منصوره شجاعی، مرتضی کاظمیان و نوشین عبادی بازداشت شدند

سه‌شنبه ٨ دی ۱٣٨٨ – ۲۹ دسامبر ۲۰۰۹

کمیته گزارشگران حقوق بشر – منصوره شجاعی عضو مرکز فرهنگی زنان ؛ کمپین یک میلیون امضاء و گروه مدرسه فمینیسیتی و مرتضی کاظمیان عضو شورای مرکزی کانون دفاع از آزادی مطبوعات بامداد امروز سه شنبه 8 دی ماه ، به بازداشت نیروهای امنیتی در آمدند. همچنین نوشین عبادی، استاد دانشکده پزشکی‌ دانشگاه آزاد تهران و خواهر شیرین عبادی ساعت ۹ شب گذشته توسط ۴ نفر از مأمورین وزارت اطلاعات در منزل خود دستگیر و به زندان منتقل شده است.


نسرین ستوده وکیل منصوره شجاعی با تایید این خبر افزود: « تیمی که خود را مامورین وزارت اطلاعات معرفی کرده بودند از ساعت 11 شب در منزل خانم شجاعی حضور پیدا کرده بودند و با وجود نبودن وی در منزل تا ساعت 3 صبح که ایشان برگشتند به بازرسی منزل پرداختند و بعد ایشان را با خود به مکان نا معلومی انتقال داده اند.»

وی پیش از این 2 بار سابقه ی بازداشت داشته است.

این فعال جنبش زنان اولین بار در 23 شهریور 86 در کارگاه آموزشی کمپین یک میلیون امضا در خرم آباد به همراه 24 نفر از شرکت کنندگان و آموزشگران در کارگاه دستگیر شد و بازداشت دوم وی در تاریخ 7 بهمن ماه سال 87 و در جریان شرکت در کارگاه روزنامه نگاری در هند صورت گرفت.

ستوده همچنین از بازداشت دیگر موکل خود مرتضی کاظمیان خبر داد و گفت:« آقای کاظمیان نیز توسط تیمی 4 نفره که خود را مامورین وزارت اطلاعات معرفی کرده اند بازداشت شده است، مامورین از ساعت 12 تا 3 بامداد به بازرسی منزل پرداخته اند و وی را با خود برده اند اما از مکان بازداشت وی اطلاعی در دست نیست.»

شیرین عبادی در مورد بازداشت خواهر خود طی پیامی اعلام داشته است:‌ « در دو ماه گذشته چند بار وی از سوی وزارت اطلاعات احضار شده بود و به او گفته بودند که مرا قانع کند از فعالیت‌های حقوق بشری خود دست بکشم و ضمنا به او گفته بودند که بایستی‌ منزل خود را که در مجاورت آپارتمان اینجانب می‌‌باشد تخلیه نماید و او را تهدید به بازداشت کرده بودند و گفته بودند در صورتی‌ که من به فعالیتهای حقوق بشری خود ادامه دهم و او منزل خود را عوض نکند او را دستگیر خواهند کرد.»

موج جدید فشارها و بازداشت فعالان جنبش زنان نگرانی‌هایی را در مورد ایشان به وجود آورده است. پیش از این نیز سمیه رشیدی در 29 آذرماه بازداشت شده بود. همچنین روز گذشته تنی چند از فعالان سیاسی و مدنی بازداشت شدند. عمادالدین باقی، حشمت‌الله طبرزدی و هاله سحابی از جمله بازداشت‌شدگان دوشنبه 7 دی‌ماه می‌باشند. گفتنی است گزارش‌ها حاکی از بازداشت ماشاالله شمس الواعظین روزنامه نگار و سخنگوی انجمن دفاع از مطبوعات ایران در بامداد امروز است.

پس از کشته شدن دست کم 8 تن در جریان اعتراضات صورت‌گرفته در روز عاشورا، اکنون شاهد موج جدیدی از بازداشت فعالان مدنی و سیاسی از سوی دستگاه‌های امنیتی هستیم.