هزینه تفاهم لوزان بردوش مردم ایران است !

شورای هماهنگی جنبش جمهوری خواهان دموکرات ولایئک ایران
سالها است که بخاطرسیاستهای غیر مردمی و ماجراجویانه جمهوری اسلامی، بویژه در ارتباط با برنامهِ ناروشنِ هسته ای، جامعهِ ایران تحتِ تحریمهای گوناگون، بخصوص از طرف کشورهای اروپا وآمریکا قرار گرفته که بر روند زندگی مردم تاثیرِ مخرب گذاشته است و اضافه بر استیلایِ سرکوبگرانه و سودجویانه مافیایقدرت درزندگی روزمرهِ مردم، وضعیتی آمبخته از اختناق، تبعیض، گرانی، بیکاری و کمبود بسیاری از مواد مورد نیازِ زندگی ببار آورده است.

سیاستهای غیرِ مردمیِ جمهوری اسلامی در ۳۴ سال گذشته، چه دررابطه با تسخیر سفارت آمریکا و چه در موردِ شروعِ جنگ ۸ ساله با عراق و سپس سالهای سال پیشبردِ سیاستِ خودکامهِ اتمی، هزینه های زیادی را برای مردمِ ایران در پی داشته که جبرانِ این خساراتِ عظیم به جد غیر ممکن است.

احمدی نژاد دردوران ریاست جمهوری خود می گفت که كشورهای غربی بخاطرِ ممانعت از “رشد و پیشرفت” در جمهوری اسلامی است که هر روز یك قطعنامه در شورای امنیت علیه ما صادر می كنند. “من امروز به آنها می‌گویم آنقدر قطعنامه بدهید تا قطعنامه‌‌دان شما پاره شود.”

واقعیت این است که تحریمها رفته رفته بطورِ جدی تأثیراتِ منفیِ خود را بر اقتصاد کشور گذاشت و بدین دلیل بود که تحتِ رهبریِ علی خامنه ای وبا بر روی کار آمدنِ حسنِ روحانی واتخاذِ سیاست “نرمش قهرمانانه” درمذاکرات با قدرتهای شش گانه، دور جدیدی از مذاکرات به صورتِ علنی ادامه یافت.

طی چند ماه و چند هفته گذشته پی گیری و سرعت انجام این مذاکرات برای رسیدن به یک نتیجه “مثبت” برای دولت روحانی وارد مراحلی شدکه تفاهم نامه لوزان نتیجه آن بود. این تفاهم نامه که قرار است در چند ماه آینده رسمیت یابد نمونهِ دیگری از کنار آمدنِ جمهوری اسلامی با سیاستهای هژمون طلبانهِ قدرتهای بزرگِ جهانی و بویژه آمریکا است. بر طبق این تفاهم نامه، جمهوری اسلامی نه تنها مجبور به تعطیل نمودنِ بسیاری از مراکز غنی سازی خود می
شود بلکه مقدار اورانیوم غنی شده نیز تحت کنترلِ آژانس بین المللی اتمی قرار گرفته و تولید آن بسیار محدود میگردد. به گفته کارشناسان، مراکز غنی سازی و مقدار اورانیوم ذخیره شده به چنان سطحی نزول می کند که در آینده تنها جوابگوی ۲٪ از مقدار لازم مصرفِ برق در کشور خواهد بود! و متاسفانه هزینهِ صدها بیلیون دلار از خسارات را باید مردم بپردازند.

بدیهی است که سیاستهای غرب و آمریکا عمدتا در جهت حفظ منافع آنها طراحی می شود و این تفاهم نامه نیز در آن راستا تنظیم گردیده است. در عین حال مسلم است که مذاکرات با جمهوری اسلامی فقط محدود به مسایل اتمی نبوده و بسیاری از مسائلِ منطقه ای را نیز در بر میگیرد.

بنظرِ اغلبِ متخصصین، ایران با داشتن ذخایر نفت و گاز نیازی به غنی سازی اورانیوم ندارد وبرنامهِ غنی سازی اورانیوم بیش از آنکه مصلحت مردم ایران را در نظر داشته باشد، منافع حاکمان را دنبال می کند. از نظر ما جمهوری اسلامی از هیچ گونه مشروعیتی برای بستن قراداد و توافق نامه با کشورهای خارجی برخوردار نیست. اکثریتِ مردم ایران مخالف نظامِ حاکم هستند و گواهِ آن توسلِ سردمداران به تقلب انتخاباتی در سال ۸۸ و سرکوبِ اعتراضاتِ مردم در آن مقطع و درسالهای بعد بوده است. سرانِ جمهوری اسلامی و چماقدارانِ آن، چه در آن سالها با سرکوبهای وحشیانه و سیاستِ شکنجه، اعدام و تجاوز به دختران و پسران و چه در ماه های اخیر بااسید پاشی بر چهره دختران، همواره در صددِخفه کردنِ هرگونه مقاومت و صدای آزادیخواهی و استحکامِ هرچه بیشترِ سلطهِ فقاهتی واستبداد برجامعه بوده اند.

هدفِ حکومتگرانِ ایران در برنامه های اقتصادی و سیاسی، همانا حفظ نظام با تمامی بی عدالتیها، رانت خواریها و ظلم و ستمِ حاکم در جامعه است. این نظامِ ایدئولوژیک که بر اساسِ مذهبِ اسلام (شیعه)، حاکم شده است، غیرِدمکراتیک، ضد مردمی و بخصوص ضد حقوق زنان میباشد.

ما همیشه با تحریمهای کشورهای اروپا و آمریکا که مستقیم بر مایحتاج زندگی مردم تأثیرات منفی به جا گذاشته مخالفت کرده ایم، همچنین گسترش خشونت و جنگ در روابط جمهوری اسلامی با غرب و آمریکا را نیزبه سود مردم ایران ارزیابی نکرده ایم.

جنبشِ جمهوری خواهان دموکرات و لائیک در حمایت از مبارزاتِ آزادیخواهانهِ مردمِ ایران برایِ استقرارِ یک نظام جمهوریِ غیر ایدئولوژیک و غیرمذهبی (لائیک) و پایبند به آزادی های مدنی، همچنان در راستایِ تحقق دموکراسی و استقلال تلاش می کند.

شورای هماهنگی جنبش جمهوری خواهان دموکرات ولایئک ایران
۱۹ آپریل ۲۰۱۵