یادمان کشتار زندانیان سیاسی در جمهوری اسلامی در هانوفر برگزار شد

شنبه ۱۰ مهر ۱٣٨۹ – ۲ اکتبر
رضا ریاضی
یادمان کشتار زندانیان سیاسی در جمهوری اسلامی شب گذشته با حضور جمعی از فعالین سیاسی و ایرانیان مقیم آلمان در هانوفر برگزار شد.

در این یادمان برخی از نزدیکان کسانی که توسط رژیم جمهوری اسلامی کشته شده بودند از وضعیت و شرایط آن زمان سخن گفتند.

“عباس عاقلی زاده” فعال سیاسی ، با اهداء گل به نزدیکان قربانیان کشتار سیاسی در رژیم جمهوری اسلامی گفت: امیدواریم آینده ای بسازیم که در آن کشتار ، شکنجه و اعدام وجود نداشته باشد.

“سیما صاحبی” همسر “جعفر پوینده” یکی از قربانیان قتل های زنجیره ای در جمهوری اسلامی گفت: همسر من جزئی از هزاران روشنفکر ، فعال سیاسی و فعال حقوق بشری بود که در این سالهای سیاه در جمهوری اسلامی به قتل رسید. من گل رز خود را به یاد قربانیانی که در جنبش اخیر در خیابانها و زندانها کشته شدند پر پر می کنم.

“مهرداد عبداللهی” در سخنرانی وضعیت خانوادگان قربانیان کشتار سیاسی در ایران را تشریح کرد و درباره کشتار اعضای خانوده اش توسط رژیم جمهوری اسلامی توضیحاتی برای حضار ارائه داد.
“سرور صاحبی” فعال سیاسی و روزنامه نگار، که بخشی از زندگی خود را در دوران شاه و جمهوری اسلامی در زندان به سر برده است، به تشریح جامعه ایرانی پرداخت و وضعیت سخت فعالین سیاسی زن در ایران قبل و پس از انقلاب را تشریح کرد.

“مهدیه کلهر” فعال سیاسی ، در سخنرانی جنایات رژیم جمهوری اسلامی را تنها مساله قدرت مسلط دیکتاتوری ندانست و اظهار داشت: خطا و اشتباهات لایه های مختلف اجتماع نکات سیاه و منفی است که با به پرسش نبردنش این تکرارها ، تکرار و منجر به بازتولید خشونت می شود.

وی افزود: به قولی سیاست خشونت از فراموشی تغذیه می شود و فراموشی از آنجایی می آید که جامعه دست از پرسش ها بر می دارد.

این یادمان توسط شبکه جوانان ایرانی هانوفر و کانون همبستگی و دفاع از مبارزات مردم ایران برگزار شد.

در بخشی از بیانیه مشترک این کانون و شبکه آمده است: برای اعتراض به سیاهترین جنایت حاکمیت سی ساله جمهوری اسلامی گرد هم آمده ایم.رژیم زخم خورده برای بقای خود با تکیه مطلق بر سر نیزه در کمین جنایات تازه است . اگر امروز بخواهیم جلوی این حد از جنایات رژیم را بگیریم باید که به دادخواهی همه جنایات سیاهی برخیزیم که جمهوری اسلامی طی سی و یک سال حاکمیت خود بر مردم ایران روا داشته است و در کنار خانواده هایی قرار بگیریم که عزیزانشان را در این جنایات سیاسی از دست داده اند به ویژه خانواده های قتل عام شدگان تابستان خونین 1367 و با فریاد در آن ها هم آوا شویم .

در ادامه این بیانیه آمده است: از این رواست که دراینجا گرد هم آمده ایم تا دوشادوش هم نگذاریم این همه جنایات فراموش شود و سدی انسانی در مقابله با کشتارهای تازه بر پا سازیم . بیاید مشترکا برای آزادی همه زندانیان سیاسی و ممنوعیت زندان، شکنجه، سنگسار و اعدام دگر اندیشان همراه شویم و مقدمات محاکمه و مجازات آمران و عاملان قتل های سیاسی در ایران را فراهم سازیم.

در این مراسم مینا خانی با رقصی منحصر به فرد جنایات رژیم جمهوری اسلامی را به نمایش کشید.

گروه “کافران بی نام” نیز مشکلات اجتماعی جامعه ایرانی را با اجرای موسیقی رپ نشان دادند.
همچنین گروه موسیقی مهر نیز در این شب برنامه اجرا کردند.
در این یادمان حضار برای آزاد اندیشان ایران یک دقیقه کف زدند.