در همراهی با دادخواهیِ خانواده های قربانیانِ قتل های سیاسی در پائیزِ ۱۳۷۷

بیانیۀ شورای هماهنگی جنبش جمهوری خواهان دموکرات و لائیک ایران

طی حیاتِ ۳۶ سالۀ نظامِ جمهوریِ اسلامی، زیر سلطۀ همه جانبۀ خفقانِ سیاسی، هزاران تن از مخالفان و منتقدانِ سیاسی و اجتماعی دستگیر، زندانی، اعدام و یا به طور سازمان یافته در داخل و خارج کشور ترور شده اند.

هفده سالِ پیش در پاییزِ ۱۳۷۷، جمعی از دگر اندیشانِ و کنشگران سیاسی و اهل قلم، پیروز دوانی، حمید حاجی زاده، کارون حاجی زاده، مجید شریف، پروانه فروهر، داریوش فروهر، محمد مختاری و محمد جعفر پوینده، مخفیانه و هر یک با نقشۀ قبلی به فجیعترین شکل به قتل رسیدند. آمرانِ اصلیِ این قتل های زنجیره ای همچنان تا امروز آزادند و هنوز هم در رأس مسئولیتهای گوناگونِ حکومتی، در خدمتِ سیاستهای مردم ستیزِ رژیم هستند.

شواهدِ موجود و مدارکِ افشا شده حاکی از آن است که حکمِ این جنایات از سویِ علی خامنه ای و در مشورت با “شورایِ امورِ ویژه” که متشکل از اعضایِ ثابت و از جمله رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و وزیر اطلاعات و امنیت است، داده شده و قربانعلی درّی نجف آبادی که در حالِ حاضر در مقامِ یک مجتهد، منشیِ هیئت رئیسۀ مجلس خبرگان میباشد، مسئولِ مستقیم هدایتِ برخی از این عملیاتِ ترور و قتل بوده است.

خانواده های این جانباختگانِ راه آزادی و عدالت، در طول همۀ این سالها خواهان رسیدگیِ قضائی به این ترور هایِ حکومتی بوده اند. اما تلاش بر حق آنان در دادخواهی، همواره ” با سدّی از تخریب و سرکوب از سوی نهادهای حکومتی روبرو” گشته و تا کنون به جائی نرسیده است.

جمهوری اسلامی به عنوان یک حکومت دینی انحصارگر در تمامی سطوح خود دچار فساد و جنایت و فریب و نیرنگ است. هم عاملان این قتلها و هم کسانی که به آنها فرمان انجام این ددمنشی ها را داده اند، شتاخته شده هستند. اما دستهای آلودۀ سردمداران رژیم راه هرگونه دادخواهی عادلانۀ قربانیان جنایتهای سیاسی را بسته است.

ما همصدا با خانواده های قربانیان قتلهای زنجیره ای و با “بزرگداشت یاد آن جانهای شیفته” که در آن پائیز خونین از ما ربوده شدند، بر پیگیری حق دادخواهی پافشاری می کنیم و تا اجرای عدالت در پشتیبانی از آنان از پای نمی نشینیم.

شورای هماهنگی جنبش جمهوری خواهان دموکرات و لائیک ایران

۲۲ نوامبر ۲۰۱۵ / اول آذر ۱۳۹۴