تظاهرات گسترده و موفق بر علیه سیاست اتمی آلمان

يکشنبه ۱۶ آبان ۱٣٨۹ – ۷ نوامبر ۲۰۱۰

تهیه و ترجمه گزارش ناهید جعفرپور
در روزشنبه یکی از بزرگترین تظاهرات های دهه اخیربا شرکت 50000 نفر بر علیه سیاست اتمی دولت آلمان با موفقیت برگزار گردید. صحنه های جنگ داخلی مانند در تظاهرات ضد اتم منظقه وندلند )wendland( صدراعضم آلمان مرکل و شرکایش را هر چه بیشتر دچار مشکلات بیشمار نمود. آنها باز هم تلاش نمودند از همان الگوی همیشگی استفاده کنند و مسئولیت این شکست خود را رادیکال های چپ وانسانهای خشن بخوانند ـ در حالی که طبق گزارش شاهدین عینی خشونت بروشنی از سوی نیروی پلیس آغاز گشت.

مخالفین تاسیسات اتمی موفق شدند جلوی ترانسپورت 11 واگن محموله رادیو آکتیوی را که از تاسیسات فرانسوی در:
La Hague
بسوی گورلبن در حرکت بود در حدود نصف روز بگیرند. همان در فرانسه و بعد در آلمان با وجود عملیات شدید نیروهای پلیس و خشونت های فراوان و استفاده از گاز اشک آور و اسپری فلفل و باتوم های شوک آور و….. تظاهرکنندگان موفق شدند جلوی حرکت محموله ها را بگیرند.

در بلندی های ایالت راین لندفالز در روز شنبه بیش از 1000 مخالف راآکتور اتمی ریل های قطار را اشغال نمودند بطوری که واگن های حاوی محموله رادیو اکتیو بالا برای اولین بار در تاریخ حمل و نقل مواد اتمی می بایست مسیر خویش را عوض کنند.

در محله کل تاخیر بعدی رخ داد زیرا که متخصصین صلح سبز از پل روی ریل قطار بسوی کینزینگ خود را با طناب به هم بسته بودند. در حرکت بعدی این ترانسپورت قطار همواره مجبور به توقف شد زیرا که تظاهر کنندگان روی ریل نشسته بودند یا پل را بسته بودند و یا خود را به ریل بسته بودند. از این روی هیچکس ورود قطار به ایستگاه قطار داننبرگ را قبل از دوشنبه شب انتظار نداشت. در این ایستگاه قرار است که محموله های رادیو اکتیو تخلیه شوند و از آنجا به محل انبار ذباله های اتمی برده شوند.

آیا این تخلیه امکان پذیر است با اطلاعات در باره وقایع دیشب معلوم نیست: صدها تظاهر کننده مسیری را که از سوی پلیس خیلی بعد حفاظت شده بود( شرق نارنهوف) در حدود 150 متر سنگ های بین ریل را خالی نموده اند. پلیس در مقابل این تاکتیک ها و ابتکار های آنی و غیرمنتظره تظاهر کنندگان عاجز و درمانده عمل می نمود: تظاهرکنندگان عملیات سرعتی انجام می دادند و بطور آنی به ریل ها حمله می کردند . دهقانان مناطق اطراف به تظاهرکنندگان یاری می رسانند و با حقه های متفاوت راه ها را بلوکه می نمودند.

در حالیکه صدراعظم آلمان آنگلا مرکل از سوسیال مسیحی ها در آخر هفته از واگن های با مواد رادیواکتیو دفاع می کرد، سیاستمداران حزب چپ و سبزها از اعتراضات پشتیبانی نمودند. در روز شنبه کلایودیا روت نماینده سبزها و گیزی رئیس فراکسیون حزب چپ و هم چنین بسیاری از نمایندگان مجلس در تظاهرات شرکت نمودند و در اشغال ریل های قطار سهیم گشتند.