هشتم آذر ۱۳۸۸ برابر با بيست و نهم نوامبر ۲۰۰۹

دانشجويان عزم جزم كرده اند كه مراسم 16 آذر را هرچه باشكوه تر و گسترده تر برگزار كنند
عليرغم شايعاتي كه نظام براي ممانعت از شكل گيري و برنامه ريزي دانشجويان براي برگزاري مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران پراكنده كرده است از جمله اينكه دانشگاه های تهران از روز شنبه 14 آذر به صورت تعطیل در می آید, اما مردم و دانشجويان عزم جزم كرده اند كه اين مراسم را هرچه باشكوه تر برگزار نمايند , بنا بر خبرهاي دريافتي مکان های راهپیمایی در ساعت 17 روز 16 آذر عبارت است از :دور تا دور دانشگاه از جمله بلوار کشاورز ,خیابان کارگر شمالی و جنوبی ,خیابان 16 آذر و خيابان ولیعصر منتهی به دانشگاه تهران.
در رابطه با برگزاری مراسم این نکته جالب است که دستگیری دانشجویان باعث به خروش آمدن و خشم دوچندان دانشجویان شده است .
شب نامه هایی مبنی بر اطلاع رسانی در بین دانشجویان در مکانهای عمومی دانشگاه و کلاس های درس پخش می شود و دانشجويان مستمرا از برگز اري باشكوه و گسترده اين مراسم در پيوند با ساير اقشارمردم از جمله معلمان و دانش آموزان صحبت ميكنند.
همچنين دانشجويان خشم و انزجار خود را نسبت به حكومت ديكتاتوري هر روز به صورت راديكال تر و هدف گيري شده به سمت خامنه اي و به صورت شعار در كلاسها مينويسند, به صورتي كه به گفته یکی از دانشجویان هر روز که به کلاس وارد می شوند شعارهای مرگ بردیکتاتور و مرگ بر خامنه اي قاتل, روی تخته سیاه نوشته شده است.
…………………………………………….
الهام: بسيج کارخانه ها را فتح کند
غلامحسين الهام گفت بسيج بايد در دوره خصوصي سازي کارخانه ها را فتح کند. عضو حقوقدان شوراي نگهبان در جمع بسيجيان فريدونکنار با بيان اين مطلب اظهار داشت؛ بسيج بايد در دوره خصوصي سازي کارخانه ها را فتح کند و قدرت اقتصادي واقعي کشور را در دست بگيرد و نگذارد اقتصاد در عصر خصوصي سازي به دست گروه هاي خاص انحصارطلب و سرمايه سالار بيفتد.
…………………………………………….
تهديد و بازجويی اعضای انجمن سايه در اهواز همچنان ادامه دارد!
در تاريخ 26/5/88 دو تن از اعضای انجمن فرهنگی هنری سايه در اهواز(آقايان پژمان رحيمی و محمد اسماعيل وندی) توسط مامورين امنيتی بازداشت شدند كه بعد از دو ماه بازداشت با قرار وثيقه ی 50ميليونی آزاد شدند. اما قضيه به همين جا ختم نشد و شانزده نفر از اعضا و مرتبطين با اين انجمن و حتا دوستان و آشنايان دور و نزديك برخی از اعضای انجمن هم از فشار اداره ی اطلاعات مصون نماندند. تا كنون افرادی كه نام برده می شود توسط اداره ی اطلاعات اهواز احضار شده اند و مورد بازجويی های چند ساعته قرار گرفته اند:
1- يونس اسفندياری
2- حميدرضا ربيعی زاده
3- مائده شفيعيان
4- سميه بهبهانی
5- حسين درياپور
6- محمدحسين عارف زاده
7- امين منصوری
8- فرنوش اعتمادی
9- بهار آقاالماسی
10- پگاه محبوبی
11- سعيده اسكندری
12- فياض بهادری
13- بهروز ممبينی
14- منوچهرمحمودی
15- پيمان فاضلی
16- اعظم مهدی پور
لازم به ذكر است كه برخی از افراد نامبرده چندين بار احضار شده اند و مورد تهديد و بازجويی های بی مورد اداره ی اطلاعات قرار گرفته اند…
از همه ی فعالين فرهنگی و اجتماعی انتظار می رود كه به هر صورتی از حقوق اعضای انجمن سايه دفاع نمايند و در برابر فشار و آزار و تهديد اعضای آن انجمن واكنش مناسب نشان دهند.

انجمن فرهنگی هنری سایه
http://saayeh.mihanblog.com
دانشجويان بسیاری در سراسر کشوراز جمله دانشگاههای اميرکبير، بابل، ، شيراز، ايلام، کرمانشاه، قزوين، تهران، چهارمحال و بختياری و علم وصنعت دستگیر شده اند.
آبان ماه، پنج دانشجوی کرد پس از اعتراض دانشجويان کرد در مقابل دانشکده حقوق و علوم سياسی تهران بازداشت شدند. هيچ اطلاعاتی در مورد مکان نگهداری آنها در دسترس نیست.
به گزارش کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ۱۸ دانشجوی دانشگاه شيراز به تازگی بازداشت شده اند و در زندان عادل آباد نگهداری می شوند. برخی از دانشجويان بازداشتی محاکمه شده اند، اما به خانواده آنها گفته شده است که احکام آنها بعد از ۱۶ آذر صادر خواهد شد و تا آن زمان از ملاقات هم محروم خواهند بود.
ده دانشجوی دانشگاه شهرکرد در چهارمحال و بختياری هم به اداره اطلاعات اين شهر فراخوانده شده اند و ۲۳ دانشجو نيز به اتهام شرکت در اعتراضات ۱۳ آبان ماه به کميته انضباطی احضار شده اند.
در همين حال بيش از 50 نفر از دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامی در نجف آباد نيز به بهانه حضور در تجمع روز 13آبان به کميته انظباطی اين دانشگاه احضار شده اند.
از وضعیت مرتضی اسدی دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی نیز کماکان خبری در دست نیست.
تحصن دانشجويان واحد ماهشهر پلی تکنيک وارد پنجمین روز خود شد.
عباس حکیم زاده، دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت و نیز هفت تن از اعضای «دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه های ایران»، در تهران بازداشت شدند.
نشریه دانشجویی بذرشماره چهل و دوم – آذر 1388
…………………………………………….
احتمال صدور حکم اعدام برای هفت جوان بلوچ
انجمن فعالان حقوق بشر بلوچستان: احتمال صدور حکم اعدام براي هفت جوان بلوچ
انسانهاي آزاديخواه , فعالين حقوق بشر و هموطنان آزاده, خبرگزاري حکومتي “رجا نيوز” روز چهارشنبه، 4 آذر ماه , بنقل از ريئس دادگستري سيستان و بلوچستان , ابراهیم حمیدی از “دادگاه بدوی هفت عضو گروه ریگی ” که به زودي تشکيل خواهد شد خبر داد
در گزارش مذکور آمده است که اتهام این 7 نفر محاربه و عضویت در گروه عبدالمالک ریگی است و به زودی با تشکیل دادگاه و رسیدگی‌های لازم، دادگاه بدوی در مورد این 7 نفر حکم صادر خواهد کرد .
رژیم جمهوری اسلامی تابحال هزاران جوان بلوچ را تحت عناوین مختلف دستگير و در ابتداي دستگيري به آنها اتهامات سنگيني نظير “همکاري و يا عضويت” با گروههاي مسلحي چون “جنبش مقاومت مردمي ايران” (جندالله سابق) و يا قاچاقچي مسلح زده است و در راستای سرکوب و ایجاد رعب و وحشت بعد از شدید ترین شکنجه ها آنان را در”دادگاه های” زیر زمینی بدون برخورداری از وکیل و حق اعتراض به احکامی وحشیانه و ضدبشری همچون اعدام و یا بریدن دست و پا محکوم نموده است
ما فعالين “انجمن فعالان حقوق بشر بلوچستان” بر اين باوريم که اينچنين برخوردهاي با دستگيرشدگان بلوچ باعث نقض حقوقي و بشري آنها و بيم آن ميرود که اين هفت جوان هم به چنين سرنوشتي دچار و يا به حبس طولانی ‌مدت محکوم ‌شوند. لذا ازهمه سازمانهاي فعال حقوق بشري , سازمان عفو بين اللمل , شما انسانهاي آزاديخواه و هموطنان آزاده تقاضا داریم که براي آزادي و حفظ سلامت و تامین امنیت جانی اين افراد اقدام فوري نمائيد
شنبه، 7 آذر ماه 1388 برابر با 2009-11-28
اين نامه به “آمنستي اينترنشنال “و ديگر سازمانهاي حقوق بشري فرستاده شده است
…………………………………………….
راه اندازي كمپين من عاطفه ام
گروهي از فعالان مدني با راه اندازي كمپين “من عاطفه ام” به دنبال جلب توجه نهادهاي بين المللي و حقوق بشري نسبت به صدور احكام عليه فعالان سياسي و به ويژه عاطفه نبوي برآمدند.
عاطفه نبوي فعال دانشجويي از سوي دادگاه انقلاب به 4 سال حبس تعزيري محكوم شده است. اتهام وي اجتماع و تباني عليه نظام جمهوري اسلامي از طريق شركت در راهپيمايي 25 خرداد عنوان شده است.
بنا بر گزارش كميته گزارشگران حقوق بشر شركت كنندگان و مؤسسان كمپين ”من عاطفه ام“ مي گويند هدف آنها جلب توجه افكار عمومي در سراسر جهان نسبت به وضعيت عاطفه نبوي و حكم صادره عليه اوست.
وب سايتهاي خبري مي گويند جواد لاري از بازاريان تهران كه از سه ماه پيش در بند 209 زندان اوين بسر مي برد تا كنون هيچ ملاقاتي با خانواده خود نداشته است. بر اساس گزارش فعالين حقوق بشر و دمكراسي در ايران خانواده اين زنداني سياسي تا كنون فقط يك بار توانستند به مدت چند دقيقه با وي تلفني گفتگو كنند.
گزارش مي افزايد جواد لاري همراه با محسن دگمه چي و همسرش مريم النگي از بازاريان سرشناس تهران هستند كه در جريان ناآراميهاي پس از انتخابات اخير رياست جمهوري دستگير شدند.
…………………………………………….
بي‌اطلاعي از وضعيت سه دانشجوي بازداشت شده‌ي دانشگاه علامه طباطبايي
کميته گزارشگران حقوق بشر – بنابر گزارش رسيده آمانج محمدي، دانشجوي کرد دانشگاه علامه طباطبايي تهران، روز چهارشنبه 4 آذر 1388 توسط سرنشينان يک خودروي پژو در مسير دانشگاه ربوده شده است.
عبدالله عارفي و اسماعيل قادري، دو دانشجوي ديگر دانشگاه علامه که در همين روز توسط نيروهاي امنيتي بازداشت و به مکان نامعلومي منتقل شده‌اند. تاکنون از وضعيت اين سه تن اطلاعي در دست نيست.
پخشان عزيزي، آمانج حيدري، ليلا محمدي، احمد اسماعيلي، سروه ويسي از جمله دانشجويان کردي هستند که در روزهاي اخير و پس از برگزاري مراسم يادبود احسان فتاحيان توسط مأموران امنيتي بازداشت و زنداني شده‌اند.
…………………………………………….
حركت اعتراضي دانشجويان دانشگاه هرمزگان
دانشجویان دانشگاه هرمزگان در اعتراض به دفن و تاسیس گنبد و بارگاهی به نام شهدای گمنام کلاس های خود را تعطیل کردند.
بالاخره پس از ماهها کش و قوس و اعتراضات و مقاومت های مختلف دانشجویان در برابر دفن اجسادی به عنوان شهید, مسولین دانشگاه در آستانه 16 آذر به طور ناگهانی و در مراسمی این کار را انجام دادند .
اين امر موجب برانگیخته شدن مجدد اعتراضات دانشجویان این دانشگاه گردید. به همین دلیل دانشجویان از روز 5 شنبه و بمناسبت عید قربان کلاس های درس خود را تعطیل کرده اند و به شهر های خود بازگشته اند.
قرار است تا پایان عید غدیر هیچکدام در کلاس ها حضور نیابند .
برای جلوگیری از برخورد حراست و مسولین دانشگاه در این مدت دانشجویان در صحبت های خود از عبارت جشن عید تا عید استفاده می کردند که پس از انجام همه هماهنگی ها ناگهان روز 5 شنبه تصمیم خود را علنی اعلام کرده اند.
…………………………………………….
قانون مطبوعات شامل سایتهای خبری هم شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تامین نظر شورای نگهبان لایحه اصلاح ماده 101 قانون مطبوعات مصوب 1364 را تصویب و براین اساس “خبرگزاری های داخلی”و “نشریه الكترونیكی” را تعریف كردند.
به گزارش مهر لایحه اصلاح ماده 1 قانون مطبوعات مصوب 1364 و اصلاحات بعدی آن اعاده شده از شورای نگهبان از دستور كار قرار گرفت و اصلاح شد.
براساس ماده الحاقی به این قانون، نشریه الكترونیكی، رسانه ای است كه به طور مستمر در محیط دیجیتال، انواع خبر، تحلیل مصاحبه، گزارش را در قالب نوشتار، صدا و تصویر منتشر می كند.بر اساس این مصوبه خبرگزاری داخلی، موسسه ای خبری است كه در زمینه جمع آوری، پردازش، استتار خبر، تحلیل مصاحبه و گزارش در قالب نوشتار صدا و تصویر در محیط دیجیتال و غیر آن فعالیت می كند.آیین نامه اجرایی این تبصره ظرف 3 ماده به پیشنهاد وزارت ارشاد به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.لاریجانی هنگام رای گیری این مصوبه با اشاره به ریاست حداد عادل در فرهنگستان ادب فارسی گفت: تعجب می كنیم آقای حداد عادل تاكنون واژه جایگزینی برای كلمه دیجیتال پیدا نكرده اند. لاریجانی واژه رقومی را برای جایگزینی پیشنهاد كرد.
…………………………………………….
تمهيدات امنيتي شديد در نماز عيد قربان در وحشت از اعتراضات مردمي
روز شنبه 7 آذر 1388مصادف با عيد قربان ,نمازعيد قربان دردانشگاه تهران برگزارشد .
دروحشت ازاعتراضات مردمي از ساعت 5 صبح نیروهای ضد شورش در خیابان بلوار کشاورز , در خیابان های منتهی به خیابان انقلاب, از خیابان 16 آذر و وصال و … .. گرفته تا خیابان ابوریحان و 12 اردیبهشت چيده شده بودند , جلوي درب دانشگاه هم مملو از نيروهاي امنيتي بي سيم به دست بود. اتوبوس هاي شركت واحد ازساعت 6 صبح بسيجي ها را با خودشان آوردند . فضا راكامل امنيتي چيده بودند تامبادا اعتراضي صورت بگيرد .
اما دانشجويان تمام انرژي خود راروي برنامه هاي 16 آذر متمركز كرده اندوخودشان را آماده مصاف با ديكتاتوري در16 آذر ميكنند .
…………………………………………….
احضار هاي پي درپي به دادگاه ادامه دارد
دکتر محمد اولیایی فرد وکیل اعضای سندیکای شرکت واحد و نیشکر هفت تپه و تعدادی از کودکان زیر اعدام به دلیل مصاحبه های خود در رابطه با اعدام بهنود شجاعی و دیگر اطلاع رسانی هایشان با شکایت دادستان تهران در تاریخ 18 آذر 1388 به دادگاه احضار شده اند.
همچنين آقایان علیرضا ثقفی و محسن ثقفی از دستگیر شدگان مراسم روز جهانی کارگر در پارک لاله برای تاریخ 22 آذر 1388 به دادگاه انقلاب جهت برگزاری دادگاه احضار شده اند .
خبرهاي ديگري نيز حاكيست كه آقایان غلامرضا خانی و همایون جابری از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد که در روز جهانی کارگر در پارک لاله دستگیر شده بودند برای تاریخ 10 اسفند 1388 به دادگاه انقلاب احضار شده اند.
…………………………………………….
جلوگیری از دفن جسد یک شهروند بهایی پس از تخریب قبرستان
کمیته گزارشگران حقوق بشر – جسد پوران بهرام‌پور شهروند بهایی ساکن ویلاشهر که در تاریخ 5 آذرماه در بیمارستان منتظری شهر نجف‌آباد درگذشت تا این لحظه همچنان در سردخانه بیمارستان نگهداری می‌شود و از تحویل آن به خانواده وی، خودداری به عمل آمده است.
علیرغم پیگیری بستگان این مرحوم، حراست شهرداری نجف‌آباد از تحویل جسد به خانواده خودداری نموده‌ و تحویل جسد را تنها در صورت دفن آن در قبرستان سگزی اصفهان ممکن دانسته‌ است. همچنین مسئولین حراست شهرداری نجف‌آباد اظهار نموده‌اند در صورت عدم موافقت خانواده خود به دفن جسد در قبرستان مذکور اقدام خواهند نمود.
لازم به ذکر است در نیمه دوم شهریورماه قبرستان بهاییان منطقه ویلاشهر و نجف‌آباد از شهرهای استان اصفهان برای هجدمین‌بار تخریب شد و از آن تاریخ وزارت اطلاعات اجازه دفن هیچ شهروندی را در آن نداده است. همچنین در تاریخ 5 مهرماه 88 پس از درگذشت یکی از دیگر بهاییان منطقه و عدم تحویل جسد وی به بستگان، مامورین شهرداری به بیمارستان شهید منتظری نجف آباد مراجعه نموده و پس از تحویل گرفتن جسد از سردخانه بیمارستان، بدون اطلاع منسوبین متوفی وانجام هرگونه مراسم خاکسپاری، به طور مخفیانه جسد را به اصفهان برده و در قبرستان بهائیان این شهر دفن نمودند.
گفتنی است بنابر اعتقادات بهائیان فاصله محل دفن اجساد از محل فوت محدود به ضوابطی است، بنابراین آنان نمی‌توانند جسد متوفی را در شهرهای دور به خاک بسپرند. بر اساس ماده‌ی 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر ” هرکس حق دارد از آزادی انديشه، وجدان و مذهب بهره‌مند گردد. اين حق شامل آزادی تغيير مذهب يا باور و نيز آزادی اظهار مذهب يا باور به شکل آموزش، عمل به شعائر، نيايش و بجای آوردن آيين‌ها چه به تنهايی و چه به‌صورت جمعی نيز می‌گردد.” علیرغم پذیرش مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر از سوی حکومت ایران، بهاییان طی سی‌سال گذشته حتی از حقوق اولیه‌ی خود نظیر برخورداری از حیثیت و امنیت شخصی نیز محروم بوده‌اند و قبرستان‌های آنان در شهرهای مختلف بارها مورد تعرض قرار گرفته است و اکنون از دفن اجساد مطابق با اعتقادات دینی‌شان جلوگیری به عمل می‌آید.
…………………………………………….
شمارش معکوس زندگی نوجوانی که زیر کابل اعتراف کرد
کمیته گزارشگران حقوق بشر
خواهر خودسوزی کرده، مادر سکته؛ شمارش معکوس زندگی نوجوانی که زیر کابل اعتراف کرد
محمدرضا حدادی، نوجوانی که در سال 1382 در سن 15 سالگی دستگیر شده با تأیید حکم، توسط دیوان عالی کشور و ارسال آن به دایره‌ی اجرای احکام دادسرای شیراز در معرض اجرای حکم اعدام قرار دارد. بنابر اعلام مقامات قضایی دستور نیابت اجرای حکم صادر شده و حکم مزبور به زودی در زندان عادل‌آباد شیراز اجرا خواهد شد.
مادر محمدرضا از خودسوزی دخترش بعد از شنیدن خبر اجرای حکم می‌گوید: صبح داشتیم صبحانه می خوردیم که یک نفر از طرف زندان آمد و گفت: قرار است حکم “محمدرضا” اجرا شود. دخترم، نفت بخاری را برداشت، ریخت روی سرش وخودش را آتش زد. پتو انداختیم روی سرش.کوچه ی ما تنگ است و ماشین از آن رد نمی شود. با گاری رساندیمش بیمارستان. خودم سه مرتبه تا حالا سکته کردم. 15 سال است که پدر محمدرضا ما را ترک کرده. دو تا زن دیگر گرفته، هیچ کداممان را هم طلاق نمی‌دهد.هشت تا بچه را با کلفتی و خون دل بزرگ کردم. یک پسر دیگرم هم، یک دست و یک پایش فلج است. حالا هم فقط دستانم به درگاه خدا بلند است. هربار رفتم در خانه‌ی آقای رحمت با فحش بیرونم کردند. الهی، هیچ مادری داغ اولاد نبیند، بچه‌ی بی گناهم دارد می ره بالای دار.
« حسین رحمت»، فرزند «محمد باقر رحمت» در تاریخ 82/5/30 با مراجعه به نیروی انتظامی اعلام کرد؛ پدرش در روز 82/5/28 كازرون را به مقصد شیراز ترك و تاكنون مراجعه ننموده است. خودرو مزبور در تاریخ 8/6/82 پس از یازده روز در روستای فتح آباد كازرون پیدا شد. در پروسه ‌رسیدگی به پرونده، چهار نفر دستگیر و «مهدی ساسانی»، یکی از متهمین اقرار کرد كه در ارتكاب سرقت اتومبیل و كشتن راننده، با «محمد قربانی»، «تقی و كریم» هم دست بوده است.
در تاریخ 82/7/20 «كریم حدادی» دستگیر و اظهار داشت: «ساعت 11 یا 12 شب به اتفاق مهدی ساسانی و تقی حدادی و محمد، روبروی امام‌زاده سید حسین کنار جاده ایستاده بودیم، یك پیكان سواری جوانان نارنجی رنگ از كازرون آمد، محمد قربانی و تقی حدادی دست بلند كردند، پیكان ایستاد و ما سوار شدیم. از قائمیه به طرف شیراز حرکت کردیم.»
محمد به راننده گفت: یك رفیق داریم او را هم سوار کن. راننده قبول كرد. در بین راه به بهانه ی دستشویی، راننده، خودرو را متوقف كرد و پیاده شدیم. من و محمد داخل دره رفتیم، مهدی و تقی پهلوی راننده ماندند. راننده می خواست داخل رادیاتور ماشین آب بریزد كه تقی سنگی برداشت و از پشت به سر راننده زد و راننده روی زمین افتاد. من و محمد آمدیم بالا و به اتفاق مهدی و تقی چند مشت هم به سر و صورت و سینه ی راننده زدیم. جنازه را در صندوق عقب انداختیم و او را تا حكیم باشی و رشن آباد آوردیم. در طول راه متوجه شدیم راننده هنوز جان دارد و سرو صدا می‌كند. تقی، پسر عموی من، پشت فرمان نشسته بود. از رشن آباد به طرف جاده خاكی كوره كچی رفتیم. تقی، ماشین را متوقف كرد و درب صندوق عقب را باز كرد. پیرمرد هنوز جان داشت، مهدی ساسانی با چوب دو دفعه به بدن پیرمرد زد. محمد و تقی تسمه‌ی پروانه‌ای آورده، دور گردن پیرمرد انداختند و او را خفه كردند، سپس تقی گفت: جنازه را آتش بزنیم. بنزین تهیه كردیم و جنازه را آتش زدیم، داخل گودالی گذاشتیم و روی گودال را پر از خاك كردیم و رفتیم.
در اثنای رسیدگی محمد رضا حدادی، 15 ساله، دستگیر و در جلسات اولیه‌ی رسیدگی اعلام داشت: مقتول را با تسمه پروانه، خفه كرده است. در حالی که به گفته‌ی وکیل محمدرضا: پزشكی قانونی علت دقیق فوت را تشخیص نداده؛ لیكن اعلام نموده، ضربه مغزی و شكستگی استخوان جمجمه می تواند یكی از دلایل آن باشد. وی در تاریخ 8/8/82 مجدداً در جلسه ی رسیدگی دادگاه، اتهام سرقت و قتل را به عهده گرفته و به ارتكاب جرم اقرار کرد .
چند روز پس از محاكمه، محمدرضا متوجه شد فریب خورده و خانواده‌اش هیچ پولی دریافت نکرده‌اند. وی طی نامه‌ای در 16 آبان 82 اعلام نمود که یکی از متهمین با وعده‌ی پرداخت پول از وی خواسته با توجه به صغر سن ارتکاب قتل را بر عهده بگیرد. وی فریب متهم دیگر را خورده و در ارتکاب فعل هیچ نقشی نداشته است.
به گفته‌ی محمدرضا متهمان، وی را اغفال و پیشنهاد پرداخت وجه به خانواده‌ی او را دادند. از طرفی یكی از متهمان به وی قول داده بود كه اگر قتل را به گردن بگیرد، دختر عمه‌اش را به عقد او درآورد.
پدر محمدرضا می‌گوید :بچه‌ام را جلوی چشمان خودم در کلانتری از ساعت 12 ظهر تا 12 شب از درخت آویزان کردند و با کابل زدند، آن هم برای کاری که نکرده بود. من آدم بی سوادی هستم. 14 بچه دارم که با کارگری وعملگی بزرگشان کردم .پارتی وآشنا هم ندارم، بلد هم نیستم باید چه کار کنم، اما یک خدا دارم که به بزرگیش شک ندارم. او می داند که بچه ی من بی گناه است. از بدبختی و نداری دست به چنین کار احمقانه ای زده است. از بخت بدم دخترم وقتی شنید برادرش را می خواهند اعدام کنند، خودش را آتش زد. دکترها می گویند 70 درصد سوخته. الان هم دم پایی توی دستش می کند و راه می رود. زنم هم سکته کرده و فلج افتاده گوشه ی خانه. چندین بار برای عذرخواهی رفتم خانه ولی دم، اما هر بار به پلیس زنگ زدند و پلیس بیرونمان انداخته، اما امیدم به خداست. لذتی که در عفو هست در انتقام نیست. الهی به حق علی اکبر حسین، خدا رحمی به دلشان بیندازد به محمد رضای من رحم کنند.
دادگاه بدون تحقیق نسبت به ادعای محمدرضا و انكار وی در تاریخ 16/10/82 سلب حیات مقتول توسط او را مسلم دانسته و با استدلالاتی به صرف اقرار این نوجوان وی را به قصاص نفس محكوم و به استناد مادة 621 قانون مجازات اسلامی به لحاظ شركت در آدم ربایی به تحمل 15 سال حبس و به استناد مادة 636 همان قانون به تحمل یك سال حبس به لحاظ مخفی كردن جسد مقتول محكوم و دیگر متهمین را نیز به حبس های طولانی مدت به اتهام آدم ربایی و مخفی نمودن جسد و جنایت بر میت محكوم نمود.
ایران در سال 1375 به کشورهای عضو پیمان‌نامه حقوق کودک پیوسته است. ماده 378 این پیمان‌نامه اذعان می‌دارد: مجازات مرگ يا حبس ابد بدون امكان آزادی، نبايد در مورد جرمهايی كه اشخاص زير 18 سال مرتكب می‌شوند اعمال گردد. از سوی دیگر مطابق بند 5 ماده‌ی 6 میثاق حقوق مدنی و سیاسی که ایران نیز آن را پذیرفته حکم اعدام نبایستی برای افرادی که در سنین پیش از 18 سال مرتکب جرمی شده‌اند صادر شود.
متهمین به دادنامه‌ی صادره اعتراض می‌نمایند كه با ارجاع پرونده به شعبه 42 دیوان عالی كشور در تاریخ 12/4/1384 قضات شعبه، دادنامه صادره را فاقد اشكال موثر دانسته و تأیید نمودند .
پس از ابلاغ دادنامه‌ی صادره به محمدرضا و با به دست آوردن ادله‌ی جدید؛ از جمله اقرار دیگر متهمین بر بی‌گناهیش تقاضای اعمال مادة 18 مبنی بر اعاده دادرسی و رسیدگی مجدد را نمود كه شعبه‌ی سوم تشخیص دیوان عالی كشور درخواست وی را مردود اعلام نمود.
محبوبه، خواهر محمدرضا که خودسوزی کرده از آرزویش برای رهایی محمدرضا می‌گوید: وقتی این خبر را شنیدم، تاب نیاوردم فقط فکر کردم زنده نباشم تا داغ برادرم را ببینم. داغ برادر خیلی سخته! ما به خانواده‌ی ولی دم، حق می‌دهیم، اما آن‌ها هم می‌دانند برادرم بی‌گناه است، بچگی کرده. من بعد از این که شوهر کردم، فهمیدم شوهرم زن دارد و 8 تا بچه .همان وقت طلاق گرفتم با یک دختر برگشتم خانه‌ی مادرم. آن قدر داغ محمدرضا برایم سخت بود که اصلا به دخترم فکر نکردم و خودم را آتش زدم. تنها آرزویم این است که همین خانه‌ی خرابه را هم از ما بگیرند، چادر بزنیم وسط بیابان زندگی کنیم، اما جان محمدرضا را نگیرند. این بچه تا همین حالا هم صد بار جانش به لبش رسیده. 7 سال از بهترین دوران زندگیش را با ترس طناب و اعدام گذرانده.
…………………………………………….
سرکرده سپاه: عوامل نفوذی به تظاهرکنندگان تیراندازی کردند
خبرگزاری حکومتی مهر: فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ با اعلام دستگیری 12 نفر که با پوشیدن لباس بسیج خود را در جریان حوادث پس از انتخابات بسیجی معرفی کرده بودند، خبر داد: از این پس گردان های عاشورا و الزهرای بسیج ماموریت دفاعی و نظامی نخواهند داشت و صرفا در حوزه امنیتی و فرهنگی فعالیت خواهند کرد.
سردارحسین همدانی فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ، اعلام کرد : دو گردان عاشورا والزهرا که پیش ازاین درحوزه های دفاعی، امنیتی و فرهنگی وارد عمل می شدند از این پس بر اساس تغییرات صورت گرفته دیگر برنامه ای در حوزه دفاعی نخواهند داشت.
وی افزود: از این پس گردانهای عاشورا و الزهرا تنها در حوزه امنیتی و فرهنگی وارد عمل خواهند شد که منظور ازحوزه امنیتی همان مقابله با تهدیدات نرم است.
پیش از این خبرگزاری مهر خبر داده بود که گردانهای عاشورا و الزهرای نیروی مقاومت بسیج قرار است از این پس در قالب نیروهای تخصصی سازمان دهی شوند تا به هنگام بحران و تهدیدات نرم از سوی دشمنان به صورت تخصصی وارد عمل شوند ، این راهکار جدید بیشتر برای نیروهای بسیجی در وزارتخانه ها است تا در شرایط بحرانی بتوان از این نیروها برای کاهش آسیب پذیری در وزارتخانه های مربوطه استفاده کرد.
سردار همدانی در ادامه گفتگو با مهر تاکید کرد : در حوزه دفاعی طبق تصمیمات گرفته شده برخی از گردانهای عاشورا و الزهرا برای برنامه های دفاعی به نیروی زمینی سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی تحویل داده شوند.
فرمانده سپاه محمد رسوالله همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا در ایام درگیریهای بعد از انتخابات ریاست جمهوری با بسیجیان متخلف همچون دیگران برخورد شده است یا خیر گفت: تعداد 12 نفر که با کاور بسیج در قالب بسیجی خود را معرفی کرده بودند دستیگر شده اند که پرونده آنها در مراجع قضایی در حال پیگیری است.
به گفته سردار همدانی این افراد بازداشت شده هیچگونه سابقه فعالیت در بسیج را ندارند، اما خود را به عنوان بسیجی معرفی کرده بودند.
فرمانده سپاه محمد رسوالله(ص) همچنین در پاسخ به سئوالی در خصوص تیراندازی های صورت گرفته در جریانات پس از انتخابات که گفته می شود برخی ازاین تیراندازیها از پایگاههای بسیج بوده است گفت: آنچه که مسلم است برخی افراد در قالب عوامل نفوذی در این خصوص دخیل بوده اند که پرونده آنها درمحاکم قضایی در حال بررسی است.
…………………………………………….
بی خبری از وضعیت فعال حقوق زنان در اصفهان
سایت تغییر برای برابری – از بازداشت مهرنوش اعتمادی فعال کمپین یک میلیون امضا در اصفهان، دوم آذر ماه تاکنون اطلاع مشخصی ازوضعیت او در دست نیست. صبح روز دوم آذر ماه ماموران با در دست داشتن حکم جلب و حکم تفتیش منزل که به امضا دادستانی اصفهان رسیده بود، اعتمادی را بازداشت کردند. سپس در شعبه 11 دادگاه انقلاب اصفهان به وی تفهیم اتهام شد و ابتدا قرار بازداشت 24 ساعته و سپس قرار وثیقه 50 میلیونی برایش صادر کردند. با وجود این هنوز مهرنوش در زندان است و خانواده اش نگران.
با مادر مهرنوش، صدیقه شالبافیان، گفتگویی انجام داده ایم که می خوانید:
اگر ممکن است خلاصه ای از روند پرونده ی مهرنوش برای ما بگویید.
روز دوشنبه دوم آذر مامورینی که می گفتند از ستاد خبری اطلاعات هستند ساعت 8 صبح با حکم دادستانی اصفهان وارد منزل ما شدند، یعنی یک حکم برای جلب داشتند و یک حکم برای تفتیش وسایل شخصی مهرنوش که البته این آقایان همه ی خانه را گشتند و علاوه بر وسایل مهرنوش از وسایل من و برادرهای مهرنوش هم چیزهایی با خودشان بردند، مثلا کیس کامپیوتر و دست نوشته ها که مهرنوش هم خیلی به این موضوع اعتراض داشت. بعد از ظهر روز دوشنبه مهرنوش تماس گرفت و گفت که فردا به دادگاه مراجعه کنیم. سه شنبه در شعبه 11 دادگاه انقلاب جلسه ای تشکیل شد که بعد از آن به ما گفته شد که 24 ساعت قرار بازداشت صادر شده، البته رسمی گفته نشد.دو روز بعد مهرنوش با ما تماس گرفت و گفت که قرار وثیقه ی 50 میلیونی برایش صادر شده، ولی وقتی ما فردایش برای گذاشتن سند مراجعه کردیم بازرس شعبه 11 به ما گفتند که وثیقه تعیین کردم ولی از شما نمی پذیرم چون تحقیقات تمام نشده. ما به معاون دادستان مراجعه کردیم، ایشان می گفتند که غیر ممکن است قراری تعیین شود و پذیرفته نشود و می گفتند شما اشتباه می کنید . فعلا ما در این سردرگمی هستیم.
تماس شما با مهرنوش در چه حدی بوده ؟ آیا اطلاعی از او دارید؟
ما فقط دو یا سه تماس تلفنی کوتاه و کنترل شده با مهرنوش داشتیم، حتی دو بار تا به حال بازپرس پرونده به ما گفته که برای ملاقات برویم و یک بار به ما نامه هم داده ولی بعد از مراجعه به زندان و ساعت ها معطلی به ما گفتند که چون مهرنوش بازجویی دارد امکان ملاقات نیست . اما وعده ملاقات در روز عادی ملاقات در زندان را داده اند که امیدواریم عملی شود. ما حتی هنوز اتهامش را هم دقیق نمی دانیم، همان روز من از آقایانی که به منزل ما مراجعه کرده بودند پرسیدم جرم مهرنوش چیست ؟ گفتند فعالیت هایش در کمپین یک میلیون امضا.
در خواستی که از مقامات قضایی دارید چیست؟
اجرای قانون. من فقط می خواهم که مرا از این سرگردانی نجات بدهند، به وثیقه ای که به خود مهرنوش هم ابلاغ کردند عمل کنند، و اتهامش را شفاف به ما بگویند، ما چون تا این لحظه خبر دقیقی از وضعیت مهرنوش نداریم طبیعتا نگران وضعیتش هستیم.خواست دیگرمان هم این است که وکیل مهرنوش را در پرونده بپذیرند تا پیگیری های قانونی را انجام دهد.
آیا شما از فعالیت های مهرنوش اطلاع داشتید؟ فکر می کنید فعالیت هایش سزاوار چنین برخوردی است؟
بله اطلاع داشتم، و فکر می کنم نه تنها قانونی است بلکه به نفع جامعه هم هست، مهرنوش سال ها وقتش را صرف تحقیق، تدریس و فعالیت در مورد زنان کرده، حالا هم نه درخواستش غیرقانونی است و نه نحوه ی عملکردش. می دانم مهرنوش هیچ وقت از چارچوب قانون فراتر نرفته است.
اقدام بعدی که انجام خواهید داد چیست؟
ما کاری به جز مراجعه مجدد به مقامات قضایی نداریم و راهکارهای حقوقی که خود دادستان و دیگران می دهند را پیگری می کنیم، اگر نتیجه نگرفتیم به مقامات قضایی بالاتر مراجعه خواهیم کرد.
…………………………………………….
آزادی یک دانشجوی بازداشتی در سنندج
آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر
یک دانشجوی کرد سنندجی به نام عابدین گویلی که سه شنبه هفته گذشته توسط نیروهای انتظامی بازداشت شده بود روز پنج شنبه به دادگاه اعزام و با قرار وثیقه آزاد شد.
نامبرده که دانشجوی دانشگاه پیام نور سنندج است به همکاری با احزاب اپوزیسیون و شرکت در مراسم و تجمعات غیرقانونی متهم شده است.
گفته می شود منزل عابدین گویلی پیش از بازداشت وی ، مورد بازرسی قرار گرفته بود.
…………………………………………….
علم الهدی : دنياي كفر، براي پيشگيري از نفوذ اسلام جلوي حجاب او را مي گيرد/ ماهواره و اينترنت “دروازه انواع فحشا و مفاسد”است
ايسنا : حجت الاسلام احمد علم الهدی در نماز عید قربان مشهد از برقراری ارتباط با بسیاری از “کشورهای کافر” را بلامانع دانست اما ادعا کرد که رابطه با امریکا موجب شرک می شود.
وی گفت”امروز كشور ما با بسياري از كشورهاي كافر مثل ونزوئلا، جنوب آمريكا و كشورهاي آسيايي و اروپا تعامل سياسي و اقتصادي دارد اما با آمريكا نمي توان مثل ساير بلاد كفر ارتباط برقرار كرد زيرا اين كشور ادعاي ملك و حاكميت را بر كل كره زمين دارد.”
علم الهدي با طرح پرسش هايي گفت که”چطور اگر عالم صاحب بصيرتي به اين نتيجه گيري رسيد كه فلان تصميم خلاف است، بايد بگويد و همه براي حرف زدن و نقد كردن آزادند اما اگر متشرعي خلاف شرعي را مشاهده كرد، نبايد بگويد؟ آيا واقعا تصميم گيري ها چه در حوزه دولت و چه در حوزه مقننه همگي تامين كننده رضاي خداست؟ اگر اين گونه است پس اين سيل فحشا و مفاسدي كه كشور را پر كرده، از كجا آمده است.”
وي گفت که”دنياي كفر، حجاب زن مسلمان را نماد اسلام مي داند و براي پيشگيري از نفوذ اسلام جلوي حجاب او را مي گيرد. آيا در نظام ديني ما عفت وحجاب زن نبايد به عنوان نماد اسلام دانسته شود و براي توسعه اسلام و توسعه عفت زنان كوششي صورت پذيرد؟ اگر اين چنين است با كدام برنامه و سياست گذاري به اين هدف بايد رسيد و آيا مسوولان مملكت ما در اين زمينه مسوول نيستند؟”
وي با تاكيد بر محقق شدن شعار “بسم الله و بالله و في سبيل الله” در زندگي خانوادگي، عيد قربان را روز ذبح نفس اماره دانست و گفت که”قرار دادن ماهواره و اينترنت در اختيار جوانان معصوم كه به عنوان دروازه انواع فحشا و مفاسد محسوب مي شود، در راستاي تحقق رضاي الهي در زندگي خانوادگي نيست.”
…………………………………………….
سخت گیری در باره ورود كتاب در مرزها
سایت آینده نیوز در تهران: بر اساس گزارش های رسیده از مرزهای ورودی كشور سخت گیری های عجیبی نسبت به ورود كتاب به ایران صورت می گیرد.
روال طبیعی آن است كه باید لیست كتابها پیش از آمدن به وزارت ارشاد اسلامی در تهران منتقل شود.
طبیعی است برای ورود چند كتاب به دست یك نفر امكان نگهداری او در نقطه مرزی و ارسال لیست كتابها به مركز وجود ندارد.
این امر سبب شده است كه در سالهای اخیر ورود كتابهای چاپی از كشورهای همسایه به ویژه افغانستان و پاكستان مختل شود.
عدم وجود افراد مختصص و كتابشناس در نقاط مرزی و حتی در استانها سبب شده است تا این كتابها تصرف شده و از افراد اخذ شده و دسترسی او را به آن كتابها از بین می برند.
این امر نه تنها به ضایع شدن حق این افراد منجر شده بلكه كتابخانه های داخل را از داشتن بسیاری از كتابهای نفیس محروم می كند.
به همین دلیل است كه در سالهای اخیر بیشتر كتابهای چاپ قدیمی و حتی خطی سر از امارات و عربستان سعودی درآورده وآثار فارسی به آن كشورها فروخته می شود.
…………………………………………….
شانزده آذر؛ مردم کردستان به دفاع از دانشجویان برخیزند
سازمان کومله با انتشار بیانیه ای از مردم کردستان خواست در روز 16 آذر به دفاع از دانشجویان برخیزند.
در این بیانیه آمده است: دانشگاهیان و آزادیخواهان خود را برای گرامیداشت 16 آذر اماده میکنند.، اعتراضات دانشجویی طی این سالها همیشه عاملی بوده برای برآشفتن خواب خوش اقتدارگرایان، این بار اما شانزده آذر در حالی فرامی رسد که جنبش اعتراضي و مردمی ایران بیش از پنج ماه است که چون کابوسی خواب از چشمان حاکمیت اقتدارگراو باندهای فاسد نظامی-اقتصادی حامی آنها ربوده است. دولت احمدی نژاد که به رغم همه‌ی سرکوبها و اعمال وحشیانه و غیر انسانی‌اش در ماههای اخیر، موفق به کنترل امواج گسترده‌ی جنبش مردمی نشده است، اکنون از سر ضعف و استیصال می‌‌کوشد با بازداشت فعالین دانشجویی و صدور احکام سنگین زندان برای فعالین سیاسی ومدنی و تحول‌خواه، ضربه دیگری به مبارزات مردمی وارد سازد. اما گمانی نیست که اینگونه برخوردها از عجز روزافزون حکومت اسلامی و آغاز پروسه سرنگونی استبداد سرچشمه میگیرد. هجوم برنامه‌ریزی‌ شده‌ی نیروهای امنیتی به زندان مرکزی سنندج و اعدام سریع احسان فتاحیان را نیز میتوان در راستای همین عجز و استیصال ارزیابی کرد. آن اندازه که با قتل احسان، توانستند از مبارزه مردم کردستان جلوگیری نمایند، به همان اندازه نیز خواهند توانست با دربند کردن دانشجویان، امنیت در دانشگاهها ایجاد کنند. آمران و عاملان این‌گونه جنایتها خود بهتر می‌دانند که سرکوب و خشونت و زندان دیگر درمان درد و مرهم زخمشان نیست، دیگر نه تنها فعالین سیاسی و دانشجویی بلکه مردم هم از زندان و سرکوب ترسی به دل راه نمی دهند. اکنون که تعداد زیادی از فعالین سیاسی و مدنی و روزنامه نگار در کردستان بازداشت شده‌اند و تعدادی از آنها با خطر اعدام مواجه هستند، ضروری است که دانشجویان و مبارزین در سایر نقاط ایران به دفاع از آنان برخاسته و مردم کردستان نیز همراه همه مردم ایران از دانشجویان و برای رهایی فرزندان در بندشان به دفاع برخیزند.
…………………………………………….
فرمانده ناجا : مردم در برابر طرح انضباط اجتماعی مقاومت می کنند
اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، می گوید تجاوز به عنف، بیشترین جرم علیه زنان در ایران محسوب می شود. به گفته احمدی مقدم، ازدواج و ایجاد اشتغال می تواند در کاهش این جرم نقش داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، فرمانده نیروی انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود گفته است اجرای طرح های پلیس مانند طرح انضباط اجتماعی با مقاومت مردم روبرو می شود.
احمدی مقدم همچنین می گوید ۷۰ درصد شکایت شهروندان از پلیس مربوط به سوءرفتار ماموران پلیس است.
فرمانده نیروی انتظامی در خصوص میزان تلفات در سوانح رانندگی گفته است سال گذشته ۲۳ هزار نفر در سراسر ایران در تصادفات کشته شدند و ۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت به بار آمد که معادل بودجه سالانه کشور است.
…………………………………………….
در ديدار با رئيس و دانشجويان دانشگاه آزاد مطرح شد؛
اظهارات مهم آيت‌الله هاشمي رفسنجاني درباره پرونده هسته‌اي، فرار مغزها، وقف دانشگاه آزاد و ايجاد فضاي نقادي آزادانه در جامعه
بايد فضاي نقادي آزادانه در جامعه فراهم شود/فضاي فعلي كشور بايد به دور از كينه‌توزي باشد/ضرورت فراهم شدن شرايط مناسب براي بازگشت نخبگان به كشور/وقف دانشگاه آزاد به خاطر برخي حسادت‌ها و كينه‌ها بود.
ايلنا:رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به موضوع پرونده هسته اي ايران خواستار تدبير و اتخاذ ديپلماسي فعال در عرصه بين‌المللي شد.
به گزارش ايلنا،آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در ديدار جمعي از اعضاي تيم مكاترونيك دانشگاه آزاد اسلامي قطعنامه اخير آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در خصوص فعاليت‌هاي صلح‌آميز ايران را ظالمانه دانست و تاكيد كرد: اين قطعنامه كل دستاوردهاي هسته‌اي ايران را هدف گرفته است.
وي افزود: جايگاه فعلي ايران در زمينه علوم هسته‌اي با تلاش و زحمات فراوان به دست آمده است و بايد با يك ديپلماسي فعال در عرصه بين‌المللي و تدبير مانع از اينگونه رفتارها با جمهوري اسلامي ايران شويم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنان خود خواهان فراهم شدن فضاي نقادي آزادانه در جامعه شد.
آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني فضاي كنون كشور را نيازمند همدلي و همراهي بيشتر و دوري از كينه‌توزي و جدال ميان فعالان عرصه سياسي عنوان كرد و افزود: بحث و مناظره در رسانه خطري ندارد و آگاهي بخش است و به مردم حق انتخاب مي‌دهد ولي زماني كه در فضاي بسته اين مسائل به برخوردهاي خياباني و درگيري منتج شود نتيجه نهايي آن براي هيچ‌كس مشخص نخواهد بود.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت با توجه به اوضاع فعلي به ويژه در دانشگاه‌ها و با اشاره به انتشار برخي گزارش‌ها در خصوص موج جديد مهاجرت از كشور ميان دانشگاهيان و نخبگان، تاكيد كرد: ايجاد اميد به آينده ميان نخبگان عامل مهمي در جلوگيري از مهاجرت‌ها از كشور است و انتظار مي‌رود شرايط به نحوي فراهم شود تا سرمايه‌هاي علمي كه قبلا كشور را ترك كرده‌اند، جهت خدمت به وطن بازگردند.
آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني همچنين در اين ديدار با ذكر نحوه شكل‌گيري دانشگاه آزاد اسلامي با درايت و كمك مستقيم امام راحل(ره) به موضوع وقف آن پرداخت و گفت: هيات موسس حق تصرف و اداره اموال اين نهاد را طبق شرع و قانون به عهده دارد و نگراني در خصوص آينده و حسادت‌ها و طمع‌هايي كه به اين دانشگاه مي‌شد هيات موسس را به اين نتيجه رساند كه مطمئن‌ترين راه براي مقابله با اين معضلات وقف اين دانشگاه است.
رئيس هيات‌امناي دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به بررسي‌هاي هيات امناء در مورد وقف دانشگاه و همچنين مشاوره و سوال از علماي ديني تاكيدكرد: در اين خصوص از مقام معظم رهبري نيز توسط اينجانب استفتا شد كه ايشان در پاسخ به آن گفتند مي‌توانيد.
وي خاطرنشان كرد كرد: وقف‌نامه بسيار محكمي نوشته شده است و تلاش شد تا اين سرمايه عظيم و عوايد اين موقوفات تا صدها سال آينده صرف علم و آموزش و پژوهش و ترويج دين شود.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت همچنين دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين را نمونه موفق يك دانشگاه عنوان كرد و گفت: توجه به كارهاي پژوهشي و تحقيقاتي و توسعه كيفي دانشگاه از اولويت‌هاي دانشگاه آزاد اسلامي است كه دانشگاه آزاد قزوين در اين خصوص بسيار خوب عمل كرده است.
وي همچنين خواستار ورود واحدهاي دانشگاهي دانشگاه آزاد به ويژه دانشگاه قزوين در خصوص تحقيقات در زمينه انرژي‌هاي نو و تجديدپذير شد.
در ابتداي اين ديدار عبدالله جاسبي رئيس دانشگاه آزاد اسلامي و همچنين دكتر موسي‌خاني رئيس دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين گزارشي را در خصوص فعاليت‌ها و موفقيت‌هاي اين دانشگاه ارائه كردند.
در اين ديدار چند تن از دانشجويان عضو مركز تحقيقات مكاترونيك كه در مسابقات جهاني ربوكاپ اتريش و همچنين مسابقات خودروي الكتريكي كشور مقام كسب كرده بودند به بيان نظرات و خواسته‌هاي خود پرداختند كه در انتها جوايزي نيز توسط آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني رئيس هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي به آنها اهدا شد و از افتخارآفريني تيم‌هاي ربوكاپ دانشگاه آزاد در مسابقات اتريش و با حضور سه هزار محقق و كسب مقام اول توسط تيم دانشگاه آزاد اسلامي قزوين و كسب مقام اول در مسابقات خودروي الكتريكي با حضور دانشگاه‌هاي بزرگ كشور تشكر شد.
…………………………………………….