باز هم اعتصاب عمومی در یونان

شنبه ۲۷ آذر ۱٣٨۹ – ۱٨ دسامبر ۲۰۱۰
Heike Schrader, Athen
Jungewelt
برگردان ناهید جعفرپور
هفتمین اعتصاب عمومی در یونان چهارشنبه گذشته سرتاسر یونان را فلج نمود. تمامی هواپیما ها در باند پرواز باقی ماندند و کشتی ها از حرکت بازداشته شدند و رفت و آمد قطار ها متوقف گردید. رفت و آمد وسائل حمل و نقل عمومی در شهر آتن از کار افتاد و اگر حرکتی هم وجود داشت تنها برای حمل و نقل اعتصابیون بسوی تظاهرات های مرکز شهر انجام پذیرفت.

مدارس، ادارات، بانکها و دانشگاه ها بسته شدندو در بیمارستانها تنها موارد اضطراری پذیرفته شدند. همچنین کارگران شرکت های بزرگ تولیدی و شرکت های بزرگ ساختمانی کار خویش را متوقف ساختند.
دلیل این اعتصاب عمومی جدید و همچنین اعتصابی که در اوائل هفته در بخش های بیشماری آغاز گشت، دسته ای از اقداماتی است که روز سه شنبه در مجلس با آراء کسانی که دولت را در دست دارند تصویب گردید. با این اقدامات از نو مزدبگیران کشور به سوی خزانه دولت فراخوانده می شوند.
در حالیکه سرمایه داران با تقلیل پرداخت مالیات به سود روبرو می شوند و مالیات به سود آنها از 24 درصد به 20 درصد تقلیل می یابد، مالیات بر درآمد ها 13 درصد افزایش می یابد و تمامی کارمندان و مزدبگیران که بیش از 1800 یورو درآمد ناخالص ماهانه دریافت می کنند شامل این قانون می شوند. تمامی کارمندان بخش های نیمه دولتی چون شرکت های مهم آب و برق و تلفن و ارتباطات جمعی و اتوبوس های شرکت واحد و ارتباطات دور و نزدیک حمل و نقلی همه و همه می بایست اگر بیش از 1800 یورو در ماه درآمد ناخالص دارند 10 درصد درآمد خود را باید به خزانه دولت بعنوان مالیات بر درآمد برگردانند. قلب این قانون از بین بردن حقوق قانونی پرداخت دستمزدهاست. در آینده شرکت ها از این امکان برخوردارند که خود قوانین پرداخت حداقل دستمزد ها را درون بخش خود تعیین نمایند.
در سال گذشته بیکاری در یونان از 9،6 به 12،6 درصد افزایش یافته است و کاملا 20 درصد ساکنین یونان زیر خط فقر زندگی می کنند.
تنها در آتن ده ها هزار نفر اعتصابی در سه گردهمائی تجمع نمودند.
بزرگترین تظاهرات نسبت به سایر تظاهرات های اخیر را اتحادیه کارگری ی با جهت گیری کمونیستی ” پ آ ام ا” سازماندهی نموده بود. همچنین سازمانهای شرکت های کوچک و سازمانهای کسانی که مشاغل آزاد دارند تصمیم گرفتند که در مقابل اقدامات صرفه جویانه دولت ایستادگی نمایند.
بسیاری از همکاران آنها در روز چهارشنبه مغازه هایشان باز بود زیرا که اوضاع اقتصادی بسیار بعدی را برای ادامه بقا باید تحمل نمایند. با وجود اینکه فروشگاه بزرگ مرکز شهر آتن بسته شد اما برخی از مغازه های اطراف آن فروشگاه باز باقی ماندند. ازهر چهار نفری که در سال 2010 محل کار خود را از دست داده بودند وارد کار آزاد تجارت شدند. در حدود 27000 تاجر کوچک ( مغازه دار) می بایست اعلام ورشکستگی نمایند.
در تجمع بزرگ دو اتحادیه کارگری مهم یونان پرچم ها و شعار های شاغلین ” دکو” به چشم می خورد و با وجود اینکه اتحادیه دکو تحت نفوذ اتحادیه های نزدیک به دولت می باشند اما در میان کارگران تمایل به اعتصاب کنندگان همواره در حال رشد است. با این وجود تظاهرات اعضای این اتحادیه سوم با هزاران شرکت کننده کوچکترین در میان بقیه بود.
ده ها هزار نفر تظاهرکننده از اتحادیه های کارگری مستقل و سازمانهای چپ های غیر پارلمانی و آنارشیست ها و آتونوم ها صد متر آنطرف تر از تظاهرات اتحادیه های بزرگ به اعتراض مشغول بودند.
در آخر حرکت قطار تظاهرات در مقابل پارلمان زد و خورد ها با پلیس آغاز گردید و همچنین در نزدیکی های وزارت دارائی با پرتاب کوکتل مولوتوف به ساختمان و اطراف ساختمان وزارت دارائی زد و خورد با پلیس آغاز گردید.