دولت جدید در لبنان

چهارشنبه ۶ بهمن ۱٣٨۹ – ۲۶ ژانويه ۲۰۱۱

Karin Leukefeld
دمشق
برگردان ناهید جعفرپور
پارلمان لبنان روز سه شنبه نجيب ميقاتی را بعنوان نخست وزیر جدید لبنان انتخاب نمود.
68 نماینده مجلس برای این سیاستمدار که از سوی حزب الله و احزاب دیگر اپوزیسیون جنبش 8 مارس کاندید شده بود رای دادند و 60 نماینده دیگر بنفع سعد حریری نخست وزیر تا کنونی لبنان رای دادند.
آراء تعین کننده به نفع میفاتی از سوی 11 نماینده حزب سوسیالیستی والید جمبلات رهبر دروزی ها داده شد. وی روز جمعه گذشته اظهار نمود که برای حفظ ثبات لبنان حزب او طرف سوریه و حزب الله را بخاطر مبارزه اش بر علیه اسرائیل اشغالگر در شهر سدر خواهد گرفت. در آخرین انتخابات سال 2009 حزب جمبلات که سیاست زیگ زاگی اش معروف است از سعد حریری پشتیبانی نمود.
این انتخابات با اعتراضات قدرتمند جوانان طرفدار نخست وزیر تا کنونی روبرو بود. نمایندگان حزب وی ” حزب اینده” فراخوان یک روز اعتراضی صلح آمیز بنام “روز خشم” را دادند تا بدین وسیله نشان بدهند که آنان نمی خواهند تحت کنترل ایران قرار بگیرند.
در این فراخوان برکناری دولت کنونی سعد حریری را این نمایندگان بعنوان ” خشم غیر قابل قبول بر علیه اعتقادات سنی و همچنین بر علیه ملت لبنان” خواندند. نظرات دیگر اعتقاد دارند که این انتخابات کودتای حزب الله لبنان است. در شهر تریپولی روز سه شنبه خشم تظاهر کنندگان بیش از همه متوجه ژورنالیست هائی بود که در محل حاضر بودند. یک اتومبیل تلویزیون الجزیره به آتش کشانده شد و به خبرنگاران این تلویزیون با سنگ حمله شد و آنها به درون ساختمانی متواری شدند که بعدا از سوی ارتش از خشم مردم آزاد گردیدند.
در بیروت طرفداران حریری به دفتر نمایندگان مجلسی که به میقاتی رای داده بودند حمله ور شدند. در شهر های بیروت، تریپولی، سیدا و غرب بکا در خیابان ها لاستیک های شعله ور راه ها را سد نموده بودند.
نجیب میقاتی یکی از تاجران ثروتمند کشورهای عربی است و بعنوان یک سنی شرط مهمی را که برای مقام نخست وزیری در قانون اساسی قید شده است را دارا می باشد. در قانون اساسی آمده است که رئیس مجلس باید شیعه و نخست وزیر سنی و رئیس جمهور مسیحی باشد. روزنامه هارتس در باره میقاتی می نویسد که وی شخصی میانه رو است و طرفدار سوریه است و نه حزب الله.

بعد از اینکه میقاتی از سوی رئیس جمهور میشل سلیمان برای تشکیل دولت مامور گشت، وی که 55 ساله است اعلام نمود که می خواهد با تمامی جناح ها همکاری مشترک نماید. همچنین حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان وعده ” دولت شراکت ملی” را داد. دولتی که در آن تمامی احزاب سهیم خواهند بود و این اتهام که طرح های حزب الله طرح های شیعه یا طرح های دولت ایران در لبنان خواهد بود در اساس نادرست است”.

انتخابات جدید بعد از شکاف در دولت وحدت ملی حریری که در پائیز 2009 تشکیل گردید. لازم بود. دولتی که در آن اپوزیسیون با ده وزیر حضور داشت. این وزرا به اضافه یک وزیر مستقل دیگر در اواسط ژانویه بعد از اینکه حریری حاضر نشد موضعش را در برابر تریبونال ویژه سازمان ملل تغییر دهد، از کارکناره گیری نمودند. این تریبونال ویژه اختصاص داشت به تحقیق در باره قتل پدر وی رفیق حریری. اپوزیسیون به این تریبونال اتهام زد که با ارائه مدارک یک جانبه ابزار دست آمریکا و اسرائیل می باشند.