باز هم تحریم های بیشتر بر علیه ایران

جمعه ۱۹ شهريور ۱٣٨۹ – ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۰
Knut Mellenthin
برگردان ناهید جعفرپور
وزارت دارائی آمریکا بانک هامبورگ را در لیست سیاه قرار داد.

چین در روز پنجشنبه مجددا تحریم های بر علیه ایران را رد نمود. یک روز قبلش کره جنوبی کاتولوگی کامل از اقدامات مجازاتی بر علیه ایران را به اجرا گذاشت و بدین وسیله به آمریکا، اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا و ژاپن پیوست.

شیانگ یو سخنگوی وزارت خارجه چین گفت:” ما امیدواریم که طرفین دعوا در مسیر یک راه حل دیپلماتیک از طریق دیالوگ و مذاکرات قرار بگیرند”.
قبل از این در روز سه شنبه وزیر امور خارجه روسیه اخطار نمود که تصمیمات یکجانبه تحریمی بسترهای همکاری های مشترک آتی را مدفون می سازد.
دولت سئول در روز چهارشنبه اقدامات مجازاتی بر علیه 102 شرکت و 24 شهروند دولت ایران را اعلام نمود.
بانک ملت مهمترین انستیتوی مالی ایرانی در کره جنوبی، اجازه دارد جابجائی حداقل پول را تنها با اجازه دولت کره جنوبی انجام دهد. سرمایه گذاری های کره جنوبی در بخش نفت و گاز ایران در آینده دچار محدودیت خواهد شد.
فشار قوی آمریکائی آنقدر بود که بتواند سئول را به این راه بکشاند. کره جنوبی 10% واردات نفتی خویش را از ایران تامین می نماید. همچنین ایران برای کره جنوبی بهترین بازار برای مسئولات کره ای است.
اینکه واشنگتن چگونه در ساختن یک جبهه بر علیه ایران با کمک شرکایش حرکت می نماید را اقدامات بعدی در روز سه شنبه نشان داد: وزارت دارائی آمریکا در شهر هامبورگ بانک تجاری/اروپائی ایرانی را در لیست سیاه قرار داد.
هر شرکتی که از این به بعد مبادلات پولی با این بانک انجام دهد بکلی از بازار مالی آمریکا بیرون رانده می شود. در حالیکه وزارت دارائی آمریکا اعلام نمود که آمریکا انتظار قدم های موازی از آلمان دارد، وزارت خارجه آلمان خبر داد که آلمان در باره این اقدامات قبلا مطلع شده است و آنرا مورد قبول قرار داده است.
روزنامه ” زود دویچه سایتونگ” در روز چهارشنبه گزارش داد که حداقل یک کشور عضو اتحادیه اروپا در ماه جون خواسته است که این بانک در لیست تحریم ها قرار گیرد. اما دولت آلمان برای آن بستری قانونی نداشته است.
تصمیم وزارت دارائی آمریکا عمدتا بر این پایه قرار دارد که بانک هامبورگ برای بانک ملت که قبلا در لیست سیاه قرار داشت جابجائی پول نموده است. وزارت دارائی آمریکا در مصاحبه مطبوعاتی بروشنی اعلام کرده است که بانک هامبورگ بعنوان نماینده مالی ایران عمل نموده است.
بانک هامبورگ که دسترسی به سیستم مالی اروپائی دارد قبلا هم بعد گسترده ای جابجائی پول برای ایران نموده است (….) و با این تحریم ها برای ایران بسیار مشکل خواهد بود که بانکی چون بانک هامبورگ پیدا کند که حاضر به همکاری باشد.
در عوض ایران در روز سه شنبه اعلام نمود که خود به تامین و تولید بنزین موفق شده است. این مسئله تا کنون بخاطر ظرفیت محدود پالایشگاهی از نقاط ضعف اقتصاد ایران بوده است. طبق آمار وزیر نفت ایران مسعود میر کاظمی در پایان ماه اوت تولید یک روز ایران که 66 و نیم میلیون لیتر می شود را تولید نموده است.
ناظرین نسبت به این خبر محتاطانه برخورد نمودند زیرا سیاستمداران ایرانی چند هفته پیش تولید داخلی بنزین را برای سال 2012 پیش بینی نموده بودند. اما آنچه که اهمیت دارد این است که ایران در سال گذشته وابستگی به وارد کردن تولیدات پالایشگاهی خویش را بشدت کم کرده است. طبق آمار غربی ها از 40% سابق به 25% رسانده است.