چهارم آذر ۱۳۸۸ برابر با بيست و پنجم نوامبر ۲۰۰۹

کمیته‏‌های ویژه برای اخراج اساتید از دانشگاهها
سایت جنبش راه سبز: در حالی‌ که در آستانه شانزده آذر جمع کثیری از دانشجویان راهی بازادشت‌گاه‌ها و سلول‌های انفرادی شده‌اند ، یکی از سایتهای اصلاح طلب خبر از تشکیل کمیته‌های ویژه‌ با همکاری وزارت علوم و مسوولان دولت در همه دانشگاه‏ها برای بازنشسته کردن اجباری و اخراج اساتید داده است.
موج سبز آزادی به نقل از منابع خود می نویسد: به زودی موج جدید اخراج و بازنشستگی اجباری اساتید آغاز می‌شود و فعالین دانشجویی نیز در واکنش به این جریان در حال آماده شدن برای برخورد با این مساله هستند.
فعالین دانشجویی هشدار داده‏اند که با شروع اخراج‌ها و بازنشستگی‌ها موج اعتصاب و تحصن‌های دانشجویی دانشگاه‏های سراسر کشور را فرا خواهد گرفت.
………………………………………………..
.شعار “مرگ بر دیکتاتور” دانش‌آموزان در اعتراض به یکی از معلمان جاسوس
در پی نامه یکی از اعضای شورای مدرسه “بتول بقا” و ذکر مشکلات برای دوستان خود و مطلع شدن معلمان حامی دولت از مفاد نامه و اخراج دانش‌آموزان عضو شورا، این امر منجر به درگیری معلم یکی از کلاس‌های درس می‌شود و دانش‌آموزان به عنوان اعتراض به رفتار معلم مزدور کلاس را ترک می‌گویند. به دنبال این حرکت دانش‌آموزان و با مطلع شدن دیگر دانش آموزان از این موضوع، مدیر مدرسه تصمیم می‌گیرد با شخصی کردن موضوع، صدای دانش‌آموزان را بخواباند ولی دانش آموزان خواهان بر خورد با این معلم و دیگر معلمان مزدور می‌شوند که این روزها نان را به نرخ روز خورده و می‌خواهند با ترساندن دانش آموزان از گسترش اعتراضات مردم و پیوند آن با دیگر اقشار جلوگیری کنند. معلم مزدور برای زهر چشم گرفتن از دانش آموزان به بهانه امتحان سعی می‌کند دانش آموزان را به کلاس بکشاند و با سختگیری در تهیه سوالات می خواهد دانش آموزان را بترساند ولی نمی‌داند دانش آموزان دیگر ترسی از وی و مزدوران دیگر ندارند. برای همین دانش‌آموزان از نوشتن امتحان خودداری کرده و با شعار مرگ بر دیکتاتور کلاس درس را ترک می‌کنند. لازم به ذکر است که مدرسه بتول بقا در میدان توحید تهران قرار دارد …
…………………………………………….
سرکوب زودهنگام دانشجویان در آستانه روز دانشجو
سوم آذر ماه 1388- کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز اعلام کرد که بازداشت خودسرانه و محاکمه تعداد زیادی از دانشجویان در روزهای اخیر مشخصا سرکوب زودهنگام اعتراضاتی است که برای روز 16 آذر تدارک دیدهشده اند. دانشجویان در سراسر کشور دربابل، چهارمحال و بختیاری، شیراز، ایلام، کرمانشاه، قزوین، و تهران در دانشگاه آزاد، دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر و علم وصنعت بازداشت شده اند.
هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در این مورد دانشجویان گفت: “سرکوب گسترده دانشجویان برای ساکت کردن جنبش دانشجویی در پیش است که این سرکوب نه تنها حقوق آنها را نقض می کند بلکه تحصیل و زندگی خانوادگی آنها را هم مختل می کند.”
در باره بازداشت دانشجویان اطلاعاتی توسط مسئولین داده نمی شود. در برخی از موارد، پس از بازداشت دانشجویان، آن ها را از دانشگاه اخراج کرده اند یا در کمیتته انضباطی دانشگاه پرونده آنها را به جریان انداخته اند. برخی از دانشجویان به زندان و شلاق محکوم شده اند.برخی از دانشجویان بخاطر شرکت در تجمع های مسالمت آمیز بازداشت شده اند.
دانشجویان در ایران پس از ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، تحت فشار بسیار شدید قرار گرفته اند که از ابراز عقیده چه در مورد مسائل سیاسی در کشور و چه در مورد مسائل صنفی دانشگاه ها خوددار ی کنند.
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران خواستار آزادی فوری همه دانشجویانی است که بخاطر اینکه خواستار حقوق آزادی های بیان و تجمع هستند که این حقوق در اسناد بین المللی حفاظت شده است. کمپین همچنین از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواست که حقوق دانشجویان را برای شرکت آزادانه در روز تجمع های
روز 16 آذر رعایت کند.
روزشمار بازداشت، محاکمه و آزار و اذیت دانشجویان در روزهای اخیر
طبق اطلاعات منتشره توسط خبرنامه امیرکبیر در طول ماه گذشته بیش از 60 دانشجو بازداشت شدند که برخی از آنها هنوز در زندانند. اطلاعات رسیده به کمپین بین المللی حقوق بشر در باره بازداشت ، محاکمه و آزار و اذیت دانشجویان در یک هفته اخیر که البته کامل و جامع هم نیست به این شرح است:
بیست وپنجم آبان ماه، پنج دانشجوی کرد لیدا محمدی، سروه ویسی، آماج رحیمی، احمد اسماعیلی و پخشان عزیزی پس از اعتراض دانشجویان کرد در مقابل دانشکده حقوق و علوم سیاسی تهران بازداشت شدند. هیچ اطلاعاتی در مورد مکان نگهداری آنها و اتهاماتشان تا کنون منتشر نشده است.
بیست و ششم آبان ماه، ندا اسکندری و خدیجه قهرمانی از دانشجویان دانشگاه شیراز که برای پیگیری وضعیت محرومیت از تحصیل خود به کمیته انضباطی رفته بودند، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. هر دو این دانشجویان دو ترم از تحصیل محروم شده اند.
ایست . هشتم آبان ماه، حداقل 18 دانشجو در تهران بازداشت شدند؛ عباس حکیم زاده در خانه خود بازداشت شد. 7 دانشجوی عضو دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال در منزل احسان دولتشاه بازداشت شدند. این دانشجویان عبارتند از: سورنا هاشمی، علیرضا موسوی، فرزان ربئوفی، سینا شکوهی، البرز زاهدی و احسان دولتشاه. 6 دانشجوی علامه طباطبایی نیز در یک کافی شاپ در تهران در بعد ازظهر همین روز بازداشت شدند، این دانشجویان عبارتند از: حمید قهوه چیان، علیرضا موسوی، احمد میرحایری، علیرضا زرگر، امیر کاظم پور، تینا شکوهی، و یاسر موسمی. هیچ اطلاعات در مورد این دانشجویان به خانواده های آنها داده نشده و فقط احضاریه تفتیش منزل این دانشجویان توسط شعبه سه بازپرسی ویژه امنیت صادر شده بود. در همین روز دو دانشجوی داشنگاه آزاد تبریز؛ رسول علی نژاد و بهروز فریدی بازداشت شدند.
بیست ونوهم آبان ماه، بیست و چهار دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد ظاهرا بخاطر شرکت در تجمع مسالمت آمیز 13 آبان ماه به کمیته انضباطی احضار شدند.
اول آذرماه، هشت دانشجوی دانشگاه مازندران در حکمی توسط شعبه 101 دادگاه عمومی در بابلسر بخاطر شرکت در تجمع مسالمت آمیز در خرداد و تیرماه 1388، هرکدام به 6 ماه زندان و 15 ضربه شلاق محکوم شدند. این 8 دانشجو عبارتند از میلاد حسینی کشتان، علی نظری، سیاوش صفوی، علی دنیاری، مازیار یزدانی نیا، شوآنه مریخی، علی عباشی، و رحمان یعقوبی. همچنین در همین روز 20 دانشجو در دانشگاه گیلان بخاطر اعتراض در جسله سخنرانی صفار هرندی در روز 18 آبان ماه، به کمیته انضباطی دانشگاه فراخوانده شدند. 50 دانشجوی دانشگاه آزاد نجف آباد اصفهان نیز بخاطر شرکت در تجمع روز 13 آبان ماه به کمیته انضباطی فراخوانده شدند.
دوم آذرماه، مهدی عربشاهی، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت توسط شعبه 1053 دادگاه عمومی تهران به اتهام برهم زدن نظم عمومی از طریق تجمع غیر قانونی به دادگاه فراخوانده شد. همچنین در این روز دانشجویان دانشگاه ایلام از جمله آرش خندل و مراد باصره بازداشت شدند. سه دانشجوی دانشگاه قزوین نیز به نام های چیام حیدری قزوینی، فرهاد فتحی، و سعید سکاکیان بازداشت شدند.
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران همچنین از بازداشت 18 دانشجوی دانشگاه شیراز مطلع شده است که تعدادی از آنها که در زندان عادل آباد عبارتند از: بنایی، جلیلی، سعید رضایی، زاهدی، ظهوریان، عارف، پورفتحی، طاهری، صفرپور، و پورسلطان که در زندان عادل آباد شیراز در بازداشت هستند. دکتر مسیح الله حقیقت جو که دارای دو مدرک دکترا در علوم است در روز 13 آبان ماه بازداشت شده و همچنان در بازداشت است. همچنین صالح پور، کاظم رضایی، یحیی طاووسی، ندا اسکندری، خدیجه قهرمانی، نظری، شیروانی، و باقری در بازداشتگاه اداره اطلاعات بسر می برند. برخی از دانشجویان بازداشتی محاکمه شده اند اما به خانواده آنها گفته شده است که احکام آنها بعد از 16 آذر صادر خواهد شده و تا آن زمان از ملاقات هم محروم خواهند بود.
ده دانشجوی دانشگاه شهر کرد در چهارمحال و بختیاری هم به اداره اطلاعات این شهر فراخوانده شده اند و 23 دانشجو نیز به اتهام شرکت در اعتراضات 13 آبان ماه به کمیته انضباطی احضار شده اند
…………………………………………….
اخراج صدها کارگر نانوایی های فانتزی پز اهواز
رئیس اتحادیه صنف نان سفید و فانتزی‌ پز اهواز اعلام کرد با حذف یارانه‌ آرد 30 درصد از كارگران واحدهای تولیدی نان‌ فانتزی بدون دریافت هیچ وجهی به عنوان مزد سنوات و یا باز خرید اخراج شدند.”فرهاد مختاری” عنوان كرد پس از حذف یارانه آرد، قیمت هر كیسه آرد از 2500 تومان به 16 هزار تومان افزایش یافت که این امر موجب کاهش شدید فروش واحدهای تولیدی نان فانتزی، گرانی و كاهش خرید نان شده است که منجر به اخراج صدها کارگر شاغل در نانوایی های نان سفید و فانتزی در اهواز گردیده است.
…………………………………………….
تجمع كارگران يك كارخانه خصوصي‌شده
«8 ماه است حقوق نگرفته‌ايم»
كارگران كارخانه گوشت زياران در اعتراض به آنچه عدم پرداخت حقوق هشت ماه گذشته مي خواندند، امروز جلوي سازمان خصوصي سازي تجمع كردند.
به گزارش خبرنگار كار و اشتغال خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين عده كه حدود 150 نفر بودند، در حالي به عدم دريافت حقوق خود معترض‌ بودند كه اين كارخانه از اول مرداد ماه سال 1385 توسط سازمان خصوصي سازي به بخش خصوصي واگذار شده است.
ناصر خدادادي، مدير امور اداري كارخانه كه در ميان تجمع كنندگان بود، به خبرنگار ما گفت: از ارديبهشت ماه سال جاري مديران كارخانه در محل كار خود حاضر نشده‌اند و كارخانه را با بيش از سه ميليارد تومان بدهي به حال خود رها كرده اند.
وي با بيان اينكه پس از واگذاري كارخانه به بخش خصوصي، مشكلات مديريت باعث شد توليد به سمت تعطيلي برود، افزود: از اول مرداد ماه امسال كارخانه تعطيل شده و آب و برق و گاز كارخانه قطع شده‌است.
او ادامه داد: در حال حاضر كارخانه 260 كارگر دارد كه 140نفر آنها قراردادي‌اند و بقيه به صورت رسمي استخدام هستند.
كارخانه گوشت زياران در 45 كيلومتري شهرستان قزوين واقع شده و از بزرگترين كشتارگاه‌هاي كشور است.
در همين زمينه يكي از مسوولان سازمان خصوصي سازي با بيان اينكه مسووليت اداره كارخانه‌ها و شركت‌ها پس از واگذاري به بخش خصوصي با مسوولان جديد آن است، گفت: سازمان خصوصي سازي مسووليتي درباره شركت گوشت زياران و شركت‌هاي مشابه ندارد.
او به خبرنگار ايسنا گفت: متاسفانه چنين مشكلاتي پس از خصوصي سازي برخي شركت ها ايجاد شده كه بايد با تلاش مديران آنها حل و فصل شود.
…………………………………………….
تجمع تجار بوشهری در گمرگ این استان
سایت عصر ایران: به گزارش ارم نیوز صبح امروز کلیه تجار، بازرگانان، حق العمل کاران وکارگران تخلیه وبارگیری در جلو سالن گمرک استان بوشهر تجمع نمودند ودست از کار کشیدند. مدتی است که بازرسان گمرک ایران بصورت مدام در هفته وحتی روزانه به استان بوشهر می آیند وبا بازرسی های تکراری خود جلو کار وتلاش بازرگانان را می گیرند .آخرین اخباری رسیده از گمرک بوشهر حکایت از این دارد که کماکان بازرگانان وتجار حاضر به ترخیص کالا از گمرک بوشهر نمی گردند واین کار مشکلات عدیده ای را برای صاحبان کالا در سرتا سر ایران بوجود آورده است.
…………………………………………….
خانواده دانشجویان دربند دانشگاه علامه مقابل دادگاه اوین تجمع کردند
روز گذشته3 آذر, پس از 5 روز بیخبری ,خانواده دانشجویان دربند دانشگاه علامه مقابل دادگاه تجمع کرده و خواهان خبری از فرزندانشان شدند, این در حالی است که هیچ نهادی بازداشت این دانشجویان را نمی پذیرفت و بعد از اصرار خانواده ها , بیگی بازپرس شعبه 3 قول تماس تلفنی را به خانواده ها دادکه به دنبال آن علیرضا موسوی در تماسی که داشت اطلاع داد در بند 209 همراه با مهرداد بزرگ ومحمد نیکفر مي باشد.
…………………………………………….
تحصن و اعتصاب غذا در دانشگاه بين‏المللی قزوين ادامه دارد
تحصن و اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه بين‏المللی قزوين در اعتراض به ادامه بازداشت سه نفر از دانشجویان این دانشگاه همچنان ادامه دارد.
به گزارش موج سبز آزادی به نقل از فعالان دانشجویی، درحالی که سه نفر از دانشجویان دانشگاه بین‏المللی امام‏خمینی قزوین به نام‏های فرهاد فتحی، پيام حيدر قزويني و سعيد سكاكيان از صبح روز دوم آذر ماه دستگیر شده و همچنان دربند هستند، تحصن دانشجویان این دانشگاه در اعتراض به این حرکت از ظهر همان روز شکل گرفته و هنوز ادامه دارد.
دانشجویان متحصن با وجود سردی شدید هوا شب گذشته را نیز در مسجد دانشگاه بین‏المللی قزوین به صبح رساندند.
…………………………………………….
واگذاری شماری از مدارس به حوزه‌های علمیه آغاز شد
آفتاب: عملیات اجرایی واگذاری شماری از مدارس به حوزه‌های علمیه آغاز شد تا هیچ جای تردیدی درباره اجرایی شدن این طرح و سایر طرح‌های مشابه مانند طرح استقرار دائمی روحانیون، تشکیل بسیج دانش آموزی در مدارس ابتدایی، اعزام مدرسان تربیت سیاسی به مدارس و… وجود نداشته باشد.
روز سه‌شنبه ایلنا به نقل از دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش با اشاره به تصویب آیین‌نامه واگذاری مدارس خبر داد در چندین استان کشور حوزه‌های علمیه مدیریت برخی مدارس را بر عهده گرفته‌اند.
حجت الاسلام والمسلمین علی ذوالعلم در حاشیه نشست خبری که به مناسبت برگزاری «دهه بصیرت و ولایت» برگزار شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «واگذاری مدیریت مدارس به حوزه‌های علمیه از سوی وزارت آموزش و پرورش در چه مرحله‌ای است؟ گفت: «زمینه همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش گسترده است و موضع آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه همکاری دوجانبه و نه تنها همکاری صرف یک نهاد است».
این مقام روحانی با اعلام این خبر که در حال حاضر بعضی از حوزه‌های علمیه در استان‌های کشور و شهر قم مدیریت مدارس کشور را بر عهده گرفته‌اند، افزود: «حوزه‌های علمیه به خصوص در تهران و قم در قالب مجوزی که از آموزش و پرورش گرفته‌اند به مدیریت مدارس می‌پردازند و در مجموع مدیریت و عملکرد موفقی داشته‌اند».
ذوالعلم با اشاره به اینکه اخیراً آیین نامه تاسیس مدارس وابسته در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده است، که به موجب آن نهادها و ارگان‌هایی همچون حوزه‌های علمیه می‌توانند در صورت کسب شرایط لازم مدیریت مدارس را بر عهده بگیرند، گفت: «این اقدام در جهت سیاست‌های کلان آموزش و پرورش صورت گرفته است و حوزه‌های علمیه قطعاً از جمله نهادهایی هستند که حتی از قبل از انقلاب هم با توان خود نقش مهمی در مسائل آموزش داشته‌اند و امروز نیز بستر فعالیت‌های حوزه‌های علمیه مناسب‌تر است».
او با اشاره به اینکه در آیین نامه مدارس وابسته استثنایی برای هیچ‌گونه از بخش‌ها و ارگان‌ها لحاظ نمی‌شود، تاکید کرد: «حوزه‌های علمیه کارکردهای بسیاری در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و تربیتی دارند که می‌توانند در جریان تعلیم و تربیت کشور موثر باشند».
ذوالعلم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تعداد مدارس واگذار شده به حوزه‌های علمیه و صحت خبر واگذاری چهار هزار مدرسه گفت: «وقتی بحث واگذاری چهار هزار مدرسه مطرح شد، فهمیدیم منشأ و اصل قضیه چه بوده اما اصل بر این است که زمینه سازی این بحث برای همه ارگان‌ها فراهم شود».
با این حال ایلنا در انتهای گزارشی که روز سه‌شنبه در این باره در سایت خود منتشر کرد، نوشت: «دبیر ستاد همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش در حالی خبر واگذاری مدیریت مدارس به حوزه‌های علمیه را در قالب آیین نامه واگذاری مدارس وابسته در جمع خبرنگاران مطرح کرد که هنوز آیین نامه واگذاری مدارس وابسته به تایید محمود احمدی‌نژاد نرسیده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند طرح‌هایی که در راستای تربیت فرهنگی و اخلاقی و حتی سیاسی دانش آموزان- حتی در مقاطع پایین تحصیلی- در روزهای اخیر از آنها صحبت می‌شود، نشان از نارضایتی عمیق دولت و مراکز حکومتی از فضای فرهنگی مدارس دارد. با این حال به گفته برخی دیگر از کارشناسان بسیاری از این طرح‌ها با توجه به محدودیت‌های قانونی و موانع ساختاری آموزش و پرورش- مانند شرایط پیچیده مالی و اداری وزارتخانه و مدارس وابسته- اجرایی نیست، اما صحبت‌هایی نظیر آنچه حجت الاسلام ذوالعلم دیروز گفته است، نشان از عزم جدی نهادهای دولتی برای سامان دادن فضای فرهنگی حاکم بر مدارس و اصلاح شیوه تربیتی دانش آموزان دارد».
…………………………………………….
دامنه ممیزی کتاب به شهرستانها کشیده شد
بی بی سی : وزارت فرهنگ و ارشاد ایران اعلام کرد، در پنج استان ایران اداره کتاب ایجاد شده است.
حمیدرضا قبادی، مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد هدف ایجاد این ادارات را “تسریع کار اهالی قلم، ناشران و کاستن از مشکلات آنها و بهبود کلی روند صدور مجوز نشر” عنوان کرد.
به گفته آقای قبادی قم، کرمان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و اصفهان، 5 استانی هستند که صاحب اداره کتاب شده اند.
این مقام مسئول اشاره ای به دلایل و چگونگی انتخاب این شهرستانها نکرد.
آقای قبادی گفت مدیران این ادارات دبیران هیات نظارت بر اجرا ضوابط نشر هستند اما اعلام اسامی آنها را به همایشی که در پایان آذر ماه برگزار می شود موکول کرد.
این همایش قرار است برای “اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه ضوابط نشر کتاب در راستای سیاست های دولت برای تسریع در کار مردم و بهبود روند مجوز نشر” برگزار شود.
این مقام مسئول در وزارت ارشاد هدف از برگزاری این همایش را “ایجاد هماهنگی برای اجراء مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه ضوابط نشر کتاب” عنوان کرد و افزود: همایش “هیئت‌های نظارت بر اجراء ضوابط نشر کتاب” در راستای سیاستهای دولت برای تسریع در کار مردم و نیز برنامه وزیر جدید ارشاد در جهت بهبود روند صدور مجوز نشر برگزار می‌شود.
مسئولیت صدور مجوز برای کتابهایی که منتشر می شوند بر عهده اداره کتاب است و این اداره تا کنون تنها در تهران فعالیت می کرد.
صادق سمیعی، یکی از مدیران انتشارات کتابسرا در تهران به بی بی سی فارسی گفت به نظر می رسد علت ایجاد این ادارات در شهرستانها برای کاهش فشار بر اداره کتاب تهران باشد.
آقای سمیعی معتقد است محدودیت کار ناشران به این ترتیب کاهش پیدا می کند چون ناشران شهرستانها دیگر نیازی ندارند برای انجام امور اداری مربوط به انتشار کتاب هایشان به تهران رفت و آمد کنند.
این دست اندر کار امور نشر در ایران درباره دلایل انتخاب این شهرستانها گفت، اساس این انتخاب معلوم نیست چون به عنوان مثال درست است که تعداد کتاب هایی که در قم منتشر می شود زیاد است اما استان کرمان استانی نیست که آمار بالایی در انتشار کتاب داشته باشد.
به نظر صادق سمیعی این اقدام بر نحوه ممیزی کتاب ها تاثیری نخواهد داشت.
بر اساس آخرین آمار رسمی، هفته گذشته در ایران، 1725 عنوان کتاب منتشر شده که از این تعداد، 1468 عنوان در تهران و 257 عنوان در شهرستانها چاپ شده است.
این در حالیست که علی امینی، کارشناس مسایل فرهنگی مقیم آلمان می گوید، این اقدام بوروکراسی ممیزی را تشدید می کند.
آقای امینی می گوید، برای حل شدن مشکل کتاب در ایران جهان بینی دست اندرکاران و سیاست گذاران باید تغییر کند نه مراحل اداری مربوط به نشر کتاب.
به گفته آقای امینی تا در زمینه نشر کتاب به فرهنگ دگر اندیشان و آثار ادبی احترام گذاشته نشود هیچ تغییری در جهت بهبود اوضاع نشر ایجاد نخواهد شد.
این منتقد مسایل فرهنگی می گوید این کار فقط باعث می شود دستگاه کنترل کار نشر عریض و طویل تر شود.
به این ترتیب به نظر می رسد که با ایجاد اداره کتاب در شهرستانها راه ناشران شهرستانی کوتاه تر و از اتلاف وقت و انرژی آنها جلوگیری شود اما این اقدام طبعا مستلزم به کارگیری نیروی انسانی بیشتر و صرف بودجه بیشتر در عرصه ممیزی کتاب است.
منتقدان سیاست های نشر کتاب در ایران می گویند قانون ممیزی کتاب باید به گونه ای تغییر کند که کتاب‌ها را مانند مطبوعات بعد از انتشار بررسی کرد اما دولت همواره با این امر مخالف بوده است.
محسن پرویز معاون پیشین امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد در محافل فرهنگی و خبری دلیل این مخالفت را اینگونه عنوان کرده بود: “گاهی وقت‌ها در یک کتاب فقط یک جمله خطاست و اگر بررسی کتاب بعد از انتشار باشد، قانونا باید آن را جمع کرد و دیگر خسارتی به ناشر داده نمی‌شود و تمام هزینه‌‌های ناشر از دست می‌رود.”
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی خبر از ایجاد ادارات کتاب در شهرستانها می دهد که برخی نویسندگان و ناشران نسبت به وضعیت فعلی ممیزی در کتاب به شدت معترضند.
اتحادیه ناشران و کتابفروشان که مهم ترین نهاد صنفی نشر ایران است و اغلب ناشران بزرگ در آن عضویت دارند، بارها مخالفت خود را با ممیزی کتاب اعلام کرده و خواهان لغو ممیزی شده است.
لغو ممیزی پیش از چاپ در سال های گذشته همواره یکی از خواسته های ناشران بوده است.
در دولت محمد خاتمی تلاش هایی برای تغییر قوانین ممیزی صورت گرفت و حتی دو متن پیش نویس نیز برای قانونی شدن لغو ممیزی پیش از چاپ تدوین شد.
یکی از این پیش نویس ها توسط اتحادیه ناشران و کتابفروشان و با سرپرستی شیرین عبادی که نشر کانون را مدیریت می کرد، انجام شد و متن دیگر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد که در نهایت متن تدوین شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هیات وزیران ارجاع داده شد، اما ادامه کار در هیات دولت متوقف شد.
…………………………………………….