گزارش گردهمایی

  

سیزدهمین گردهمایی سراسری جنبش جمهوری خواهان دموکرات و لائیک ایران در روزهای ۸ و ۹ ژوئن ۲۰۲۴ – ۱۹ و ۲۰ خرداد ۱۴۰۳  در شهر استکهلم به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به روال همیشگی، شب پیش از گردهمایی سالیانه که جلسه بحث و گفتگو انجام میگرفت، امسال میزگرد مشترکی با حزب جمهوریخواه سوسیال دموکرات و لائیک ایران با حضور پنج سخنران و دو عنوان: “جمهوری اسلامی و شالوده شکنی های مدرنیته” و “چالش های جنبش های نوین اجتماعی برای تغییرات بنیادین” برگزار گردید که با استقبال خوبی روبرو شد.

در اولین روز، پس از خوشامدگویی توسط شورای هماهنگی به شرکت کنندگان، به احترام تمامی جان‌باختگان راه آزادی، یک دقیقه دست زده شد. پس از آن، آیین نامه و دستور گردهمآیی مطالعه شد و به تصویب رسید.

بنا بر رسم همیشگی، در آغاز، شورای هماهنگی وقت به عنوان هیئت رئیسه موقت، ریاست جلسه را برعهده گرفت و پس از پایان کار انان، سه نفر بعنوان هیئت رئیسه دائم گردهمآئی، از میان کاندیدها و پیشنهادها انتخاب شدند.

بعد از ارائه گزارش مالی و گزارش شورای هماهنگی پیشین از فعالیت های خود در یک سال گذشته، اعم از میزگردها (مستقل و مشترک)، پروژه فوروم جمهوریخواهی، اعلامیه و بیانیه ها حاضران پرسش‌های خود را مطرح و اظهار نظر کردند.

سپس بیانیه سیاسی، که وقایع و اتفاقات یکسال گذشته ایران و جهان و همچنین نظرگاه و برخورد جنبش جمهوری خواهان دموکرات و لائیک ایران درآن مطرح میشود، در دستور کار قرار گرفت و به بحث گذاشته شد. پس از صحبت ها و تبادل نظر همراهان درمورد محتوای بیانیه سیاسی و جمع آوری نظرات، کمیسیونی مرکب از سه نفر برای وارد کردن نظرات تصحیحی در بیانیه سیاسی‌ انتخاب شدند.

دو بند از دستور جلسه (بحت پیرامون تشکیل گروه های کاری و انتخاب شورای هماهنگی)، به علت طولانی شدن بحث و گفتگو پیرامون بیانیه سیاسی و کمی وقت، به روز دوم موکول شدند.

در دومین روز گردهمایی در ابتدا کمیسیون منتخب نشست به منظور تکمیل و تصحیح بیانیه سیاسی، نکات پیشنهاد شده را مجددا قرائت کرد. پس از بحث و تبادل نظر حاضران، بیانیه سیاسی با رای اکثریت به تصویب رسید.

بعد از آن بند مربوط به تشکیل گروه های کاری به بحث گذاشته شد. بعد از گفتگو و تبادل نظر پیشنهاد شد، در سند ساختار بند مربوط به گروه های کاری از حالت تعلیق خارج و گروه های کاری دوباره فعال شوند. این پیشنهاد مورد توافق قرار گرفت.

در این مرحله از گردهمائی، سه نفر از همراهان از بین کاندیدها و پیشنهادها، به عنوان شورای هماهنگی سیزدهم برای زمان بین گردهمائی سیزدهم و چهاردهم، انتخاب شدند.

درپایان گردهمایی سیزدهم، حاضران در نشست آن را مثبت ارزیابی کرده و همگی بر تلاش و کوشش جهت پیشبرد اهداف جدل که جمهوری، لائیسته، دموکراسی و دفاع و پشتیبانی از مبارزات مردم در ایران است، تاکید داشتند.

هیئت مدیره گردهمائی

۱۷ ژوئن ۲۰۲۴