اعتراض کارگران نساجی بنگلادش همچنان گسترش می یابد

سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۹- ۱۴ دسامبر
Jungewelt

برگردان ناهید جعفرپور
داکا، بنگلادش:
بعد از کشته شدن چهار نفر در نتیجه درگیری های شدید میان تظاهر کنندگان و نیروهای پلیس، کارگران صنایع پارچه بافی و دوزندگی بنگلادش اعتراضات خویش را گسترش دادند.
در شمال کشور ۵۰۰۰ کارگر خیابان های اصلی داکا پایتخت کشور را بلوکه نموده و در منطقه شهر صنعتی آشولیا در نزدیکی داکا ۵۰۰۰ کارگر دیگر به اعتصاب پرداخته اند. این کارگران بر علیه عدم پرداخت حداقل دستمزد قانونی جدید از سوی صاحبان کارخانه به اعتصاب برخواسته اند.

طبق گفته پلیس در حدود ۵۰۰۰ کارگر در وسط خیابان ها نشسته اند و رفت و آمد شهر را بلوکه کرده اند. این اعتراضات که در تابستان به نقطه اوج خود رسیده بود تمامی کشور را شعله ور نموده است: در یکشنبه در شهر بندری جیتاگونگ در جنوب شرقی بنگلادش زمانی که پلیس به سوی تظاهرکنندگان شلیک نمود، چهار کارگر کشته شدند و ده ها نفر زخمی شدند.
در مرکز داکا پایتخت بنگلادش در حدود ۴۰۰۰ کارگر در حال تظاهرات می باشند ـ از همه مهمتر زنان در این اعتراضات شرکت دارند. در این مکان اتومبیل های بسیاری به آتش کشیده شده اند.
دولت داکا به شرکت های پارچه بافی و البسه دوزی اخطار داده است که اگر آنها حداقل دستمزد ها را که در ماه جولای تصویب شده است را نپردازند، با مشکلات اساسی روبرو خواهند شد.
در آنزمان دولت و بخش صنایع توافق کردند که حداقل دستمزد ماهانه از ۱۶۶۰ تاکا به ۳۰۰۰ تاکا برسد ـ چیزی در حدود ۳۴ یورو در ماه. افزایش دستمزدها می بایست در ماه نوامبر به اجرا در آید. اما طبق گزارش اتحادیه های کارگری بسیاری از شرکت ها این مسئله را رعایت ننمودند.
در بنگلادش در حدود ۳ میلیون نفر در صنایع نساجی کار می کنند. غالب این کارگران زن می باشند. ازآنجا که دستمزد ها بسیار اندک است شرکت های بین المللی نساجی و البسه تولیدات خویش را در این کشور تولید می کنند. برای مثال تولید کنندگان لباس های ” لی وایز” و شرکت زنجیره ای ” ها و ام ” H&M در این کشور البسه اش را تولید می کند.