فراخوان برای آزادی و برابری جنسیتی در ایران

برای پایان دادن به خشونت و سرکوب در ایران، آزادی فوری بازداشت شدگان از همه مدافعان حقوق زنان، سازمان ها و شبکه های دفاع از حقوق زن و فمینیست های جهان دعوت می کنیم درهمبستگی با مبارزات حق طلبانه زنان در سراسر دنیا در حمایت از جنبش زنان و جنبش حقوق مدنی درایران وارد عمل شوند و در ماه مارس 2010 در سراسر جهان اقدامات حمایتی و اعتراضی را تحت شعار ” آزادی و برابری جنسیتی در ایران” سازمان دهند.


جنبش زنان ایران در سی سال گذشته از پیشگامان و پیشقراولان مبارزه برای آزادی و برابری در ایران بوده است. تبعیضات جنسیتی با دیگر تبعیضات قومیتی، مذهبی، سیاسی، اقتصادی، طبقاتی ارتباطی تنگاتنگ دارد. از این رو، مقاومت غیرخشونت آمیززنان و مردان مدافع برابری جنسیتی – در حوزه های حقوقی، فرهنگی، اقتصادی و… – تاثیر شایانی در رشد و گسترش جنبش دموکراسی خواهی داشته است. زنان ایران سال هاست که به شیوه های گوناگون فردی و جمعی و با برپائی کمپین های گوناگون برای تغییر قوانین نابرابر و ترویج خواست برابری در راه آزادی گام برداشته اند و در این روند تهدید، توهین، بازداشت و زندان را به جان خریده اند و هم اکنون نیز بسیاری از آنان در بند هستند.

پس از گذشت 8 ماه از برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و آغاز جنبش مردمی،گسترش روزافزون مبارزه دموکراسی خواهی مردم ایران با سرکوب بیشتر و خشن تری مواجه شده است. اعمال خشونت های روانی و فیزیکی، بازداشت، شکنجه، تجاوز و صدور و اجرای حکم های سنگین از زندان تا اعدام دایره خشونت علیه فعالان مدنی و سیاسی ایران را افرایش داده است. در حال حاضردهها نفر زن اعم از فعالان جنبش زنان، جنبش سبز، جنبش دانشجویی، جنبش کارگری و فعالان مدنی و سیاسی بازداشت شده و یا حکم های سنگین دریافت کرده اند و هر روز نام های تازه ای لیست محکومان مدنی و سیاسی را طولانی تر می کند. در این شرایط، همراه با گسترش دستگیری زنان فعال در جنبش سراسری و بویژه فعالان حوزه زنان، طرح تصویب لایحه های قانونی مروج تبعیض جنسیتی همچون لایحه حمایت خانواده سرعت گرفته است. به این ترتیب، در سی امین سال تصویب کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان (CEDAW) (که ایران امضا نکرده است)، ما سی امین سال تبعیض علیه زنان را در ایران طی می کنیم. سال هایی که تحت لوای شرع و قانون بر زنان تبعیض روا داشته می شود. در آستانه اجلاس پکن به علاوه 15 (مارس 2010)، یعنی 15 سال پس از برگزاری چهارمین کنفرانس جهانی زنان که نتیجه آن تهیه برنامه عمل برای دولت ها بود، دولت ایران به هیچیک از تعهدات خود برای رفع تبعیض از زنان عمل نکرده است.

در این شرایط حساس، گسترش همبستگی جهانی همه زنان آزادی خواه و برابری طلب جهان با خواهران ایرانیشان و دیگر مدافعان حقوق برابر(اعم از زن ومرد) ، در گرو حمایت گسترده از جنبش دمکراسی خواهی مردم ایران است. جنبش های حقوق مدنی در ایران سال هاست با مردم خود و مردم جهان سخن می گویند و اکنون در سراسر جهان خود رسانه خویش گشته اند تا مدافعان آزادی و برابری را به همبستگی فراخوانند.

دعوت از مدافعان حقوق زن، گروه ها و شبکه های زنان برای همبستگی با زنان ایران
ما برای پایان دادن به خشونت و سرکوب در ایران، آزادی فوری بازداشت شدگان از همه مدافعان حقوق زنان، سازمان های دفاع از حقوق زن و فمینیست های جهان دعوت می کنیم درهمبستگی با مبارزات حق طلبانه زنان در سراسر دنیا در حمایت از جنبش زنان و جنبش حقوق مدنی درایران وارد عمل شوند و در ماه مارس 2010 در سراسر جهان اقدامات حمایتی و اعتراضی را تحت شعار ” آزادی و برابری جنسیتی در ایران” سازمان دهند.