هفدهم آذر ۱۳۸۸ برابر با هشتم دسامبر ۲۰۰۹

نترسید ما همه با هم هستیم دانشگاه تبریز 16آذر

گیرافتادن مزدوران رژیم، دانشگاه مشهد ۱۶ آذر

آثار حمله مزدوران رژیم به دانشگاه امیرکبیر 16 آذر

نترسید ما همه با هم هستیم دانشگاه تبریز 16آذر

دانشجویان: مرگ بر طالبان، چه کابل چه تهران

تجمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، ۱۶ آذر

پلیس ضد شورش، احمدی رو بشورش،۱۶ آذر

گزارش دیگری از تجمع دانشجویان دانشگاه شریف

تظاهرات دانشجويان دانشگاه تهران در 16 آذر

تظاهرات عظیم دانشجویان: مرگ بر دیکتاتور

مزدوران موتورسوار رژیم در خیابانهای اطراف دانشگاه

تجمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر 16 آذر

تظاهرات دانشجویان دانشگاه مشهد

16 آذر گزارش شبکه جهانی تلویزیون BBC

تظاهرات تهران ۱۶ آذر-آتش زدن تصاویر خامنه ای و احمدی نژاد

دانشگاه تهران…16 آذر.. مرگ بر دیکتاتور

مزدور برو گمشو / دانشگاه شریف 16آذر

تجمع دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک 16 آذر

گزارش رسانه های خارجی از تظاهرات 16 آذر

دانشجو می‌‌میرد ذلت نمی‌‌پذیرد، ۱۶ آذر

16 آذر – گزارش شبکه خبری CNN

ضرب و شتم زنان سالخورده در تظاهرات 16 آذر

دانشگاه کرمان: برادر رفتگر، محمود بردار ببر

یار دبستانی دانشگاه تهران 16 آذر

پیوستن مردم به دانشجویان 16 آذر تهران

16 آذر، پرچم ایران بدون آرم جمهوری اسلامی در دانشگاه

فریاد بلند مرگ بر خامنه ای در خیابانهای تهران

16 آذر، خامنه ای قاتله، ولایتش باطله

آماده شدن تظاهرکنندگان برای مقابله با مزدوران رژیم

عکس کیانوش آسا در دست دانشجویان دانشگاه علم و صنعت

16 آذر تظاهرات دانشجویان در دانشگاه مشهد

16 آذر، جنگ و گریز مردم با ماموران سرکوبگر در تهران

اصفهان: خونی که در رگ ماست، هدیه به ملت ماست

شعار «مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر» و «مرگ
بر بسیجی»/دانشگاه شریف-رو به روی بسیج دانشجویی

فیلمبرداری مزدوران مقابل دانشگاه شریف 16

خشونت تمام عیار در مقابل اعتراضات ۱۶ آذر
به گزارش فعالان حقوق بشر در ایران، علیرغم تمهیدات دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی برای جلوگیری از اعتراضات دانشجویی- مردمی در روز ۱۶ آذر ماه که با بازداشت دست کم ۷۰ دانشجو در طی ۲۱ روز و همین‌طور صدور ده‌ها ترم تعلیق از تحصیل همراه با تهدید و اخذ تعهد از دانشجویان آغاز شده بود و در روز گذشته با کاهش شدید پهنای باند اینترنت در ایران، اختلال در مخابرات و لغو مجوز فعالیت خبرنگاران رسانه‌های خارجی و همینطور حضور تیم‌های کمین و مراقبت در درب منازل و محل‌های سکونت فعالان دانشجویی همراه شده بود، مانع از آن نشد تا دانشجویان و شهروندان از بیان مطالبات و اعتراضات خود در این روز منصرف بشوند.
از حدود ساعت ۱۲ روز جاری هزاران تن از دانشجویان دانشگاه‌های علم و صنعت، تهران، آزاد پونک، شریف، امیرکبیر، تبریز، شیراز، فردوسی مشهد، آزاد مشهد، بوعلی همدان، رازی کرمانشاه با برگزاری تجمعات اعتراضی بار دیگر اعتراض خود را نسبت به جمهوری اسلامی ابراز کردند و خواستار آزادی همکلاسی‌های دربند خود شدند.
علیرغم تجمعات مسالمت آمیز دانشجویان، نیروهای لباس شخصی، بسیجی، امنیتی و انتظامی در زمان‌بندی و اشکال متفاوت به دانشجویان معترض هجوم برده و ضمن ایراد ضرب و جرح اقدام به بازداشت تعداد زیادی از دانشجویان کردند. این نیروها در زمان درگیری با دانشجویان از باتوم، گاز اشک‌آور و تیراندازی هوایی استفاده کرده‌اند.
شایان ذکر است تجمعات روز دانشجو با پیوستن هزاران تن از مردم به اعتراضات این روز از چارچوب دانشگاه خارج و به خیابان‌های شهرها خاصه پایتخت کشور کشیده شد. از ساعت ۱۵ روز جاری در محدوده خیابان‌های انقلاب، کارگر، کریم خان، بلوار کشاورز، وصال شیرازی، ۱۶ آذر، ابوریحان، ولیعصر، میدان فردوسی شهروندان معترض دست به تجمع و اعتراض زدند. از جمله شعارهای مردم در این روز، عبارت بود از: “مرگ بر دیکتاتور”، “ایران جنگه خاموشی ننگه”، “شعار ملت ما دین از سیاست جدا”، “دانشجو بیدار است از دیکتاتور بیزار است”، “موسوی بهانه‌س کل نظام نشانه‌س” و… بیزاری خود از رژیم جمهوری اسلامی را اعلام کردند، نیروهای شبه نظامی و امنیتی در مقابل با خشونت و استفاده از تجهیزات ضدشورش به سرکوب آنان مبادرت کردند.

گزارش شده است تعداد زیادی از بازداشت شدگان علاوه بر اماکنی چون کلانتری ۱۴۸ انقلاب و اداره پیگیری وزارت اطلاعات در چهار راه ولیعصر به بازداشتگاه ناجا واقع در میدان حر و همینطور بازداشتگاه پلیس امنیت در عشرت آباد نیز منتقل شده‌اند.

از تعداد بازداشت شدگان و مجروحان کماکان اطلاعی در دست نیست اما مجید توکلی، سهراب کریمی زاده و هژیر کردنژاد هویت سه تن از فعالان دانشجویی بازداشت شده است که تا کنون احراز شده است.

در زمان تنظیم این گزارش کماکان گزارشات دریافتی از تداوم اعتراضات دانشجویی- مردمی در اقصی نقاط شهر تهران خبر می‌دهد.

…………………………………………………………….
فرمانده انتظامی تهران : دستگیری 204 نفر در ناآرامی های 16 آذر
فرمانده انتظامی تهران بزرگ از دستگیری 165 مرد و 39 زن در تجمعات غیرقانونی و درگیری های پراکنده روز 16 آذر تهران خبر داد و گفت: 18 پلیس نیز در این زمینه مجروح شده اند.
سرتیپ عزیز الله رجب زاده در گفتگو با مهر افزود: پرونده افراد بازداشت شده در مراجع ذیصلاح قضایی در حال رسیدگی است .
این مقام مسئول در نیروی انتظامی تاکید کرد: پیش از این اعلام کرده بودیم که هر نوع تجمع در این روز غیر قانونی است اما باز هم در اطراف دانشگاه تهران شاهد تجمعاتی بودیم.
وی همچنین ادامه داد: در درگیری های روز گذشته 18 نفر از پرسنل نیروی انتظامی مجروح شدند.
رجب زاده بیان داشت: در درگیری های روز گذشته 19 مورد تخریب گزارش شده و تعدادی تابلو راهور نیز از بین رفته است.
وی گفت : 18 حداکثر حدود 2 هزار نفر در تجمع های غیر قانونی روز گذشته حضور داشته اند.
…………………………………………………………….
شش دانشجو در شهر شیراز بازداشت شدند
روز گذشته همزمان با روز دانشجو ۳ دانشجو در شیراز بازداشت شدند.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر سیدمحمدمحسن موسوی، سبحانه حیدری و نجمه رنجبران ۳ دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه باهنر شیراز هستند که روز گذشته بازداشت شدند.
طی روزهای گذشته نیز ۳ دانشجوی دانشگاه شیراز به نام های سعید لطفی، مسعود مهدوی فر و سیدمحمد حسینی بازداشت شدند.
فشار بر دانشجویان دانشگاه شیراز طی ۱ ماه گذشته به شدت افزایش یافته است و تعداد بسیاری زیادی از دانشجویان شهر شیراز بازداشت شده اند.
پس از تجمع روز ۱۳ آبان مردم شهر شیراز نیز حداقل ۲۰ دانشجو در شهر شیراز بازداشت شدند.
بنایی، جلالی، سعید رضایی، زاهدی، ظهوریان، عارف، پورفتحی، طاهری، صفرپور و پورسلطان از جمله دانشجویانی بودند که پس از بازداشت در تجمع روز ۱۳ آبان به زندان عادل آباد در شیراز منتقل شدند.
علی صالح پور، کاظم رضایی، یحیی طاووسی، ندا اسکندری، خدیجه قهرمانی، نظری، شیروانی و باقری از دیگر دانشجویان دانشگاه شیراز نیز در تظاهرات های
روز ۱۳ آبان بازداشت و به زندان اطلاعات شیراز (پلاک 100) منتقل شده بودند.

از وضعیت آزادی یا ادامه بازداشت این دانشجویان و آمار دقیق تعداد دانشجویان بازداشتی شهر شیراز اطلاع دقیقی در دست نیست.
…………………………………………………………….
عدم بازگشت ۲ دانشجوی خواجه نصیر پس از مراجعه به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات
دو تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی روز گذشته پس از مراجعه به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات تاکنون بازنگشته اند.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر جاوید حاج همتی و عباس قادری دو تن از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر پس از احضار تلفنی از سوی دفتر پیگیری وزارت اطلاعات از صبح روز 16 آذر به آنجا مراجعه کردند ولی تا این لحظه خبری از آنها در دست نیست.
جاوید حاج همتی پیش تر نیز به دفتر پیگیری احضار شده بود.
لازم به ذکر است طی هفته جاری سه تن دیگر از دانشجویان این دانشگاه نیز بوسیله تلفن احضار شدند.
…………………………………………………………….
بازداشت سهراب کریمی فعال دانشجویی کُرد
سهراب کریمی، فعال دانشجویی کُرد شب گذشته بازداشت شد.
در آستانه‌ى 16 آذر روز دانشجو، مأموران امنیتی با مراجعه به منزل سهراب کریمی در شهرستان قروه استان کردستان اقدام به بازداشت این فعال دانشجویی کردند. گفته می‌شود جمعی از اهالی محل با تجمع مقابل درب منزل سهراب کریمی تا مدتى مانع از ورود مأموران به داخل خانه شدند، اما نهایتاً نیروهاى امنیتى سهراب را بازداشت و به مکان نامعلومى انتقال دادند.
سهراب کریمی از فعالان دانشجویی کُرد است که پیش از این نیز سابقه‌ى بازداشت در روز دانشجوی سال 86 دانشگاه تهران را دارد. وی پس از گذراندن 76 روز بازداشت در بند 209 زندان اوین با وثیقه‌ى 150 میلیون تومانى آزاد شد. اردیبهشت ماه سال جاری حکم وی مبنی بر دو سال زندان و 74 ضربه شلاق صادر شد. این حکم با نظر قاضی به جزای نقدی تبدیل گردید.
خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان
…………………………………………….
تيراندازى هوايى و بازداشت دهها تن از تظاهركنندگان روز ۱۶ آذر در ايران؛ تهران تبدیل به یک پادگان نظامی شده بود
«تهران تبدیل به یک پادگان نظامی شده بود»

علی‌رغم تهدیدهایی که از هفته‌ها قبل از سوی دادستانی تهران، نیروی انتظامی و سپاه پاسداران در مورد شرکت در مراسم ۱۶ آذر صورت گرفته بود، در این روز تمامی دانشگاه‌های بزرگ تهران و چند شهرستان، محل تجمع معترضان به دولت بود.
مراسم ۱۶ آذر، روز دانشجو در ایران، امسال از شب قبل از این روز آغاز شد. به گزارش سایت‌های خبری داخلی، از ساعت ۹ شب ۱۵ آذر صدای الله اکبر از بیشتر نقاط شهر تهران شنیده می‌شد.
در نخستین ساعات روز ۱۶ آذر تجمعات دانشجویان در دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه هنر و چند دانشگاه دیگر آغاز شد.
مرتضی سیمیاری، دبیر اجتماعی دفتر تحکیم وحدت، در مورد جو امروز تهران چنین می‌گوید: «درحال حاضر ساعت نزدیک به دو و نیم بعدازظهر است. من امروز از میدان هفت تیر به سمت دانشگاه تهران آمدم. فکر می‌کنم تهران تبدیل شده به یک دژ نظامی. تعداد قابل توجهی نیروهای امنیتی برای برخورد با این جنبش مدنی با همدیگر هماهنگ شده و عزم‌شان را جزم کرده‌اند که برخورد بسیار شدیدتری بکنند که فکر می‌کنم برخوردی معادل با ۱۳ آبان و شاید هم بدتر از آن امروز در تهران صورت بگیرد».
سیمیاری می‌گوید، ماموران انتظامی درهای دانشگاه‌ها را به روی دانشجویان بسته و اجازه خروج به آنان نمی‌دادند: «در حال حاضر چون یک دیوار امنیتی بین دانشگاه و مردم ایجاد شده، احتمال اینکه این‌ها به همدیگر متصل شوند وجود ندارد. دانشگاه هم علاقه ندارد تجمع به خیابان کشیده شود، دانشجوها تمرکزشان در درون دانشگاه است و مردم هم بیرون دانشگاه و اطراف دانشگاه تهران هستند. در حال حاضر فاصله‌ای بین این‌ها بوجود آورده‌اند».
یکی از دانشجویان دانشگاه سوره در خیابان آزادی نیز تایید می‌کند که نیروهای امنیتی درهای دانشگاه را به روی دانشجویان بسته و اجازه خروج از دانشگاه را به آنان نمی‌دادند. این دانشجو از تجمع امروز دانشجویان دانشگاه سوره می‌گوید: «امروز تجمع از ساعت ۱۲ ظهر شروع شد و تا ساعت ۱۲ و ربع بچه‌ها در دانشگاه بودند. از ۱۲ و ربع به بعد دانشجویان تصمیم گرفتند به بیرون دانشگاه بروند. رفتند بیرون دانشگاه و روبه‌روی دانشگاه ایستاده‌اند. مردم همراهی کردند و به دانشجویان پیوستند تا اینکه دیگر نیروهای ویژه ریختند و دانشجویان مجبور شدند برگردند به داخل دانشگاه. وقتی به دانشگاه برگشتند، درها را بستند. نیروهای ویژه جلوی دانشگاه ایستادند و بچه‌ها از پشت نرده‌ها و شیشه‌های جلوی دانشگاه تا رفتن نیروهای ویژه شعار می‌دادند».
به گفته‌ی این دانشجو، عمده شعارهای دانشجویان دانشگاه سوره، “مرگ بر دیکتاتور”، “دولت کودتا، استعفا استعفا” و “احمد زیدآبادی آزاد باید گردد” بوده است.
این شاهد عینی می‌گوید، تا زمانی که دانشجویان با هم بودند، ضرب و شتمی از سوی نیروهای امنیتی صورت نمی‌گرفت، اما به محض اینکه دانشجویان تک تک به خیابان‌های اطراف می‌رفتند، ضرب و شتم و حتی سوال و جواب آغاز می‌شد: «تعدادی از بچه‌ها که رفته بودند بیرون، توسط نیروهای اطلاعاتی جلوشان گرفته می‌شد و حتی آمارهای بعضی از دانشجویان را خواسته بودند که مثلاً آمار فلانی یا بهمانی با این شکل و قیافه را به ما بدهید. به این حد، یعنی تمام کوچه‌های اطراف پر از نیروهای امنیتی بود که دانشجویان را به نوعی محاصره کرده بودند و نمی‌گذاشتند بیرون بروند. حتی وقتی بچه‌ها رفته بودند ماشین‌هایشان را جابه جا کنند، با آن‌ها به شدت برخورد شده بود و حتا بچه‌ها را ضرب و شتم هم کرده بودند».

مردم همراه با دانشجویان
شاهدان عینی از همراهی مردم با دانشجویان در روز ۱۶ آذر می‌گویند. یک کارمند که محل کارش در خیابان ۱۶ آذر تهران است، از حضور گسترده مردم در خیابان و میدان انقلاب می‌گوید: «شرکت ما مشرف به خیابان ۱۶ آذر است. وقتی من رفته بودم پایین‌تر برای انجام کاری، آنجا مردم اجازه‌ی ایستادن نداشتند. ولی تعداد خیلی زیاد بود، ۴۰ هزار نفری بودند. ولی مجبور بودند حرکت کنند و نمی‌توانستند بایستند. به صورت خیلی غیرعادی شلوغ بود. تا الان زد و خوردی مشاهده نمی‌شود، ولی مأمور خیلی هست. مأمورها و لباس‌شخصی‌ها».

دانشجوی دانشگاه سوره نیز از همراهی مردم با دانشجویان این دانشگاه می‌گوید: «مردم تا آنجایی که می‌توانستند همراهی می‌کردند. مثلاً بغل دانشگاه سوره یک مدرسه است که مردم وقتی می‌آمدند بچه‌هایشان را ببرند، ساعتی که مدرسه تعطیل شده بود، جنبش را هم همراهی می‌کردند. ولی نیروهای امنیتی در پراکنده کردن مردم تأثیر داشتند».

مرتضی سیمیاری نیز ضرب و شتم مردم توسط ماموران را به چشم دیده است. او می‌گوید: «ما از خیابان‌های مختلف که می‌آمدیم، برخورد بسیار خشونت‌آمیز و قهرآمیزی نسبت به مردم صورت می‌گرفت. نیروهای نظامی و بخصوص طیف بسیج برخورد بسیار شدیدی با مردم داشتند. دانشگاه تهران، دانشگاه پلی‌تکنیک و دانشگاه شریف، تا آنجایی که من اطلاع دارم و دیدم، فضای‌شان بسیار فضایی امنیتی است. دانشجویان هم پشت در حضور دارند. البته هنوز بیرون نیامده‌اند و البته ما هم امیدواریم که این اتفاق نیفتد».

«شهرستان‌ها و دانشگاه آزاد هم ساکت نبودند»
تجمع مخالفان دولت در روز ۱۶ آذر مختص تهران نبود. به گزارش پایگاه اینترنتی امیرکبیر، دانشگاه رازی کرمانشاه در این روز محل تجمع و سر دادن شعار توسط دانشجویان علیه دولت احمدی‌نژاد بوده است.
این سایت خبری همچنین از حمله نیروهای بسیج به دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان خبر داده است.
مرتضی سیمیاری، عضو دفتر تحکیم وحدت، همچنین می‌گوید که دانشگاه تبریز، دانشگاه مشهد و نیز دانشگاه شیراز در این روز محل تجمع دانشجویان معترض بوده است. البته وی تاکید می‌کند که با توجه به قطع بودن اینترنت و نیز تلفن‌های همراه، به دست آوردن جزئیات بیشتر از شهرستان‌ها ممکن نیست.
شاهدان عینی همچنین از اعتراضات دانشجویان دانشگاه آزاد نقل می‌کنند. دانشجویان دانشکده زبان‌های خارجی واحد تهران شمال، امروز با تجمع در محوطه دانشکده و سر دادن شعار به حمایت از جنبش دانشجویی پرداختند.
به گزارش سایت موج سبز آزادی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات نیز روز ۱۶ آذر محل اعتراض دانشجویان به دولت احمدی‌نژاد بود.
دانشجوی دانشگاه سوره، مشخصه جنبش کنونی دانشجویی را پیوستن دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های غیرانتفاعی به آن می‌داند: «چیزی که امروز در جنبش دانشجویی هست، که در گذشته اکثراً مختص دانشگاه‌های دولتی بود، در این دوره که دوره‌ی بلوغ و رشدش است، الان کشیده شده به دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی که نشان از یک ترکیب جدید را می‌دهد و امیدواریم که آینده‌ی بسیار خوبی در انتظار این جنبش باشد».
میترا شجاعی
تحریریه: بابک بهمنش
دویچه وله
……………………………
تيراندازى هوايى و بازداشت دهها تن از تظاهركنندگان روز ۱۶ آذر در ايران
گزارش هاى رسيده از ايران حاكى است كه هزاران دانشجو و مردم معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهورى، روز ۱۶ آذر – روز دانشجو – در دانشگاه هاى مختلف ايران دست به اعتراض زدند كه نيروهاى بسيجى و ضد شورش براى متفرق كردن آنها اقدام به تيراندازى هوايى و پرتاب گاز اشك آور كرده و تعداد نامعلومى از تظاهر كنندگان را بازداشت كردند.
شاهدان عينى به راديو فردا گفته اند كه «هزاران نيروى ضد شورش و سپاه پاسداران» در خيابان هاى اطراف دانشگاه تهران و ساير دانشگاه هاى پايتخت ايران مستقر شده و از ورود دانشجويان به خيابان ها جلوگيرى كردند.
حضور نیروهای ضد شورش در خیابان های مرکزی تهران گسترده گزارش شده و پليس براى متفرق كردن ساير معترضان اقدام به شليك تير هوايى كرده و ضمن پرتاب كردن گاز اشك آور، دهها تن از تظاهركنندگان را بازداشت كرد.
خبرگزارى رويترز در اين زمينه به نقل از يك شاهد عينى گزارش داد كه حداقل ۱۰ نفر از سوى نيروهاى امنيتى بازداشت شده اند.
خبرگزارى هاى خارجى گزارش داده اند كه در تقاطع خيابان هاى انقلاب و ولى عصر بين نيروهاى ضد شورش و مردم حاضر در تجمع هاى اعتراضى درگيرى هاى شديدى رخ داده و مردم شعارهايى چون «مرگ بر ديكتاتور» و «نترسيد، نترسيد ما همه با هم هستيد» سر دادند.
به گزارش سايت هاى اصلاح طلب نیز، درگيرى ميان نيروهاى ضد شورش و تظاهركنندگان در مناطق مركزى شهر تهران، از جمله خيابان انقلاب، ميدان هفت تير، ميدان فردوسى و چهار راه وليعصر، روى داده است.
خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، نيز وقوع درگيرى ها در تهران را تاييد كرد.
عده‌اى از مردم شركت ‌كننده در تجمع ‌هاى اعتراضى روز ۱۶ آذرماه با شعارهاى تازه ‌اى به خيابان‌ها آمده‌ بودند؛ از جمله «غزه و لبنان كمن،‌ رفتن سراغ يمن»، «پليس ضد شورش، احمدى ‌رو بشورش» و «پول نفت چى شده، خرج بسيجى شده.»
در دانشگاه اميركبير، دانشجويان با شكستن در اصلى سعى كردند تا به خيابان ها سرازير شوند ولى با ممانعت نيروهاى ضد شورش روبرو شدند.
گزارش ديگرى حاكى است كه مجيد توكلى، عضو انجمن اسلامى دانشگاه پلى تكنيك (امير كبير) تهران روز دوشنبه توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.
به نوشته «خبرنامه اميركبير» آقاى توكلى پس از سخنرانى براى ۱۵۰۰ تن از دانشجويان دانشگاه پلى تكنيك ( امير كبير) در « روز دانشجو» بازداشت شد.
اين سومين بار است كه مجيد توكلى بازداشت و زندانى مى شود.

تظاهرات در شهرهای مختلف ایران
گزارش سايت هاى دانشجويى و هوادار مير حسين موسوى نيز نشان مى دهد كه دانشجويان در دانشگاه هاى رازى كرمانشاه، فردوسى مشهد، اصفهان، اراك و كرمان، نيز اقدام به تجمع و تظاهرات كردند.
در جريان اين تظاهرات شعارهاى «الله اكبر» و «مرگ بر ديكتاتور» سر داده شد و پوسترهاى آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، و محمود احمدى نژاد، رييس دولت دهم، از سوى دانشجويان به آتش كشيده شد.
اعتراض هاى روز ۱۶ آذر در حالى رخ مى دهد كه نيروى انتظامى جمهورى اسلامى ايران از هفته ها قبل از اين روز تهديد كرده بود كه با هر گونه «تجمع غير قانونى» برخورد خواهد كرد.
على فضلى، فرمانده سپاه سيدالشهداء استان تهران نيز به خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، گفته بود: «زمزمه ‌هايى در خصوص اغتشاشات و عواملى كه در صدد آشوب در روز دانشجو در دانشگاه ‌هاى كشور هستند، داريم اما پيش ‌بينى اتفاق خاصى را در اين روز نمى ‌كنيم.»
وى گفته بود كه «قصد داريم در اين روز به دانشجويان در دانشگاه ‌هاى سراسر كشور به ‌خصوص استان تهران گل هديه دهيم.»
مقام هاى جمهورى اسلامى از چند روز گذشته براى مقابله با انتشار نا آرامى هاى احتمالى در روز دانشجو، دسترسى به اينترنت در ايران را محدود كرده و مجوز فعاليت رسانه هاى خارجى را براى سه روز به حال تعليق در آوردند. همچنین دهها تن از فعالان دانشجویی بازداشت شده و سازماندهی گسترده ای برای حضور هواداران دولت در دانشگاه ها صورت گرفت.
با اين حال، معترضان به صورت گسترده اخبار و تصاوير مربوط به درگيرى هاى روز ۱۶ آذر را در سايت هاى خبرى و اجتماعى منتشر كرده اند.
از شش ماه پیش که انتخابات دهم ریاست جمهوری در ایران برگزار شده است معترضان به معرفی محمود احمدی نژاد به عنوان «رییس جمهور منتخب» بارها به خیابان ها ریخته و علیه این نتیجه و همچنین سرکوب اعتراض های آنها دست به تظاهرات زده اند.
رهبران مخالفان می گویند که دولت آقای احمدی نژاد مشروعیت ندارد و نتیجه انتخابات را به رسمیت نمی شناسند.
…………………………………………….
بازتاب گسترده تظاهرات روز دانشجو در ايران در رسانه هاى جهان
تظاهرات دانشجويان در تهران و ديگر شهرهاى ايران در روز ۱۶ آذر که به درگیری با نیروهای ضد شورش و بسیجی منجر شد بازتاب گسترده اى در رادیو و تلویزیون ها و مطبوعات بين المللى داشته است.
در آمريكا، شبكه هاى راديو و تلويزيونى و الكترونيكى، به نقل از خبرگزارى ها، تظاهرات دانشجويان و تلاش پليس ضد شورش، نيروهاى ويژه سپاه، بسيجيان و لباس شخصى ها براى مقابله با آنها را در بخش هاى خبرى خود به صورت وسيعى پخش كرده اند.
شبكه هاى «سى ان ان»، «فاكس نيوز»، «ان بى سى» و ديگر رسانه هاى تصويرى آمريكا با نمايش صحنه هايى از تظاهرات دانشجويان بر شعار «مرگ بر ديكتاتور» به عنوان شعار مركزى معترضان تاكيد کردند.
«انستيتو براى جنگ و صلح» که یک موسسه پژوهشی آمریکایی است در گزارشی با اشاره به اعتراض هاى دانشجويان به حكومت جمهورى اسلامى ايران گفته است: «تظاهرات اخير در تهران، از هدف هاى پيشين خود فراتر رفته و آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، را نشان گرفته و اين امر، گواهى بر شجاعت و دليرى تظاهركنندگان در برابر نيروهاى امنيتى است.»
يك دانشجوى رشتۀ حقوق كه نمى خواهد نامش فاش شود، مى گويد: مسئوليت كسى كه بالاترين مقام رژيم را داراست، تهديد مردم نيست و يك استاد دانشگاه نیز تاكيد مى كند كه ايستادگى رژيم در برابر تظاهركنندگان و تكيه بر سياست سركوب، به گسترش اعتراض هاى همگانى انجاميده است.
اين موسسه پژوهشى آمريكايى، با اشاره به «پايدارى هاى مردم ايران» در برابر نيروهاى دولتى به موردى اشاره كرده و صحنه اى را ترسيم كرده است كه در جريان آن يك مامور پليس به دختر جوانى كه بر اثر ضربه هاى بسيجى ها، چهره اى كبود و دست هايى لزران دارد، اصرار مى ورزد كه سوار تاكسى شود و به خانۀ خود بازگردد، ولى دختر جوان با خشم در پاسخ مى گويد: «به من نگو كه چه كنم. تو پول مى گيرى كه ما را سركوب كنى و من آمده ام كه اعتراض كنم و به خانه باز نخواهم گشت.»
در ادامۀ اين گزارش آمده است كه «ميزان خستگى نيروهاى امنيتى و بسيجى سپاه از برخورد با مخالفان، روشن نيست، اگر چه بسيارى از آنان، آشفته و ناراحتند و از جدايى و فاصله اى كه بين آنها و جامعه ايجاد شده، ناخشنودند.»
روزنامۀ «نيويورك تايمز» نيز با اشاره به تمهيدهاى حكومت در بازداشت و زندانى كردن تعدادى از دانشجويان و فعالان سياسى در روزهاى قبل از تظاهرات دوشنبه، فرياد هاى شبانه مخالفان در يكشنبه شب را پيش درآمدى بر تظاهرات مردم و بويژه دانشجويان دانسته و تمركز تظاهرات را در درون دانشگاه هاى ايران گزارش كرده است.
يك گزارش ديگر در روزنامۀ تايمز، به تلاش هاى جوان بيست و هفت ساله اى به نام «كاوه» اشاره دارد كه با تشكيل يك سلول چهل نفرى، روزانه پانصد نامۀ الكترونيكى به آدرس هاى گوناگون مى فرستد.
روزنامه آمريكايى «واشينگتن پست» نيز در گزارش مفصلى به شرح درگيرى هاى روز دانشجو در ايران پرداخته و در ادامه به نقل از سايت هاى مخالفان دولت در ايران آورده است كه تظاهرات بيشترى قرار است در جريان مراسم عزادارى براى امام سوم شيعيان در ماه محرم برگزار شود.
در كنار اين گونه نوشته هاى مطبوعات مكتوب، شبكه هاى تلويزيونى با استفاده از هزاران گزارشگر داوطلب از شهروندان ايرانى كه از طريق اينترنت، تصاوير تظاهرات جوانان و خشونت ماموران لباس شخصى و بسيجى ها را به سراسر جهان مخابره مى كنند، رويدادهاى دوشنبه را بازتاب داده اند.
…………………………………………….
روزنامه آلمانی “تاگس‌تسایتونگ” : شمارش معکوس برای ج ا شروع شده است
دويچه وله : مأموران رسمی و غیررسمی جمهوری اسلامی تظاهرات مسالمت‌آمیز روز دانشجو را با قهر و خشونت سرکوب و ده‌ها نفر را دستگیر کردند. دولت‌ها و محافل سیاسی غربی به شدت از جمهوری اسلامی انتقاد کردند.
ایالات متحده نگرانی خود را از سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران اعلام کرد. ایان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت که مقابله‌ی خشونت‌آمیز با مردمی که اعتراض خود را با مسالمت بیان کرده‌اند، نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی به اصول مندرج در قانون اساسی کشور خود اعتنایی ندارد.
دیوید میلی‌بند، وزیر خارجه بریتانیا، از سرکوب اعتراضات دانشجویان و مردم توسط نیروهای دولتی، ابراز تأسف کرد. آقای میلی‌بند گفت: «آزادی بیان و آزادی اعتراض سیاسی از ارزش‌های اساسی است که همه کشورها باید رعایت کنند. ما از مقامات ایرانی می‌خواهیم که به حقوق شهروندان خود احترام بگذارند و با آنها خشونت نکنند.»
در آلمان رسانه‌های جمعی وقایع روز دانشجو در ایران را به طور گسترده بازتاب داده‌اند. روزنامه “فرانکفورتر آلگماینه” نوشته است: «رژیم ایران در ماه‌های گذشته به تدریج به یک دیکتاتوری نظامی بدل شده، اما وقایع روز دانشجو نشان داد که مردم مبارز از تهدیدات حکومت بیمی به دل راه نمی‌دهند و رژیم نمی‌تواند با فشار بیشتر جنبش سبز را خفه کند.»
روزنامه “تاگس‌تسایتونگ” در سایت خود نوشته است: «رژیم جمهوری اسلامی پایه‌های خود را هرچه بیشتر از دست داده و اکنون تنها به زور اسلحه است که حکومت می‌کند…. رژیمی که سی سال پیش با قیام مردمی بر سر کار آمد، نمی‌تواند بدون پایگاه مردمی به حیات خود ادامه دهد. شمارش معکوس برای این رژیم شروع شده است.»
…………………………………………….
پرت شدن یک دختر دانشجو از طبقه دوم توسط لباس شخصی ها در دانشگاه بوعلی همدان

فرارو- برخی خبر ها از درگیری های پراکنده میان دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان و افراد موسوم به لباس شخصی حکایت دارد.
به گزارش “خبرنگار فرارو” از همدان امروز صبح دانشگاه بوعلی سینای همدان با حضور پر رنگ نیروهای ضد شورش در اطراف دانشگاه شاهد روز پر تنشی بود.
براساس این گزارش در ساعت 12 ظهر امروز این دانشگاه شاهد برگزاری تریبون آزاد به ابتکار بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در دانشکده علوم بوده است، در حین برگزاری این تریبون آزاد عده ای از دنشجویان معترض نیز در طبقه دوم دانشکده ی علوم تجمع کرده اند.
در این میان دو تن از دانشجویان معترض که یکی از آنها دختر بوده است توسط افراد لباس شخصی از طبقه دوم به بیرون پرتاب می شوند که بنابر گفته شاهدان عینی، به شدت مصدوم شده اند. پس از این اتفاق، فضای دانشگاه بوعلی به شدت متشنج شد و همزمان با آن در ساعت 13عده ای افراد ناشناس موسوم به لباس شخصی به دانشگاه حمله برده و به برخورد با دانشجویان پرداختند.
با گذشت چند ساعت از بروز درگیری در دانشگاه بوعلی، دانشجویان همچنان در این دانشگاه حضور دارند و حاضر به ترک دانشگاه نیستند.اطراف دانشگاه نیز در محاصره نیروهای امنیتی و انتظامی قرار دارد.
…………………………………………….
خيابان جمهوري شاهد شديدترين زدوخوردها بود
آژانس ايران خبر – ۱۳۸۸/۹/۱۶: در حالي که همه ي تلاش نيروي انتظامي وبسيج وسپاه صرف مقابله با تجمع مردم ودانشجويان در برابر دانشگاه تهران وخيابان 16 آذر شده بود مردم با تجمع در خيابان جمهوري وخيابان دانشگاه با نيروهاي سرکوب گر وارد شديد ترين زدوخوردها شدند.
نيروهاي سرکوب گر احتمال تجمع مردم در خيابان جمهوري و دانشگاه را نمي دادند ,با ديدن موج جمعيت چندين ده هزاري مردم به سوي آنها هجوم برده وبا موتور به مردم تجمع کننده حمله کردند.مردم با مقاومت و با آجر وسنگ به مقابله پرداختند ويکي از موتورهاي گارد ويژه را به آتش کشيدند. کش وقوس ها ودرگيري ها به خيابان هاي فرعي وکوچه هاي اطراف کشيده شد.ماموران با بيرحمي تمام با باتوم به جان مردم افتادند وبسياري از معترضين را زخمي کردند.
امامعترضين با حضور مجدد درخيابان ها وپياده روها بلندتر از هميشه شعار مرگ برديکتاتور را سردادند.جالب توجه اينکه مردم معترض درخيابان جمهوري و درست در نزديکي بيت خامنه اي بارها شعار مرگ برخامنه اي سردادند.در خيابان جمهوري براساس گزارش هاي بدست آمده بيش از 50 نفر مورد اصابت باتوم قرار گرفتند و بيشترين شليک هاي هوايي وگاز اشک آور در اين خيابان صورت گرفت.
………………………………………………………………
تظاهرات خانواده های کارگران دستگیر شده در سنندج
خانواده های 11 کارگر دستگیر شده در شهر سنندج در مقابل دادگاه سرمایه اجتماع کردند و در اعتراض به دستگیری عزیزان خویش دست به تظاهرات زدند. بیش از 60 نفر در این تظاهرات شرکت داشتند. دستگیرشدگان کارگرانی هستند که تنها جرم آنان ابراز همدلی با کارگران زندانی و اخراج شده نیشکر هفت تپه و تلاش برای جمع آوری کمک مالی برای خانواده های این زندانیان بوده است.
منبع: آژانس ایران خبر
15 آذر 88
………………………………………………………………
دستگیری چند فعال کارگری در اطراف سنندج
تنی چند از فعالان کارگری سنندج که روز جمعه 13/9/88 به قصد گلگشت کارگری و جمع آوری کمک مالی برای خانواده های کارگران زندانی نیشکر هفت تپه به یکی از روستاهای اطراف سنندج رفته بودند هنگام بازگشت به سنندج بازداشت شدند. طبق اخبار منتشرشده، این فعالان که همراه خانواده های خود بوده اند در بازداشتگاه سخت مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند و با آن که حال جسمانی برخی از آنان وخیم گزارش شده از انتقال آن ها به بیمارستان ممانعت به عمل آمده است. همچنین، آزادی آنان مشروط به تامین وثیقه های بسیار سنگین تا حد صد میلیون تومان شده است. ما به بازداشت این فعالان کارگری اعتراض می کنیم و خواهان آزادی بی قید وشرط آنان هستیم. فعالیت کارگری از جمله اقدام انسانی جمع آوری کمک مالی برای خانواده های کارگران دربند حق مسلم و بی چون و چرای تمام جامعه است و ما جلوگیری از این فعالیت توسط دولت سرمایه داری ایران را محکوم می کنیم.
15 آذر 88
………………………………………………………………
تظاهرات اعتراضی کارگران شهرداری کرج
منطقه 5 شهرداری کرج شمار کثیری از کارگران رفتگر را اخراج کرده است. این کارگران سال هاست که به صورت قراردادی در سخت ترین شرایط کار کرده و مورد استثمار قرار گرفته اند. در گذشته های دور، روال کار شهرداری به این صورت بود که نیروی کار مورد نیاز خود را به طور مستقیم استخدام می کرد. این وضع بعدها تغییر کرد و سرمایه داران دولتی مسئول شهرداری بخش اعظم کارهای خود را به شرکت های مقاطعه کاری واگذار کردند. از آن به بعد همین شرکت ها بودند که کارگران را در چهارچوب قراردادهای کوتاه مدت بدون هیچ نوع تضمین اشتغال با نازل ترین دستمزدها به کار گرفتند. شدت استثمار آنان را به گونه ای مرگبار بالا بردند. هر نفس اعتراضی کارگران را خاموش ساختند. به هیچ خواست آنان توجه ننمودند و با مشاهده هر نوع ابراز نارضایی و اعتراض آنان احکام اخراج معترضان را بی درنگ صادر کردند. شرکت ها با کارگران چنین کردند و شهرداری در هر کجا که نیاز بود به حمایت از سرمایه داران پیمانکار و علیه کارگران وارد میدان شد. همین شرکت ها اکنون تصمیم به اخراج شمار زیادی از کارگران رفتگر گرفته اند. کارگران در اعتراض به این جنایت در مقابل استانداری کرج اجتماع کردند و دست به تظاهرات زدند. آنان خواستار ادامه کار و تضمین اشتغال خویش هستند.
منبع: آژانس ایران خبر
14 آذر 88