انتشار اسامی و اطلاعات مربوط به ۴۷۰ زندانی سیاسی در زندان‌های سراسر ایران | رهانا

سه‌شنبه ۲٨ ارديبهشت ۱٣٨۹ – ۱٨ می ۲۰۱۰
خبرگزاری رهانا اسامی و اطلاعات مربوط به ۴۷۰ زندانی در زندان‌های سراسر ایران را تا کنون جمع‌آوری کرده است.

رهانا: حضور انبوه زندانیان سیاسی در زندان‌های مختلف ایران یکی از بزرگ‌ترین موارد نقض حقوق بشر است که همواره مورد اعتراض سازمان‌های داخلی و بین‌المللی حقوق بشر قرار گرفته است. زندانیانی که تنها به خاطر اندیشه و انتقاد و اعتراض خود در زندان هستند و از حقوق اولیه خود در موارد متعدد محروم مانده‌اند.

گزارشگران و فعالان حقوق بشر ایران در راستای حمایت خود از این زندانیان از ابتدای اعلام موجودیت خود بر لزوم حمایت از زندانیان سیاسی و اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت آنان تلاش و همت مضاعفی داشته است و همواره نسبت به نقض حقوق آنان معترض بوده است. «دفتر پیگیری زندانیان سیاسی» که به صورت روزانه به روز رسانی می‌شود به طور مداوم و مستمر اخبار زندانیان سیاسی در ایران را رصد کرده و و با جمع‌آوری اطلاعات مربوط به آنان، وضعیت‌شان را پیگیری می‌کند.

هم‌اکنون در قسمت «دفتر پیگری زندانیان سیاسی» خبرگزاری رهانا، اسامی ۴۷۰ زندانی سیاسی که در ۲۵ زندان مختلف کشور زندانی هستند آمده است. از این تعداد ۲۶۸ زندان در حال حاضر با محکومیت روبه‌رو بوده و بقیه در زندان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

زندانیان کرد با داشتن ۱۲۰ زندانی در زندان‌های مختلف کشور، بیش‌ترین آمار را دارا هستند. ۱۰۱ فعال سیاسی، ۵۹ فعال دانشجویی، ۴۹ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس، ۴۲ تن از اقلیت‌های مذهبی که عمدتا بهاییان هستند، در رتبه‌های بعدی از این آمار نقض حقوق بشر قرار می‌گیرند.

زندان اوین با داشتن ۱۶۸ زندانی سیاسی که آمار واقعی آن به مراتب بیش‌تر از این است، در مقام اول داشتن زندانی سیاسی در میان دیگر زندان‌های ایران قرار می‌گیرد. زندان مرکزی ارومیه با ۳۴ زندانی، زندان مرکزی سنندج با ۳۳ زندانی و زندان رجایی‌شهر با ۲۸ زندانی،‌ دیگر زندان‌هایی هستند که بیش‌تر آمار زندانیان سیاسی را دارا بوده و شناسایی شده‌اند.

در بین زندانیان ۳۹ زندانی سیاسی زن دیده می‌شود که عمدتا در شرایط بسیار سختی به سر می‌برند. هم‌چنین در بین زندانیان ۲۸ فعال سیاسی و مدنی با حکم اعدام روبه‌رو بوده که آمار بسیار بالایی است و با توجه به عملکرد دستگاه قضایی در طی ماه‌های گذشته بیم اعدام آنان هر لحظه می‌رود.

از بین این ۴۷۰ زندانی از ۱۳۴ زندانی اطلاعات کافی و جامع در اختیار نداریم و در موارد بسیاری اطلاعاتی کمی از آنان در حد اسم و نام و زندان‌شان می‌دانیم و در واقع «نیازمند اطلاعات بیش‌تر» از آن‌ها هستیم که از این بابت روی کمک تمامی فعالین حقوق بشر و گروه‌ها و روزنامه‌نگاران و شهروندان حساب می‌کنیم.

هفته‌ی گذشته در نهایت تاسف نام پنج زندانی سیاسی به نام‌های فرزاد کمانگر،‌ شیرین علم هولی، مهدی اسلامیان، علی حیدریان و فرهاد وکیلی به خاطر اعدام شدنشان از لیست ما خارج شد، امیدوارم تمامی عزیزانی که در این لیست هستند به خاطر آزاد شدنشان از لیست ما خارج شده و در کنار خانواده‌های‌شان باشند.

لازم به یادآوری است که این لیست کامل نیست و به خاطر نداشتن اطلاعات در مورد زندانیان، تمامی آنان را در سراسر ایران دربرنمی‌گیرد، امید است به کمک همه‌ی این عزیزان این لیست کامل‌تر شود و هدف و آرزوی‌مان نبودن هیچ کس به خاطر عقیده و اندیشه‌اش در زندان است.

برای دیدن اسامی و اطلاعات بیش‌تر به بخش دفتر پیگیری زندانیان سیاسی مراجعه کنید.