تظاهرات های گسترده در تونس و الجزیره

جمع آوری گزارش و ترجمه ناهید جعفرپور
چهارشنبه ۲۲ دی ۱٣٨۹ – ۱۲ ژانويه ۲۰۱۱

در اعتراضات روزهای اخیر تونس که بر علیه شرایط زندگی و بیکاری در جریان است تا کنون 70 نفر انسان جان خویش را از دست داده اند. مبارزات خیابانی دامنه خویش را تا الجزیره کشورهمسایه تونس کشانده است.

درتونس مردم به خیابان ها ریخته اند تا برعلیه بیکاری و بالا بودن قیمت ها به اعتراض بپردازند. همه جا سنگ، شیشه و کوکتل مولوتوف در حال پرتاب شدن بسوی نیروهای پلیس است.
درصحنه های این کشتارخیابانی که روزهاست در بسیاری از شهرهای تونس در جریان است، جوانان خشمناک فریادمی زنند:” به فشاروستم خاتمه دهید” و ” رفاه را در کشور تقسیم کنید”. پلیس با دست های آهنی رئیس دولت زین العابدین بن علی بسوی جوانان تیراندازی می نماید.

در این شورش اجتماعی آنطور که پیداست تعداد بسیاری انسان بیش از آنچه دولت اعلام نموده است بقتل رسیده اند. سازمان حقوق بشر بین المللی در روز سه شنبه در پاریس اعلام نمود که حداقل 35 نفر از آخر هفته به این سوی بقتل رسیده اند. این در حالی است که منابع داخلی تعداد کشته شدگان را 70 نفر اعلام نموده اند.

دولت تونس در آخر هفته گذشته در ابتدا از 14 کشته صحبت نمود. اما محمودی عضو اتحادیه کارگری طبق آراء کارکنان بیمارستانها اعلام نموده که تنها در غرب این کشور بیش از 50 نفر کشته شده اند.
وی می گوید:” در این منطقه همه چیز به هم ریخته است خانه ها و مغازه ها مخروبه شده اند. پلیس عقب نشینی کرده است و در روی پشت بام ها باریگاد درست شده است.

ماخذ دیگری که می خواهد ناشناخته بماند خبر می دهد که پرستاران بیمارستان غرب کشور از 68 کشته اطلاع داده اند. کشته شدگان توسط گارد ویژه و نیروهای پلیس به قتل رسیده اند. بیمارستانها بمدت یکساعت کار خود را در اعتراض به کمبود کنسرو خون تعطیل نمودند تا بدین وسیله توجه عموم را به شمار زخمیان جلب نمایند.

دولت در دوشنبه گذشته تمامی مدارس و دانشگاه ها را تعطیل نمود. وزیر فرهنگ تونس اعلام نمود که به لحاظ اتفاقاتی که در تاسیسات آموزشی رخ داده است این تاسیسات تا اطلاع ثانوی تعطیل می باشند. دولت اعلام نمود که قبل از بازگشائی تاسیسات آموزشی می بایست مسئولین آشوبگری دستگیر گردند.

تونس که بعنوان محیطی زیبا برای مسافران تعطیلات تابستانی و زمستانی معروف است حال با شکافی عمیق روبروست. بسیاری از اروپائی ها که بدنبال ماجراجوئی هستند با علاقه به این کشورآفریقا شمالی پرواز می کنند. تنها از آلمان که سومین شریک تجاری حکومت بن علی در جهان است در سال نیم میلیون نفربه تونس پرواز می کنند. اتحادیه اروپا که مهمترین شریک اقتصادی و متحد سیاسی تونس است تا کنون در باره فشار به مردم این کشور وهمچنین این اعتراضات قدرتمند سکوت نموده است. نایب از حزب اپوزیسیون تونس می گوید:” پلیس ها حتی به تشیح جنازه ها هم تیراندازی می کنند”. آنطور که پیداست صدها زخمی وجود دارد و همچنین دستگیری های جمعی در حال جریان است.
تهیه اطلاعات مشکل است. زیرا که تونس رسانه مستقل ندارد و ژورنالیست ها مورد تعقیب قانونی قرار می گیرند و دستگیر می شوند. همچنین جلوی رسانه های خارجی هم گرفته می شود و یا اجازه سفر به آنها داده نمی شود. دولت جلوی پخش عکس ها و گزارشات در باره این شورش خونین را می گیرد. در گزارشی از سفارت آمریکا در روزنامه لوموند دیپلماتیک آمده که رژیم تونس سازماندهی مافیائی دارد.

خودکشی در ملع عام
در شهر شمال تونس پسری جوان که انفورماتیک می خواند در میدان تره بار خود سوزی می کند. دلیل این خودسوزی نبودن چشم انداز در زندگی این جوان بوده است در ضمن وی از سوی کارگزاران رژیم تونس که از 23 سال پیش زندگی را بر نسل جوان این کشور تنگ و سخت نموده است، مورد اذیت و آزار قرار گرفته است.

مرگ این جوان باعث گسترش اعتراض در تمامی کشور می گردد. از این به بعد بیشماری از نسل جوان در ملع عام دست به خودکشی وخودسوزی زدند. درتونس در حدود دوسوم از 10،5 میلیون سکنه جوان تر از 30 سال می باشند. بیکاری رسما 13درصد اعلام شده است. در میان بیکاران تحصیلکرده ها از آمار بالائی برخوردارند. آمار غیر رسمی بیکاری دوبرابر آمار رسمی تخمین می شود. اپوزیسیون که از خارج از کشور عمل می کند خواهان برکناری بن علی می باشد.
شورش جوانان خشمگین به کشور همسایه تونس یعنی الجزیره هم کشیده شده است. کشوری که در آن شرایط اجتماعی و فقر و بیکاری بسیار وخیم تر از تونس است. تا کنون 5 کشته و 1000 زخمی در الجزیره اعلام گشته است.