امید به تغییر به واقعیت نپیوست

پنج‌شنبه ۱۵ مهر ۱٣٨۹ – ۷ اکتبر ۲۰۱۰
Taz / Johannes Schulten
برگردان ناهید جعفرپور
در باره خانم ماریا سالته کامپیگوتو: وی معلم است و از 30 سال پیش نقش فعال و برجسته ای در جنبش بی زمینان برزیل داشته است.

جنبش بی زمینان برزیل بیلان سیاست ارضی لولا را منفی ارزیابی می کند.

پرسش: جنبش بی زمینان برزیل ” ام اس ت” مهمترین رکن دولت لولا به حساب می آید. موضوع اصلی اصلاحات ارضی است. به نظر شما در هشت سال گذشته در این باره چه پیشرفت هائی شده است؟

پاسخ: تغییر ساختاری که ما در زمان انتخاب لولا امید وار بودیم، انجام نپذیرفت. در حقیقت اوضاع حتی بدتر هم شد و در زمان لولا تمرکز روی زمین رشد نمود. به این معنی که مثلا امروز یک درصد برزیلی ها در حدود 46 درصد زمین های زراعی را در اختیار دارند.

پرسش: اما دولت ادعا دارد که سلب مالکیت ها رشد نموده اند.

پاسخ: به واقع هم در زمان لولا سلب مالکیت بیشتر از دولت های قبلی اش صورت گرفته است و این مسئله خود نتیجه عکس العمل به آکسیون های ” ام اس ت” بود. در ابتدا زمانی که ما زمین هائی را اشغال نمودیم دولت به حرکت درآمد و آن زمین ها را از صاحبانش خریداری کرد. مشکل اینجاست که با این پول آنها زمین های دیگری خریدند. به این ترتیب تغییر بسیار مشکل خواهد بود. تصمیم مجدد برای سلب مالکیت ها ( خرید زمین ها از زمین داران توسط دولت) که مدت ها قبل اعلام شده بود هنوز مسکوت مانده است.

پرسش: موضوع بر سر چیست؟

پاسخ: دولت بر روی کاغذ با ما قرار گذاشت که شرایط سلب مالکیت ها را از نو تصمیم گیری کند. موضوع بر سر این بود که زمین های زراعی که نیاز های اجتماعی را برآورده نمیکنند از آن ها سلب مالکیت شود. قواعد طرح ریزی شده موضوع سلب مالکیت ها را شدت و حدت میداد. مسئله که می توانست وضعیت ما را بهبود بخشد. زیرا که ” ام اس ت ” در قاعده زمانی زمینی را اشغال می کند که روی شانس های حقیقی برای سلب مالکیت دولتی حساب کند.

پیشنهاد های قانونی در سنا با مقاومت اپوزیسیون و احزاب درون دولت با شکست مواجه شد. چند روز بعد زمانی که این پیشنهاد ها برای آغاز سال از سوی دولت مطرح گردید فراکسیون ها یک کمسیون بررسی پارلمانی بر علیه ” ام اس ت ” بخاطر اختلاس در سرمایه دولت فراخواندند. بدین طریق این قانون در ابتدایش مرد.
پرسش : با این وجود ” ام اس ت ” فراخوان انتخاب دولت را داد……

پاسخ: ما این فراخوان را به آن علت می دهیم که جوزه سرا کاندید حزب سوسیال دمکراسی برزیل انتخاب نشود. زیرا که این مسئله برگشت به نئولیبرالیسم خالص سال های 90 است. جوزه سرا منافع بورژواژی شهری و روستائی را نمایندگی می کند. وی اصلاحات ارضی را رد نموده و از دولت استفاده می کند تا به مقاصدش برسد. همچنین وی مخالف فیدل کاسترو و چاوز و مرالس و حتی بیشوف فرناندو لوگو در پاراگوئه است. با انتخاب دیلما رایوسف حداقل فضای مبارزات برای تغییرات اجتماعی حفظ می گردد.

پرسش: مثل سیاست اجتماعی؟

پاسخ: موفقیت های سیاسی اجتماعی به واقع قابل توجه می باشند. اما برای اینکه با گرسنگی مبارزه نمود اصلا کافی نیست که به تهیدستان پول داد. حتی اگر که قبلا چنین چیزی هرگزوجود نداشت. مردم باید خودشان امرار معاش کنند و برای این مسئله احتیاج به کار دارند.

پرسش : اما بیکاری به شدت پائین آمده است

پاسخ : بله از این موضوع هم طبقه متوسط بیشتر از همه نفع برده است. به این صورت امروز برای آدمهائی با تحصیلات دانشگاهی دسترسی به کاری پر درآمد راحت تر از سال های گذشته شده است. اما میلیون ها برزیلی همواره از محیط کار خارج می باشند.