران درمقابل استانداري قزوين تجمع اعتراضي برپاكرده و خواهان پرداخت حقوق معوقه,عيدي و بن كارگري خود شدند.
يکي ازکارگران اين شرکت گفت: سيزده ماه است (هشت ماه امسال وپنج ماه پارسال) حقوق نگرفته ايم , عيدي وپاداش پارسال وبن چهارسال اخيرما نيزپرداخت نشده است .
به گفته كارگران شركت نقش ايران, سيد ناصرصادقي مديرعامل شرکت به اين واحد توليدي توجهي ندارد وازکارگران خواسته درشرکت حضورپيدا نکنند.
لازم به ذكر است كه تا سال هفتاد اين شرکت بيش ازهزارنفرنيروداشت ولي به مرور و ازسال هشتاد و دو که اين واحد توليدي به بخش خصوصي واگذارشد تعداد کارگران اين شرکت به هشتاد و هفت نفرکاهش يافت.
کارگران اين شرکت همچنين تهديد کردند درصورتيکه دراستان به مشکلات ما رسيدگي نشود به تهران رفته ودرمقابل دفتررياست جمهوري ومجلس تجمع خواهيم کرد.
شرکت نقش ايران درفلکه دوم شهرصنعتي البرزقراردارد ودرزمينه توليد فرش موکت ونخ فعاليت ميكند , اين شركت جمعا يکصد نفرکارگردارد که سيزده نفرازآنان بازنشسته و هشتاد وهفت نفررسمي وبيش ازهجده سال سابقه کاردارند.
…………………………………………….
تجمع كارگران نساجي مازندران به دليل عدم دريافت حقوق
كارگران واحد نساجي مازندران پيش از ظهر امروز به دليل عدم دريافت حقوق اقدام به برگزاري تجمع در مقابل اين شركت كردند.
به گزارش فارس كارخانه نساجي مازندران داراي 900 نفر كارگر است كه تنها تعدادي از اين افراد پيش از ظهر امروز در اين تجمع حضور داشتند.
عدم دريافت حقوق اين كارگران در آذر ماه وارد ماه چهارم شده‌ است.
كارگران نساجي مازندران پس از ساعاتي حضور در مقابل اين شركت به وسيله مديران اين واحد به داخل شركت راهنمايي شدند تا در دفتر مديران به مشكلات اين افراد رسيدگي شود اما به گفته كارگران مديران اين واحدها با تهديد كارگران به اخراج آنها را از ادامه اعتراض منع كردند.
مديران اين شركت تهديد كردند در صورت ادامه اعتراضات كارگران قراردادي اين شركت اخراج مي‌شوند.
در نساجي مازندران حدود 300 كارگر قراردادي مشغول به كار هستند.
نساجي مازندران يكي از كارخانه‌هاي بزرگ نساجي در كشور به شمار مي‌رود به دلايل سوء مديريت و عدم عوامل اقتصادي در طي 20 سال گذشته دچار بحران شده است.
…………………………………………….
تجمع كارگران شركت ساسان در اداره كار
بنا بر خبر دريافتي تعدادی از کارگران شركت ساسان برای تحویل شکایتشان در اداره کار تجمع كردند .
در چند سال گذشته این شرکت با تعدیل نیرو مواجه شده و به همين دليل تعداد زیادی از کارگران را اخراج کرده است . بنا به گفته كارگران اين كارخانه تا زمانی که اين شركت به بخش خصوصی داده نشده بود بیش از 1200 کارگر در آن به کار مشغول بودند اما از هنگامي كه اين کارخانه به بخش خصوصی و یکی از عوامل متکبر رژیم واگذار شد از جمع این تعداد کارگر تنها 100 نفر ماندند و همه تعدیل نیرو شدند. در بین این کارگران کسانی هستند که بیش از بیست سال سابقه دارند و از بین این 100 نفر نیز به تازگی 50 نفر اخراج شده اند !!
…………………………………………….
سرِ کارگر جوان در بین غلتک‌های دستگاه له شد
حالی که هنوز خبر دلخراش‌ترین مرگ سال که مربوط به سوختن سه جوان در قیر بود، در سایت‌ها و روزنامه‌ها بازتاب دارد، خبر له شدن سر یک کارگر در قم در اولین روز کاری در بین غلتک‌های دستگاه کمپرزنی پنبه، بار دیگر این نکته را ‌به خاطر می‌آورد که “ایمنی کار کجاست؟” کارگر جوان قمی با خوشحالی تمام از این که پس از مدت‌ها، کاری پیدا کرده،‌ روانه کارگاه می‌شود. ‌روز از نیمه خود گذشته، پس از خوردن ناهار دوباره خود را در سر کار حاضر می‌بیند. شاید پیش خود می‌گوید امروز با خیال راحت ‌به خانه می‌روم و فردا و فردا و فردا…! ساعتی بیشتر نگذشته که ناگهان “چقدر زود دیر می‌شود”! ‌و حالا دیگر کارگر جوان قصه تلخ زندگانی که در اولین روز کاری خود در کارگاه نخ ریسی مشغول به کار شده بود، با عدم توانایی ‌خود یا ایمن نبودن دستگاه و یا سهل‌انگاری کارفرما یا هر دلیل دیگری، رقم زننده یکی از دلخراش‌ترین مرگ‌های سال در قم شد. ‌‌خبر، کوتاه بود و تکان‌دهنده، اما به همین سادگی نبود. تلاش خبرنگار مهر در تماس با مسئول کارگاه در رابطه با چگونگی این حادثه ‌دلخراش، با جواب نصفه نیمه‌ یکی از مسئولان این کارگاه که اسم خود را هم نگفت، همراه شد. ‌وی گفت: “این بنده خدا یکی دو روزی بود که ‌اینجا آمده بود و ما حتی اسمش را به طور دقیق نمی‌دانیم. وقتی این اتفاق افتاد ‌من نبودم، البته این را هم بگویم سابقه نداشته چنین حادثه‌ای در این کارگاه رخ بدهد.” ‌‌وقتی از او سوال شد تا به ذکر جزئیات بیشترحادثه بپردازد، اظهار داشت: “راستش ما خودمان بعد از این حادثه حال و روز ‌خوشی نداریم و من نمی‌توانم زیاد در این باره صحبت کنم… شما خبرنگارها هم بعضی وقت‌ها بی‌جهت قضیه را بزرگ می‌کنید! ‌اصلا من نمی‌خواهم با شما صحبت کنم… شما هم باید دلیل حادثه را از کارشناسان بپرسید”! مسئول روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی قم، در شرح مبسوط ماجرا بیان کرد: عصر پنجشنبه هفته گذشته ‌دقیقا در ساعت ۱۶ و ۴۲ دقیقه، تماسی با سامانه ۱۲۵ آتش نشانی برقرار می‌شود مبنی بر این که یک جوان ۱۸ ساله به نام ‌‌”غضنفر” در کارگاه نخ ریسی واقع در جاده قدیم کاشان در داخل دستگاه گیر کرده است. ‌حسینی گفت: پس از این تماس، به فاصله حدود ۲ دقیقه یعنی ساعت ۱۶ و ۴۴ دقیقه، تیم ‌نجات ایستگاه ۴ قم به محل حادثه اعزام شد اما چه فایده که کار از کار گذشته بود و ماموران ما جنازه جوان کارگر را که داخل ‌غلتک‌ها گیر کرده و سر و صورت او له شده بود با کمک یک دستگاه فک هیدرولیکی پس از برداشتن غلتک‌ها و جابجایی قطعات ‌بسیار سنگین، از داخل دستگاه بیرون کشیدند. ‌وی در ادامه گفت: از آن جا که صحنه بسیار فجیع و دلخراش بود، حتی کارفرما و کارگران کارگاه نیز تحمل و طاقت باز کردن پیچ و ‌مهره غلتک‌ها و در آوردن جنازه را نداشتند چرا که استخوان‌های آن جوان خرد شده و در کف کارگاه ریخته بود، متاسفانه پوست ‌بدن هم کنده شده و صورت کاملا له شده بود.
…………………………………………….
دانشگاهها در تب اعتراضات ميسوزند
امسال دوهفته مانده به 16 آذردانشگاه های سراسر ایران شرایط ملتهبی را تجربه میکنند.
ندا اسکندری وخدیجه قهرمانی دانشجویان دانشگاه شیراز پس ازمراجعه به کمیته انضباطی وپیگیری پرونده بازداشت وبه مکان نامعلومی برده میشوند.
دانشجویان دانشگاه شیراز دربرخوردبااین حرکت درمقابله با عدم صدورمجوزاقدام به انتشار شب نامه ونشریه بدون مجوزمیکنند وطی آن دانشجویان رابه تعطیلی کلاس ها واعتصاب سراسری دعوت می نمایند.
تجمع اعتراضی دردانشگاه خواجه نصیر که دراعتراض به بازداشت دانشجویان این دانشگاه است با مداخله حراست ولباس شخصی ها به خشونت ودرگیری کشیده میشود.
دانشجویان دانشگاه شاهرود نیز برای حل مشکلات عدیده صنفی شان راهی جز تحصن وتجمع نمی بینند.
دانشجویان همدان نیز هنوز مشغول چانه زنی برای حل اولین مشکلات یعنی خوابگاه هستند و همزمان بازداشت ها ودستگیری های فله ای نیز ادامه دارد.
دریک حرکت بی سابقه اعضای انجمن اسلامی دانشگاه ایلام آرش خاندل ومرادباصره بازداشت میشوند, شش دانشجوی دانشگاه علامه تهران همزمان دستگیر میشوند ,حمید قهوه چیان ,علیرضاموسوی, یاسرمعصومی احمدمیرطاهری, امیرکاظم پوروعلیرضازرگر دانشجویان بازداشت شده دانشگاه علامه هستند.
هفت تن ازدانشجویان لیبرال دانشگاه های تهران یکباره دستگیر شده ومنازلشان موردتفتیش وبازرسی قرار میگیرد, احسان دولتشاه, سورناهاشمی, مهردادبزرگ البرز زاهدی, علیرضاموسوی , فرزان رئوفی وسیناشکوهی از جمله این دستگیرشدگانند.
حکایت همین نیست عباس حکیم زاده عضوشورای مرکزی دفترتحکیم نیز دستگیر میشوداین درحالی است که عباس حکیم زاده از اسفندماه سال گذشته تا تیرماه سال جاری به مدت 134 روز در بازداشت بود که از این مدت، 120 روز آن را در سلول انفرادی در حبس بود.
همزمان صدوراحکام فوق العاده سنگین نیز برای فعالین دانشجویی ادامه دارد سعید حبیبی دانشجوی آزادیخواه وبرابری طلب به 3 سال حبس تعزیری محکوم میشود.
محکومیت زندان تمامی دانشجویان ازادیخواه وبرابری طلب درمجموع به بیش از صد ماه میرسدفقط سهم دانشجویان مازندران 48 ماه حبس تعزیری وشلاق است.
میلاد حسینی کشتان، علی نظری، سیاوش صفوی، علی دنیاری، مازیار یزدانی نیا، شوانه مریخی، علی عباسی، و رحمان یعقوبی دانشجویان دانشگاه مازندران که به اتهام اخلال در نظم دانشگاه به دلیل تجمع در دانشگاه در تاریخ 26 خرداد، در خرداد و تیر ماه گذشته در بازداشت بودند، هر کدام به شش ماه حبس تعزیری و 15 ضربه شلاق محکوم شدند.
به نظرمیرسد امسال حاکمیت قصددارد فقط باحذف فیزیکی به مصاف روز16آذر برود ولی باید بداند که تمام این کارها بی فایده است چون اگر بخواهد با این شیوه به مقابله با مطالبات برحق مردم بپردازد نه تنها همه دانشجویان بلکه تمام مردم کوچه وبازار رابه زندان بیافکند.
بافضایی که اینک درآن به سرمیبریم وبا ترس و وحشتی که حکومت از16 آذر نشان میدهد امسال باید منتظر یک 16 آذر تاریخی بود , 16 آذری به مراتب تاریخی تر ازتمام این سالها دراین 16 آذراست که حكومت آخوندي باید تاوان تمام جنایاتش درطول سه دهه حکومت ننگین راپس دهد.
…………………………………………….
نشریه پرسه متعلق به بخشی ازدانشجویان چپ دانشگاه تهران منتشر شد
دراین نشریه مطالبی درباره رادیکالیزه شدن جنبش , نقش پیشرو دانشجویان دراین جنبش و سرکوب واعدام های اخیر بحث شده است.همچنین پشت جلد این نشریه مزین به عکس هایی از محمد پورعبدالله دانشجوی زندانی و بهنودشجاعی اعدامی و…است.
انتشاراین نشریه با این دیدگاه های رادیکال آن هم درآستانه 16 آذر نشان میدهد که دانشجویان به هیچ وجه قصد عقب نشستن ندارند.
…………………………………………….
تحصن واعتراض دانشجويان نسبت به بازداشت مهرداد بزرگ
بيش از 400تن از دانشجويان دانشكده برق و كامپيوتر دانشگاه تهران در اعتراض به ادامه بازداشت مهرداد بزرگ تحصن كردند.
آنها با در دست داشتن عكسهاى مهرداد شعار مىدادند: دانشجوى زندانى آزاد بايد گردد
…………………………………………….
صدور 48 ماه زندان تعزیری و شلاق برای دانشجویان دانشگاه مازندران
شعبه ی 101 دادگاه عمومی بابلسر 8 نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران را به اتهام اخلال در نظم دانشگاه، در مجموع به 48 ماه حبس تعزیری و هرکدام از آنها را به 15 ضربه شلاق محکوم کرد.
میلاد حسینی کشتان، علی نظری، سیاوش صفوی، علی دنیاری، مازیار یزدانی نیا، شوانه مریخی، علی عباسی، و رحمان یعقوبی دانشجویان دانشگاه مازندران که به اتهام اخلال در نظم دانشگاه بوسیله ی تجمع در دانشگاه در تاریخ 26 خرداد، در خرداد و تیر ماه گذشته در بازداشت بودند، هر کدام به شش ماه حبس تعزیری و 15 ضربه شلاق محکوم شدند.
این دادگاه به ریاست قاضی رضانیا رییس این شعبه برگزار شد. در دادنامه ی صادره برای این دانشجویان مصادیق اتهامات این دانشجویان را «اغتشاش در دانشگاه»، «پاره کردن بنر مصور به تصویر آقای احمدی نژاد»، «جلوگیری از برگزاری امتحانات»، و «ایجاد بی نظمی» در دانشگاه ذکر شده و «با انطباق با ماده ی 618 قانون مجازات اسلامی هر یک از متهمین به شش ماه حبس تعزیری و 15 ضربه شلاق» محکوم شدند.
این رای از سویی صادر می شود که دانشجویان با رد این اتهام و اعتراض به ضرب و شتمی که توسط اداره ی اطلاعات بابل شده اند، «اخلال در نظم» را جرم اراذل و اوباش، و نیروهای بسیجی و لباس شخصی دانستند.
تاکنون از این پرونده ی علیرضا کیانی تبرئه شده است که پرونده ی دیگری در دادگاه بابل به اتهام «اقدام علیه نظام»، «ارتباط با بیگانگان» و «انتشار مقالات در سایت های ضد انقلاب» دارد.جلسه ی رسیدگی به اتهامات اشکان ذهابیان برگزار نشده و رای دادگاه رضا عرب هنوز اعلام نشده است.
…………………………………………….
بازداشت دانشجويان تبريز درآستانه 16 آذر
دو تن از فعالين دانشجويي دانشگاه آزاد تبريز به نام‌هاي رسول عالي نژاد و بهروز فريدي ازشب چهارشنبه 27 آبان توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند.
در هفته‌هاي گذشته و در آستانه 16 آذر فشارها و تهديدها بر فعالين دانشجوَيي تبريز افزايش يافته و چندين نفر بازداشت شده‌اند که کماکان برخي از آنان همچنان در بازداشت به سر مي برند.
…………………………………………….
تجمع اعتراضي رانندگان تاکسي در كيش
به دنبال کاهش سهميه سوخت خودروها , رانندگان تاکسي بي سيم جزيره کيش اعتراض خود نسبت به اين كاهش سهميه را با برپايي تجمعي ابراز داشتند .
بنا برخبردريافتي اين رانندگان با تجمع اعتراضي در مقابل سازمان منطقه آزاد كيش نسبت به کاهش سهميه سوخت خود از ششصد و پنجاه ليتر به پانصد ليتر در ماه اعتراض کردند.
لازم به ذكر است كه در جزيره کيش حدود پانصد تاکسي بي سيم فعاليت مي کنند و نقش مهمي در جابجايي مسافران داخلي و خارجي در اين جزيره دارند.
…………………………………………….
تيراندازي به يك مزدور بسيجي در ايرانشهر
يکي از بسيجيان ايرانشهر مورد اصابت گلوله قرار گرفت. اين بسيجي مزدور كه يوسف زارعي نام دارد در مقابل پايگاه بسيج بلال در منطقه اسد آباد ايرانشهر از داخل يک خودروي پژو هدف تيراندازي افرادي ناشناس قرار گرفت و از ناحيه پا مجروح شد وي هم اکنون در بيمارستان خاتم ايرانشهر بستري است.
…………………………………………….
درگيرى مردم با نيروهاى حكومتي در نمايشگاه بين المللى تهران
در محل نمايشگاه بين المللى تهران بازديدكنندگان از نمايشگاه ”تله كام” با مأموران سركوبگر نيروى انتظامى درگير شدند.
مأموران حكومتي به بهانه تغيير مديرعامل اين نمايشگاه مانع ورود بازديدكنندگان و حتى برخى از غرفه‌داران نمايشگاه تله‌كام مي شدند ، همين امر باعث خشم بازديد كنندگان و درگيرى آنان با مزدوران نيروى انتظامى گرديد.
…………………………………………….
محمد نيكخواه بازداشت شد
بنا برخبردريافتي محمد نيكخواه دانشجوي رشته ي فلسفه ي دانشگاه علامه كه به تازگي به يك ترم محروميت از تحصيل محكوم شده بود بازداشت شده است.پس از3 روز بي اطلاعي مشخص شده است كه وي نيز در جريان دستگيري 6 دانشجوي ديگر دانشگاه علامه دستگير شده است. به اين ترتيب تعداد بازداشت شدگان دانشگاه علامه به 10 تن رسيده است.گفتني است مجيد دري يكي ديگر از دانشجويان محروم از تحصيل دانشگاه علامه بيش از 5 ماه است كه در بازداشت به سر مي برد.
…………………………………………….
جواد سلمان زاده به دوترم محروميت از تحصيل محكوم شد
جواد سلمان زاده دانشجوی سال چهارم باستان شناسی دانشگاه تهران به علت حضور در تجمعات22 خرداد و همچنین اعتراض به حداد عادل به 2 ترم محرومیت از تحصیل محکوم شد
…………………………………………….
وقاحت بسيج در انتظاراتش از صدا و سيما آشكارتر ميشود
وقاحت مزدوران و بسيجيان به حدي رسيده است كه از صدا و سیما گلایه دارد و انتظار دارد که 24 ساعت به آنها بپردازد و جنبش ازادی خواهی مردم ایران را نقد کند,در این را ستا بسیج دانشجویی قرار است برنامه ای برای تخریب آزادی خواهان برگزار کند,تحت عنوان : (اکران مستند ایران سبز)فریاد مستضعفین از بی عدالتی در رسانه ای که قرار بود ملی باشد!
این برنامه قرار است فردا راس ساعت 15 در تالار شیخ انصاری دانشکده ی حقوق برگزار شود,به احتمال قوی پر از حاشیه خواهد بود.
…………………………………………….
اعتصاب دانشجويان دانشكده علوم انسانى واحد تهران
دانشجويان دانشكده علوم انسانى واحد تهران در اعتراض به بازداشت واحضار چند تن از دانشجويان اعتصاب كردند .
…………………………………………….
تجمع بزرگ دانشجویی در دانشگاه خواجه نصير وحمايت مردم از دانشجويان مبارز
بنا بر خبر دريافتي روز یک شنبه اول آذر ساعت 2 بعد از ظهر در دانشکده عمران واقع در خیابان ولیعصر تقاطع میر داماد, جمع کثیری از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر از تمامی دانشکده های آن برای اعلام اعتراض خود به دستگیری سهيل محمدي وعلي پرويز خواهان ورود به دانشکده عمران شدند که با ممانعت نیروهای حراست و جمعی از نیروهای وزارت اطلاعات مواجه شدند که به ایجاد درگیری در خارج دانشکده انجامید.در این شرایط مردم نیز بعضا در حمایت از دانشجویان شعار سردادند.
متعاقبا نیرو های امنیتی با 10 خودروی تویوتا و چند خودروی کلانتری وارد صحنه شدند و با ضرب و شتم شروع به پراکنده کردن مردم نمودند.سایر دانشجویان كه حدود 300 نفر بودند و قبلا وارد دانشکده شده بودند در داخل دانشکده شعارهایی در حمایت از دوستانشان در بیرون سر می دادند , شعارهايي مانند :
مرگ بر دیکتاتور, مزدور برو گم شو, حراست خجالت , مرگ بر بسیجی, بسیجی وحشی شده و…
در داخل دانشکده نيز گروهی اندک كه در حدود 15 نفر بسیجی مي شدند با در دست داشتن پرچم ایران و با بلند گو شعار مرگ بر منافق می دادند. بعد از گذشت حدود 1 ساعت از شروع تجمع، دانشجویان که از ورود خود به دانشگاهشان نا امید شده بودند, به دانشکده مکانیک واقع در میدان ونک ابتدای خيابان ملاصدرا رفتند وبا فشار به نیروهای حراست وارد دانشکده مکانیک شدند و تا 1 ساعت شروع به شعار دادن کردند. در این هنگام تعداد دانشجویان به بیش از 300 نفر رسید. گفتني است كه از هرگونه فيلمبرداري توسط دانشجويان ممانعت به عمل مي آمد.
لازم به ذكر است كه شکل گیری این تجمع از قبل برنامه ریزی شده بود , این کار با پخش تراکت انجام گرفت. در این تراکت ها علت تجمع و همچنین زمان و مکان برگزاری آن قید شده بود. شايان توجه است كه تعدادي از بسیجی ها که این اطلاعیه ها به دستشان رسيده بود را اسکن کرده و زمان و مکان تجمع را تغيیر دادند و آن را میان دانشجو يان پخش کردند. در این اطلاعیه ها مکان های دانشکده علوم و دانشکده صنایع و زمان های مختلف ذکر شده بود که این کار خود باعث کم شدن دانشجویان در محل واقعی تجمع شد.
…………………………………………….
بازداشت سه دانشجوی دانشگاه بين المللی قزوين
به گزارش خبرنامه اميركبير صبح روز دوشنبه 2 آذر ماه و در پي احضار سه عضو تشكل اصلاح طلب دانشگاه بين المللي قزوين به نامهاي پیام حیدرقزوینی ( دبیر سابق تشکل اصلاح طلب، دانشجوي الهيات )، فرهاد فتحی ( دبیر فعلی تشکل اصلاح طلب، دانشجوي فلسفه ) و سعید سکاکیان ( عضو شورای مرکزی، مسئول واحد سیاسی تشکل و دانشجوي حسابداري ) دانشجويان رشته الهيات، فلسفه و حسابداري به اداره اطلاعات شهر قزوين ، اين سه دانشجو بازداشت شدند.
روز يكشنبه ياشار دارالشفاء دبير سابق تشكل اصلاح طلب دانشگاه بين المللي قزوين كه در تظاهرات روز 13 آبان بازداشت شده بود آزاد شد و بلافاصله پس از آزادي وي تعدادي از دانشجويان عضو اين تشكل به صورت تلفني به اداره اطلاعات شهر قزوين احضار شدند.
در حالي كه طبق گفته نيروهاي امنيتي قرار بود “ارائه پاره اي از توضيحات” ظرف 45 دقيقه به اتمام برسد، با گذشت 2 ساعت از زمان احضار،‌ خبري از اين 3 دانشجو به دست نيامد. در نتيجه ديگر دانشجويان اقدام به پيگيري وضعيت همكلاسي هاي خود از طريق ریاست دانشگاه، معاونت دانشجویی و رئیس حراست كردند و در خلال اين رايزني ها مشخص شد كه اين سه دانشجو به بازداشتگاه اداره اطلاعات قزوين منتقل شده اند. به دانشجوياني كه براي پيگيري وضعيت همكلاسي هايشان به اداره اطلاعات مراجعه كرده بودند هم گفته شد: “اينها فعلا مهمان ما هستند…”.
دانشجویان كه به شدت نسبت به بازداشت دوستان خود معترض بودند و از مذاكره با مسئولين دانشگاه به نتيجه نرسيده بودند در صحن دانشگاه دست به تحصن زدند. دانشجويان متحصن با سر دادن شعارهاي “دانشجوی زندانی آزاد باید گردد “، “زندانی سیاسی آزاد باید گردد “، “دانشجو میمیرد، ذلت نمی پذیرد “، ” زندانی، شکنجه دیگر اثر ندارد” خواستار آزادي فوري و بي قيد و شرط همكلاسي هايشان شدند.
اين تحصن تا ساعت 6 بعد از ظهر ادامه يافت و در پایان دانشجویان اعلام کردند که تا زمان آزادی و بازگشت همكلاسي هايشان به دانشگاه این تحصن ادامه خواهد داشت .
…………………………………………….
علی تاجرنیا به ۶ سال حبس تعزیری و ۷۰ ضربه شلاق محکوم شد
صدور احکام سنگین برای فعالان سیاسی همچنان ادامه دارد.
به گزارش موج سبز آزادی، علی تاجرنیا از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی که به تازگی بعد از تحمل ۵ ماه زندان آزاد شده بود به ۶ سال حبس تعزیری و ۷۰ ضربه شلاق محکوم شد. گفتنی است پیش از این سعید شریعتی به ۷ سال حبس تعزیری و محمدعلی ابطحی نیز به تحمل ۶ سال حبس تعزیری و احمد زیدآبادی به تحمل ۵ سال زندان در تبعیدـ( گناباد) محکوم شده بودند.
…………………………………………….
تمدید قرار بازداشت مهرنوش اعتمادی
تغییر برای برابری – صبح امروز مهرنوش اعتمادی در شعبه 11 دادگاه انقلاب اصفهان تفهیم اتهام شده و سپس قرار بازداشت او برای 24 ساعت دیگر تمدید شد. به دلیل ممانعت مامورین از صحبت با وی و عدم پاسخگویی مسئولان مربوطه اطلاعی درباره موارد اتهامی در دست نیست.طبق گفته مسئولین دادگاه انقلاب اصفهان، اعتمادی بار دیگر صبح فردا در محل دادگاه حاضر و در مورد وضعیتش تصمیم گیری خواهد شد.
…………………………………………….
عاطفه نبوی به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد
به گزارش به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، عاطفه نبوي، فعال دانشجويي كه در جريان اعتراضات پس از انتخابات رياست جمهوري در شام‌گاه 25 خردادماه بازداشت شده بود، از سوي شعبه 12 دادگاه انقلاب به رياست قاضي قمي به تحمل 4 سال حبس تعزيري محكوم شد.
…………………………………………….
طرفداران محيط زيست در شاهرود دست به تجمع اعتراضي زدند
شماري از طرفداران محيط زيست در مقابل فرماندارى شاهرود تجمع اعتراضى برگزار كردند.
اين تجمع كنندگان كه شما رآنها به بيش از 300 نفرميرسيد پلاكاردهايى در دست داشتند كه برروى آنها نوشته شده بود،:
• جنگل ابر، سه ميليون سال زندهيى، نمىگذاريم اينك بميرى
• جنگل ابر را از آيندگان نگيريم، زمين خوارى بس !
معترضان گفتند با احداث جاده 26 كيلومترى كه 19 كيلومتر آن از داخل جنگل ابر عبور مىكند يك ميليون اصله درخت جنگل قطع خواهد شد.
…………………………………………….
نورچشمي هاي وابسته نظام در لشكر 28 پياده كردستان نيز تجمع اعتراضي برپاكردند
كلاه برداري و دادن وعده و وعيد توسط دولت كودتا و عدم رسيدگي و پاي بندي به آن حتي صداي نورچشمي ها و كاركنان نهادهاي سركوبگر ازجمله لشكر 28 پياده كردستان را هم درآورده است به نحوي كه تعدادي از آنها در يك تجمع اعتراض آميز , خشم و اعتراض خود نسبت به تاخير 11 ساله ساخت منازلي كه قرار بود ساخته و به آنها تحويل گرددرا ابراز داشتند. دراين تجمع که حدود 300 نفر از اعضا حضورداشتند شرکت کنندگان با اعلام اعتراض شديد نسبت به بلاتکليف بودن زمين 120
هکتاري اين تعاوني ، خواستار رسيدگي هرچه سريعتر به اين مشکل شدند .
اعضاي اين تعاوني با اشاره به اينکه اين زمينها در 1377 به حدود 2هزار و 500 عضو آن واگذار شده است ، اعلام کردند ، علي رغم پيگيريهاي انجام شده از سوي آن ها ، هيچ نتيجه اي حاصل نشده است
درپايان اين تجمع ، شرکت کنندگان با تعيين 5 نفر از اعضا به عنوان نماينده تعاوني براي پيگيري مطالبات آنها ، اعلام کردند نهم ماه جاري دوباره تجمع مشابهي خواهند داشت .
…………………………………………….
تهديد زنداني سياسي كرد به اعدام وختم سرنوشتش به سرنوشت احسان فتاحيان !
بنا بر خبردريافتي علي حيدريان زنداني سياسي كرد را به شدت تحت فشار قرار داده اند كه ابراز ندامت كند .
ماموران مزدور اطلاعاتي درزندان اين زنداني سياسي کُرد را تهديد و به او اعلام کرده اند که در صورت عدم همکاري با آنها به سرنوشت “احسان فتاحيان” دچار و اعدام خواهد شد.
علي حيدريان با رد درخواست ماموران وزارت اطلاعات ، حاضر به اظهار ندامت نشده است.
…………………………………………….
احضار نزدیک به 100 دانشجوی دانشگاه آزاد اهواز
رویداد : نزدیک به 100 دانشجوی دانشگاه آزاد اهواز به کمیته انظباطی این دانشگاه احضار شدند. به نظر می رسد ترس از اعتراضات دانشجویی گسترده در روز 16 آذر دلیل اصلی تشدید برخورد با دانشجویان می باشد.
به گزارش خبرنگار رویداد پس از اعتراضات دانشجویی دانشگاه آزاد اهواز و خصوصا تجمع دانشجویان این دانشگاه در روز 13 آبان که منجر به تعطیلی این دانشگاه شد اعمال فشار و تهدید دانشجویان افزایش چشمگیری داشته است.
در این میان نزدیک به یکصد دانشجوی این دانشگاه به کمیته انظباطی احضار و ضمن تهدید به اخراج و تعلیق های بلند مدت برای برخی از این افزراد نیز احکام سنگین انظباطی صادر شده است.
در همین حال خبر می رسد که بیش از ۵۰ نفراز دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد نیز به دلیل آنچه که از سوی مسوولین حضور در تجمع ۱۳ آبان خوانده شده، به کمیته انظباطی فراخوانده شدند.
گزارش ها حاکی از آنست که نصب دوربین های مداربسته در فضای دانشگاه و دانشکده ها، همچنین اجرای طرح جداسازی جنسیتی سرویس های رفت و آمد و نیز تشدید فضای امنیتی اعتراض هایی را پس از ۱۳ آبان در پی داشته است.
در روزهای اخیر و با نزدیک شدن به 16 آذر، روز دانشجو، برخی از فعالان دانشجویی در شهرهای مختلف ایران، احضار یا بازداشت شده اند.
…………………………………………….
تهديدخانواده هاي دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي شيراز توسط حراست دانشگاه
با نزديك شدن به روز 16 آذر، موج تهديد و ارعاب دانشجويان به دانشگاه علوم پزشكي شيراز رسيده است.
به گزارش خبرنامه اميركبير اخيرا حراست دانشگاه علوم پزشکی شیراز در اقدامی غيرقانوني و غير اخلاقي با خانواده تعدادی از دانشجویان تماس گرفته است و ادعا كرده كه درصورت شرکت کردن فرزندشان در تجمعات دانشجویی برای آن ها پرونده انضباطی تشکیل خواهد شد.
قابل ذکر است این دانشجویان از ورودیهای جدید دانشگاه بوده اند که در تجمع 13 آبان حضور داشته اند.
پس از آن در جلسه ای با شرکت خانواده ی این دانشجویان و معاونت دانشجویی دانشگاه درباره انجام هر گونه فعالیت سیاسی به آنها هشدار داده شده است.
…………………………………………….
بازداشت 3 دانشجوی عضو تشكل اصلاح طلب دانشگاه بين المللی قزوين؛ تحصن دانشجویان در اعتراض به بازداشت همکلاسی هایشان
سه دانشجوي عضو تشكل اصلاح طلب دانشگاه بين المللي قزوين صبح امروز بازداشت شدند.
به گزارش خبرنامه اميركبير صبح روز دوشنبه 2 آذر ماه و در پي احضار سه عضو تشكل اصلاح طلب دانشگاه بين المللي قزوين به نامهاي پیام حیدرقزوینی ( دبیر سابق تشکل اصلاح طلب، دانشجوي الهيات )، فرهاد فتحی ( دبیر فعلی تشکل اصلاح طلب، دانشجوي فلسفه ) و سعید سکاکیان ( عضو شورای مرکزی، مسئول واحد سیاسی تشکل و دانشجوي حسابداري ) دانشجويان رشته الهيات، فلسفه و حسابداري به اداره اطلاعات شهر قزوين ، اين سه دانشجو بازداشت شدند.
روز يكشنبه ياشار دارالشفاء دبير سابق تشكل اصلاح طلب دانشگاه بين المللي قزوين كه در تظاهرات روز 13 آبان بازداشت شده بود آزاد شد و بلافاصله پس از آزادي وي تعدادي از دانشجويان عضو اين تشكل به صورت تلفني به اداره اطلاعات شهر قزوين احضار شدند.
در حالي كه طبق گفته نيروهاي امنيتي قرار بود “ارائه پاره اي از توضيحات” ظرف 45 دقيقه به اتمام برسد، با گذشت 2 ساعت از زمان احضار،‌ خبري از اين 3 دانشجو به دست نيامد. در نتيجه ديگر دانشجويان اقدام به پيگيري وضعيت همكلاسي هاي خود از طريق ریاست دانشگاه، معاونت دانشجویی و رئیس حراست كردند و در خلال اين رايزني ها مشخص شد كه اين سه دانشجو به بازداشتگاه اداره اطلاعات قزوين منتقل شده اند. به دانشجوياني كه براي پيگيري وضعيت همكلاسي هايشان به اداره اطلاعات مراجعه كرده بودند هم گفته شد: “اينها فعلا مهمان ما هستند…”.
دانشجویان كه به شدت نسبت به بازداشت دوستان خود معترض بودند و از مذاكره با مسئولين دانشگاه به نتيجه نرسيده بودند در صحن دانشگاه دست به تحصن زدند. دانشجويان متحصن با سر دادن شعارهاي “دانشجوی زندانی آزاد باید گردد “، “زندانی سیاسی آزاد باید گردد “، “دانشجو میمیرد، ذلت نمی پذیرد “، ” زندانی، شکنجه دیگر اثر ندارد” خواستار آزادي فوري و بي قيد و شرط همكلاسي هايشان شدند.
اين تحصن تا ساعت 6 بعد از ظهر ادامه يافت و در پایان دانشجویان اعلام کردند که تا زمان آزادی و بازگشت همكلاسي هايشان به دانشگاه این تحصن ادامه خواهد داشت .
…………………………………………….
تحصن دانشجويان واحد ماهشهر دانشگاه پلي تكنيك
اعتراضات دانشجويي به واحد ماهشهر دانشگاه پلي تكنيك هم رسيد.
به گزارش خبرنامه اميركبير در روز جمعه 29 آبان پيمان صادقي عضو مركزي شوراي صنفي واحد (شوراي صنفي هسته مركزي فعاليت هاي دانشجويي اين واحد است) در مقابل درب دانشگاه بدست افرادي ناشناس با چهره اي پوشيده مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به بيمارستان انتقال يافت. عليرغم پيگيري هاي گسترده دانشجويان، مسئولين در كمال تعجب از پاسخگويي صريح و كمك براي شناسايي ضاربان سر باز مي زنند.
در پي اين حادثه نارضايتي دانشجويان از بي مسئوليتي مديران دانشگاه شدت گرفته است. دانشجويان نسبت به عدم تامين امنيت جاني خود و بي تفاوتي و بي مسئوليتي مديران دانشگاه در اين مورد معترض هستند
اعتراضات دانشجويي در اين واحد همچنان ادامه دارد و دانشجويان تاكيد كرده اند كه تا احقاق كامل حقوق خود به اعتراض ادامه خواهند داد. اين اعتراضات از روز شنبه 30 آبان آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
دانشجويان خواستار ديدار با رهايي رئيس دانشگاه پلي تكنيك تهران هستند.
…………………………………………….
بحث زنانه – مردانه کردن دانشگاه‌ها بالا گرفت
شهرزادنیوز: وقتی فردی به سن تکلیف اجتماعی و قانونی و شرعی می‌رسد، اختلاط جنسیتی در دانشگاه‌ها مانعی در راه پیشرفت او نیست.
فاطمه راکعی، دبیر کل “جمعیت زنان مسلمان نواندیش”، با بیان این مطلب، ضمن مخالفت با تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها، گفت که طرفداران جداسازی جنسیتی در دانشگاه‌ها با حضور زن در اجتماع مخالفند و می‌خواهند که زنان در دنیایی جدا از مردان زندگی کنند و احترامی برای شأن انسانی زن و مرد قائل نیستند.
وی ضمن انتقاد از سخنان فضلعلی، نماینده ولی فقیه در دانشگاه خواجه نصیر طوسی، اظهار داشت کسانی که حضور دختر و پسر در دانشگاه‌ها را به پنبه و آتش و گوشت و گربه تشبیه می‌کنند، به جامعه فرهیخته ایران توهین می‌کنند.
از سوی دیگر، مریم بهروزی، دبیر کل “جامعه زینب”، از جناح محافظه‌کار، ضمن اعلام موافقت کلی با تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها، گفت که اگر در جایی امکان جداسازی وجود نداشته باشد، اختلاط اشکال ندارد. به نظر وی، نشست مشترک زنان و مردان نماینده در کمیسیون‌ها و جلسات یا وزرای زن و مرد در جلسات کابینه دولت اشکالی ندارد، اما در دانشگاه‌ها، به باور او، دلیلی ندارد دختر و پسر کنار هم تحصیل کنند.
همچنین موسوی تبریزی، عضو اسبق مجلس خبرگان، و انصاری راد، کارشناس مسائل حوزوی، در گفتگوهای جداگانه با خبرگزاری ایلنا، گفتند که اختلاط جنسیتی در دانشگاه‌ها از نظر شرعی اشکالی ندارد و در جامعه امروز نمی‌توان بین زن و مرد و دختر و پسر دیوار کشید.
…………………………………………….
تاکید مجدد مزدور جنایتکار رئيس پليس آگاهي ناجا: ‌اگرحدود اجرا شود جرم به شدت كاهش پيدا مي‌كند
آفتاب یزد : ‌رئيس پليس آگاهي ناجا با بيان اين كه با اجراي احكام اسلامي، وقوع جرايم در كشور صدها برابر كاهش ‌خواهد يافت، بحث پليس براي اجراي حد در مورد سارقان را مربوط به مواردي از جرايم سرقت عنوان كرد ‌كه شرايط اجراي “حد” را دارند. ‌به گزارش ايسنا، جعفري با اشاره به اين كه آمار وقوع تجاوز به عنف، كاهش يافته و روند ‌نزولي دارد، اظهار كرد: مواردي در بين اين جرايم وجود دارد كه زشتي آن به حدي است كه احساسات ‌جامعه را جريحه‌دار مي‌كند. البته روند اين گونه جرايم رو به صعود و بحراني نيست، اما حتي يك مورد هم از ‌اين گونه جرايم براي پليس قابل قبول نمي باشد. ‌رئيس پليس آگاهي ناجا راه كاهش و حل بسياري از مشكلات جامعه همچون تعرضات را اجراي احكام ‌اسلامي عنوان كرد و افزود: كسي كه مرتكب جرم شود، احكام الهي تكليف را مشخص كرده و اگر اين احكام ‌براي همه مجرمان اجرا شود، قطعا ميزان وقوع جرم، صدها برابر كاهش خواهد يافت. ‌وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه ‌گفت: امنيت عمومي مردم مهمتر است يا جوامع و سازمان‌هايي كه در هر حالتي از ما گلايه‌ مي‌كنند؟ اين ‌سازمان‌ها به چه چيز راضي هستند؟ شما مرز و حد اين سازمان‌هاي حقوق بشر را مشخص كنيد تا از آن مرز ‌عقب‌تر نرويم. ‌وي تاكيد كرد: من فكر مي‌كنم امنيت مردم براي ما بايد مهمتر باشد و قطعا هم دنبال اين موضوع نيستيم كه ‌افكار عمومي جهاني را عليه خود بسيج كنيم، ولي قطعا امنيت عمومي و رضايتمندي، جان ، مال و نواميس ‌مردم بايد برايمان مهمتر باشد؛ چون مطالبه مردم اين است. ‌جعفري اضافه كرد: سارقاني كه به صورت سازمان يافته و با تشكيل باند به وسيله قمه و چاقو در ‌خيابان جلوي مردم را مي‌گيرند و سرقت هاي ميلياردي را انجام مي‌دهند، در صورت دستگيري هم چندين ‌وكيل را به كار مي‌گيرند، حالا از مردم سوال كنيد كه ‌به گفته رئيس پليس آگاهي ناجا، در قانون مشخص شده كه درباره مجرمان تجاوز به عنف و سارقان چه ‌حكمي صادر شود. ‌ جعفري ادامه داد: نظر ما اين است اگر حدود اجرا شود، جرم به شدت كاهش پيدا مي‌كند كه در ‌شرايط فعلي تا حد زيادي ديدگاه‌هاي پليس به ديدگاه‌هاي قوه قضائيه نزديك است و تنها ممكن است در اجرا، ‌محدوديت‌هايي وجود داشته باشد كه بايد سعي كنيم اين موانع را برطرف نماييم. ‌
…………………………………………….
از عمارت سفید استانداری تا سرپناه نایلونی در پارک تجن ساری
شمال نیوز: یک خانواده پنج نفره ورامینی از یکسال پیش در چادری در حاشیه پارک تجن ساری زندگی می کنند بدون آنکه مسئولان مرتبط جویای حال آنان شده باشند.
این خانواده پنج نفره شامل یک زن و شوهر و به همراه سه دختر کوچک از یک سال زندگی خود را در چادری در حاشیه پارک تجن ساری سپری کرده اند و هر از گاهی به واسطه برخوردهای بد مسئولان شهرداری ساری مجبور به تغییر مکان به جایی دیگر در پارک شده اند.
در نهایت شهرداری ساری از پدر خانواده خواست تا چادر خود را جمع آوری کند و تهدید کرد در غیر این صورت مامورین نیروی انتظامی را وارد خواهند کرد.
دست و صورت چروكيده‌اش تو را از اينكه 32 سال بيشتر ندارد به شك مي‌اندازد پدر خانواده‌اي كه خود هنوز دوران جواني را طي مي‌كند و مشكلات مالي و جبر زمانه عرصه را به حدي بر او تنگ كرده كه تنها محوطه پارك و تكه پارچه‌اي سرپناه او و خانواده 4 نفره‌اش است.
اينجا پارك تجن ساري است، از هفت خان رستم ماموران پارك مي‌گذريم و بلاخره در گوشه‌اي از پارك به تكه نايلوني كه سرپناه يك خانواده 5 نفره است برمي خوريم، عباس اردستاني اهل ورامين به مدت يك سال است كه با خانواده‌اش در يك چادر در پارك تجن شهرستان ساري زندگي مي‌كنند.
وي در مورد علت زندگي خود در اين پارك كه در حال حاضر با وساطت برخي خيران در كنار امامزاده عباس ساري زندگي مي‌كند، مي‌گويد: به دليل مشكلات مالي و نبود امكانات شغلي به مازندران مهاجرت كرديم و در اين مدت در يك چادر پلاستيكي و در فضاي باز با سه فرزند 10، هشت و دو سال زندگي مي‌كنيم.
اردستانی با اشاره به اینکه زندگی مشترک خود با خرید پرایدی اقساطی در تهران شروع کرده بود، افزود: از طریق این خوردو به اردبیل می رفتم و پوشاک خریداری کرده و در بازار تهران به فروش می رساندم تا زندگی خود را از این طریق بچرخانم. وی گفت: پس از مدتی همسر اولم بر اثر تومور مغزی فوت کرد و اقدام به ازدواج مجدد کردم و اکنون یک فرزند از همسر اول و دو فرزند از همسر دومم دارم که همگی دخترند.
اردستانی بیان داشت: یک بار که می خواستم همراه دو فرزندم برای خرید پوشاک به اردبیل سفر کنم آن شهر مورد سرقت افراد ناشناس و شکنجه سارقان قرار گرفته و در نهایت پس از یک هفته توانستم به اتفاق فرزندانم از مکان سرقت فرار کنم و بلافاصله به کلانتری اردبیل مراجعه کردم که در آن اقدامی از سوی مامورین ناجای آن شهرستان صورت نگرفت و سارقان من را شناسایی نکردند.
اردستانی ادامه داد: پس از این اتفاق به همراه دو فرزندم به تهران آمدم و به واسطه اینکه بدهی فراوانی به مردم و افراد داشتم مجبور به فروش جهیزیه همسرم شدم و با توجه به اینکه از عهده پرداخت مخارج زندگی برنیامدم اقدام به مهاجرت به شهرهای دیگر کشور کردم و از سال گذشته تاکنون به همراه همسرم در کنار پارک قائم ساری با چادر زندگی می کنیم.
* زندگي با سه فرزند در پارك بسيار سخت است
به گفته اين چادرنشين زندگي اين خانواده و تمام دارايي ارزشمند اين خانواده يك موكت قرمز رنگ نيمداري است كه بر اثر رفت وآمد بچه‌ها گاهي مواقع جمع مي‌شود و به آنها نشان مي‌دهد كه فقط روي زمين خدا زندگي مي‌كنند.
زماني كه براي مصاحبه مي‌رويم بچه‌هاي اين خانواده با چهره‌هاي معصوم در چادر يك به يك با لباس‌هاي نامناسب فصل گرما كنارمان مي‌نشينند.
سرما و باران شديد روز گذشته اگر چه سبب شد كه اين خانواده به دامان بقعه امامزاده عباس پناه ببرند، ولي باعث شد كه اين اتفاق به گوش خبرنگاران برسد.
از روز گذشته به دليل نامساعد بودن شرايط جوي، آستانه امامزاده عباس ساري و زائرسراي آن مامن اين خانواده شده است كه فراهم شدن اين زائرسرا نيز با واسطه‌‌گري خيران‌ مازندران بوده است.
اردستاني در ادامه گفتگو با خبرنگاران مي‌گويد: چين و چروك‌هاي صورت و دست‌هاي زمختم سبب شده است كه شايد ده‌ها سال بيشتر از سن شناسنامه‌ام باشم.
اين فرد مهاجر به استان مازندران در برابر سئوال‌هاي پشت سرهم خبرنگاران دستش را روي پيشاني چروكيده‌اش مي‌گذارد و ادامه مي‌دهد: در يك سال گذشته براي اينكه مرا از اين پارك نيز بيرون نكنند سرويس‌هاي بهداشتي پارك تجن را تميز مي‌كردم و هيچ پولي را بابت اين كار دريافت نكردم.
اين مرد 32 ساله تصريح مي‌كند: مدارك شخصي و سجلي‌ام را نيز سارقان برده‌اند و اين مسئله نيز يكي از مشكلات پيش روي من براي انجام كارها است.
اردستاني كنار آمدن با اين مشكلات را غيرقابل تحمل مي‌داند و بيان مي‌كند: به مدت يك سال است كه بدون سرپناه و فقط در يك چادري كه البته مندرس و پاره است در پارك تجن ساري زندگي مي‌كنيم.
* دياليز همسر بيمارم به دليل فقر تعطيل شد
وي با اشاره به اينكه بيماري همسرش نيز به مشكلات وي افزوده است، اظهار مي‌دارد: همسرم دياليزي است كه تاكنون هفته‌اي چند بار اين كار را انجام مي‌دادم و آن هم با هزاران مشكلات پيش رو، ولي چيزي كه به مشكلات من اضافه كرده است اين است كه دو ماه نتوانستم هزينه دياليزش را تامين كنم و ديگر براي اين كار نيز به مراكز درماني مراجعه نمي‌كنم.
* كودكان از تحصيل محروم شدند
در اين خانه كه سه كودكي كه همراه اين خانواده زندگي مي‌كنند، نيازمند منزل مناسب، خوراك، پوشاك و تحصيل هستند.
دو كودك اين خانواده به سن تحصيل رسيدند، ولي به دليل آوارگي و نداري شرايط درس خواندن ندارند.
موضوعی که اکنون ذهن همگان را به خود مشغول می سازد آن در جامعه اسلامی که ما در آن زندگی می کنیم این همه بی توجهی از سوی مسئولان کمیته امداد و شهری صورت می گیرد و این دستگاه های مجری که اعتباری برای حمایت از خانوادهای بی بضاعت دارند در مدت یک سال هیچ اقدامی نکرده اند.
البته این امر به معنای آن نیست که هر کس در گوشه خیابان چادر بزند مستحق کمک است اما فردی که چنین زندگی را می پذیرد به طور قطع دارای مسائل و مشکلاتی است که شاید با کمکهای اندک و حمایتهای معنوی بتوان وی و خانواده اش را به چرخه عادی زندگی بازگرداند تا در آینده آسیبهای اجتماعی دامن وی و فرزندانش را که از قضا دختر هم هستند، نگیرد.
اين گزارش را از آن جهت درج نكرديم كه به كسي و جايي بر بخورد از آن باب نوشتيم تا شايد دلي و دستي بلرزد و خانواده‌اي را پناه دهد و لبان كودكاني را كه از داشتن كوچك‌ترين چيزها محرومند خندان كند.
هرچند باید بدانیم و می دانیم که در مازندران نیز برخی از شهروندان نیازمند حمایت های دستگاه های اجرایی هستند.
…………………………………………….
سومین زندانی زندان سنندج در حال مرگ است
مرکز مطبوعاتی اتحادیه خانواده فعالین دربند کرد
طبق جدیدترین گزارشات دریافتی از زندان مرکزی سنندج, لقمان رحمانی زندانی بند 3 به علت وخامت وضعیت سلامتش به مرکز درمانی خارج از زندان منتقل شده است. طی هفته ی گذشته 2 نفر از زندانیان بند 3 به نام های کمال احمدی و خسرو ایزدی به طرز مشکوکی در زندان درگذشته بودند.
تا کنون هیچ اطلاعی از علت مرگ این دو زندانی در دست نیست.
…………………………………………….
بازداشت 60 دانشجو در یک ماه
خبرنامه امیرکبیر: شاید اگر یک سال پیش چنین گزارشی نوشته می شد باورش برای همگان سخت بود و عده ای نمی پذیرفتند که بازداشت ها به این حد گسترده و پرتعداد باشد. اما 22 خرداد همه چیز را تغییر داده است و امروز حاکمیت دستپاچه و سراسیمه به نیروهای امنیتی خود مجوز هر اقدامی را داده است. مجوزی که جز معنای برخورد و سرکوب و بازداشت و شکنجه ندارد.
با نزدیک شدن به 16 آذر، روز دانشجو، فشارها بر دانشجویان شدت یافته و با احتمال برگزاری تجمعات و اعتراضات دانشجویی پیش بینی می شود که تا روزهایی پس از 16 آذر نیز این بازداشت ها ادامه یابد. اما در سال 88 به رغم بازداشت های گسترده، بازداشت ها بوی دانشجویی نمی دادند و پرشمار دانشجویان بازداشت شده خرداد و تابستان 88 هم در جریان بازداشت سبزها قرار می گرفتند.
سیزده آبان کم کم به شدت تاثیر دانشجویان در روند اعتراضات گسترده علیه حاکمیت افزود و نزدیکی به 16 آذر نیروهای سرکوب را بر آن داشت تا نگاهی جدی تر به دانشگاه ها داشته باشند. بازداشت ها از چند روز قبل از 13 آبان در دانشگاه های مختلف شروع شد. از ابتدای مهرماه با موج گسترده احضاهای کمیته انضباطی و حراست و حتی وزارت اطلاعات، دانشجویان به سکوت فراخوانده شده بودند و تعلیق و اخراج نیز اتفاقی عادی در بسیاری دانشگاه ها شده بود تا دانشگاه ها را به محیطی آرام برای دانشجویان تبدیل نماید. به جز بازداشت ها و احضارهای پراکنده در 2 هفته اول آبانماه باید بازداشت های دانشجویی را از 13 آبان پی بگیریم. بازداشت هایی که در هفته گذشته شدت گرفته و آینده اش نیز روشن نیست.
در دانشگاه خواجه نصير، علی پرويز و سهيل محمدی یک روز قبل از 13 آبان بازداشت شدند. اين دو فعال دانشجويی پس از حضور صفار هرندی در دانشگاه و اعتراضات دانشجويان دانشگاه خواجه نصير به سخنان هتاکانه وی با يورش ماموران امنيتی به منازلشان بازداشت شدند و ادامه بازداشت آنان همچنان هر روز اعتراضات دانشجویی را در این دانشگاه در پی داشته است. اعتراض های دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر و این بازداشت ها در حالی صورت گرفته است که رسانه‌های حاکمیت اظهار داشتند که صفارهرندی بدون هیچ گونه مشکلی در دانشگاه سخنرانی کرده است.
در دانشگاه مازندران، 5 دانشجوی این دانشگاه با شکل گیری تجمع 12 آبان در دانشگاه بازداشت شدند. اشكان ذهابيان برای هشدار 10 آبان ماه و سياوش رضاييان یازده آبان بازداشت شدند. رضائیان يك روز بعد آزاد و براي بار دوم در 15 آبان بازداشت شد. بهنام فرازمند، زاوش گرايلي و مهدی داودیان بعد از تجمع بازداشت شدند.
در اصفهان علی مشمولی در جریان اعتراضات مردمی 13 آبان با یورش نیروهای امنیتی به منزلش بازداشت شد. علی مشمولی طی هفته جاری آزاد شد. امین وطانی دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف نیز دوشنبه شب 11 آبان با یورش نیروهای امنیتی بازداشت شده و به مکان نامعلومی انتقال داده شده بود. وی هفته گذشته از زندان آزاد شد.
یاشار دارالشفا دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران و دبیر سابق تشکل اصلاح طلب دانشگاه قزوین نیز طی ماه آبان بازداشت و آزاد شد. مرتضی اسدی دانشجوی دانشگاه علامه نیز در 16 آبان بازداشت شد و از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.
پلی تکنیکی ها هم بازداشتی داشتند اما اینبار از تفرش شروع شد. 7 دانشجوی پلی تکنیک واحد تفرش با اعلام برگزاری تجمعی در روز 13 آبان در روز 11 آبان بازداشت شدند. به گزارش خبرنامه امیرکبیر، حمید عظیمی، محمد اسعدی، سعید قاسمی، امین عربی، علی مطلبی، کورش یکان و محسن ادبی پور توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند و چند روز بعد نیز با بازداشت محسن پریزاد، سیاوش بیگ مدیان، ایزد جابری و مسعود مرادی شمار تفرشی های پلی تکنیک به 11 رسید. پویا شریفی دانشجوی کارشناسی ارشد پلی تکنیک و دانشجوی کارشناسی دانشگاه علم و صنعت نیز که در ستاد میرحسین در جریان انتخابات فعال بود صبح 13 آبان در منزلش بازداشت شد. وی چهارشنبه شب 27 آبانماه از زندان آزاد شد.
محمد هاشمی عضو دفتر تحکیم وحدت نیز در ظهر روز 13 آبان بازداشت و پس از ساعاتی آزاد شد. ماموران وزارت اطلاعات در شب قبل از آن به منزل وی مراجعه کرده و خانه وی را تفتیش کرده بودند. در آستانه روز 13 آبان به اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت نیز مجدداً حمله شد. در این روز حسن اسدی زیدآبادی و محمد صادقی 2 تن از اعضای سازمان دانش آموختگان بازداشت شدند.
فرزاد اسلامی از دانشجویان دانشگاه آزاد نیز بازداشت شد تا برای اولین بار نیروهای امنیتی نشان دهند که دیگر از اعتراضات هفتگی و گسترده دانشجویان آزاد به تنگ آمده اند. ماموران وزارت اطلاعات برای بازداشت سلمان سیما نیز به منزل وی یورش بردند اما وی در منزل نبود تا 10 روز بعد او نیز برای بار دوم به زندان برود. گرچه فرزاد اسلامی با صدور وثیقه آزاد شد اما سلمان سیما همچنان در زندان و در وضعیت نگران کننده ای به سر می برد.
در کاشان 3 دانشجوی این شهر امیرحسین چیت ساززاده، امین حیدری و مجید شهرابی پس از سه روز بازداشت در زندان کاشان به زندان مرکزی اصفهان منتقل شدند. این سه دانشجو در تاریخ نهم آبان ماه در بیرون از دانشگاه توسط مامورین وزارت اطلاعات ربوده شدند.
اما بخش زیادی از بازداشت ها در شیراز و پس از اعتراضات دانشجویی در روز 13 آبان صورت گرفت. بازداشت دانشجویان دانشگاه شیراز در برخی موارد همراه با ضرب و شتم توسط نیروهای لباس شخصی و با کمک نیروی انتظامی صورت گرفت.
گرچه بازداشت ها از تجمع 13 آبان شروع شد اما تاکنون حتی نام برخی از بازداشت شدگان منتشر نشده است. به گزارش خبرنامه امیرکبیر خبرها از بازداشت بیش از بیست دانشجو در مقابل دانشگاه شیراز حکایت دارد. بنایی، جلالی، سعید رضایی، زاهدی، ظهوریان، عارف، پورفتحی، طاهری، صفرپور و پورسلطان از جمله دانشجویانی هستند که در زندان عادل آباد در شیراز همچنان در بازداشت هستند. به همراه این دانشجویان دکتر مسیح الله حقیقت جو نیز در زندان به سر می برد.
علی صالح پور، کاظم رضایی، یحیی طاووسی، ندا اسکندری، خدیجه قهرمانی، نظری، شیروانی و باقری از دیگر دانشجویان دانشگاه شیراز نیز در زندان اطلاعات شیراز (پلاک 100) در بازداشت به سر می برند.
با وجود تمامی این بازداشت ها، همچنان هم فضای امنیتی سنگینی بر دانشگاه شیراز حاکم است و بازداشت ها نیز همچنان ادامه دارد. در آخرین مورد، بعد از ظهر روز سه شنبه 26 آبان ماه ندا اسکندری و خدیجه قهرمانی دو دانشجوی دختر دانشگاه شیراز بازداشت شدند.
پنجشنبه ۲۸ آبان، نیز موج جدیدی از بازداشت ها شروع شد. عباس حکیم زاده دبیر سیاسی دفتر تحکیم صبح در منزلش بازداشت شد. حکیم زاده در حالی که 134 روز از آخرین آزادی اش با وثیقه می گذشت برای سومین بار بازداشت شد.
در عصر همان روز نیز حمید قهوه چیان، احمد میرطاهری، علیرضا زرگر، امیرکاظم پور و یاسر معصومی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی بازداشت شدند.
شب همان روز نیز نیروهای امنیتی با هجوم از قبل برنامه‌ریزی شده، دست کم هفت عضو دانشجویان و دانش‌ آموختگان لیبرال دانشگاههای ایران را بازداشت کردند. مهرداد بزرگ، سورنا هاشمی، علیرضا موسوی، فرزان رئوفی، احسان دولتشاه، سینا شکوهی و البرز زاهدی دانشجویانی بودند که در جلسه این دانشجویان در آستانه آذرماه بازداشت شدند.
پنج شنبه شب هم دو تن از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد تبریز به نام‌های رسول عالی نژاد و بهروز فریدی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. بدین ترتیب تنها در روز پنج‌شنبه ۲۸ آبان حداقل 15 دانشجوی در نقاط مختلف ایران بازداشت شدند.
با احتساب تمامی دانشجویان بازداشت شده طی ماه آبان در سراسر ایران، حداقل 60 دانشجوی تنها در ماه آبان بازداشت شدند.
لازم به ذکر است در 2 روز اول آذر ماه نیز حداقل 7 دانشجو در نقاط مختلف کشور بازداشت شدند. آرش خاندل و مراد باصره از فعالین دانشجویی دانشگاه ایلام به همراه تعدادی از اعضای انجمن اسلامی این دانشگه و همچنین پيام حيدر قزوينی، فرهاد فتحی و سعيد سكاكيان دانشجویان دانشگاه قزوین بازداشت شدند.
بی‌شک این حجم بازداشت دانشجویان نشان از ضعف و نگرانی حکومتی است که پایگاه خود در بین مردم از دست داده و مرتبا مورد اعتراض دانشجویان قرار می گیرد.
…………………………………………….
جزئیات بیشتر در مورد قتل فجیع یکی از مسئولان حراست تربیت بدنی
سایت جنبش راه سبز: قتل فجیع فرزند نخستین فرمانده کمیته های انقلاب اسلامی شوک بزرگی را در تهران ایجاد کرده است. سرهای بریده شده سیدمرتضی هاشمی ۲۸ ساله و همسرش آتنا که به تازگی زندگی مشترک خود را آغاز کرده بودند، ساعت ۱۴ بعدازظهر روز یکشنبه در منزل شخصی آنان در حوالی میدان نور تهران، پیدا شد. به نوشته روزنامه حکومتی ایران، مأموران پس از حضور در محل جنایت، با اجساد سربریده مرتضی- 30 ساله- و همسرش آتنا- 26 ساله- روبه‌رو شدند. خانواده آتنا گفتند: مرتضی کارمند حراست سازمان تربیت بدنی بود و با همسرش چند روز قبل از سفر مشهد برگشته بودند که آخرین بار پنجشنبه- 28 آبان- با آنها صحبت کردیم اما پس از آن به‌رغم تلفن‌های مکرر و مراجعه حضوری به خانه، پاسخی نشنیدیم تا این که به ناچار کلیدساز آورده و در خانه را باز کردیم که با صحنه وحشتناک جنایت روبه‌رو شدیم.همسایه‌ها نیز به تیم جنایی گفتند: حدود ساعت 30/11 شب پنجشنبه صدای درگیری و دعوای شدید از خانه زوج جوان شنیدند اما به تصور این که احتمالاً دعوای خانوادگی رخ داده، ماجرا را پیگیری نکردند.
بنابر این فرضیه قتل در نیمه شب پنجشنبه قوت گرفت. از آنجا که زن و شوهر جوان با کارد به قتل رسیده بودند، بازرسی دقیق خانه برای یافتن کارد انجام شد اما هیچ اثری به دست نیامد.به گفته بازپرس هنرمند، وضعیت خانه قربانیان نشان می‌داد عامل یا عاملان جنایت با انگیزه سرقت به آنجا نرفته و هیچ نوع به‌هم ریختگی وسایل خانه نیز مشاهده نشده است.به گفته بازپرس جنایی تهران، در نخستین تجسس‌ها تصور بر آن بود خودروی زانتیای مقتول از سوی قاتل یا قاتلان سرقت شده است تا این که مشخص شد خودرو نزد برادر مقتول به نام روح‌الله- مدیر مؤسسه شهید هاشمی- بوده است؛ بنابر این چنین فرضیه‌ای منتفی شد.
بنابر این، فرضیه‌های مختلفی از جمله قتل با انگیزه‌های خاص، مشکلات کاری یا انتقامجویی تحت بررسی است. در حال حاضر نیز یکی از آشنایان قربانیان در بازداشت است و تحقیق از او ادامه دارد.
…………………………………………….
جبهه مشارکت: حاکمیت بیش از پیش در سراشیبی سقوط خواهد بود
سایت رویداد: جبهه مشارکت با صدور بیانیه ای اعتراض خود را نسبت به نحوه برخورد با فعالان سیاسی دربند از ابتدا تاکنون و رد احکام صادره برای آنها اعلام کرد.
به گزارش نوروز، در این بیانیه آمده است: جبهه مشارکت با محکوم کردن نحوه برخورد با فعالان سیاسی دربند از ابتدا تاکنون و رد احکام صادره، از آنجا که خود را باورمند به نظام جمهوری اسلامی می داند و خواستار بقا و دوام آن با محتوای ارزشی است، از حاکمیت می خواهد از راه پراشتباه طی شده بازگردد و راه حاکمیت قانون و تحقق عدالت و میزان بودن رای ملت را در اداره امور در پیش گیرد که آزادی بی قید و شرط زندانیان سیاسی می تواند طلیعه چنین بازگشتی باشد. عملکرد حاکمیت با گذشت بیش از 5 ماه از تاریخ انتخابات ضربات اساسی و پی در پی را بر پیکره نظام به لحاظ پشتوانه مردمی و محتوای ارزشی به بار آورده است و قطعا احکام صادره اخیر دادگاهها نه تنها کمکی به حل مسائل و مشکلات و وضعیت بحرانی موجود نخواهد کرد، بلکه گره کور دیگری بر انبوه گره های موجود خواهد افزود و حاکمیت را بیش از پیش در سراشیبی فروپاشی و سقوط سوق خواهد داد .
…………………………………………….