تلفات گسترده در زلزله هائیتی

جمعه ۲۵ دی ۱٣٨٨ – ۱۵ ژانويه ۲۰۱۰

پورتو پرنس پایتخت هائیتی در این زلزله آسیب شدیدی دیده است
بیم آن می رود که وقوع یک زلزله قوی به قدرت هفت و سه دهم درجه در مقیاس ریشتر در نزدیکی سواحل هائیتی، باعث تلفات گسترده در پایتخت این کشور و اطراف آن شده باشد.
بدترین زلزله هائیتی طی دو قرن اخیر باعث وارد شدن خسارات جدی به دفتر سازمان ملل در هائیتی شد و “شمار بزرگی” از خدمه آن مفقود گزارش می شوند.
کاخ ملی و یک بیمارستان از جمله ساختمان هایی هستند که به شدت آسیب دیده اند و امدادگران درحال حفر کردن آوار برای یافتن بازماندگان هستند.
فرستاده هائیتی در آمریکا گفت که این زلزله باعث “فاجعه ای در ابعاد بزرگ” شده است.
به گزارش مرکز مطالعات زمین شناسی آمریکا کانون زلزله که در ساعت چهار و 53 دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی روی داد، در 15 کیلومتری جنوب غربی پورتو پرنس بود. دو پس لرزه به قدرت پنج و نه دهم و 5/5 درجه لختی پس از لرزش اولیه روی داد.
یک خبرنگار رویتر در پورتو پرنس گفت که “ده ها مرده و مجروح” را در ویرانه های ساختمان ها دیده است.
این خبرنگار افزود: “همه چیز شروع به لرزیدن کرد، مردم فریاد می کشیدند، خانه ها شروع به ریختن کرد… هرج و مرج کامل برقرار است.”
کارل زلنکا، نماینده گروه “خدمات امدادرسانی کاتولیک” در پورتو پرنس، به همکارانش در آمریکا گفته است که “باید هزاران نفر در زلزله مرده باشند.”
گفته می شود که ارتباطات تلفنی با این کشور به شدت مختل شده است.
نیک دیویس خبرنگار بی بی سی که در جامائیکا در همسایگی هائیتی به سر می برد می گوید که ظاهرا زمین برای بیش از یک دقیقه در هائیتی می لرزیده است.
به گفته او مردم برای نجات کسانی که زیر آوار به تله افتاده اند از هر وسیله ای از جمله وسایل کشاورزی استفاده می کنند.
این خبرنگار می افزاید هائیتی به عنوان فقیرترین کشور در نیمکره غربی احتمالا برای مقابله با پیامدهای این زلزله نیازمند کمک های بین المللی خواهد بود.
باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا گفت که برای مردم هائیتی دعا می کند و افزود آمریکا برای یاری رساندن به آنها آماده است.
ریموند جوزف سفیر هائیتی در آمریکا به “سی ان ان” گفت: “فکر می کنم این واقعا فاجعه ای در ابعاد بزرگ باشد.”